Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:08:52 GMT

گذر فرهنگی هنری چهارسوق ساوه افتتاح شد

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۸۹۴۱

گذر فرهنگی هنری چهارسوق ساوه افتتاح شد

ایسنا/مرکزی همزمان با فرا رسیدن هفته دولت، گذر فرهنگی هنری چهارسوق (گذر عباسیه) در قالب فاز نخست طرح مسجد تا مسجد به بهره‌برداری رسید.

شهردار ساوه امروز شنبه اول شهریورماه در آئین بهره‌برداری از این طرح که با صرف هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مرمت و بازسازی شده و یک پیاده راه در قلب بافت تاریخی ساوه محسوب می‌شود، گفت: بازسازی و  احیای بازار چهارسوق (گذر عباسیه) توسط شهرداری نقطه عطفی جهت احیای بافت‌های تاریخی ارزشمند این شهر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید مهدی حسینی افزود: عملیات بازسازی و احیای این طرح با مصوبه شورای اسلامی شهر در قالب فاز نخست طرح محور تاریخی مسجد تا مسجد انجام می شود و اقدامی ماندگار جهت حفظ آثار تاریخی شهر خواهد بود.

وی ادامه داد: در گذشته عدم وجود طرح مناسب در این گذر تاریخی موجب استقرار کاربری‌های نامتناسب و ناهمخوان با ماهیت فرهنگی و تاریخی شهر شده بود به طوری که فعالیت برخی صنوف نظیر پرنده فروش ها با بوی نامطبوع شرایط نامساعدی را برای حضور گردشگران در این منطقه  فراهم آورده بود.

حسینی تصریح کرد: انتقال پرنده فروشی ها از این مکان(بازار چهارسوق) یکی از کارهای دشوار بود که سال‌های زیادی به دلیل برخی مشکلات ناتمام مانده بود، اما با تلاش‌های انجام شده در این دوره توانستیم صنف پرنده فروشی‌ها را به مکان پیش‌بینی شده جدید منتقل کنیم.

وی اظهار کرد: با مجوز شورای اسلامی شهر و همکاری اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه عملیات بازسازی و ساماندهی این مکان جهت تبدیل به یک بازارچه سنتی آغاز شد و یقینا احیای این بافت علاوه بر کاهش مشکلات ساکنان، گامی مهم در جهت جذب گردشگر و  ورود گردشگران به بافت‌های تاریخی شهر خواهد بود.

شهردار ساوه افزود: بافت‌ها و بناهای قدیمی و تاریخی شهرها آثار گرانبهایی هستند که فرهنگ، تمدن، اصول معماری و شهرسازی گذشتگان را به نسل‌های آینده منتقل می کنند، لذا امروزه باید با رونق گردشگری تاریخی و مذهبی در راستای احیا و حفظ آنها اقدام شود.

حسینی با بیان اینکه برخی از بناهای تاریخی ساوه دچار آسیب زیادی شده اند، اظهار کرد: آثار تاریخی شهر باید همواره مورد بازدید قرار گرفته و برای جذب اعتبارات استانی و ملی به منظور احیای آنها تلاش شود.

وی با بیان اینکه بناهای تاریخی شناسنامه و اصالت شهر هستند، افزود: در دوره پنجم کارهای بزرگی برای احیای این بناها صورت گرفت که مرمت بازارچه آهنگران، خانه مقدس‌زاده و بازار چهارسوق(گذر عباسیه) بخشی از آن است و امروز با مرمت صورت گرفته می‌توان بازار چهارسوق را به عنوان یک برند برای شهر ساوه معرفی کرد. باید دیگر بناهای تاریخی مغفول مانده شهر را نیز شناسایی و با مرمت و بازسازی به موقع از تخریب آنها جلوگیری کنیم.

شهردار ساوه همچنین به آیین کلنگ زنی و بازپیرایی میدان عاشورا به عنوان فاز دوم طرح از مسجد تا مسجد اشاره کرد و افزود: این میدان یکی از میادین زیبای شهر ساوه است که در بافت تاریخی قرار دارد و قرار است با صرف هزینه ای بالغ بر ۴.۵ میلیارد تومان بازپیرایی شود.

وی به فرسودگی ناوگان آمبولانس آرامستان شهرداری ساوه اشاره کرد و گفت: براین اساس چهار دستگاه آمبولانس با صرف هزینه ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان خریداری و به ناوگان افزوده شد. همچنین افزوده شدن هفت دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر خدمات شهرداری به شهروندان بوده است.

حسینی همچنین به افتتاح ایستگاه آتش نشانی شهرک علوی ساوه اشاره کرد و افزود: ۲۵ نیروی آتش نشان برای بکارگیری در این ایستگاه از طریق آزمون جذب شدند. همچنین همزمان با هفته دولت تجهیزات مقابله با جنگ های میکروبی توسط سازمان آتش نشانی تهیه و رونمایی می‌شود.

همزمان با هفته دولت عملیات ساخت المان میدان عاشورا شهر ساوه آغاز و کلنگ احداث آن بر زمین زده شد. همچنین با رونمایی از  چهار دستگاه آمبولانس از محل اعتبارات امسال شهرستان و شهرداری ساوه با مصوبه شورای شهر خریداری و به ناوگان آتش نشانی ساوه افزوده شد که همزمان با هفته دولت به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کردند.

به مناسبت گرامیداشت هفته دولت مزار شهدای ساوه با حضور جمعی از مسئولان گلباران شد و شرکت کنندگان با نثار فاتحه یاد و خاطره شهدا و امام شهدا را گرامی داشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شهرداري افتتاح پروژه در هفته دولت ساوه استانی اجتماعی بازار چهارسوق تاریخی شهر هفته دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۸۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است

سیدمحمد هاشمی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام جشنواره‌های فرهنگی هنری رضوی را سبب توسعه و تعمیق آن در نقاط مختلف دانست و تصریح کرد: امسال برای نخستین‌بار جشنواره ملی روستایی و عشایری، در روستای کردر رضوی میناب هرمزگان آغاز به کار کرد و بخش دیگر از این جشنواره در روستای سرکره دشتستان استان بوشهر اجرا شد.

وی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی در سال بعد جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در ۸ روستا برگزار می‌شود که این شعاع ایمانی و حبی به امام رضا (ع) در همه مراکز مختلف روستایی کشور خود را نشان دهد.

هاشمی با اشاره به برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: این جشنواره مبارک و نورانی بیست و یکمین دوره خودش را طی می‌کند در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود و اختتامیه این جشنواره در میلاد امام رضا (ع) در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امسال این جشنواره نه تنها به‌صورت معمول خودش برگزار شد بلکه هم از جهت مردمی بودن و توسعه کار و هم از جهت عمق فنی و کارشناسی الحمدلله بسیار رشد کرده بود.

هاشمی با اشاره به ایجاد جوانه‌های دیگر این جشنواره خاطرنشان کرد: جشنواره فرهنگی هنری رضوی جوانه‌های دیگر زده که جشنواره فیلم دینی رضوان از آن جمله است و اختتامیه این جشنواره آبان ماه امسال برگزار می‌شود.

وی با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام که امسال بیست و یکمین آن برگزار شده است گفت: از خدمات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دیگر دست‌اندرکاران اختتامیه ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی استان بوشهر قدردانی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • از افتتاح هفته گرافیک و بینال ونیز تا روز ملی خلیج فارس پای آزادی
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود