Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:13:40 GMT

نمایش قدرت صنعت نفت ایران در شرایط تحریم

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۶۶۱۱۶

نمایش قدرت صنعت نفت ایران در شرایط تحریم

صنعت نفت در ایران به عنوان صنعت پیشران شناخته می‌شود زیرا به واسطه حرکت و فعالیت این صنعت، ‌ سایر صنایع نیز به واسطه آن فعال می‌شوند و چرخ تولید و توسعه در کشور به چرخش در می‌آید.

با توجه به این موضوع و با وجود تحریم‌هایی که علیه صنعت نفت ایران وجود دارد اما اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در این صنعت هیچ گاه متوقف نشد و حتی با سرعت بیشتری در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا فردا ۳ طرح نفتی، ‌گازی و پتروشیمی با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری می‌رسد.

افزایش ۱۱۰ میلیون متر مکعبی ظرفیت انتقال گاز

خطوط انتقال گاز نهم و ششم سراسری به همراه ۵ ایستگاه تقویت فشار گاز را می‌توان مهمترین طرحی دانست که فردا با حضور رئیس‌جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود.

بهره‌برداری از خطوط انتقال گاز نهم و ششم سراسری و ۵ ایستگاه تقویت فشار در مسیر عسلویه تا میاندوآب ضمن تقویت پایداری جریان گاز، ‌ ظرفیت انتقال گاز کشور را ۱۱۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌دهد.

طول این دو خط لوله در مجموع هزار و ۸۵۰ کیلومتر است که ۵ ایستگاه تقویت فشار در طول مسیر احداث شده است تا از افت فشار گاز جلوگیری کند.

این خط لوله امکان صادرات پایدارتر گاز را به همسایگان غربی و شمال غربی کشور به عنوان اصلی‌ترین مشترین گاز ایران فراهم می‌آورد.

در حال حاضر ایران به کشورهای عراق، ‌ترکیه، ‌ارمنستان و آذربایجان گاز صادر می‌کند و بهره‌برداری از این خط لوله برای افزایش حجم صادرات و حتی قراردادهای جدید صادرات گاز راهگشا خواهد بود.

افزایش ۴ میلیون تنی ظرفیت پتروشیمی ایران

همچنین واحدهای شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان و متانول پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه ۴ میلیون تن فردا با دستور رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح می‌شود.

عملیات اجرایی پتروشیمی بوشهر در سه قطعه زمین مجزا به وسعت ۷۰ هکتار با هدف دریافت خوراک (گاز غنی ترش) از بالادست و شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان و تولید متانول، اتیلن، اتیلن گلایکول‌ها، پلی‌اتیلن سنگین، اسید استیک و وینیل استات با ظرفیت سالانه ۶ میلیون تن در سال با اخذ مجوز از وزارت نفت از سال ۹۰ آغاز شد.

فاز نخست این طرح با استفاده از توانمندی متخصصان داخلی و با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه، در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تکمیل شد و استفاده حداکثری از ارزش‌افزوده در زنجیره تولید؛ دارای زنجیره ارزش کامل با دریافت گاز ترش از بالادست و انجام شیرین‌سازی و تولید محصولات پتروشیمی در پایین‌دست و تأمین یوتیلیتی‌های مورد نیاز در داخل مجتمع با هدف کاهش قیمت تمام‌شده از ویژگی‌های طرح است.

فاز نخست پتروشیمی بوشهر  سالانه حدود ۳۷۰ میلیون یورو برای کشور درآمدزایی خواهد داشت، همچنین این طرح در دوران بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است و به‌عنوان تنها مجتمع دریافت‌کننده گاز غنی ترش از بالادست، دارای ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۲۳ هزار تن متان، ۸۵۰ هزار تن اتان، ۱۳۰ هزار تن پروپان، ۳۰ هزار تن بوتان، ۳ هزار تن پنتان پلاس(C۵+)، ۱۲۵ هزار تن گوگرد، متانول یک میلیون و ۵۶۰ هزار تن است که در مجموع یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون یورو برای ساخت این بخش‌ها هزینه شده است.

تولید برق برای توسعه صنعت نفت در غرب کارون

سومین پروژه‌ای که فردا افتتاح خواهد شد پروژه احداث نیروگاه غرب کارون و تأسیسات جانبی است.

اهداف اجرای طرح احداث نیروگاه غرب کارون به ظرفیت ۴۹۲ مگاوات، احداث پست‌های برق ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلوولت جهت برق رسانی به میادین نفتی غرب کارون، احداث ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال برق ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلو ولت، احداث ۲۰ کیلومتر خط لوله انتقال آب و احداث تصفیه خانه مناسب جهت تأمین آب نیروگاه و احداث ایستگاه تقلیل فشارگاز جهت تامین گاز نیروگاه است.

نوع قرارداد احداث این نیروگاه  B.O.O و نوع قرارداد احداث تأسیسات جانبی: EPC-PC-C است و پروژه توسط پیمانکاران ایرانی اجرا شده است.

موقعیت جغرافیایی آن نیز ۴۵ کیلومتری جنوب غرب اهواز، مجاورت کارخانه NGL۳۲۰۰ قرار دارد و در مدت ۵ ماه اجرا شده است.

برچسب‌ها بوشهر پتروشیمی وزارت نفت توسعه ایران صنعت نفت ایران عراق حسن روحانی ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر پتروشیمی وزارت نفت توسعه ایران صنعت نفت ایران عراق حسن روحانی ترکیه بوشهر پتروشیمی وزارت نفت توسعه ایران صنعت نفت ایران عراق حسن روحانی ترکیه بهره برداری انتقال گاز غرب کارون صنعت نفت هزار تن خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۶۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران تحریم‌ناپذیر است

 ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (اکسپو۲۰۲۴) اظهار کرد: امیدوارم این نشست که رونمایی از توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی بوده و فضای رقابتی ایجاد می‌کند موجب همگرایی و مشارکت همه فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و بازرگانان شود و ارتقای اقتصاد در کشور و منطقه را به ارمغان بیاورد.

وی افزود: این نمایشگاه بیانگر این است که جمهوری اسلامی تحریم ناپذیر است و هیچ تحریمی به نتیجه نخواهد رسید و طرح های شیطانی منزوی ایران همگی خنثی خواهد شد.

رئیس قوه مجریه گفت: این کشور با ذخایر مادی و معنوی و نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت ها می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری هایی را عرضه کند .

رئیسی افزود: این نمایشگاه تهدیدها را به فرصت ها تبدیل می‌کند، ترجمان این رویداد این است که ما توانسته ایم و باز هم می‌توانیم. 

رئیس جمهور گفت: خداوند متعال در اقلیم‌های مختلف برای جامعه امکانات فراوانی قرار داده و اگر آحاد انسان به علت زیاده خواهی و سلطه طلبی در جهت محروم کردن ملت‌ها از ظرفیت‌ها حرکت نکنند می‌توان با فکر و اندیشه نیاز بشر را مرتفع کرد اما جریان تحریم‌ها نماد ظلم به همه ملت‌ها هست، چرا که اگر ملتی را در تنگنا قرار دهیم تا به اهداف خود نرسد این ظلم به همه ملت‌ها تلقی خواهد شد و نوعی جنگ است .

او ادامه داد: در جنگ اراده‌ها ملت ایران اراده کرد که با توکل به خدا و تکیه بر داشته های ملی تحریم ها را پشت سر بگذارد به نحوی که سخنگوی کاخ سفید بگوید فشارها علیه حمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است و قطعا این ملت ایران بودند که این شکست را رقم زدند .

رئیسی گفت: تولیدگران افسرانی هستند که در خط مقدم جمهوری اسلامی هستند و توانسته اند در عرصه اقتصادی کشور را پیشرفت دهند و من از جمهوری اسلامی به عنوان کشور پیشرفته و فناور یاد میکنم.

او گفت: ما برای جلوگیری از خام فروشی و صادرات مواد اولیه نیازمند زنجیره کامل هستیم و این امکان در کشور وجود دارد. تولید کشاورزی و صنعتی نیازمند نقشه راه است اینها بخشی از توانمندی های جمهوری اسلامی است از همه میخواهم با جدیت کار را دنبال کنند.

رئیسی گفت: آنچه که من می‌خواهم به جمع فعالان بگویم این است که ما امکانات و ظرفیت زیادی را داریم و فقط لازم است از قوه به فعل دربیاید.امروز اگرچه غرب تلاش می‌کند به فناوری نوین دست پیدا نکنیم و انحصار در دست خودشان بماند اما بدانند که بسیاری از فناوری ها در کشور ما بومی شده و حتی با ترور دانشمندان نمی‌توانند ما را از دستیابی به فناوری بازدارند.

رئیس قوه مجریه گفت: در صنایع هسته ای و نظامی بیشترین فشار روی ما قرار دارد که البته بیشترین پیشرفت را نیز در این زمینه کسب کرده ایم البته در دکترین ما هدف دستیابی به سلاح هسته ای نیست، اما استفاده از این فناوری در عرصه های علمی در دستور کار ما قرار خواهد داشت.

رئیس جمهور گفت: بدانید علی رغم خواست نظام سلطه توانایی بسیار وجود دارد و کشورها می‌توانند روی پای خود بایستند و برای ملت خود و جهان موثر باشند نظام سلطه نمی‌تواند ملت‌های مصمم را از استقلال باز دارد .

رئیسی گفت: قدرت نظامی مهم است اما قدرت تولید هم کمتر از آن نیست، آن چه می‌تواند کشور را قدرتمند کند قدرت اقتصادی است و به فعالان اقتصادی میگویم که شما در موضع تولید قدرت هستید .

او ادامه داد: رونمایی از توانمندیها ارتباط ملت‌ها با ملت‌ها و مردم با مردم دیگر کشورها را رقم می‌زند و به امید آفرینی می‌پردازد که ما حتما توانایی انجام کارهای بزرگ را داریم .

رئیس‌جمهور در پایان گفت: ما دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند را داریم و خط ترانزیتی قدرتمندی را دارا هستیم؛ همچنین در جهان موضوع  تجارت با ارزهای دیگری غیر از دلار و ملی مطرح است. جمهوری اسلامی توانایی فنی و مهندسی بسیاری دارد .امیدوارم این نشست منشاء برکات باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی؛ نشانه تحریم‌ناپذیری ایران
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
  • رئیسی: ایران پیشرفته و فناور می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد
  • حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران