Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@00:29:31 GMT

طرح ساماندهی بافت تاریخی بازار اردبیل اجرا می شود

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۸۹۹۱۸

طرح ساماندهی بافت تاریخی بازار اردبیل اجرا می شود

به گزارش روز دوشنبه ایرنا،  نادر فلاحی  افزود: برای عملیاتی شدن این طرح در حضور رئیس شورای شهر و مدیران شهرداری بازدید از سراهای مد نظر انجام و مشکلات در این بازار مورد بررسی قرار گرفت تا زمینه برای رفع آنها فراهم شود.

وی گفت:‌ با همکاری و مشارکت شورای اسلامی شهر و شهرداری اردبیل و نیز با همراهی بازاریان در راستای مرمت، بازآفرینی و احیای برخی سراهای بازار تاریخی با اولویت سرای برنج‌فروشان، پنبه‌فروشان و سرای زنجیرلو اقدامات اساسی را انجام خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فلاحی بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا نسبت به گذشته در راستای احیا و توسعه بازار تاریخی اردبیل گام‌های محکم‌تری برداشته ‌شود که به طور قطع این هدف به همراهی شهرداری و شورای شهر با میراث‌فرهنگی تحقق یافته و معضلات و مشکلات بازارتاریخی اردبیل با همکاری و تعامل همه‌جانبه برطرف خواهد شد.

رئیس شورای شهر اردبیل هم با قدردانی از اقدامات میراث فرهنگی استان در احیای بافت تاریخی بازار اردبیل گفت: این اقدامات مورد حمایت شورای شهر قرار می گیرد.

جواد انصاری در بازدید از بازار تاریخی اردبیل اظهار کرد: در راستای بازسازی چندین مجموعه و سرا از بازار تاریخی اردبیل از سوی شهورای شهر و شهرداری اردبیل همکاری و مشارکت لازم با اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل انجام می‌شود.

وی در مورد بازسازی و احیای بازار کفاشان اردبیل از قول مساعد برای مشارکت در این امر خبر داد و گفت: براساس توافقات انجام‌شده اعتبارات احیای این سرا از سوی میراث‌فرهنگی تامین و توسط شهرداری در سریع‌ترین زمان اجرا خواهد شد.

رئیس شورای شهر اردبیل با قدردانی از اقدامات میراث فرهنگی استان اردبیل در احیای بافت تاریخی بازار اردبیل بیان کرد:‌ در سال‌های اخیر در زمینه احیای بخش های مختلف مجموعه بازار تاریخی اردبیل اقدامات عمرانی مطلوب و مناسبی اجرا شده که شایسته قدردانی بوده و زمینه برای جلوگیری از تخریب آنها را فراهم کرده است.

مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه و یا راسته بازار، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی بازار اردبیل از مجموعه آثار به جا مانده دوره سلجوقی، صفوی و زندیه به شمار می‌رود.

بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده و بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته ولی دوره اصلی رونق آن مربوط به عصر صفوی است.

مجموعه فعلی بازار اردبیل مملو از طاق‌هایی به شکل جناغ و گنبدهایی ساده است.

پهنای طاق نمای حجره‌ها به طور میانگین سه متر و قطر ستون‌های طاق‌ها نیز حدود ۸۰ سانتیمتر است.

نور و فروغ این بازار از طریق شکاف‌های تعبیه شده در حفاظ‌های گنبدی فراهم شده که زیبایی بی نظیری را به فضای درونی بازار بخشیده است.

با این که زمان زیادی از احداث این مجموعه گذشته ولی همچنان بازار تاریخی اردبیل به عنوان بازار اصلی اهالی شهر محسوب می‌شود و محل عرضه‌ انواع صنایع دستی، محصولات کشاورزی و سوغاتی اردبیل است.

این بنای تاریخی در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ با شماره ۱۶۹۰ به ثبت ملی رسیده است.

برچسب‌ها شورای شهر مرمت اردبیل میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر مرمت اردبیل میراث فرهنگی شورای شهر مرمت اردبیل میراث فرهنگی بازار تاریخی اردبیل تاریخی بازار اردبیل میراث فرهنگی شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۹۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد

محمد آیینی از شکسته شدن رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده پس از انقلاب در سال ۱۴۰۲ خبر به همت دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش ایرنا، وی در نشست خبری گفت: بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده شامل بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های حاشیه‌ای در کشور وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر جمعیت در آن مستقرند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت: این ۱۶۷ هزار هکتار شامل ۶ هزار محله یعنی چهار هزار و ۴۰۰ بافت فرسوده و تاریخی و یک هزار و ۱۷۰ سکونتگاه است و فقط ۳۰۰ هزار کوچه در آن وجود دارد.

دیگر خبرها

  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • پایان تاخت و تاز موتوری‌ ها در محدوده بازار | طرح ترافیک ویژه موتورسیکلت سواران در محدوده بازار اجرا می شود
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی