Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق گزارش مرکز مبارزه با دزدی دریایی و سرقت مسلحانه، حمله به نفتکش ها طی همه گیری ویروس کرونا در خلیج مکزیک افزایش یافته و دزدی دریایی در آسیا در نیمه اول ۲۰۲۰ نسبت به همین دوره در سال گذشته دو برابر شده است.

به گزارش  پول نیوز  به نقل از اویل پرایس، سال 2019 یک برهه زمانی حساس در مبارزه علیه دزدی دریایی در جهان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمله دزدان دریایی در جهان در سال گذشته میلادی به پایین‌ترین رقم طی 25 سال گذشته رسید. دزدی از کشتی های بزرگ بیش از 100 تن تا رقم 41 معادل 50 درصد پایین آمد، در حالی که متوسط 10 ساله دزدی دریایی 95 است. حتی آمار دزدی دریایی در خلیج عدن در ساحل سومالی که زمانی مرکز دزدی دریایی در جهان بود به صفر رسید.

 

ولی در حال حاضر همه گیری ویروس کرونا و افزایش ذخایر شناور نفت خطر بالا رفتن آمار دزدی دریایی را افزایش داده است.

 

طبق گزارش مرکز مبارزه با دزدی دریایی و سرقت مسلحانه، حمله به نفتکش ها در خلیج مکزیک افزایش یافته است. خلیج مکزیک مرکز ذخایر شناور نفت است و بسیاری از تولیدکنندگان طی دوره افزایش عرضه نفت به بازار، نفت اضافی خود را در این مکان ذخیره کرده اند. مقامات امنیت دریایی هم گزارش داده‌اند دزدی دریایی در آسیا در نیمه اول 2020 نسبت به همین دوره در سال گذشته دو برابر شده است.

 

دزدی دریایی طی دوره فعلی رکود اقتصادی روند صعودی گرفته و مقصر آن همه‌گیری ویروس کرونا است.

 

حمله دزدان دریایی در جنوب خلیج مکزیک در ماه آوریل افزایش داشت یعنی زمانی که ذخایر شناور نفت در این منطقه به اوج رسیده و قیمت نفت سقوط کرده بود. تمرکز این حمله ها بر کشتی های حامل نفت بود و دزدان دریایی ترجیح می دادند به جای دزدیدن خود کشتی، پول نقد خدمه و تجهیزات فنی با ارزش را به سرقت ببرند. آنها این تجهیزات را در بازار سیاه به فروش می‌رسانند. این حمله ها در فصل تابستان هم افزایش یافت و باعث شد دولت آمریکا هشدار امنیتی اعلام کند.

 

در آن سمت کره زمین، به نظر می‌رسد خلیج گینه در غرب ساحل آفریقا خطرناک ترین جای جهان از نظر دزدی دریایی باشد. مسئله مهم در مورد دزدی دریایی در این منطقه این است که اکثر سرقت ها خارج از مرزهای ساحلی کشورها صورت می‌گیرد. دزدان دریایی خلیج گینه خشن ترین دزدان دریایی هستند و تاکتیک متفاوتی دارند، آنها بجای دزدیدن کشتی ها انسان ها را می دزدند و برای آزادیشان تقاضای پول می کنند. برای مثال از ماه ژانویه، 77 ملوان در این منطقه گروگان گرفته شده اند.در ماه آوریل، دزدان دریایی به یک منبع شناور ذخیره نفت با ظرفیت 50 هزار بشکه در روز درساحل نیجریه حمله کردند، 9 خدمه کشتی را گروگان گرفتند ولی به ذخایر نفتی دست نزدند.

 

منطقه آسیا هم منطقه مهم دیگری از نظر دزدی دریایی است. بیشتر دزدی ها در این منطقه در دریای چین جنوبی تا سواحل اندونزی، ویتنام، هند، فیلیپین و بنگلادش صورت می گیرد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: پول نیوز دزدی دریایی کروناویروس خلیج مکزیک ذخایر شناور نفت دزدی دریایی دزدان دریایی خلیج مکزیک سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۸۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معمای «مثلث برمودا»

ایتنا - یک منطقه دریایی در اقیانوس اطلس شمالی که بین فلوریدا، پورتوریکو و برمودا قرار دارد، در اواسط قرن بیستم پس از انتشار مقالاتی که از ناپدید شدن مرموز قایق‌ها و هواپیماها در آنجا حکایت داشتند، جایگاهی افسانه‌ای پیدا کرد.
یکی از مشهورترین حوادث در سال ۱۹۴۵ میلادی روی داده بود؛ یعنی زمانی که گروهی متشکل از پنج بمب‌افکن نیروی دریایی ایالات متحده در یک ماموریت آموزشی در این منطقه ناپدید شد.

پس از آن برای دهه‌ها، دلیل غرق شدن هر کشتی و سقوط هر هواپیمایی در این منطقه، نیروهای مخرب مثلث برمودا دانسته شد. تا اینکه در سال ۱۹۷۵ میلادی یک نویسنده آمریکایی به نام «لری کوشه» کتابی را منتشر کرد و در آن توضیح داد که گزارش‌های مربوط به مثلث برمودا، نادرست و اغراق‌آمیز یا تأیید نشده هستند. 

او همچنین نوشت تعداد حوادث دریایی که در این منطقه از اقیانوس اطلس روی می‌دهد، نسبت حوادث روی داده در دیگر بخش‌های اقیانوس، خیلی بیشتر نیست.

با این وجود، استناد به دلایل طبیعی و ماوراء طبیعی برای شرح حوادث این منطقه همچنان برای سال‌ها ادامه یافت. در برخی از استدلال‌ها سراغ اتلانتیس رفتند و نیروی باقی مانده‌های این جزیره افسانه‌ای را در وقوع این حوادث مقصر دانستند و در برخی دیگر ادعا کردند که در این مثلث، نوعی پدیده فضا‌-زمان حاکم است و اجسام را به درون یک جهان موازی می‌مکد.

یکی از عجیب‌ترین توضیح‌های طبیعی درباره این منطقه نیز این بوده که حباب‌های متان آزاد شده از بستر دریا، کشتی‌ها را واژگون می‌کند. با این حال، در جریان مطالعات سازمان زمین شناسی ایالات متحده، هیچ نشانی از انتشار قابل توجه متان در ۱۵ هزار سال گذشته در این منطقه یافت نشد.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل سقوط هواپیماها و واژگونی کشتی‌ها در گذشته در این منطقه، وقوع طوفان‌های زیاد بوده است؛ آنهم در دورانی که هنوز خلبانان و کاپیتان‌های کشتی‌ها ابزارهای دقیقی برای پیش‌بینی آب و هوای بد نداشتند.

 

نتایج یک مطالعه جدید نیز نشان داد طوفان‌های همگرایی که در این منطقه روی می‌دهد، گاه امواج سرکشی به ارتفاع ۳۰ متر ایجاد می‌کند که می‌تواند حتی شناورهای بزرگ را غرق کند.

شبیه‌سازی‌های آزمایشگاهی نیز تأیید کرد که چنین امواجی پتانسیل غرق شدن کشتی‌ها را دارند، با این وجود هیچ مدرکی وجود ندارد که آنها واقعاً در مثلث برمودا روی می‌دهند.

برخی ادعا می‌کنند که ناهنجاری‌های مغناطیسی باعث می‌شده که در گذشته ملوانان و خلبانانی که با قطب‌نما حرکت می‌کردند، از مسیر خارج شوند.

اگرچه تا کنون چنین ناهنجاری‌هایی شناسایی نشده، اما گمان می‌رود در اوایل قرن بیستم، شمال جغرافیایی واقعی و شمال مغناطیسی در مثلث برمودا همسو شدند که می‌توانسته منجر به خطاهای ناوبری شود.

گارد ساحلی ایالات متحده نیز هیچ خطر خاصی را در مثلث برمودا شناسایی نکرده است. همچنین یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ میلادی که خطرناک‌ترین آب‌ها برای کشتیرانی را فهرست کرده بود، این منطقه را در فهرست خود قرار نداده است.

آمارها نیز نشان می‌دهد که با وجود حجم بالای ترافیک هوایی و دریایی همچنین طوفان‌های مکرر، از مثلث برمودا تعداد غیرعادی از تصادف و خرابی‌ گزارش نشده است.

شاید دلیل واقعی جلب شدن توجه‌ها به این منطقه، این باشد که مردم بطور طبیعی به سمت رمز و راز کشیده می‌شوند و به همین دلیل گزارش‌ها از ناپدید شدن‌ها، توجهات زیادی را به خود جلب می‌کرده است.

از قدرت این باورهای اسرارآمیز در سال‌های اخیر کاسته شده است؛ شاید به این دلیل که فناوری‌های مدرن به ما اجازه می‌دهد ترافیک‌های هوایی و دریایی را با دقت بیشتری ردیابی کنیم.

دیگر خبرها

  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد
  • معمای «مثلث برمودا»
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی هرمزگان – 8 اردیبهشت
  •  تاکید بر افزایش همکاری‌های بنادر گلستان و بندر امیرآباد
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست
  • حمله به ۱۰۲ کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در ۲۰۲ روز
  • نصب علائم کمک ناوبری در مسیر تردد شناورهای دریایی گلستان