Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: صنعت تعزیه استان ۵ میلیارد تومان خسارت دید.

حجت الاسلام عباس دانشی ۲۹ مردادماه در نشستی خبری با اشاره به عملکرد این اداره کل و تغییرات و تحولات حوزه فرهنگ و هنر استان مرکزی طی هفت سال اخیر، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا طی ۶ ماهه اخیر، خسارات سنگینی به حوزه فرهنگی و هنری استان وارد شده و عملا در حال حاضر رکودی در این حوزه حاکم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ در حوزه فرهنگ و هنر استان مرکزی که فعلا با کرونا درگیر است، گفت: اگر این برنامه ها اجرایی شود، جهش قابل توجهی در این حوزه در استان رقم می خورد که امیدواریم در نیمه دوم سال ۹۹ بتوان با بهبود شرایط، برنامه ها را اجرایی کرد.

 دانشی با تاکید بر اینکه در استان مرکزی نیازمند افزایش کمی و کیفی فعالیت ها در حوزه فرهنگ و هنر هستیم چراکه در گذشته توجه جدی به این حوزه نشده است، افزود: طی سال های اخیر شاهد تعطیلی برخی رویدادها و جشنواره ها بودیم که احیای آنها در دستور کار قرار گرفت ولی به دلیل شیوع کرونا بخشی از اهداف محقق نشد.

وی بیان کرد: بر اساس برآورد صورت گرفته، طی اسفند و فروردین ماه بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان خسارت به حوزه فرهنگ و هنر وارد شده که این رقم به مراتب در حال افزایش است، البته در حوزه صنعت وابسته به تعزیه و تولید ادوات پنج میلیارد تومان خسارت بر جای مانده و ۸۰ هنرمند بیکار شده اند و در مجموع، با توجه به شرایط موجود، امسال بخش تعزیه به صورت کامل تعطیل است.

وی به عملکرد هفت ساله دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ و هنر استان مرکزی اشاره کرد و گفت: در حوزه قرآن و عترت در سال ۹۲، بالغ بر ۴۶۷ باب کانون فرهنگی و هنری فعالیت داشت که تا سال ۹۸ با رشد ۲۴ درصدی به ۵۷۸ کانون رسید، ۴۲ کتابخانه کانون های مساجد نیز با رشد ۲۵۵ درصدی به ۱۴۹ باب افزایش یافت، ۸۹۲ برنامه و فعالیت قرآنی در سال ۹۲ با رشد ۶۳ درصدی به هزار و ۴۵۵ برنامه در سال ۹۸ رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: با رشد ۵ برابری، تولید ۹ فیلم کوتاه به ۵۸ فیلم افزایش یافت و اجرای ۳۰۰ ساعت برنامه آموزشی سینمایی به ۳۸۰ ساعت رسید که البته این رقم مطلوب نیست.

وی در خصوص فعالیت های حوزه نمایش و تئاتر اظهار کرد: ۲۴ عنوان نمایش در سال ۹۲ به ۱۹۸ عنوان در سال ۹۸ رسید و در واقع رشد ۷ برابری در این حوزه حاصل شده است، البته رشد بیشتری مدنظر بود و ۴۰۰ عنوان نمایش پیش بینی شده بود که با توجه به شرایط موجود محقق نشد، اما سالن بلک باکس مجتمع فرهنگی و هنری آیینه راه اندازی شد و بر همین اساس نمایش های صحنه ای برای مدت کوتاهی برگزار شد ولی پس از آن به دلیل شرایط کرونا محدودیت در این بخش اعمال شد.

دانشی اضافه کرد: با اقدام مطلوب شهرداری و شورای شهر اراک یک سالن بلک باکس در مجموعه پارک شهر ایجاد خواهد شد و تجهیز آن نیز توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام می گیرد که امیدواریم حداکثر تا سال ۱۴۰۰ بهره برداری شود، همچنین در تالار مرکزی نیز باکس تئاتری پیش بینی شده است که در کنار دو سالن بزرگ این مجموعه احداث خواهد شد و به نظر می رسد طی دو سال آینده استان مرکزی از نظر فضای نمایشی به سطح قابل قبولی برسد.

وی با اشاره به رشد ۱۵۰ درصدی صدور مجوزهای فرهنگی و رشد چهار برابری خرید کتاب توسط این اداره کل تا سال ۱۳۹۷ گفت: سال گذشته به دلیل کاهش بودجه خرید کتاب، متاسفانه موفق به حمایت از مولفان نشدیم.

دانشی اظهار کرد: در حوزه توسعه زیربنای فضای فرهنگی، تا سال ۱۳۹۲، این فضا در استان ۱۷ هزار و ۸۰۲ متر مربع بود که سرانه فرهنگی به ازای هر هزار نفر ۱۲ مترمربع برآورد شد. این فضا تا سال ۱۴۰۰ به ۳۸ هزار و ۱۳ متر می رسد و سرانه نیز به ۲۴ مترمربع افزایش می یابد که رشد ۱۰۸ درصدی را نشان می دهد، البته امیدوار بودیم که با افتتاح کتابخانه مرکزی اراک این رقم به ۴۰ هزار متر برسد که ظاهرا افتتاح این مجموعه امسال محقق نخواهد شد، البته افتتاح یک سالن تالار مرکزی و متجمع های فرهنگی و هنری خنداب، محلات و کمیجان به افزایش این سرانه کمک شایانی خواهد داشت.

وی در خصوص وضعیت سینما در استان مرکزی تصریح کرد: متاسفانه با کمبود قابل توجهی در این حوزه مواجه هستیم، در حالت عادی پنج سینما در استان فعال است، دو سینما تعطیل و دو سینما نیمه تعطیل است و در این شاخص از میانگین کشوری هم عقب هستیم. امیدواریم بخش خصوصی و شهرداری ها به مسئله احداث سالن های کوچک سینما روی آورند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: البته با پرداخت تسهیلات از احداث سالن های سینما حمایت می شود که نمونه آن پردیس سینمایی امید ساوه است که وزارت ارشاد متعهد شده است هزینه تجهیز سه سالن آنرا تامین کند و ۱۵ میلیارد ریال در این راستا هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به تحولات مطلوب در حوزه مد و لباس استان مرکزی بیان کرد: در این راستا انجمن مد و لباس تاسیس شده است که در حال حاضر در فرهنگسرای آیینه فعال است و تاکنون دو نمایشگاه برگزار کرده است. آمادگی داریم تفاهم نامه ای بین طراحان و تولیدکنندگان داشته باشیم، چراکه ظرفیت استان خاصه در حوزه عفاف و حجاب بالاست و می توان با حمایت سازمان صمت، اتحادیه های صنفی و اتاق بازرگانی اقدامات مناسبی را در این زمینه رقم زد.

دانشی با اشاره به برگزار شدن نخستین جشنواره کتاب سال استان مرکزی، برگزاری جشنواره مطبوعات و جشنواره قرآنی و نمایشگاه ها را از جمله برنامه های سال جاری دانست و افزود: از طریق صندوق بیمه هنرمندان هزار و ۵۶۵ هنرمند بیمه شده اند و با احتساب خانواده بیمه شدگان به ۱۰ هزار نفر می رسند که این رقم در سال ۹۲ بالغ بر ۵۶۸ نفر بوده و رشد ۳۷ درصدی رقم خورده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بیان کرد: در ماه محرم با توجه به شرایط موجود، حسینیه فرهنگ و هنر در فضای فرهنگسرا راه اندازی می شود و برای پنج روز آیین عزای حسینی برگزار خواهد شد، تکیه ارگ اراک در فضای مجازی نیز فعال می شود و محتوای خاص محرم را عرضه می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس هفته دولت فرهنگ و هنر استانی فرهنگی و هنری استان مرکزی تعزيه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی حوزه فرهنگ و هنر فرهنگی و هنری سال ۹۲ خواهد شد تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۲۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، می‌توان امید داشت که افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ به ویژه در حوزه‌های دینی عملیاتی شود.

بیژن نوباوه وطن -نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعتبارات فرهنگی گفت: کشور از سال‌های اول انقلاب در بودجه‌نویسی نگاه بایسته‌ای به حوزه فرهنگ نداشته است. مسئله روز از جمله اقتصاد بر حوزه فرهنگی سایه انداخته و باعث شده بودجه فرهنگی تقریباً نصف شاخص بین‌المللی باشد.

وی ادامه داد: متوسط بودجه فرهنگی در دنیا هفت درصد است که این بودجه در کشور آمریکا هفت درصد به صورت آشکار و ۱۱ درصد به‌صورت پنهان است، اما در کشور ما در گذشته سه درصد و اکنون ۵/۲ درصد است؛ این نشان از نقص بسیاری جدی بودجه‌نویسی حوزه فرهنگ در کشور دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بی‌توجهی به بودجه فرهنگی را خطری برای فرهنگ کشور تلقی کرد و گفت: تقریباً همه دولت‌ها نسبت به بودجه فرهنگی کشور کم‌توجهی دارند و اساساً بودجه فرهنگی کفاف نیازهای توسعه فرهنگی کشور را نمی‌دهد؛ با ادامه این روند ما در حوزه فرهنگ و هنر و دین دچار مشکل خواهیم شد.

تخصیص یک درصد از بودجه شرکت‌های دولتی برای ارتقای فرهنگی کشور / دستگاه‌های فرهنگی سازماندهی مجدد می‌خواهند 

نوباوه بیان کرد: براساس تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک درصد از کل اعتبارات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید در حوزه فرهنگ و هنر و دین هزینه شود؛ پیش‌تر مشخص نبود که یک درصد از هزینه نهادها و سازمان‌های دولتی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۵ همت است، کجا هزینه می‌شود؛ لذا این را در اختیار سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی قرار دادیم و دیوان محاسبات را موظف به نظارت بر این دستگاه‌ها کردیم.

وی تاکید کرد: بر اساس شاخص‌های موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه‌ بودجه فرهنگی کشور اضافه شود. این افزایش اعتبار ممکن است بودجه فرهنگی را به شاخص سه درصد و حتی بیشتر، از بودجه عمومی کشور برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: همه‌ مشکلات، ناشی از کمبود بودجه نیست، بلکه در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، موازی‌کاری‌ها، سازمان‌ها و نهادها دچار مشکل هستیم. هزینه‌کرد برخی دستگاه‌های فرهنگی، خصوصاً در شاخص‌های فرهنگی خارج از کشور که هزینه‌های بسیار زیادی در پی دارد، تأثیرات مثبتی ندارد و حتماً باید یک سازماندهی مجدد در برخی از دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد.

امیدواری برای افزایش عملیاتی ۲۵ درصد سهم فرهنگ در بودجه و انتقاد از موازی‌کاری

نوباوه وطن بودجه فرهنگی ۱۴۰۳ را امیدوارکننده دانست و گفت: با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، امید داریم که بتوانیم افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ در بودجه را عملیاتی کنیم و شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی کشور باشیم.

وی در پایان مسئله موازی‌کاری در هزینه‌کرد بودجه فرهنگی را یک مشکل بزرگ در کشور دانست و اظهار کرد: اگر جلوی موازی‌کاری گرفته شود و هرکس در زمینه خاص خودش کار کند، قطعاً می‌توانیم یک بخش مهمی از اسراف‌های هزینه‌کرد بودجه را مدیریت کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهمیت دوچندان صنعت نفت با فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در حوزه هنر
  • باید از هر فرصتی برای بیان حقایق استفاده کنیم
  • انتصاب عاطفه خادمی به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرد
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • لزوم شتاب بخشی به تکمیل زنجیره ارزش/ نباید به خارج وابسته باشیم
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند