Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مسکن این روزها به چالشی برای خانواده‌ها به‌ویژه زوج‌های جوان تبدیل شده است. شهرداری تهران مدتی پیش اعلام کرد در راستای تلاش برای حل این معضل در صدد «ساخت مسکن 25 متری» است. این طرح که موافقان و مخالفان متعددی دارد، دارای ابعاد مختلفی از جمله اجتماعی، اقتصادی و شهرسازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصطفی بهزادفر عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره طرح ساخت واحدهای مسکونی 25 متری در شهر تهران گفت: این طرح از نظر قانونی مشکلی ندارد و انجام آن بلامانع است. همچنین از دید شهرسازی هم به صورت اصولی ایرادی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه منظور شهرداری دقیقا متراژ 25 متر نیست افزود: منظور از این طرح احداث واحدهای پیرامون 25 متر یا واحدهای کوچک است به طوری که در حد یک سوئیت قابل سکونت با قیمت پایین باشد تا افرادی که نمی‌توانند واحدهای بزرگ داشته باشند صاحب‌خانه شده یا در آن سکونت کنند.

بهزادفر افزود: این طرح از نظر اصول علمی مشکلی ندارد اما شیوه اجرای آن مسئله اصلی است. اینکه یک برج 15 یا 20 طبقه ساخته شود که هر طبقه 10 واحد 25 متری داشته باشد اشتباه است.

این طرح از نظر اصول علمی مشکلی ندارد اما شیوه اجرای آن مسئله اصلی است. اینکه یک برج 15 یا 20 طبقه ساخته شود که هر طبقه 10 واحد 25 متری داشته باشد اشتباه است

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران درباره شیوه صحیح اجرای این طرح گفت: یک مجموعه آپارتمانی که ساخته می‌شود باید تنوعی از واحدهای کوچک و بزرگ به‌ویژه واحدهای 25 تا 35 متری یا سوئیت وجود داشته باشد. در صورتی که این طرح به این شکل اجرا شود از نظر منطقی مشکلی وجود ندارد.

وی درباره شرایط قانونی طرح گفت: قانون اجازه ساخت این واحدها را می‌دهد زیرا مسئله حداقل تفکیک مساحت مطرح نیست که طبق ضوابط حداقل مساحت 140 یا 150 متر باشد. طرح حداقل تفکیک مربوط به اراضی کوچک است اما از آنجا که در ساخت آپارتمان حداقل و حداکثری برای قانون تملک وجود ندارد، مانعی متوجه این طرح نمی‌شود.

وی با اشاره به برخی مطالب مطرح شده در رسانه‌ها درباره قانون حداقل متراژ آپارتمان در شهر تهران گفت: اول از همه ذکر این نکته ضروری است که این ضوابط قانون نبوده و آیین‌نامه‌های اجرایی است که مرتب تغییر می‌کند. علاوه بر این یکی از نکاتی که معمولا در طرح‌های جامع و طرح‌های تفصیلی به آن توجه می‌کنند حداقل تفکیک اراضی است نه حداقل مساحت یک واحد آپارتمان.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران درباره حداقل تفکیک اراضی ادامه داد: در تفکیک اراضی، تفکیک زمین 50 متری اصلا وجود ندارد و حداقل آن 140 و در بهترین حالت 200 متر است. البته در برخی مناطق تهران مانند منطقه 17 قطعات زمین 10 یا 12 متری هم وجود دارد که تفکیک آن‌ها مربوط به گذشته است.

بهزادفر افزود: آپارتمان محدودیت متراژ ندارد و پس از طراحی یک مجموعه، طرح به شهرداری منطقه ارجاع داده شده و بخش معماری شهرداری از آن بازدید می‌کند و درصورتی که از نظر ضوابط و اصول معماری مشکلی وجود نداشته باشد، طرح تصویب می‌شود.

واحد 40 متری 80 متر به نظر می‌رسد!

وی درباره سخنان پیروز حناچی مبنی بر اینکه می توان خانه 40 متری را طوری ساخت که 80 متر به نظر بیاید گفت: این مسئله به طراحی خانه برمی‌گردد. در طراحی معماری گفته می‌شود که می‌توان یک خانه 100 یا 200 متری را به شکلی طراحی کرد که بسیار کوچک به نظر برسد. این طراح است که با گذاشتن دیوار، پنجره و آشپزخانه، فضا را کوچک یا بزرگ جلوه می‌دهد.

بهزادفر افزود: به همین ترتیب می‌توان یک واحد 40 متری را به گونه‌ای طراحی کرد که در مقایسه با نمونه مشابه بزرگ‌تر به نظر آید. در طراحی مفهومی به نام حس مکان وجود دارد به این معنی که فرد وقتی در مکانی قرار می‌گیرد احساس می‌کند آن خانه بسیار کوچک است درحالی که ممکن است خانه 200 متر باشد. در واقع معمار فضا را به گونه‌ای طراحی کرده که فرد احساس می‌کند خانه کوچک است یا خانه 40 متری بسیار بزرگ‌تر به نظر برسد.

در طراحی مفهومی به نام حس مکان وجود دارد به این معنی که فرد وقتی در مکانی قرار می‌گیرد احساس می‌کند آن خانه بسیار کوچک است درحالی که ممکن است خانه 200 متر باشد

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران در پاسخ به این سوال که امکان چنین طراحی برای خانه‌های 25 متری نیز وجود دارد یا خیر گفت: کار بسیار سختی است زیرا یک واحد 25 متری از نظر تئوریک سوئیت است. این گونه نیست که بتوان برای آن اتاق خواب، پذیرایی و آشپزخانه جداگانه گذاشت.

وی درباره نوع طراحی هر واحد گفت: این سوئیت ها به شکلی طراحی می‌شوند که بدون دیوارکشی و تفکیک فضا، بخشی از خانه، آشپزخانه و بخشی دیگر ترکیبی از اتاق خواب و نشیمن باشد. بنابراین نمی‌توان واحد 25 متری را طوری طراحی کرد که بزرگ‌تر از حد معمول به نظر برسد.

بهزادفر درباره جداسازی فضا در سوئیت‌ها افزود: در طراحی سوئیت‌ها بهتر است دیوارگذاری صورت نگیرد زیرا دیوار به خودی خود فضا را اشغال می‌کند. در صورت تمایل برای جداسازی فضا بهتر است از پارتیشن استفاده شود اما به طور معمول نیازی به جداسازی فضا نیست.

انتهای پیام/

368 / 320 مصطفی بهزادفر مسکن 25 متری مسکن ارزان شهرسازی معماری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مسکن 25 متری مسکن ارزان شهرسازی معماری حداقل تفکیک واحد 25 متری وجود ندارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۴۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران

به گزارش همشهری آنلاین،‌ مهرداد بذرپاش با یادآوری این‌که خط راه‌آهن در منطقه ۱۷ تهران سال‌های گذشته به‌دلیل ایجاد آسایش و امنیت به زیر زمین منتقل شد، اظهار کرد: پس از این اقدام چند موضوع از جمله ایمنی تونل احداث شده، تهویه مناسب تونل، روشنایی کافی تونل و امکان تخلیه سریع مسافران هنگام بحران مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس توافق شرکت راه آهن و شهرداری تهران مقرر شد زمین‌های روی تونل ریلی زیرزمینی برای رفاه حال مردم واگذار شود. در این توافق، شهرداری تهران، مکلف به مناسب‌سازی، ایجاد فضای سبز و احداث پیاده رو شد که هم اکنون بخشی از فضای سبز و پیاده روها برای رفاه حال مردم منطقه ایجاد شده و بخشی از کار باقی مانده است.

بذرپاش با اشاره به این‌که اختلاف نظرهایی در خصوص زمین‌های روی این تونل ریلی زیرزمینی وجود دارد، توضیح داد: در خصوص حریم‌هایی مسیر راه آهن باید تصمیم گیری شود، در حریم ۱۷ متری، ایمنی الزامی است و باید حفظ شود و در حریم ۳۰ متری برخی مناطق نیاز است تسهیل‌گری‌هایی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای حریم بعد از ۱۷ متر در محدوده ۳۰ متری به دولت ارائه شده که در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. منتظر تایید هیأت وزیران هستیم که با تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی گشایش خوبی برای ساکنان مسیر ریلی منطقه ۱۷ اتفاق می‌افتد.

بذرپاش ادامه داد: در صورت تصویب هیئت وزیران، محدوده ۳۰ متری از حریم ۱۷ متری ریلی که اکثراً نیز بافت فرسوده است امکان نوسازی را پیدا می‌کنند. این حریم‌ها با رعایت حقوقی که باید به دولت و راه آهن پرداخت شود آزادسازی می‌شوند و مجوز ساخت و ساز خواهند یافت.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده سیاست‌های اصلی دولت است، توضیح داد: ۱۳ هزار پلاک در منطقه ۱۷ تهران و در محدوده تونل ریلی وجود دارد که به عنوان پلاک فرسوده هستند و در صورت موافقت هیئت دولت با امکان ساخت و ساز، بافت فرسوده منطقه نوسازی می‌شود.

بذرپاش گفت: با آزادسازی ۱۳ هزار پلاک فرسوده حریم ۳۰ متری تونل ریلی منطقه ۱۷ تهران امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی فراهم می شود که گشایش خوبی برای شهر تهران خواهد بود.

کد خبر 847207 منبع: تسنیم برچسب‌ها مهرداد بذرپاش خبر مهم مسکن

دیگر خبرها

  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • با ۵۰۰ میلیون تومان در کجای تهران می‌توان خانه رهن کرد؟
  • شمسایی: تمام تمرکز ما روی بازی با تایلند است/ با کمترین اشتباه نمایش خوبی ارائه می‌کنیم
  • قیمت خانه در جنت آباد تهران امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • حواله خودروی جانبازان هم‌قیمت خانه در نیاوران
  • با ۳۰۰ میلیون تومان در کدام محله خانه اجاره کنیم؟
  •  ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • قیمت جالب خانه‌های شرق تهران/ با ۳ میلیارد تومان خانه بخرید + جدول قیمت
  • جمع‌آوری مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی
  • مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند