Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@00:10:28 GMT

«اصلاحات ارضی» رسول مهربان به چاپ دوم رسید

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۹۵۶۷۱

«اصلاحات ارضی» رسول مهربان به چاپ دوم رسید

به گزارش خبرنگار مهر، نشر افکار ماه گذشته (تیر ۱۳۹۹) کتاب «اصلاحات ارضی» نوشته رسول مهربان را با مقدمه‌ای از زنده یاد فریبرز رئیس‌دانا در ۲۲۸ صفحه و بهای ۴۵ هزار تومان منتشر کرد. این کتاب پس از گذشت یک ماه از چاپ نخست با همان مشخصات به چاپ دوم رسید.

رسول مهربان سال ۱۳۱۴ در بندر انزلی متولد شد. آموزش ابتدایی و متوسطه را در انزلی و رشت گذراند و سپس به تشویق خانواده مذهبی خود برای آموزش علوم مذهبی به قم رفت و به حوزه درسی مرحوم آیت‌الله سید علی‌اکبر برقعی راه یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اوج نهضت ملی کردن نفت و جنبش دموکراسی‌خواهی دولت ملی دکتر محمد مصدق، وارد فعالیت‌های جدی اجتماعی و سیاسی شد و در روزنامه‌های قم و تهران مقاله‌هایی نوشت. در ادامه فعالیت سیاسی به «حزب ایران» و پس از شکست نهضت ملی، به «نهضت مقاومت ملی» و سپس «جبهه ملی دوم» پیوست. مدتی منشی اللهیار صالح، رهبر جبهه ملی دوم، بود و در انتخابات دوره بیستم مجلس شورای ملی، سخنگوی ستاد انتخاباتی او شد. در آن دوران طولانی پرتلاطم همواره در کنار اللهیار صالح قرار داشت و از نزدیک شاهد مذاکرات و مباحثات رهبران جبهه ملی دوم بود.

این تجربیات اجتماعی و سیاسی پشتوانه پژوهش‌های تاریخی او در سال‌های آتی شدند؛ آثاری چند در تشریح شکست نهضت ملی و علل صعود و سقوط آنکه از جمله می‌توان از «بررسی احزاب بورژوازی لیبرال در مقابله با جنبش کارگری و انقلابی ایران» (جلد اول: ۱۳۶۰؛ جلد دوم: ۱۳۶۱) و «گوشه‌هایی از تاریخ معاصر ایران» (۱۳۶۱) نام برد.

آنچه با نام اصلاحات ارضی از مجموعه‌ای با همان عنوان «گوشه‌هایی از تاریخ معاصر ایران» پیش رو دارید، گزارشی تحلیلی و انتقادی از مهم‌ترین برنامه «انقلاب شاه و مردم» است که رسول مهربان به‌عنوان کسی که خود در اجرای برنامه «اصلاحات ارضی» مسئولیت‌هایی داشته، روایتی متفاوت از آن ارائه می‌کند.

کتاب «اصلاحات ارضی» جلد ششم و پایانی از پژوهش‌های تاریخی رسول مهربان با عنوان «مجموعه گوشه‌هایی از تاریخ معاصر ایران» است. این مجموعه که به تاریخ سلطنت محمدرضا پهلوی می‌پردازد، شامل مجلدات زیر است: جلد اول: از شهریور ۱۳۲۰ تا ۳۰ تیر ۱۳۳۱؛ جلد دوم: از ۳۰ تیر ۱۳۳۱ تا کودتای ۲۸ مرداد؛ جلد سوم: از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا تأیید دکترین آیزنهاور توسط حزب ایران؛ جلد چهارم: از غارت درآمد نفت ایران تا دولت دکتر علی امینی؛ جلد پنجم: از نخست‌وزیری علی امینی تا انحلال جبهه ملی دوم و جلد ششم: اصلاحات ارضی.

کد خبر 4996973 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: نشر افکار اصلاحات ارضی تاریخ معاصر تازه های نشر تجدید چاپ ترجمه تازه های نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رایزنی فرهنگی طرح تابستانه کتاب ادبیات جهان ادبیات کودک و نوجوان کتاب ادبیات داستانی ویروس کرونا گردشگری نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتابفروشی اصلاحات ارضی جبهه ملی دوم رسول مهربان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۵۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد

منابع مصری که به نامشان اشاره نشده به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفته اند که یک هیأت اسرائیلی وارد قاهره شد که سه ساعت به طول انجامید.

در این سفر برگه اصلاح شده پیشنهاد جدید رژیم صهیونیستی که شامل برخی نقطه نظرات و برخی نکات اصلاحی بود که حماس آن را درخواست کرده بود، در اختیار دولت قاهره قرار داده شد.منابع مصری به جزییات و موارد اصلاح شده هیچ اشاره‌ای نکردند.

به نظر می‌رسد که تحرکات کشور‌های ذینفع در مذاکرات برای برای رسیدن به آتش بس دوباره در غزه قوت گرفته است.

در همین راستا نیز آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در یک سفر منطقه‌ای برای رایزنی درمورد آتش‌بس در غزه وارد منطقه شده و دقایقی پیش پس از سفر به عربستان و اردن وارد سرزمین‌های اشغالی شد.

از سوی دیگر، دیوان امیری قطر نیز سه شنبه شب گزارش داد که تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر با یکدیگر درخصوص آتش بس در غزه تلفنی گفتگو کردند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • رسول خطیبی در یک قدمی مدیرعاملی تیم لیگ برتری
  • اصلاحات امام زمانی؛ برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟
  • رسیدگی به پرونده های رفع تداخلات ارضی از اولویت‌های دستگاه قضایی است
  • مجری جنجالی صداوسیما به اصلاح‌طلب و اصولگرا رحم نکرد: حرامید! +تصویر
  • به هرگونه تجاوز علیه حاکمیت و تمامیت ارضی خود پاسخ می‌دهیم
  • پویش دست‌های مهربان در کردستان برگزار شد
  • آغاز پویش دست‌های مهربان در کردستان
  • پاسخ کیهان به گزارش بی بی سی در باره نیکا شاه کرمی
  • رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد