Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@20:29:03 GMT

تجاوز به حریم میدان نقش جهان با مجوز!

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۴۷۱۰

تجاوز به حریم میدان نقش جهان با مجوز!

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به پیگیری‌های خودجوش سمن‌های این استان برای جلوگیری از ساخت و ساز یک طبقه مازاد در مجتمع تجاری " نیوشا " و تجاوز آن به حریم هوایی میدان نقش‌جهان، چگونگی توقف این پروژه را شرح داد.

علی محجوب در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ساخت مجتمع تجاری با عنوان " نیوشا " در خیابان استانداری بین خیابان سعدی و پشت مطبخ، اظهار کرد: این ساختمان پیش از این خانه‌ای بوده که به دوران پهلوی اول بر می‌گردد این خانه قدمت تاریخی زیادی دارد و تصاویر قدیمی آن نیز موجود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مالک این خانه آن را تخریب و اقدام به ساخت و ساز کرده است، این خانه در حریم دولت‌خانه صفوی و میدان نقش جهان قرار دارد، اهمیت بسیاری برای ساخت و ساز در این قسمت‌ها وجود دارد و همه ساخت‌وسازها باید بر اساس ضوابط اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده و به حریم این محوطه ثبت جهانی با ارزشی که در آن منطقه قرار گرفته است تجاوز نشود.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: مجموعه میدان نقش جهان برای همگان آشنا است، اما ممکن است برخی از مردم با مجموعه دولت خانه صفوی آشنایی نداشته باشند، از دروازه دولت پشت شهرداری اصفهان تا خیابان مخابرات و سپه و مجموعه نقش جهان دولت‌خانه صفوی نامیده می‌شود. زمانی که اصفهان پایتخت سلسله صفویه بوده این مجموعه طراحی و احداث شده است و آثار با ارزشی در آن وجود دارد که الزام ساخت و ساز با دقت فراوان را در آن بیشتر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

جایگاه قانون درباره حریم میدان نقش جهان خطر قریب‌الوقوع حذف میدان نقش جهان از آثار ثبت جهانی

محجوب افزود: یکی از ضوابط میراث فرهنگی در این مناطق رعایت ارتفاع ۵ و نیم متر است و هیچ قسمت از بناهای احداثی نباید از این ارتفاع تجاوز کند، زیرا به خط هوایی آثار تاریخی تجاوز کرده و افق دیده آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دیوان عدالت اداری باید همه جوانب را در نظر می‌گرفت

وی با اشاره به اینکه مجموعه نقش جهان اصفهان یکی از آثاری است که ثبت جهانی سازمان یونسکو شده است، اضافه کرد: یونسکو نظارت دقیقی بر آثار جهانی دارد و اگر تجاوزی به حریم این آثار صورت بگیرد در خطر حذف از آثار جهانی قرار می‌گیرد.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان افزود: در دو سال گذشته مالک ساختمان ذکر شده بنابر اهداف سودجویانه و سوداگرانه‌ای که داشته از طریق شکایت به دیوان عدالت اداری فعالیت‌هایی را شروع کرده و متأسفانه بنابر دلایل نامشخص توانسته رأی مثبت دیوان عدالت اداری مبنی بر دریافت مجوز ساخت طبقه مازاد را دریافت کند.

محجوب اضافه کرد: در موضوع این رأی دیوان انتقادها و صحبت‌های زیادی است، زیرا دیوان عدالت اداری باید پیش از صدور رأی همه جوانب را در نظر می‌گرفت، با کارشناسان میراث فرهنگی و متخصصان این زمینه مشورت می‌کرد و با اشراف به موضوع اقدام به صدور رأی می‌کرد نه اینکه رأی صادر کند که باعث قرار گرفتن چنین میراثی در خطر حذف از ثبت جهانی شود.

وی گفت: متأسفانه با استفاده از این رأی مالک توانسته پروانه ساخت طبقه مازاد را نیز دریافت کند و مقاومت خاصی نیز به دلیل رأی دیوان عدالت اداری در برابر او صورت نگرفته است. در همین مدت مالک اقدام به اضافه کردن طبقه مازاد و آغاز فرآیند قالب بندی ستون‌های آن کرده است.

مالک به‌رغم ابلاغ شفاهی حکم دادستان بتن‌ریزی طبقه مازاد را انجام داد

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان افزود: با هماهنگی دادستانی در روز پنجشنبه ۱۶ مردادماه و با همکاری انجمن صنفی مهندسان معمار، دادستان اصفهان به همراه مسئولان میراث فرهنگی و معاونت پیشگیری از جرم دادگستری از مجموعه میدان نقش و گذر آقا نورالله بازدید می‌کردند که متوجه شروع عملیات ساخت طبقه مازاد در این ساختمان می‌شوند و از آن نیز بازدیدی به عمل می‌آورند.

محجوب اضافه کرد: با بررسی خطرات موجود در حضور مالک ساختمان که در حال دلیل تراشی بوده است دادستان اصفهان شفاهاً دستور توقف را صادر کرده و دستور توقف رسمی نیز یک در عرض یک هفته به معاونت پیشگیری از جرم ابلاغ می‌شود. همچنین به مالک نیز متذکر می‌شود که عملیات ساخت را به هیچ عنوان ادامه ندهد در غیر این صورت با آنها برخورد جدی خواهد شد و باید خسارت بپردازند.

وی گفت: اما مالک ساختمان به رغم تذکر شفاهی دادستان صبح روز جمعه اقدام به بتن‌ریزی ستون‌ها و دیوار چینی طبقه مازاد می‌کند، این کار در روز جمعه و شنبه که به دلیل تقارن با عید غدیر تعطیل بود انجام شد و امکان تماس به موقع با دادستان میسر نبود و عملیات بتن‌ریزی به پایان رسید.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان افزود: با نامه‌ای که انجمن صنفی مهندسان معمار نوشت و ماجرا را در آن شرح داد بعد از ظهر روز جمعه توانستیم قاضی کشیک را ملاقات کرده و ایشان دستوری را به کلانتری محل ابلاغ کرد و با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروهای کلانتری فوراً به کارگاه این ساختمان مراجعه شده و طبق حکم دادگاه یعنی "ابزار و وسایل کارگاه ضبط و اگر کسی در برابر اجرای این دستور مقاومت کرد جلب شود" عمل شد.

محجوب اضافه کرد: به استناد رأی شفاهی دادستان پروژه رسماً متوقف شد، پیگیر دستور تخریب این طبقه مازاد نیز هستیم و امیدواریم شاهد تکرار چنین اتفاقاتی نباشیم همچنین مسئولان از انفعال خارج شوند و با شهامت از صدور چنین مجوزهایی جلوگیری کنند.

کد خبر 440106

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ميدان نقش جهان حریم میدان نقش جهان میدان امام اصفهان ميراث فرهنگي اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری دادستان اصفهان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دیوان عدالت اداری میدان نقش جهان میراث فرهنگی طبقه مازاد ساخت و ساز ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۴۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران

به گزارش همشهری آنلاین،‌ مهرداد بذرپاش با یادآوری این‌که خط راه‌آهن در منطقه ۱۷ تهران سال‌های گذشته به‌دلیل ایجاد آسایش و امنیت به زیر زمین منتقل شد، اظهار کرد: پس از این اقدام چند موضوع از جمله ایمنی تونل احداث شده، تهویه مناسب تونل، روشنایی کافی تونل و امکان تخلیه سریع مسافران هنگام بحران مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس توافق شرکت راه آهن و شهرداری تهران مقرر شد زمین‌های روی تونل ریلی زیرزمینی برای رفاه حال مردم واگذار شود. در این توافق، شهرداری تهران، مکلف به مناسب‌سازی، ایجاد فضای سبز و احداث پیاده رو شد که هم اکنون بخشی از فضای سبز و پیاده روها برای رفاه حال مردم منطقه ایجاد شده و بخشی از کار باقی مانده است.

بذرپاش با اشاره به این‌که اختلاف نظرهایی در خصوص زمین‌های روی این تونل ریلی زیرزمینی وجود دارد، توضیح داد: در خصوص حریم‌هایی مسیر راه آهن باید تصمیم گیری شود، در حریم ۱۷ متری، ایمنی الزامی است و باید حفظ شود و در حریم ۳۰ متری برخی مناطق نیاز است تسهیل‌گری‌هایی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای حریم بعد از ۱۷ متر در محدوده ۳۰ متری به دولت ارائه شده که در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. منتظر تایید هیأت وزیران هستیم که با تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی گشایش خوبی برای ساکنان مسیر ریلی منطقه ۱۷ اتفاق می‌افتد.

بذرپاش ادامه داد: در صورت تصویب هیئت وزیران، محدوده ۳۰ متری از حریم ۱۷ متری ریلی که اکثراً نیز بافت فرسوده است امکان نوسازی را پیدا می‌کنند. این حریم‌ها با رعایت حقوقی که باید به دولت و راه آهن پرداخت شود آزادسازی می‌شوند و مجوز ساخت و ساز خواهند یافت.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده سیاست‌های اصلی دولت است، توضیح داد: ۱۳ هزار پلاک در منطقه ۱۷ تهران و در محدوده تونل ریلی وجود دارد که به عنوان پلاک فرسوده هستند و در صورت موافقت هیئت دولت با امکان ساخت و ساز، بافت فرسوده منطقه نوسازی می‌شود.

بذرپاش گفت: با آزادسازی ۱۳ هزار پلاک فرسوده حریم ۳۰ متری تونل ریلی منطقه ۱۷ تهران امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی فراهم می شود که گشایش خوبی برای شهر تهران خواهد بود.

کد خبر 847207 منبع: تسنیم برچسب‌ها مهرداد بذرپاش خبر مهم مسکن

دیگر خبرها

  • ساخت بیمارستان بهارستان از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب
  • مهار آتش در هتل محدوده میدان ولیعصر تهران و آخرین وضعیت مسافران آن
  • حریق یک مرکز اقامتی در میدان ولیعصر تهران
  • حکم سینماگر مطرح لغو شد ؛ صدور دستور محاکمه جدید
  • تخلیه بخشی از فرودگاه «ونوکوو» مسکو در پی تهدید به بمب‌گذاری
  • وزیر ارشاد: اگر ساخت و ساز حریم تئاتر شهر خوابید به من خبر دهید!
  • اگر ساخت و ساز حریم تئاتر شهر خوابید به من خبر دهید!
  • سهم ۶۰ هزار میلیاردی اصفهان در مولدسازی
  • مهار آتش سوزی در ساختمان تجاری
  •  ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران