Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین یک فعال میراث فرهنگی در قزوین گفت: ۱۳ سال است که ظاهراً برای حفاظت باغات قزوین اقدام و سرمایه‌گذاری شده است اما طی این مدت به‌جای پیشرفت در نگهداری، چند هزار هکتار از باغستان را از دست دادیم و باغستان رو به نابودی است.

سیدمهدی مجابی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای حفظ باغستان سنتی قزوین بیان کرد: درگذشته فکر می‌کردند که محیط‌زیست مسئله‌ای رؤیایی است اما امروزه می‌بینیم که میراث محیط، نگهداری از محیط‌زیست و مسائل مربوط به آن با زندگی روزمره ما مرتبط است، در شرایط امروزی که افراد به مسائل میراث محیطی حساس شده‌اند دستور رئیس‌جمهور مبنی بر حفظ باغستان اقدام بسیار شایسته‌ای بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از مهم‌ترین میراث‌های تاریخی ما باغات هستند، در استان قزوین باغاتی داریم که به علت سهل‌انگاری مسئولین و مردم به‌سرعت رو به نابودی می‌رود، ۱۳ سال است که ظاهراً برای حفاظت باغات قزوین اقدام و سرمایه‌گذاری شده است اما طی این مدت به‌جای پیشرفت در نگهداری، چند هزار هکتار از باغستان را از دست دادیم و باغستان رو به نابودی است.

این فعال میراث فرهنگی تأکید کرد: درگذشته برای حفظ باغستان اقدامات ظاهری صورت گرفته است درحالی‌که نگهداری و حفظ باغستان نیاز به اقدامات پژوهشی، سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و اداری دارد، این‌که یک‌دفعه تصمیم گرفته شود باغستان حفظ و نگهداری شود کافی نیست چراکه این مسئله‌ای حساس و پیچیده به لحاظ علمی، محیطی، طراحی، اقتصادی و اجتماعی است که نمی‌شود به‌وسیله یک دستور و بخشنامه ساده به آن پرداخت.

وی بیان کرد: اگر اقدامات خوبی صورت بگیرد می‌توانیم جلوی روند تخریب را بگیریم، عالی‌ترین سطح میراث محیطی، میراث فرهنگی است و دولت بابت حفظ و نگهداری آن‌ها متعهد شده که کلیه امکانات را به کار بگیرد و پشتیبانی کند و در غیر این صورت باید پاسخگو باشد.

برای حفظ باغستان مردم حضور داشته باشند

مجابی تأکید کرد: برای حفظ باغستان مردم باید در صحنه حضور پیدا کنند، مردم شامل شهروندان، باغداران و مالکان هستند، همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد باید به‌صورت جدی وارد شوند و صرفاً نوشتن نامه و مقاله کافی نیست، باغستان موضوع علمی و اقتصادی است که جنبه‌های مختلفی دارد.

وی یادآور شد: یکی از مسائل مهم مسئله آب است و تاکنون هیچ فکری در این خصوص نشده است، قرار بود آب‌های تصفیه‌شده را به باغات بدهند اما اتفاقی نیفتاده است؛ نهر و رودخانه را تخریب کردند همه این‌ها باید درست شود و این موضوعات اعتبار و تکنیک می‌خواهد.

این فعال میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: مردم عامل مهمی هستند، مردم باید بخواهند، بفهمند و عمل کنند؛ بعد از مردم نیاز به کمک دستگاه‌های دولتی مثل میراث فرهنگی، شهرداری و دانشگاه برای حفظ باغستان داریم، ما باید باغستان را حفظ کنیم همانند سایر استان‌ها که باغ شهرهای جهرم، بم و شیراز را حفظ کردند.

وی بیان کرد: عده‌ای می‌گویند برای حفظ باغستان نیاز به اعتبار ویژه داریم اما نیازها صرفاً به پول محدود نمی‌شود چراکه در کنار اعتبار کافی باید علم هم داشته باشیم تا بتوانیم در راستای احیای باغستان سنتی قزوین گام مثبتی برداریم.

شورای میراث فرهنگی ابزار قانونی و اجرایی ندارد

مجابی یادآور شد: شورای میراث فرهنگی شورایی افتخاری است که در این چند جلسه از تعدادی باغدار دعوت کردند و به آن‌ها گفتند در خصوص مسائلی که ما سؤال می‌کنیم، نظر بدهید؛ این شورا هیچ‌گونه امکان اجرایی، مالی، اعتباری و ابزار قانونی ندارد.

وی عنوان کرد: شورای میراث فرهنگی باید بداند که فقط با مشورت نمی‌شود کاری انجام داد، باید امکاناتی در اختیار شورا قرار بگیرد درحالی‌که شورای میراث فرهنگی شرح خدمات ندارد که اگر شورا شرح خدماتی داشته باشد می‌تواند اقدامات مؤثرتری داشته باشد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی باغستان سنتی قزوین میراث فرهنگی قزوین شورای میراث فرهنگی برای حفظ باغستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۰۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله

اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی در میانکاله و شبه‌جزیره آشوراده از ۲۵سال گذشته مطرح شد، اما اجرای این طرح بار‌ها با مخالفت کارشناسان و حامیان محیط‌زیست به تعویق افتاد. در سال ۱۳۹۷دولت وقت این طرح را آغاز کرد، اما کش و قوس میان حامیان محیط‌زیست و مدیران اجرایی استان باز هم سبب توقف این طرح شد.

به گزارش همشهری آنلاین، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از سفر استانی رئیس‌جمهور به استان گلستان و بازدید از منطقه، رئیس‌جمهور بر ضرورت رفع مشکلات پیش روی اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده تأکید کرد و بلافاصله جلسات مستمری توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و با همکاری دستگاه‌های مربوطه ازجمله استانداری گلستان برگزار و قرار شد اجرای هرگونه طرح گردشگری در این ذخیره‌گاه مهم زیست‌کره با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شود.

مردادماه سال گذشته، سیزدهمین نشست کمیته ملی طبیعت‌گردی که با حضور علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به‌عنوان اعضای کمیته ملی طبیعت‌گردی برگزار شد، موضوع پروژه طبیعت‌گردی جزیره آشوراده منطبق با معیار‌های محیط‌زیستی در محدوده ۲۲ هکتاری به‌عنوان یکی از موضوعات مهم و دارای اولویت از سوی شخص رئیس‌جمهور در سفر استانی گلستان، مطرح شد و مورد تأیید نهایی اعضا قرار گرفت. سفر رئیس قوه قضاییه استان گلستان هم دستور ویژه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای را برای رفع جنبه‌های حقوقی و قضایی مسائل و مشکلات استان ازجمله مسئله «طرح گردشگری جزیره آشوراده» را در پی داشت و طرح گردشگری آشوراده ضمن توجه به جوانب و ملاحظات زیست‌محیطی، به لحاظ حقوقی و قضایی هم تعیین تکلیف شد.

ماجرا از چه قرار است؟

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور در این باره گفت: «اداره میراث فرهنگی با مصالح ساختمانی بدون انجام هماهنگی، قصد ورود به منطقه حفاظت شده میانکاله را داشت که با ممانعت محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح ساختمانی به این منطقه جلوگیری و قرار شد اداره میراث فرهنگی استان گلستان پس از اخذ مجوز نسبت به ورود به میانکاله اقدام کند.»

سرهنگ جمشید محبت‌خانی افزود: «یک اثر تاریخی در منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد که وظیفه حفظ و نگهداری آن برعهده میراث فرهنگی است، اما نیاز است از قبل، مجوزی برای ورود به منطقه گرفته شود؛ محیط‌بانان نیز وظیفه کنترل مجوز را دارند. دستگاه دولتی برای انجام هرگونه فعالیت عمرانی در منطقه حفاظت شده باید مجوز داشته باشد. با توجه به اینکه مسئولان میراث فرهنگی مجوز ارائه نداده بودند، محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح به منطقه ممانعت به عمل آوردند و با احترام از آنان خواستند که پس از اخذ مجوز نسبت به ورود مصالح به منطقه اقدام کنند.»

او ادامه داد: «برخلاف برخی مباحث مطرح شده، وقوع درگیری بین محیط‌بانان و کارکنان میراث فرهنگی به هیچ عنوان رخ نداده است بلکه بحث جزئی بین طرفین به‌وجود آمده بود که درنهایت آقای تقی‌پور، مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله برای بررسی بیشتر موضوع به پاسگاه دریابانی محل رفت و بعد از نیم ساعت حضور در پاسگاه، موضوع با صحبت حل و فصل و قرار شد مجوز لازم از محیط‌زیست استان گرفته و سپس وارد منطقه شوند. تأکید می‌کنم که بحث شفاهی بوده و بازداشت و درگیری رخ نداده است.»

آذرماه سال گذشته نیز انتشار تصاویر درگیری لفظی محمدجوادساروی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با یک محیط‌بان در جزیره آشوراده خبر ساز شده بود که واکنش مدیران سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشت.

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد
  • کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود