Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:19:08 GMT

اقدامات مومنانه سمن‌ها در عصر کرونا، میراثی ماندگار

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۱۹۹۵

اقدامات مومنانه سمن‌ها در عصر کرونا، میراثی ماندگار

به گزارش ایرنا، براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) در توسعه اجتماعی کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. از این رو می‌توان ضرورت ایجاد و تقویت سازمان‌های مردم نهاد را در تحقق اهدافی چون کوچک‌سازی دولت، توانمندسازی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی، کارآمدی بیشتر نظام اقتصادی، بهینه‌سازی فرآیند برنامه‌ریزی و عملیاتی سازی برنامه‌ها و مقابله با آسیب‌ها و همچنین کمک به نیازمندان و رفع نیازهای اجتماعی مهم دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پویایی فعالیت‌های داوطلبانه در ایران همیشه زبانزد بوده است و مردم با دغدغه‌های ساده و پیچیده همیشه به دنبال راهی برای یاری رساندن به انسان‌های پیرامون خود بودند، هر چند شاید این فعالیت ها در ایران به شکل سازمان دهی شده سابقه کمی دارد اما آنچه مهم است روحیه انسان دوستی است که همیشه جاری بوده است، البته این فعالیت‌ها در کشورهای پیشرفته دارای اهمیت است و می توان گفت زودتر به شکل سازمانی درآمده است.

جایگاه سمن‌ها و نقش آنها در توسعه جامعه در قانون و بر روی کاغذ درخشان است اما در عمل با موانع و آسیب‌های بسیاری مواجه است، که برغم این موانع نقش آنها در بسیاری از فرایندهای اجتماعی قابل تأمل است که یکی از عرصه‌ها که نقش و نگار آن برای همگان در این روزهای سخت کرونایی مشخص شده، انجام مشارکت و فعالیت در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و حمایت از خانواده های آسیب پذیر در کمک‌های مومنانه است.

بحران روزگار کرونا باعث شد هر فرد یا گروهی به سبک خود برای مقابله با این ویروس قدم بردارد؛ از کاسب بازار که ضرر به مال خود را تحمل کرد تا افراد و خانواده ای که خود را  از دید و بازدیدهای خانوادگی برای قطع زنجیره این ویروس محروم کردند، این‌ها همه روشی داوطلب گونه را برای جنگ با  این دشمن میکروسکوپی بشر بود.

ورود سازمان یافته مردم در قالب تشکل های مردم نهاد برای کمک در بحران هایی مانند زلزله، سیل و بیماری کرونا در کشور، اهمیت سمن ها را بیش از بیش روشن و معرفی کرد.

استان اصفهان بنا به اعلام معاونت مشارکت‌های سازمان امور اجتماعی کشور با داشتن چهار هزار و ۳۰۰ سمن از مجموع بیش از ۲۰ هزار سازمان مردم نهاد موجود در کشور، بیشترین تعداد تشکل های غیردولتی را در بین استانها داراست که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، عام المنفعه، میراث فرهنگی و محیط زیست فعالیت می‌کنند و در این مجال گذری بر فعالیت این نهادها در شرایط کرونایی استان داریم که این سازمان‌ها به دور از هرگونه منفعت و صرف اراده و احساس تکلیف برای رفع مشکل بخشی از افراد و اقشار جامعه وارد عمل شدند.

تهیه و توزیع بسته‌های ۳۵ هزار بسته حمایتی توسط سمن‌های جوانان اصفهان

مدیر سازمان مردم نهاد سفیران مهربانی اصفهان که مدیریت پویش طوفان همدلی جوانان اصفهان را بر عهده داشت، از تهیه و توزیع ۳۵ هزار بسته حمایتی توسط سازمان های مردم نهاد این استان خبر داد و گفت: علاوه بر این اقدام، یکصد هزار ماسک و ۲ هزار گان تولید و در بخش های مختلف توزیع شده است.

محمدهادی ایزدی افزود: با اعلام فراخوان به سازمان‌های مردم نهاد استان برای تشکیل پویش و ایجاد یک حرکت منسجم در راستای کمک به نیازمندان و تولید ماسک و لباس، بیش از ۱۵ سمن در این عرصه وارد شدند و با اهدا موقت چرخ های خیاطی خط تولید ماسک و گان راه اندازی شد.

وی ادامه داد: تهیه و تولید بسته‌های معیشتی با مشارکت خیرین، سازمان‌های مردم نهاد و هدیه های جوانان انجام شد و بخش زیادی از اعتبارات جشن های روز جوان، دهه ولایت، دهه کرامت و مناسبت‌های ماه رجب برای این موضوع اختصاص یافت.

مدیر سازمان مردم نهاد سفیران مهربانی با بیان اینکه خانه جوان اصفهان مرکز هماهنگی فعالیت‌های طوفان همدلی است، خاطرنشان‌کرد: ایجاد تمرکز در فعالیت موجب هدایت مناسب و هدفمند فعالیت جوانان برای رفع نیاز جامعه بود و از فعالیت‌های جزیره‌ای جلوگیری کرد.

وی اضافه‌ کرد: علاوه بر این فعالیت منسجم استانی در شهرستان‌های استان اعضای جوان سازمان‌های مردم نهاد در حوزه ضدعفونی، آموزش، تب سنجی و توزیع بسته‌های معیشتی فعالیت داشته و این دسته از اقدامات هم اکنون ادامه دارد.

پیشگامی فعالیت سمن‌های جوانان در امدادرسانی در حوادث 

دبیر کانون ریحان راه امید اصفهان گفت: سازمان‌های مردم نهاد جوانان در عرصه خدمات عام المنفعه در حوادث ۲ سال اخیر مثل سیل جنوب، شمال و شیراز و شیوع بیماری کرونا پیشگام بودند و نقش مشارکت اجتماعی جوانان را به نمایش گذاشتند.

مریم بابادی  در گفت و گو با ایرنا افزود: همبستگی و یکصدایی تشکل‌های مردم نهاد جوانان استان اصفهان با همدیگر در خدمت‌رسانی به مردم و ایفای نقش اجتماعی،  یک هنر و شاخصه ویژه بود که چنین هماهنگی کمتر در بین نهادها دیده می‌شود ولی جوانان در کنار همدیگر و با محوریت یک سازمان و یا خانه جوان فعالیت‌های خود را انجام دادند.

وی ادامه داد: این نهادهای مردمی اصفهان با بکارگیری ظرفیت و توان خیرین و مشارکت جوانان، علاوه بر حضور تیم‌های امدادی و ارایه خدمات عام المنفعه، به صورت نقدی و غیرنقدی بیش از ۱۰ میلیارد ریال به مناطق سیل زده کمک کردند.

دبیر شبکه ملی امداد و نجات سمن های جوانان با بیان اینکه تشکیل این شبکه به هدایت کمک‌رسانی و تجمعی فعالیت ها در سراسر کشور کمک کرد، خاطرنشان کرد: کمک های نقدی، غیرنقدی و خدمات رسانی جوانان برای بحران های مختلف تحت عنوان شبکه ملی امداد و نجات انجام می شود.

وی یادآور شد: برگزاری دوره های آموزشی، هدایت فعالیت‌ها و سیاست‌گذاری برای خدمات عام المنفعه و تخصصی در حوزه مدیریت بحران ویژه سمن‌های جوانان از طریق این شبکه انجام می‌شود که مدیریت آن با سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان است.

به گفته وی فعالیت سمن‌های جوانان در حوزه کرونا یک سری اقدام ماندگار و موثر بود که نتایج آن به جامعه رسید و جوانان استان در قالب تشکل‌های مردمی نقش خود را نسبت به جامعه و هم نوعان با تولید ماسک، اختصاص هزینه‌های جشن روز جوان و اعیاد و سایر برنامه‌ها ایفا کردند.

بابادی گفت: سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان فعالیت های فرهنگی و آموزشی برای این روزها پیش بینی کرده‌اند که از بستر فضای مجازی به مخاطبان ارائه کردند و در زمینه اوقات فراغت برای جلوگیری از اتلاف زمان و همچنین کاهش اضطراب و استرس برنامه‌ریزی و محتواهای فرهنگی عرضه کرده‌اند.

وی یادآور شد که فعالیت این تشکل مردم نهاد برای خدمات رسانی به مردم نیازمند جامعه در شرایط کرونایی متمرکز شده است. 

همکاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در اطلاع‌رسانی حوزه کرونا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: اطلاع‌رسانی پیرامون اخبار کرونایی و آموزش مفاهیم پیشگیری از شیوع این بیماری یکی از ضرورت‌های مهم جامعه است که در استان اصفهان کانون‌های مساجد این رسالت مهم را در کنار رسانه ها با استفاده از فضای مجازی  تولید نشریه مکتوب انجام دادند.

به گفته حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی هزار و ۵۰۰ کانون فرهنگی و هنری در این حوزه فعالیت داشتند و برخی از کانون‌ها مثل کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران با استفاده از تولیدات چندرسانه‌ای مثل پادکست این رسالت را برای سایر کانون‌های کشور نیز انجام داده اند.

وی ادامه‌داد: تولید محتواهای فرهنگی، برگزاری مسابقات کتابخوانی و فرهنگی، اجرای فعالیت‌های فراغتی و نشر مطالب و محتواهای هنری با استفاده از فضای مجازی از اقدامات کانونن های مساجد استان اصفهان است که در این حوزه موسسات فرهنگی و هنری و ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان ها با آن‌ها همکاری داشته‌اند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۵۰۰ کانون فرهنگی و هنری در عرصه تولید ماسک فعالیت داشته اند، خاطرنشان‌کرد: این مراکز فرهنگی و هنری در تهیه پارچه، چرخ خیاطی و سایر وسایل مورد نیاز با استفاده از ظرفیت مردم و خیرین فعالیت کرده اند و وابستگی به اعتبارات دولتی نداشته‌اند.

به اعتقاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد یکی از مهمترین موسسات مردم نهاد است که در سراسر استان و حتی در مناطق محروم فعالیت می کنند و در دوران کرونا این مراکز بیش از هزار برنامه فرهنگی، حمایتی، بهداشتی و اجتماعی مثل فعالیت‌های مسابقه ای و فراغتی، تهیه و توزیع بسته های فرهنگی و ماسک را اجرا کردند.

نقش و اهمیت تشکل‌های مردم نهاد در جامعه مشخص شد

 نماینده مردم شهرستان های نجف آباد و تیران و کرون گفت: نقش  و اهمیت تشکل‌های مردم نهاد در جامعه در دوران کرونا و همچنین کمک به سیل زدگان برای مسئولان مشخص شد.

ابوالفضل ابوترابی خودکفایی، نبود وابستگی به بودجه های دولتی و احزاب، داوطلبانه و انسجام را از ویژگی های فعالیت تشکل های مردم نهاد بیان کرد و افزود: این نهادهای مردمی بدون کمک و حمایت مالی دولت فعالیت خود را در کمک به سیل زدگان و ارائه خدمات در دوران کرونا انجام دادند.

وی ادامه‌داد: اگر فعالیت این نهادها به بودجه دولت و حمایت مسئولان وابسته بود و مثل نهادهای اداری بخواهند فعالیت کنند، آنگاه این همه خدمت در حوزه های مختلف ارائه نمی‌شد.

به گفته وی سازمان های مردم نهاد در دوران شیوع بیماری کرونا، با بکارگیری ظرفیت خود اقدام به تولید ماسک، تهیه و توزیع بسته های حمایتی، ضدعفونی محیط‌های عمومی و آموزش مردم کردند که سمن‌های جوانان زمینه‌ساز مشارکت جوانان مثل دوران دفاع مقدس شدند.

ابوترابی با بیان اینکه تفاوتی بین ساختار این تشکل ها وجود ندارد، تصریح‌ کرد: آن دسته از سازمان‌هایی که با رویکرد مردمی و بدون وابستگی به دولت فعالیت عام المنفعه انجام می دهند به نوعی سازمان مردم نهاد هستند و باید از سوی مسئولان به رسمیت شناخته شوند.

وی با اشاره به اینکه در برخی مواقع تشکل های دارای مجوز از وزارت کشور نسبت به سایر سمن‌ها رسمیت پیدا می‌کنند، خاطرنشان‌ کرد: همه هیات‌های مذهبی، تشکل‌های جوانان، کانون‌های فرهنگی و هنری و تشکل‌های محیط زیست و میراث فرهنگی دارای رسمیت هستند و نقش آن‌ها در اجتماعی غیر قابل انکار است.

از میان ۲۰ هزار سازمان مردم نهاد در سراسر کشور، چهار هزار ۳۰۰ واحد آن ها در استان اصفهان است که ظرفیت های متفاوتی را در عرصه های مختلف دارند و باید بیش از بیش از آن ها استفاده کرد اما به دلایل مختلف نقش این نهادهای مدنی در این استان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

تاکنون  افزون بر ۱۹ هزار نفر بر اثر بیماری کرونا در کشور جان باختند.

بر اساس آخرین پایش های وزارت بهداشت هنوز استان های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و استان های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت هشدار کرونا قرار دارند یعنی همچنان تا خروج کامل از شرایط کرونایی در کل کشور راه بسیار باقی است.

بر اساس اعلام ستاد کرونا اصفهان، ۱۲ شهرستان در این استان بر اساس آخرین رنگ‌بندی میزان ابتلا به کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و هیچیک از مناطق در وضعیت سفید یا سبز نیست.

در این استان، اصفهان، کاشان، خمینی‌شهر، خوانسار، سمیرم، شهرضا، فریدن، فریدونشهر، فلاورجان، لنجان، نایین و نجف‌آباد در وضعیت قرمز، شهرستان‌های بویین میاندشت، تیران و کرون و چادگان در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد قرار دارند.

برچسب‌ها ویروس کرونا سازمان های مردم نهاد اصفهان رزمايش همدلی پروندهٔ خبری رفتار مومنانه و همدلانه ایرانیان در روزگار کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سازمان های مردم نهاد اصفهان رزمايش همدلی ویروس کرونا سازمان های مردم نهاد اصفهان رزمايش همدلی مردم نهاد جوانان سازمان های مردم نهاد تشکل های مردم نهاد سازمان مردم نهاد مردم نهاد توزیع بسته سمن های جوانان فرهنگی و هنری استان اصفهان بیماری کرونا جوانان استان تهیه و توزیع عام المنفعه شهرستان ها تولید ماسک سازمان ها فعالیت ها کانون ها تشکل ها سمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۱۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند

«محمد سرگزی» رییس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: ما این روزها شاهد بیداری جهانی علیه رژیم غاصب صهیونیستی هستیم و همین مساله قطعاً نابودی این رژیم را تسریع می‌کند.

وی بیان کرد: دولت آمریکا همیشه با تسلط بر امپراطوری رسانه‌ای دنیا تلاش کرده است تا خودش را چهره مدافع حقوق بشر نشان دهد و همواره سعی کرده است که افکار عمومی دنیا را به این سمت ببرد که دولت آمریکا حامی حقوق بشر است، اما در عمل هیچ گاه اینگونه نبوده است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت آمریکا در طول سالیان سال اقداماتی در کشورهای مختلف اعم از آفریقا، آمریکای لاتین و منطقه خاورمیانه انجام داده است که به وضوح چهره واقعی مقامات آمریکایی برای مردم دنیا به نمایش درآمده است و همه به خوبی می‌دانند که آمریکا فقط شعار آزادی بیان و حقوق بشر سر می‌دهد و اقدامات مقامات این کشور هیچ سنخیتی با این مفاهیم ندارد. آنان در عمل حقوق بشر و آزادی انسان‌ها را زیر پا می‌گذارند و اعتقاد عملی به مفاهیمی چون آزادی بیان و حقوق بشر ندارند.

رییس فراکسیون حقوق بشر مجلس با اشاره به اقدامات وحشیانه آمریکا و نسل‌کشی این کشور طی سال‌های اخیر در بسیاری از نقاط جهان، گفت: مقامات آمریکا همواره سعی داشتند در سایر کشورها وحشی‌گری و جنایت کنند، اما در کشور خودشان به دنبال آن بودند که حتی به ظاهر این اقدامات را انجام ندهند. با وجود این، این روزها آنان وحشی‌گری علیه مردم خودشان را هم به شدیدترین شکل ممکن انجام می‌دهند، در حالی که اعتراض مردم آمریکا علیه اسرائیل کاملاً به حق است و هیچ وجدان بیداری نمی‌تواند این همه ظلم به مردم فلسطین را ببیند و سکوت کند.

سرگزی تاکید کرد: این روزها می‌بینیم دولتی که مدعی آزادی بیان است و خودش را مدعی آزادی بیان، عقیده و اندیشه در دنیا اعلام می‌کند، با ابراز عقیده مردم خودش این چنین برآشفته می‌شود و اقدامات قهری و خشونت‌آمیز نسبت به دانشجویان انجام می‌دهد و آنان را سرکوب می‌کند که قطعاً این کارها پذیرفتنی نیست.

کد خبر 6097293 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • ضرب الاجل یک ماهه به سازمان آرامستان‌های شهرداری سنندج برای ساماندهی قطعه هنرمندان
  • جشن مومنانه‌ همراه با پیوست علمی و فرهنگی در دهه کرامت
  • آغاز جمع آوری زکات غلات در شهرستان های جنوبی استان ایلام
  • گزارش وزیر ورزش از اقدامات و افتخارآفرینی ورزش کشور به رئیس جمهور
  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • اتفاقات دانشگاه‌های امریکا نتیجه فعالیت‌های گسترده ایران و نهاد «جامعة‌المصطفی» است | اذغان به تأثیرپذیری دانشگاهیان امریکا از ایران
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی بناب
  • حیات دوباره در «کوشه سفلی»/ قصه پر غصه‌ای که به شادی ختم شد