Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@04:34:33 GMT

مرزبندی بین شعر محاوره و ترانه راحت نیست

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۹۵۲۸۲

مرزبندی بین شعر محاوره و ترانه راحت نیست

ایسنا/خراسان رضوی یک ترانه‌سرا گفت: مرزبندی بین شعر محاوره و ترانه راحت نیست.

داود دلفراز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تفاوت اشعار محاوره با ترانه عنوان کرد: بنده در ذهن خود بین شعر محاوره و ترانه تفاوت قائل هستم، اما مرزبندی برای این موضوع آنقدر راحت نیست که مشخص کنیم یک اثر ترانه است یا شعر محاوره.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تعریف‌هایی که بعضا بیان می‌شود گفته می‌شود در ترانه‌ها، ترانگی بیشتر از شاعرانگی وجود دارد و کار از لحاظ زبانی و اندیشه روان‌تر است و در شعرهای محاوره اندیشه عمیق‌تر است و اثر ممکن است قابلیت اجرایی بالایی از لحاظ موسیقی نداشته باشد و مضمون آن متفاوت است، شاید هم این تعاریف درست باشد، اما باز هم با این وجود خیلی دقیق نمی‌توان با این تعاریف مرزبندی کرد و باید این آثار را از لحاظ زبانی، تصویری، بسامد کلمه و مضمونی بررسی کنیم تا متوجه شویم چه اِلِمان‌هایی در کدام کارها مطرح‌تر است.

وی در رابطه با اینکه یک ترانه خوب باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد، اظهار کرد: برای تعریف یک ترانه خوب مرز گسترده‌ای وجود دارد و اگر بخواهیم یک ترانه خوب را تعریف کنیم باید سراغ ویژگی‌های کلی برویم و بگوییم که یک ترانه خوب باید تصویر شاعرانه، زبان درست، محور اندیشه، مضمون‌پردازی خوب، سوژه متفاوت، قابلیت اجرایی شدن و... را دارا باشد و بر روی وزنی مناسب سروده شده باشد، اما اگر بخواهیم دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر بررسی کنیم، برای کارهای مختلف، ترانه‌های خوب تعاریف مختلفی پیدا می‌کنند، برای مثال ترانه‌های شاد و ترانه‌های غمگین با هم متفاوت هستند که جدای از فاکتورهای کلی باید سعی کنند مختصات جزء قسمتی که قرار است باعث تاثیر بر احساسات شود را اجرا کنند.

این ترانه‌سرا خاطرنشان کرد: به نظرم صدای خواننده هم در این مسأله بسیار تاثیرگذار است، برای مثال ترانه‌ای که با صدای محسن چاوشی موفق اجرا می‌شود را نمی‌توان به عنوان یک ترانه خوب به محسن یگانه برای اجرا سپرد، چون ممکن است یک ترانه برای نوعی صدا خوب باشد و برای صدایی دیگر خوب نباشد و ترانه‌سرا باید با توجه به نوع صدای آن خواننده، ترانه را به او واگذار کند.

بار اصلی تلفیق‌های موفق بین ترانه و موسیقی بر دوش آهنگ‌سازان است

این ترانه‌سرا در خصوص تلفیق ترانه‌ها با موسیقی، اظهار کرد: فکر می‌کنم در زمینه تلفیق شدن موسیقی با ترانه، بیشتر از اینکه بار بر روی دوش شاعر و ترانه سرا باشد، بر روی دوش آهنگ‌ساز و ملودی‌ساز است و ما همیشه دیده‌ایم که بر روی شعرهای خوب، ملودی‌سازهای برجسته آهنگ‌های خوبی می‌گذارند و آن کارها تبدیل به آثار ماندگار می‌شود؛ این آهنگ‌ها طوری است که گویی حافظه جمعی یک نسل پشت آن است، به همین دلیل است که فراموش نمی‌شوند و چه جالب که چندین نسل در زمان‌های مختلف می‌توانند از آن کارها لذت ببرند و این موضوع بستگی به شرایط فرهنگی اجتماعی دارد.

دلفراز اضافه کرد: از افرادی که در مبحث تلفیق شعر و موسیقی متمایز بوده‌اند می‌توانم به محسن چاوشی اشاره کنم. محسن یگانه نیز زمانی در بین افراد شبیه به خود در درجه‌ بالایی قرار داشت و توانسته بود تلفیق بسیار خوبی بین کلام و شعری که برای موسیقی سروده می‌شد، ایجاد کند و به نظرم شعرهای ملودیک خوبی داشت که از لحاظ ادبی هم دچار ضعف نشده بود و از نظر مضمون و تصاویر شاعرانه هم در درجه بالایی قرار داشت که این نشان‌دهنده استعداد ذاتی او بود. همچنین می‌توانم به روزبه بمانی اشاره کنم که در زمان قبل از خوانندگی، ترانه‌سرایی متمایز بود و اکنون هم توانسته در هر دو حیطه متمایز از بقیه باشد.

وی با بیان اینکه تقسیم‌بندی ترانه‌ها را به صورت آثار مکتوب و اجرایی قبول ندارد، گفت: از نظر بنده تقسیم‌بندی ترانه‌ها را باید به صورت ترانه‌هایی که قبل از ساخت آهنگ تولید می‌شوند و ترانه‌هایی که پس از ساخت آهنگ تولید می‌شوند انجام دهیم و در این بین ممکن است حد وسطی هم وجود داشته باشد که این دو، در کنارهم و باهم ساخته شوند، ترانه‌هایی که قبل از ساخت آهنگ نوشته شده‌اند ترانه‌هایی هستند که شاعر بدون ذهنیت موسیقی سروده و معمولا بر روی وزن عروضی نوشته شده است و ترانه‌هایی که پس از ساخت آهنگ سروده شده‌اند، ترانه‌هایی هستند که بعضا وزن عروضی ندارند و قافیه به صورت درست در آن‌ها رعایت نمی‌شود، اما چون صرفا بر روی موسیقی سروده می‌شود، بار موسیقی را آهنگ به دوش می‌کشد.

این ترانه‌سرا ابراز عقیده کرد: این ترانه‌ها در اغلب موارد با قرار گرفتن بر روی ملودی معنا، مضمون و محتوای خود را از دست می‌دهند و از لحاظ کلام و محتوا در سطح پایینی قرار می‌گیرند، البته ممکن است کاری بر روی ملودی نوشته شده باشد و اثری خوب و قوی باشد، اما غالبا این‌طور است که بار شاعرانگی ترانه‌هایی که بر روی ملودی سروده می‌شود، افت می‌کند.

هنر، راهی برای اعتراض و بیان مشکلات اجتماعی

این ترانه‌سرا در خصوص اجرایی شدن ترانه‌های اجتماعی و بیان مشکلات جامعه در قالب موسیقی، عنوان کرد: هنر همیشه راهی برای اعتراض کردن و بیان مشکلات بوده است و اکثر هنرها آن جایی به تعالی می‌رسند که در خدمت اهداف انسانی درمی‌آیند و دردی را از دردهای مردم فریاد می‌زنند، به نظرم این اتفاق بسیار خوبی است که بتوانیم اعتراضات و مشکلات را در قالب شعر، ترانه و موسیقی بیان کنیم و به نظرم جامعه امروز ما در شرایطی است که نیاز به آثار اجتماعی دارد، چون که بسیار احتیاج به اصلاح شدن در تمامی ابعاد داریم، چه در ابعاد زندگی شخصی و چه در ابعاد زندگی اجتماعی‌مان. اکنون بستر بسیار مناسبی برای تولید آثاری وجود دارد که بتوانند مخاطب را با خود همراه کنند، هرچند تولید این آثار امروز سخت است، اما فکر می‌کنم کسی که شروع کننده این جریان باشد موفق خواهد شد و امیدوارم این اتفاق بیفتد و از فضای عاشقانه در موسیقی فاصله بگیریم و گوش مخاطب را عادت دهیم به شنیدن کارهایی که قرار نیست صرفا چند صباحی در ماشین‌هایشان بشنوند.

دلفراز با بیان اینکه مسأله کلیشه‌ای و تکراری بودن آثار موسیقی مربوط به امروز نیست، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم شکایت کنیم از اینکه شعرهای امروز کلیشه‌ای و تکراری شده است، بنده این موضوع را قبول دارم، اما این کلیشه‌ای شدن شکلی از جامعه امروز ماست و این موضوع در تمامی ابعاد زندگی ما تاثیر گذاشته است و تا این اتفاق تغییر نکند قطعا هنر ما هم تغییر نمی‌کند و همیشه تغییر کردن حتما باید با اتفاقی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همراه باشد.

وی در رابطه با برگزاری جشنواره‌های ترانه در کشور، ابراز عقیده کرد: برگزاری جشنواره‌ها به شرط رعایت شدن عدالت در آن‌ها خوب است. گاهی جشنواره‌ها تبدیل می‌شوند به چیزی که بیشتر از آنکه جنبه استعدادیابی و ترغیب کردن داشته باشد جنبه تبلیغاتی دارد، اما اگر جشنواره به صورت سالم برگزار شود می‌توانم بگویم تاثیر مثبتی خواهد داشت.

شعر آموختنی نیست

این ترانه‌سرا در رابطه با برگزاری کارگاه‌های شعر و ترانه، با بیان اینکه شعر آموختنی نیست، گفت: بنده نوشتن شعر را زمانی شروع کردم که هیچ پیش زمینه ادبی نداشتم و حتی مبحث عروض و قافیه را به صورت علمی و آکادمیک بلد نبودم و نظرم این است که شعر، هنری یاد گرفتنی نیست و نمی‌توان شعر را به کسی آموخت، بلکه برای شاعر بودن باید درون مایه‌ای در وجود انسان وجود داشته باشد که آن را نیز باید پرورش داد، زمانی که آن درون مایه در فرد وجود نداشته باشد اگر تمام کتاب‌های آموزش عروض و قافیه را هم بخواند شاعر نخواهد شد.

دلفراز تصریح کرد: در لحظه‌ای که اثر تولید می‌شود هنرمند بلد است که به اثرش فرم دهد و باعث می‌شود که آن اثر جلوه کند و این هنری است که آن هنرمند در درون خودش دارد و برای اینکه بتواند به آن فرم برسد و اثر هنری‌اش را به بهترین نحو ارائه کند، باید آن جوهر درونش را پرورش دهد. با توجه به این موضوع، به نظرم کسی که آن جوهر را در خودش داشته باشد احتیاجی به کارگاه و کلاس ندارد و می‌تواند با مطالعه، سواد و آگاهی مورد نیاز را کسب کند و فردی هم که در کارگاه آموزش می‌دهد قبلا با مطالعه این آگاهی‌ها را کسب کرده است.

وی افزود: بنابراین، این موضوع به تلاش خود انسان بستگی دارد، البته این بدین معنا نیست که کمک کردن دیگران تاثیری نداشته باشد ولی به شخصه گمان نمی‌کنم از لحاظ یادگیری در کارگاه‌ها چیزی به آگاهی‌ها اضافه شود که با مطالعه خود فرد میسر نشود. تنها اتفاقی که می‌تواند در کارگاه‌ها بیفتد این است که با حضور در کارگاهی که استاد شناخته شده و معروفی در آن تدریس می‌کند، فرد بتواند استعداد خود را به او نشان دهد و با او ارتباط بگیرد که کمک به بهتر دیده شدنش بشود.

این ترانه‌سرا گفت: چیزی به اسم تجارت موسیقی در مشهد وجود ندارد. ما برای اینکه بتوانیم در ترانه حرفه‌ای شویم، به این معنا که حداقل بخشی از زندگی ما از این راه بچرخد و از این راه کسب درآمد داشته باشیم، باید در مارکت موسیقی فعالیت داشته باشیم که این مارکت در مشهد وجود ندارد.

وی افزود: اولین مسأله‌ای که پس از تولید اثر در مارکت موسیقی مهم است، توزیع اثر است که ما در مشهد در مسأله توزیع در حد صفر هستیم. اکثر افراد مشهدی که معروف شده‌اند توانسته‌اند با مهاجرت کردن، در تهران به معروفیت برسند.

این ترانه‌سرا ادامه داد: تا زمانی که ما در مشهد تولید و توزیع حرفه‌ای موسیقی نداشته باشیم نمی‌توانیم به حالت حرفه‌ای برسیم و همگی آماتور هستیم، چه فردی که مانند بنده ترانه می‌نویسد، چه کسی که می‌خواند و چه کسی که آهنگ می‌سازد، در هر سطحی که هستیم آماتور به حساب می‌آییم. در نتیجه این باعث شده است که ذائقه ما در شعر و موسیقی با آنچه که در پایتخت ساخته می‌شود متفاوت باشد.

دلفراز در رابطه با وضعیت ترانه‌ها در مارکت موسیقی امروز، ابرازعقیده کرد: برای بررسی وضعیت ترانه‌های مارکت موسیقی امروز ابتدا باید این مسأله را مطرح کنیم که با چه وسعتی می‌خواهیم مارکت را در نظر بگیریم؟ اگر بخواهیم آثاری را در نظر بگیریم که صرفا در زمینه موسیقی پاپ قرار دارند و با مجوز پخش می‌شوند، باید بگویم که از لحاظ ترانه در این زمینه دچار افت شده‌ایم، موضوع ترانه‌ها همچنان عاشقانه است اما این عشق، سخیف و سطحی است و با توصیف‌های پیش افتاده انجام می‌شود و اکثرا هم به ساده‌ترین شکل ممکن و به صورت مستقیم، بدون صنایع ادبی و تشبیه‌های بلیغ بیان می‌شود. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ترانه شعر ترانه هایی ترانه سرا مارکت موسیقی ساخت آهنگ شعر محاوره ترانه ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۵۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن

به گزارش «تابناک»، در ۲ روز اخیر جامعه هنری و علاقمندان به سینما برایشان این پرسش مطرح شده است که بیماری ترانه علیدوستی چیست و او در چه مرحله‌ای از درمان قرار دارد؟

بثورات دارویی همراه با ائوزینوفیلی و علائم سیستمیک یا سندرم DRESS یک واکنش حساسیت شدید به برخی از انواع دارو‌ها به شمار می‌رود. علائم این بیماری شامل تورم پوستی، تب، ناهنجاری‌های خونی و درگیری اندام‌های مختلف است.

متخصصین این آلرژی نادر دارویی را به طور بالقوه تهدید کننده زندگی می‌دانند که به دنبال واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به برخی دارو‌ها رخ می‌دهد. علائم ممکن است هفته‌ها پس از شروع داروی مشکل زا توسط فرد تظاهر یابند. درمان اغلب شامل قطع دارو‌های مشکوک و استفاده از دارو‌های تعدیل کننده سیستم ایمنی به منظور کاهش علائم است.

سندرم دِرِس

سندرم DRESS که تحت عنوان سندرم ازدیاد حساسیت القا شده به وسیله دارو (DIHS) یا سندرم حساسیت به دارو نیز شناخته می‌شود، یک واکنش شدید به تعدادی از دارو‌های تجویزی است. متخصصین سندرم DRESS را در قالب یک واکنش ازدیاد حساسیت نوع ۴ طبقه بندی می‌کنند. این واکنش دارویی جدی، پوست و سایر اندام‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و میزان مرگ و میر آن تا ۱۰ ٪ گزارش شده است.

بر اساس گزارش هیئت آمریکایی استئوپاتیک پوست، بروز کلی سندرم DRESS غیرمعمول است و ریسک ابتلا از ۱ در هر ۱۰۰۰ تا ۱ در هر ۱۰۰۰۰ نفر پس از قرار گرفتن در معرض دارو‌های محرک متغیر است. این بیماری معمولا ظرف ۲ تا ۶ هفته پس از اولین مواجهه فرد با دارو رخ می‌دهد و باعث ایجاد ویژگی‌های مشخص و در عین حال متغیری می‌شود که بر پوست و اندام‌های متعدد تاثیر می‌گذارند.

علل

سندرم DRESS به دلیل واکنش بیش از حد سیستم ایمنی رخ می‌دهد که شامل فعال شدن سلول‌های T سیستم ایمنی و آزاد شدن سیتوکین‌ها است. با استناد به مقاله‌ای که از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است، دارو‌های رایج مرتبط با این سندرم عبارت اند از:

- دارو‌های ضد تشنج

- دارو‌های ضد ویروس

- آنتی بیوتیک‌ها

- آلوپورینول

- مگزیلتین

- تثبیت کننده‌های خلق و خو و دارو‌های ضد افسردگی

- عوامل بیولوژیک

شواهد همچنین حاکی از آن است که عوامل دیگری نیز در این امر نقش دارند:

- استعداد ژنتیکی برای ابتلا به سندرم DRESS

- ناتوانی کبد در متابولیسم برخی دارو‌ها

فعال شدن مجدد برخی ویروس‌ها مانند ویروس اپشتین-بار (EBV) یا هرپس ویروس انسانی ۶ (HHV۶)

علائم

برخی از افراد ممکن است به سندرم DRESS به عنوان یک واکنش چند سیستمی نگاه کنند. این موضوع بدین واقعیت اشاره دارد که بیماری مذکور می‌تواند علائم مختلفی به همراه داشته باشد. هرچند بیماران ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کنند، نام DRESS از مشخصه تعداد ائوزینوفیل‌های بالا، معروف به ائوزینوفیلی، و علائمی که معمولا در بدن ظاهر می‌شوند، گرفته شده است.

علائم معمول سندرم DRESS عبارت اند از:

- تب

- بثورات پوستی یا جوش

- ائوزینوفیلی

- لنفوسیتوز آتیپیک

- تورم غدد لنفاوی

- التهاب اندام‌های داخلی

تشخیص

سندرم DRESS می‌تواند با علائم مختلف تظاهر یابد که آن را مشابه بیماری‌های دیگر از جمله سلولیت، هپاتیت ویروسی و لوپوس اریتماتوز سیستمیک می‌سازد. به همین دلیل این بیماری با احتمال بالا برای تشخیص اشتباه رو به رو است.

به منظور تشخیص سندرم DRESS، فرد باید معیار‌های زیر را داشته باشد:

- سابقه بستری شدن در بیمارستان

- راش حاد

- واکنشی که احتمالا مرتبط با دارو است

علاوه بر این، سه مورد از چهار فاکتور زیر نیز باید وجود داشته باشند:

- تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد

- بزرگ شدن غدد لنفاوی حداقل در دو محل

- درگیری حداقل یک اندام داخلی

- ناهنجاری در شمارش سلول‌های خونی

در این میان محققان ژاپنی نیز مجموعه‌ای از معیار‌ها را پیشنهاد کرده اند که مشابه هستند، اما شامل فاکتور خاص فعال سازی مجدد HHV۶ هم می‌شود.

درمانتشخیص زودهنگام و قطع فوری دارو از مهمترین عوامل در درمان این بیماری به شمار می‌روند. این رویکرد ممکن است برای رفع علائم و هرگونه ناهنجاری خونی و همچنین جلوگیری از پیشرفت بیماری کافی باشد.

پس از این مرحله، درمان عمدتا حمایتی است و شامل مدیریت و تسکین علائم می‌شود. گزینه‌های مطرح می‌توانند متشکل از جایگزینی مایعات، تنظیم دما، تغذیه مناسب، مراقبت از زخم و کنترل عفونت باشند. سایر اقدامات حمایتی هم به اندام‌های آسیب دیده بستگی دارند.

کورتیکواستروئید‌های سیستمیک پرکاربردترین درمان برای این بیماری هستند. با این حال، هنوز هیچ اتفاق نظری در مورد دوز ایده آل، زمان و مسیر تجویز وجود ندارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که از طریق سری مجلات انتشارات جان وایلی و پسران قابل دسترسی است، نشان داد که کورتیکواستروئید‌های سیستمیک می‌توانند به طور موثر در مراحل اولیه بیماری اقدام به مدیریت آن کنند.

علاوه بر این در مطالعه‌ای دیگر از ناشر بریتانیایی بایومد مرکزی در سال ۲۰۱۸ مشخص شد که ترکیبی از پالس تراپی کورتیکواستروئیدی و کورتیکواستروئید‌های خوراکی، یک درمان موثر برای بیماری محسوب می‌شود.

سایر درمان‌های موثر عبارت اند از:

- سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین

- کورتیکواستروئید‌های موضعی برای تسکین بثورات پوستی

- ایمونوگلوبولین داخل وریدی

- پلاسمافرزیس

عوارض

حتی پس از بهبودی، برخی از افراد ممکن است از پیامد‌های طولانی مدت سندرم DRESS رنج ببرند، از جمله آسیب دائمی به اندام‌ها و ایجاد اختلالات خودایمنی.

یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که اکثر افرادی که از سندرم DRESS بهبود یافته اند به بیماری‌های جدیدی مبتلا شده اند. بر اساس پژوهشی دیگر در سال ۲۰۱۷، بیماری‌های تیروئید مانند بیماری هاشیموتو، بیماری گریو، و تیروئیدیت بدون درد از جمله شایع‌ترین عوارض طولانی مدت سندرم DRESS هستند.

آسیب اندام ناشی از سندرم DRESS نیز با عوارض طولانی مدت همراه است. افرادی که آسیب شدید کبدی دارند، ممکن است به پیوند کبد نیاز داشته باشند. علاوه بر این افرادی که بیماری کلیوی زمینه‌ای دارند نیز ممکن است به همودیالیز طولانی مدت نیاز داشته باشند.

بیماری‌های عفونی یکی دیگر از عوارض شایع مرتبط با سندرم DRESS هستند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد افرادی که تحت درمان با کورتیکواستروئید قرار گرفته اند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند هرپس و ذات الریه باشند.

تمامی این مطالعات از طریق کتابخانه ملی پزشکی آمریکا در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته اند.

منبع : همشهری

دیگر خبرها

  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • ترانه‌ کودکانه «ببعی تو بازیگوشی» اینستاگرام را منفجر کرد + ویدئو
  • اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره ای توسط بازیگر زن «نون خ» | آرزوی سلامتی خانم بازیگر برای ترانه علیدوستی + ویدئو
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • اتفاق عجیب درباره ترانه علیدوستی، مردم را گیج کرد
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • (ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای توسط بازیگر زن «نون خ»