Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، با بی‌انصافی خواندن صحبت‌هایی که درباره رها شدن این فضا در کشور پخش می‌شود گفته است: فضای مجازی ایران در حوزه محتواسازی، مدیریت فضای مجازی، خدمات و اقتصاد دیجیتال در منطقه مقام اول را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چطور می‌شود تمام این مسائل با رهاشدگی شکل گرفته باشد؟ 

وی افزود: ما باید سپرها و اقدامات دفاعی خود را افزایش دهیم و به روز باشیم، اما به معنی این نیست که تا الان در این خصوص تدبیری اندیشیده نشده و فضای مجازی رها و کاری صورت نگرفته است. کسانی که این صحبت را می کنند تدابیر جمهوری اسلامی را زیر سوال می‌برند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: اگر مسئله رها شدن فضای مجازی از روی دلسوزی و کمک برای پیشرفت و ساماندهی بیشتر گفته شود، من هم از سر دلسوزی خواهم گفت که فضای مجازی رها شده است. اما این دیدگاه که جمهوری اسلامی با اقتدار ملی که اکنون دارد در حوزه فضای مجازی کار نکرده، بی‌انصافی است.

فیروزآبادی اشاره کرد: ما در کشور ساختارهای خوبی نظیر شورای عالی فضای مجازی، پلیس فتا، مرکز راهبردی افتا، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و ده‌ها شرکت تولید و توزیع محتوا و مرکز تحلیل فضای مجازی داریم. ملت ایران به شدت در فضای مجازی فعال هستند. اکنون در شبکه وب، محتوای فارسی بیش از دو درصد محتوای جهانی را تشکیل می‌دهد. این آمار نشان می‌دهد که ما در جایگاه خوبی ایستاده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: مشکل اصلی ما سکو و پلتفرم است. در حوزه‌های اندیشکده‌ای و گفتمان سازی نیز در برابر جریان جهان، کمبودهایی وجود دارد. کمبودهای مورد نظر، موجب اختلاف نظر در سیاست‌های اعمالی بر روی شبکه شده و افراط و تفریط‌هایی صورت می پذیرد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: ایران در حوزه محتواسازی، مدیریت فضای مجازی، خدمات و اقتصاد دیجیتال در منطقه، مقام اول را دارد. برخورداری از نظام خدماتی پیشرفته پولی، مالی، آموزشی و اطلاع رسانی در فضای مجازی با شاخص‌های بالا و بدون وابستگی به دنیا، با رهاشدگی اتفاق نمی‌افتد. 

فیروزآبادی با تاکید بر حرکت رو به جلو و پیشرفت در این زمینه، افزود: فضای مجازی یک فضای جهانی است و ملت‌ها در معرض تمام آسیب‌هایی که در دنیا وجود دارد قرار می‌گیرند این از خواص ذاتی این فضاست. در گذشته آسیب‌پذیری‌های حوزه فضای فیزیکی و هر تهدیدی که وجود داشت، منطقه‌ای بود. مانند ویروس‌ها که قبلا افراد یک کشور به بیماری مانند «وبا» مبتلا می‌شدند، اما الان کل زمین درگیر بیماری کروناست. آیا کسی می‌تواند ادعا کند کره زمین رها شده است؟

وی ادامه داد: ما در دورانی زندگی می‌کنیم که ارتباطات و حمل‌ونقل توسعه پیدا کرده و حادثه‌ای که در فضای فیزیکی چین رخ می‌دهد، ظرف ۳۰ روز کل زمین سرایت کرده و همه را درگیر می‌کند. باید توجه داشت که این درگیری و سرایت در فضای مجازی ظرف مدت چند ثانیه رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید

توسعه فضای مجازی نقش موثری در مقابله با کرونا داشته است

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ساماندهی فضای مجازی فضای مجازی ایران دبیر شورای عالی فضای مجازی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۱۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله عنابستانی به رشیدی کوچی

 به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، نماینده سبزوار گفت: آقای رشیدی کوچی به دروغ طرح صیانت را طرح فیلترینگ عنوان کرد در حالی که این طرح دقیقا نقطه مقابل فیلترینگ بود.
 

 جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی، طی روز‌های اخیر در گفت‌وگویی، درباره بررسی طرح صیانت در مجلس یازدهم گفت: «طرح صیانت علنا از دستور کار مجلس خارج شد، ولی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر این‌که برخی در تلاش هستند هفته آخر مجلس این طرح مورد بررسی قرار گیرد. امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد، زیرا سر منافع مردم معامله کردن با جریانی خاص قطعا به ضرر آن اشخاص خواهد بود.»

در همین راستا، علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم، با اشاره به بررسی مجدد طرح صیانت در مجلس گفت: «من درباره این موضوع معطل نیستم، اما بیشترین ظلم را آقای رشیدی کوچی، به مجلس و کشور و نظام جمهوری اسلامی کرد. او به دروغ طرح صیانت را طرح فیلترینگ عنوان کرد در حالی که این طرح دقیقا نقطه مقابل فیلترینگ بود.»

وی گفت: «افرادی مانند آقای رشیدی کوچی که در این زمینه بسیار کج فهم هستند، بیشترین ظلم را به خود فضای مجازی کردند. امروز مشاهده می‌کنیم که فضای مجازی بدون مصوبه مجلس فیلتر است و مردم به سختی از سکو‌های خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنند و آسیب‌های به شدت بدی برای مسائل فرهنگی ایجاد کرده است.»

نماینده سبزوار گفت: «از آن طرف رها شدن فضای مجازی، در اعتراضات سال ۱۴۰۱ چقدر به کشور ضرر وارد کرد. حتی امثال آقای رشیدی کوچی طرح صیانت را نخوانده بودند، من در کمیسیونی که ایشان عضو نبود و شرکت کرد، سوال کردم که طرح را خوانده‌اید و پاسخ داد خیر.»

وی افزود: «صرفا این اتفاقات را در کشور به دلیل کار‌های پوپولیستی انجام دادند. فضای مجازی باید قانون‌مند و ضابطه‌مند شود و این موضوع را همه عقلا در دنیا می‌پذیرند. مجلس به دنبال فیلترینگ نبود بلکه به دنبال ضابطه‌مند بود دستگاه‌هایی که به مجلس مرتبط نبودند آن را فیلتر کردند.»

دیگر خبرها

  • پیشنهاد بی‌سابقه و عجیب در فضای مجازی برای مهاجران افغان در ایران! | تصویر
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی
  • خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است
  • ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری
  • (ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد