اجرای بیش از ۱۰ عنوان فرهنگی عاشورایی در قزوین
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۰۴۶۸
معاون شهردار قزوین از اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه به مناسبت سومین هفته فرهنگی این شهر و دهه نخست محرم خبر داد.
به گزارش ایمنا، محمد درافشانی اظهار کرد: برنامههای امسال هفته فرهنگی قزوین به دلیل تقارن با دهه اول ماه محرمالحرام با محتوای مذهبی - فرهنگی و به علت شیوع ویروس کرونا در فضای مجازی و برخی از آنها نیز به صورت خیابانی و در فضای باز با رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی برگزار خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: برگزاری مسابقه منطقهای خوشنویسی «خط عشق» با موضوع محرم و عاشورای حسینی در سه رشته نستعلیق، شکسته نستعلیق و خط تحریری (خط خودکاری) از جمله برنامههای هفته فرهنگی قزوین است.
معاون شهردار قزوین از اجرای برنامههای مذهبی و آئینی با عنوان «کاروان عاشقی» در هفت محله شهر قزوین و مناطق کم برخوردار «شهرک کوثر، مینودر، ناصرآباد، باغ نشاط، چوبیندر، وثوق آباد و جانبازان» خبر داد و گفت: این ویژه برنامه توسط اتوبوس سیار گردشگری با بهره گیری از توان گروههای هنری و آئینی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی انجام میشود.
درافشانی اضافه کرد: به مناسبت سومین هفته فرهنگی قزوین؛ «اولین جشنواره فیلم کهن شهر قزوین» در قالب داستانی، مستند و پویانمایی در دو بخش موضوعی و آزاد با هدف ترویج سنتهای دینی و آئینی و حفظ و احیای آنها، ترغیب فیلمسازان و هنرمندان به ویژه نسل جوان به تولید آثار فرهنگی و هنری و معرفی و شناساندن بناهای تاریخی، آئینهای مذهبی، رسوم و آداب کهن اجتماعی، گنجینههای میراثی و جاذبههای گردشگری قزوین در حال برگزاری است.
وی از دیگر برنامههای هفته فرهنگی قزوین را رو نمایی از سه مستند «تعزیه قزوین، خیابان سپه و قزوین نما» برشمرد که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی در فضای باز برگزار میشود.
معاون شهردار قزوین از دیگر اقدامات سازمان در هفته فرهنگی قزوین را اجرای ویژه برنامه قزوین در آئینه عاشوراییان برشمرد و افزود: این برنامه در فضای مجازی در قالب فیلم مستند به معرفی آئینها، مشاغل و مصنوعات دستی هنر عاشورایی نظیر تعزیه، زره بافی، گروه چینی و پرچم دوزی میپردازد.
معاون شهردار قزوین گفت: تجلیل از «۱۰ معمار قدیمی مسجد ساز، پیر غلام و مداح قزوینی» از دیگر برنامههای در نظر گرفته شده برای هفته فرهنگی قزوین است که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی انجام خواهد شد.
درافشانی تصریح کرد: مسابقه نواهای عاشورایی از دیگر برنامههای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری است که به مناسبت فرا رسیدن ماه محرمالحرام و سومین هفته فرهنگی قزوین برگزار میشود، این مسابقه در بخشهای «مرثیه خوانی»، «مداحی»، «شعر خوانی» و «سرود» در حال برگزاری است.
وی گفت: ویژه برنامه آوا پژوهی با موضوع «هنر و عاشورا» و «موسیقی فیلمهای سینمای ایران» با اجرای هنرمندان مطرح کشور از دیگر برنامههای هفته فرهنگی قزوین است که در بستر فضای مجازی برای عموم شهروندان به نمایش گذاشته میشود.
معاون شهردار قزوین از برگزاری جشنواره پوستر هنر و عاشورا خبر داد که در این جشنواره جمعی از طراحان قزوینی در قالب (کارگاه زنده نگاری عاشورا) به مدت دو روز با با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدالسلطنه به طراحی پوستر با محوریت واقعه عاشورا خواهند پرداخت.
درافشانی رونمایی از کتاب زندگینامه شهید قدرت اله چگینی را از دیگر برنامههای هفته فرهنگی قزوین ذکر کرد که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی برگزار میشود.
وی اضافه کرد: همچنین مسابقه نقاشی «شهر شاداب» با موضوع آثار تاریخی و طبیعی قزوین در ردههای سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در این هفته برگزار میشود.
منبع: مهر
کد خبر 439944منبع: ایمنا
کلیدواژه: شهرهاي ايران شهروند حقوق شهروندی مدیریت شهری مشارکت شهروندان شهرداری شهرداری قزوین شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی برنامه های هفته فرهنگی قزوین معاون شهردار قزوین دیگر برنامه برگزار می شود
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۰۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا اوضاع حجاب با اجرای طرح نور بهتر شده است؟
مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب معتقد است: بدون بزرگنمایی، طرح نور جزء طرحهایی است که وضع حجاب را یک مقدار بهتر کرده است. همه ما هم با جامعه مواجهه داریم و طبیعتاً محاسن و معایب طرح نور را میتوانیم تا اندازهای مشاهده کنیم. - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم طهورا نوروزی، مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب در سومین نشست معاونین و مشاورین امور زنان و خانواده وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی به ارائه نظرات خود درباره اختلاف نظرهای به وجود آمده در موضوع عفاف و حجاب در جبهه داخلی پرداخت و نکاتی را در این زمینه یادآور شد. در ادامه بخشی از این سخنان را میخوانید.
لایحه عفاف و حجاب؛ نوع اجرا و اظهارنظرها
موضوع حجاب در یک سال اخیر دستاویز یک لایحه قانونی شد اما متأسفانه هنوز از سوی مجلس به تصویب نرسیده و مقاومتهایی در برابر تصویب این لایحه وجود دارد. در حال حاضر طرح نور توسط نیروی انتظامی در حال اجراست و طبیعتاً مثل همه طرحها یک سری محاسن دارد ولی ممکن است نارساییها و ایراداتی هم به این طرح وارد باشد.
اخیراً در حوزه رسانه دیدیم مبحثی مطرح شد که یکی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری ضمن یادآوری منویات رهبر انقلاب درباره حجاب از تذکر به برخی مسئولان به دلیل کارهای بیقاعده خبر داده بود. این کلام که در سطح رسانهها مطرح شد، راستی بود که درست گفته نشد. نمیتوانیم بگوییم حرف غیر صحیح است چون از سوی فرد معتبری بیان شد ولی آنچه مسلم هست این اظهار نظر روی اصل طرح نور نبوده بلکه درباره شیوه اجرای آن بوده است. اگر بگوییم این تذکر درباره اصل طرح است این حرف با آخرین صحبتهای حضرت آقا درباره قانونی بودن عفاف و حجاب و اینکه دشمن در موضوع حجاب برای ما چالش درست میکند، تناقض دارد.
ما دو گفتمان در رابطه با حجاب در سطح کشور داریم که هر دو منتسب به جریان انقلاب هستند و هر دو مخالف ناهنجاری و بدپوششی و کشف حجاب هستند و به حجاب قانونی اعتقاد دارند و معتقد به مقابله با بیحجابی هستند. اما تمام تفاوت این دو گفتمان روی بحث شیوه مبارزه با بیحجابی است؛ یک شیوه برخورد مردم با مردم است همین آمرینی که ما در سطح خیابانها میبینیم و از طرفی برخورد نیروی انتظامی با مردم است. خب یک عده به این شیوه نقد دارند و یک عده تأیید میکنند.
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
یک مدل دیگر هم با اصل برخورد موافق هستند ولی میگویند باید شیوه برخورد با بیحجابی مکانیزه شود چون واقعه 1401 و آن اتفاقات بدی که افتاد و ماهها شاهد آشوب و ناآرامی در کشور بودیم، بهانهای بود که دشمن از این برنامه ما گرفت. این در واقع یک حقیقتی است که وقتی یکبار این فضا برای ما در کشور ایجاد شده است دوباره چنین فضایی ایجاد نکنیم و بحث بیحجابی را از جرم به سمت تخلف اجتماعی ببریم و در این زمینه جریمههایی اعمال شود. این هم برخورد با بیحجابی است اما برخوردی است که مواجههای ندارد و چون مواجهه ندارد، طبیعتاً چالشهایش کمتر است.
تجربه ثابت کرده در هر طرحی که با انسان و تعدد و تنوع آدمها سر و کار داشته باشیم، هر قدر ما آموزش داشته باشیم و این آموزشها را فراگیر کنیم بالاخره یک خطایی دارد چون ظرفیت حوصله و طاقت انسان محدود است و ممکن است در یک نقطهای از تعادل خارج شود و اتفاقی بیفتد لذا گروه دوم معتقد به بحث مکانیزه شدن مقابله با بیحجابی و جریمه هستند.
تعارض گفتمانها در سطح رسانه و اثرگذاری بر سیاستها
متأسفانه اختلافات این دو گفتمان که هر دو دلسوز انقلاب هستند و به حجاب قانونی اعتقاد دارند و از کشف حجاب ناراحت هستند، در حال حاضر دستاویزی برای دشمنان شده است. در این حوزه دو آسیب داریم یکی تعارض این گفتمانها در سطح رسانه و دیگری اثرگذاری این گفتمانها در سیاستها. مثلاً ممکن است انقدر یک گفتمانی را بسط بدهیم که جلوی طرح نور گرفته شود یا ممکن است از طرف دیگر سقوط کنیم.
لذا خوب است که عرصه مطالبهگری در حوزه عفاف و حجاب را به سمت یکی کردن این دو گفتمان بیاوریم و در این موضوع همه با هم همفکر شویم. باید چالشهای هر روش را مورد بررسی دقیق قرار بدهیم. اگر بحث مکانیزه شدن مبارزه با بیحجابی مطرح است، بررسی کنیم که آسیبها و چالشهای این رویکرد چیست؟ آیا ما امکانات و تکنولوژی و زیرساختهای آن را داریم؟ یا آنطور که یک عده میگویند راه انداختن چنین بحثی برای این است که کلاً بحث مبارزه با حجاب منتفی شود؟ یا اگر برخورد مردم با مردم و مامور با مردم مطرح است این روش را چگونه میتوان با کمترین هزینه اجرا کرد؟
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!
جنگ حجاب، جنگ رسانه است
ضمن اینکه بدون بزرگنمایی، طرح نور جزء طرحهایی است که وضع حجاب را یک مقدار بهتر کرده است. همه ما هم به عنوان شخصیت حقوقی و هم شخصیت حقیقی با جامعه مواجهه داریم و طبیعتاً محاسن و معایب طرح نور را میتوانیم تا اندازهای ببینیم.
جاهایی بوده که طرح نور اجرا شده و مأمور، خیلی خوب بوده و اصلاً موردی هم نبوده است. جاهایی هم بوده که اشکالاتی در نحوه برخورد مأمور دیدیم و تذکر هم دادیم. هر کسی با توجه به ویژگی خودش ممکن است اشتباه و خطایی هم بکند. اما به فرموده مقام معظم رهبری چون دشمن در این موضوع با برنامه و نقشه وارد شده است ممکن است اگر اتفاقی هم نباشد، داستان و هجمه و موجی را علیه عفاف و حجاب ایجاد کند. لذا ما هم باید با برنامه و نقشه عمل کنیم.
نکته بعدی این است که در موضوع حجاب، فضا و زمین حرکت دشمن، فضای رسانه است. جنگ حجاب، جنگ رسانه است. دشمن در فضای مجازی مانور میدهد ولی بیشتر حرکتهای ما در فضای حقیقی است. مبارزه با ناهنجاری و کار فرهنگی ما در فضای حقیقی است لذا ما هر کاری در این جنگ روانی انجام بدهیم آنها ممکن است یک نقطه دیگری را هدف بگیرند. طرح نور کنار برود داستان دیگری جلو میآید.
محور مطالبهگری حجاب را روی بدنه مردمی و دستگاههای مؤثر ببریم
اما محور دوم مطالبهگری ما در موضوع حجاب باید این باشد که دستگاههای فرهنگی و اجتماعی را در این موضوع حساس کنیم. دستگاههای ما سهم بالایی در اجرای قانون دارند. ما باید محور مطالبهگری را روی دستگاه مؤثر ببریم.
امروز فقط نیروی انتظامی دارد به وظایف قانونی خود در حوزه حجاب عمل میکند و همه هم به او هجمه میبریم. بقیه دستگاهها مثلاً وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ارشاد، دستگاههایی هستند که در فرهنگ عمومی تأثیر بسیاری دارند اما متأسفانه مدیریت فرهنگی در کشور ما بیشتر سلیقهای و بدون خلاقیت و تخصص محوری انجام میشود. نگاهی که فکر میکند کار فرهنگی و اجتماعی را میشود فقط با جلسه و کمیته پیش برد و از ظرفیتهای مردمی در فعالیتهای فرهنگی اجتماعی غفلت بزرگی میشود.
ما باید در عرصه فرهنگی و اجتماعی، گروههای مردمی و سمنها را شناسایی کنیم. این گروههای مردمی هم فعال و دغدغهمند هستند و هم دنبال نفع اقتصادی نیستند و میتوانند بخشی از این بار را به دوش بکشند. از ساختار رسمی نتیجه نمیگیریم پس بدنه غیر دولتی و دغدغهمند را شناسایی کنیم و بخشی از کارها را به آنها واگذار کنیم.
من در یکی از سفرهایم به استان مازندران دو سه مجموعه بسیار قوی مردمی دیدم که مطمئن هستم هیچ وزارتخانهای نمیتواند در تراز آنها کار کند و آنها هستند که باید به دنبال این گروهها حرکت کنند. میخواهم بگویم ظرفیتهای مردمی در کشور زیاد است.
در این سالها چون قرارگاههای فرهنگی اجتماعی تشکیل شده که هم سبقه اجتماعی و هم فرهنگی دارند، افراد بسیاری شناسایی شدند، موسسات تخصصی شدند، چرا ما از این ظرفیتها استفاده نمیکنیم؟ چرا از این ظرفیتها در آموزش و پرورش استفاده نمیکنیم؟ بنابراین حوزه مردمی حوزه مؤثر و مهمی است که باید روی آن متمرکز شویم.
انتهای پیام/