کدام شبکهها در میان پرمخاطبها نیستند؟/ دورهمی اول شد
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۷۵۱۳
طبق نظرسنجی جدید سیما، شبکههای سه و نسیم هر کدام در مرداد ۱۳۹۹ با داشتن چهار برنامه در میان ۱۰ برنامه دارای بیشترین تعداد مخاطب بوده اند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، ۸۱.۴ درصد مردم مرداد امسال بیننده برنامههای سیمای رسانه ملی شامل مجموعههای تلویزیونی، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، برنامههای گفتگو محور، ورزشی و اخبار بودهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طبق این نظرسنجی «دورهمی» شبکه نسیم با ۵۰.۷ درصد مخاطب، رتبه اول جلب مخاطب را از آن خود کرده و پس از آن، «عصر جدید ۲» شبکه سه با ۴۸.۸ درصد و تکرار «خندوانه» و «کودک شو» شبکه نسیم هم هر یک به ترتیب با ۳۷.۳ و ۳۴ درصد مخاطب در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
«مستند حیات وحش» شبکه مستند با ۲۶.۵ درصد بیننده، «سمت خدا» و «اعجوبهها» شبکه سه به ترتیب با ۲۰.۷ و ۱۸.۷ درصد مخاطب، «به خانه برمیگردیم» شبکه پنج با ۱۸.۴ درصد بیننده، «طبیب» شبکه سه با ۱۸.۲ درصد مخاطب و «شکرستان» شبکه نسیم با ۱۷.۸ درصد بیننده، رتبههای پنجم تا دهم را در میان ۱۰ برنامه پرمخاطب شبکههای مختلف سیما کسب کردهاند.
در همین حال، بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما شبکه نسیم هفت برنامه دارای بیش از ۱۰ درصد مخاطب دارد بهطوریکه «دورهمی» ۵۰.۷، تکرار «خندوانه» ۳۷.۳، «کودک شو» ۳۴، «شکرستان» ۱۷.۸، «شوتبال» ۱۵.۳، «ویتامین خ» ۱۴.۶ و «نسیم آوا» ۱۳.۲ درصد بیننده داشتهاند.
بر اساس این نظرسنجی، این برنامهها به ترتیب موفق شدند رضایت ۹۲.۹، ۹۱.۲، ۹۱.۸، ۹۴.۴، ۹۰.۳، ۸۱.۵ و ۹۱.۳ درصد مخاطبان را به دست آورند.
شبکه سه هم ۶ برنامه دارای بیش از ۱۰ درصد مخاطب داشته است و «عصر جدید ۲» ۴۸.۸، «سمت خدا» ۲۰.۷، «اعجوبهها» ۱۸.۷، «طبیب» ۱۸.۲، «فوتبال برتر» ۱۵.۲ و «میدون» ۱۳.۱ درصد بیننده داشتهاند. میزان رضایت در حد زیاد از این برنامهها هم به ترتیب، ۹۳.۹، ۹۵.۲، ۷۹.۶، ۹۵.۵، ۸۸ و ۷۹.۷ درصد بوده است.
شبکه یک سیما پنج برنامه دارای بیش از ۱۰ درصد مخاطب را در مرداد ماه در کارنامه خود ثبت کرده است. در این شبکه، «دستپخت» ۱۶.۲، «سیمای خانواده» ۱۵.۲، «مسابقه ایران» ۱۲.۱، «آفتاب شرقی» ۱۰.۴ درصد و «صبح بخیر ایران» ۱۰ درصد مخاطب داشتند. رضایت در حد زیاد مخاطبان از «دستپخت» ۸۶.۷، «سیمای خانواده» ۹۰.۲، «مسابقه ایران» ۸۶.۳، «آفتاب شرقی» ۹۰.۵ و «صبح بخیر ایران» ۸۵ درصد بوده است.
شبکه ورزش هم چهار برنامه «فوتبال ۱۲۰»، «شبهای فوتبالی»، «لذت فوتبال» و «ویدئو چک» را در باشگاه برنامههای بالای ۱۰ درصد بیننده داشته است. هر یک از این برنامهها به ترتیب ۱۲.۷، ۱۲، ۱۱.۸ و ۱۰.۴ مخاطب داشتند و موفق شدند در حد زیاد رضایت ۹۶.۱، ۹۴.۵، ۹۳.۱ و ۹۶.۷ درصد از مخاطبان خود را کسب کنند.
«مستند حیات وحش» و «همسفر» شبکه مستند هم هر یک به ترتیب با ۲۶.۵ و ۱۰.۴ درصد بیننده، توانستند رضایت ۹۲.۵ و ۹۲.۱ درصد بینندگان را در حد زیاد جلب کنند.
شبکه دو سیما هم با «بچه محل» با ۱۵.۲ درصد و «عصر خانواده» با ۱۰ درصد بیننده توانست به ترتیب رضایت ۹۱.۳ و ۸۴ درصد مخاطبان این برنامهها را به دست آورد. شبکه پنج هم با «به خانه برمیگردیم» توانست ۱۸.۴ درصد بیننده را پای تلویزیون بنشاند و برای این برنامه رضایت ۹۳.۷ درصد بینندگان را به ثبت برساند. شبکه سلامت نیز با «ضربان» حدود ۱۰ درصد مخاطب را پای تلویزیون نشاند و توانست برای این برنامه ۸۱ درصد رضایت مخاطبانش را فراهم آورد.
به گزارش مهر، شبکه های چهار، آموزش، پویا، امید، قرآن، افق، سلامت از جمله شبکه هایی هستند که در میان ۲۵ برنامه ای که بیشترین مخاطب را داشته اند هیچ برنامه ای نداشتند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: ۱۰ درصد مخاطب برنامه ها برنامه دارای درصد بیننده حد زیاد شبکه نسیم شبکه ها شبکه سه ۷ درصد ۴ درصد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۷۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نیاز به سرگرمی سالم برای مخاطب/ سعید ابوطالب «سناتور» را میسازد
نهمین قسمت از برنامه «کافه نقد» با اجرای مهران دهنمکی، به تحلیل محتوایی رئالیتیشو «پدرخوانده» پرداخت. سعید ابوطالب؛ کارگردان، نویسنده و تهیهکننده این رئالیتیشو، هادی مومنی؛ فعال رسانهای و عباس گل؛ روزنامهنگار مهمانان این برنامه بودند.
ابوطالب در ابتدای این برنامه گفت: بازیهای نقش منفی یا بازیهای دورهمی به ویژه مافیا، قبل از اینکه وارد شبکه نمایش خانگی شوند، مردم آنها را در خانههایشان یا در دورهمیهایشان بازی می کردند. این مدل رئالیتیشو در ابتدا توسط یکی از پلتفرمها به من پیشنهاد شد. من آن را دوست نداشتم زیرا آن را بلد نبودم و فکر نمیکردم بتواند چیزی به مخاطب عرضه کند.
وی اضافه کرد: ما نیازمند سرگرمی سالم برای مخاطب هستیم اما آن سرگرمی حتما باید حاوی پیام باشد. درباره این بازی تحقیق کردیم و متوجه شدیم که میتوانیم آن را هنجاری و خانوادگی کنیم. البته هنجاری از این جهت که ادبیاتی برای بازی ایجاد کنیم. من چند مدل از این بازی را تحت عناوین «شبهای مافیا»، «ارتش سری»، «ضد» و «پدرخوانده» ساختم؛ بهعلاوه برنامهای به نام «سناتور» را طراحی کردیم که دو ماه دیگر آماده تصویربرداری خواهد بود.
در ادامه، عباس گل گفت: باید کار را در دو بعد فرم و محتوا بررسی کرد. در بحث فرم، مخاطب کار را پس نمیزند و یک کار استاندارد و خوشساخت میبیند اما در بخش محتوا باید تبعات آن را در نظر گرفت. مثلا از یک مدل محتوا همزمان چند کار پخش میشود و این اتفاق مخاطب را اشباع میکند. مساله دیگر این است که فضا بیش از حد لاکچری است درصورتی که نیازی نبود.
تهیهکننده و کارگردان «شبهای مافیا» راجع به انتخاب مخاطب برای دیدن محتواها در تلویزیون و سکوها گفت: برنامهها در صداوسیما به این شکل است که مخاطب تلویزیون را روشن می کند، برنامه یا سریال مورد علاقهاش را تماشا میکند و بعد آن را خاموش میکند. اما در نمایش خانگی مخاطب باید اشتراک بخرد زیرا بخش خصوصی است. مخاطب در یک فضای آزاد حق انتخاب دارد. این جریان آزاد برنامهسازی است و به جای تنظیمگری باید تشویق کرد.
هادی مومنی نیز در ادامه این مباحث افزود: درباره آثاری از این دست یک نوع نقد رایج در فضای عمومی وجود دارد. حتما به گوشتان خورده که مافیا بهعنوان یک پیام و اثر در دلش ترویج دروغ و فریبکاری دارد.
«مافیا» یک بازی روانشناسانه است
ابوطالب درپاسخ به این نوع نقدها توضیح داد: بله این اولین نقد محتوایی بود که به این بازی وارد شد. این بازی، یک بازی روانشناسانه بوده است. کاربردهای روانشناسانه دارد. در این بازی آدمبدها یکسوم آدمخوبها هستند. آنهایی که دروغ میگویند آدمبدها و آنهایی که راست میگویند آدمخوبها هستند. درواقع ما دروغ نمیگوییم بلکه سعی میکنیم دروغ را از راست تشخیص دهیم.
وی ادامه داد: ما انتظار داریم که یک جهان انتزاعی مانند کشتی دزدان دریایی یا انبار قاچاق مافیای سیسیل بسازیم زیرا میخواهیم همزاتپنداری صورت نگیرد. بازیگران جلوی دوربین نقششان را بازی و پشت صحنه با همدیگر روبوسی میکنند. نمیخواهیم بازیگران لباس ایرانی-اسلامی داشته باشند
تهیهکننده «پدرخوانده» افزود: ایراد میگیرند که چرا لباس ایرانی-اسلامی ندارند، ما نمیخواهیم داشته باشند. حتی روی اسم کاراکترها نیز اسامی سینمایی گذاشتهایم. از طرف دیگر این تغییر برای مخاطب، جذاب است. ما رئالیتیشو هستیم زیرا متن نداریم. محتوا و خط فکری داریم. میدانیم کجا میرویم. البته تعدادی از پلتفرمها هم از این برنامه میسازند اما به بازیگر متن میدهند تا وایرال شود. در صورتی که متننویسی با ذات رئالیتیشو مغایرت دارد.
آثاری مانند «پدرخوانده» به مخاطب وفادار بوده است
مومنی در بخش دیگری از صحبتهایش با بیان اینکه وقتی به تاریخ سینما برمیگردیم گویی دوگانهای بین آثاری که وفادار به واقعیت بودهاند و آثاری که جهان تخیلی را بازتاب میدهند، وجود داشته است، سپس خاطرنشان کرد: در سینمای امروز ایران با دو نوع اثر روبهرو هستیم. یکی آثاری که توسط نهادها ساخته می شوند و عموما بودجههای کلان دارند اما نتواستهاند مخاطبان زیادی را جذب کنند. طیف دیگر آثار طنز هستند. در واقع ما دو جریان اصلی در سینما داریم. سینمای محتواگرا و سینمای طنز. خارج از این جریان دیگری نمیبینیم.
وی ادامه داد: نگاه برخی منتقدان این است که آثار طنز با تمام ضعفهایی که دارند، به روح هنر نزدیک هستند؛ زیرا در آنجا مساله سرگرمی و مخاطب اهمیت دارد. ما این اتفاق را در نمایش خانگی میبینیم. در واقع نمایش خانگی معطوف به مخاطب است. به نظر من آثاری مانند «پدرخوانده» به مخاطب وفادار بودهاند زیرا مخاطب منفعل نیست. در واقع ما با فعلیت مخاطب روبهرو هستیم یعنی اثر طوری ساخته میشود که مخاطب بهعنوان بخشی از اثر وارد آن شود تا خودش جهان معنا و تداعیها را بسازد.
ابوطالب سپس درباره رده سنی این برنامه مطرح کرد: ما درخصوص رده سنی مقاومتی نداریم. هرچند تاکنون تذکری از این بابت به ما داده نشده است. زمانی که ما تصمیم میگیریم فصل جدید برنامه را بسازیم به نظرات مخاطبان مبنی بر اینکه کدام بخشها را دوست داشته و کدام بخشها را نداشتهاند، توجه میکنیم. زمانی که مخاطب احساس کند ما به نظر او اهمیت میدهیم، با ما همراه میشود همچنین اینکه سینما هم به برنامههای محتواگرا و هم به برنامههای سرگرمکننده احتیاج دارد.
برنامه «کافه نقد» با اجرای مهران دهنمکی و با هدف نقد و تحلیل سریالها و برنامههای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، پنجشنبهها ساعت ۱۸:۳۰ از رادیو نمایش پخش میشود.
منبع: خبرگزاری ایرنا