Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@02:59:53 GMT

واکسن تنفسی کووید ۱۹ تولید شد

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۰۹۴۸

واکسن تنفسی کووید ۱۹ تولید شد

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه واشنگتن واقع در آمریکا برای ساخت این واکسن، پروتئین تاجدار ویروس را به درون ویروس دیگری که عامل سرماخوردگی بوده و آدنوویروس نام دارد، وارد کردند. آدنوویروس مورد استفاده برای این منظور به گونه‌ای دست‌ورزی شد که قابلیت ایجاد بیماری در بدن را نداشت. بدین ترتیب ویروس بی‌خطر، پروتئین تاجدار را وارد بینی می‌کند و بدن می‌تواند یک واکنش ایمنی تمام عیار را در برابر ویروس SARS-CoV-۲ نشان دهد؛ در حالی که در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین محققان در پروتئین تاجدار مورد استفاده در این تحقیقات، دو جهش ایجاد کردند تا به صورت مناسب‌ترین شکل برای تولید آنتی‌بادی درآید و این شکل را برای مدت طولانی حفظ کند.

این واکسن بر خلاف سایر نمونه‌های در دست تولید، از طریق تنفس مورد استفاده قرار می‌گیرد که طریق اصلی آلودگی به ویروس محسوب می شود. محققان دریافتند ورود واکسن به بدن از طریق بینی، موجب شکل گیری یک واکنش ایمنی قوی می‌شود، اما این واکنش اغلب در سیستم تنفسی و بینی ایجاد می‌شود تا مانع ورود عفونت به درون بدن گردد.

موش‌های مورد آزمایش با استفاده از این واکسن کاملا در برابر بیماری کووید ۱۹ مقاوم شدند و حتی در برخی از آنان شواهدی از نوعی ایمنی موسوم به sterilizing immunity به دست آمد که در آن پس از مواجه شدن با ویروس، هیچ‌گونه اثر عفونت در بدن باقی نمی‌ماند.

قرار است این واکسن در مرحله بعدی روی نخستی سانان غیر از انسان مورد آزمایش قرار گیرد تا ایمنی و اثرگذاری آن بر جلوگیری از کووید ۱۹ به تایید برسد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه سل (Cell) منتشر شده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کنکور 99 مکانیسم ماشه مارک ویلموتس قطعنامه 2231 روز پزشک واکسن کرونا واکسن تنفسی کرونا ویروس کرونا کنکور 99 مکانیسم ماشه مارک ویلموتس قطعنامه 2231 روز پزشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۰۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!

به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن سابق در سال ۲۰۲۱ به لاوال در لیگ دو فرانسه پیوست اما پس از مصدومیت‌های پرشمار در اواخر فصل گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

مهاجمی که اکنون بازنشسته شده استدلال کرده است که او نه یک نظریه‌پرداز با توهم توطئه است و نه یک ضد واکسن، اما او مایل است دادگاه بررسی کند که آیا ارتباطی بین آسیب‌دیدگی او و واکسن وجود دارد یا خیر.

او گفت:«می‌خواهم بفهمم چرا دیگر بدنم به خوبی کار نمی‌کند.» این بازیکن سابق مدعی شد که در همان زمانی که در برابر بیماری واکسینه شده بود، صدمات و مصدومیت‌های زیادی متحمل شده است.

او علاوه‌بر اینکه از شرکت‌های فایزر و بیونتک که تولید واکسن کرونا را برعهده داشتند، شکایت کرده، بلکه علیه فدراسیون فوتبال فرانسه هم اقدام قانونی انجام داده. وکیل این بازیکن گفت:«ابتدا واکسن برای همه اجباری نبود اما بعد از مدتی واکسیناسیون برای بازیکنان حرفه‌ای هم اجباری شد. من فکر می‌کنم که فدراسیون فوتبال در این ماجرا مسئولیت دارد.»

جلسه‌ای در دوم ژوئیه در پاریس برگزار می‌شود که در آن دادگاه به کمک هیئتی از کارشناسان تصمیم خواهد گرفت که آیا بین مصدومیت‌های وی و واکسیناسیون رابطه علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی
  • هوای سلماس برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد