Web Analytics Made Easy - Statcounter

منصور ستوده روز دوشنبه از طریق ارتباط زنده تصویری با خبرنگاران با گرامیداشت هفته دولت افزود: طرح‌ها حوزه آبرسانی در هفته دولت پراکنده است و بیشتر این طرح‌ها با سرمایه گذاری بالا در «پویش الف_ب_ایران» بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی برای سد سازی در استان اظهار داشت: مهمترین این سرمایه‌گذاری مربوط به سد خرمرود است که با سرمایه‌گذاری ۳۳۷ میلیارد تومان نزدیک به ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستوده عنوان کرد: سد گرین نیز با مشارکت بانک‌های کشاورزی، تجارت و صادرات و با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان در دست ساخت است.

وی ادمه داد: آبرسانی به همدان با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی قرارگاه خاتم‌الانبیا و همچنین تصفیه خانه ملایر با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان از دیگر طرح‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: تصفیه خانه شهرستان تویسرکان نیز با اعتبار ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با مشارکت بخش خصوصی و به صورت بی.او.تی، اجرا شده و اکنون ۶۵ درصد پیشرفت دارد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۱۸۷ میلیارد تومانی بخش خصوصی در دیگر حوزه‌ها بیان کرد: در سال‌های گذشته در دولت یازدهم و دوازدهم طرح‌های خوبی در حوزه آبرسانی همدان اجرا شده است.

ستوده افزود: در این سالها سدهای سرابی تویسرکان، کلان ملایر، نعمت‌آباد اسدآباد، و شنجور رزن با هدف حفظ محیط زیست و تامین حق آبه‌های کشاورزی به بهره‌برداری رسید. 

وی عنوان کرد: گنجایش ذخیره آب در همدان ۹۲ میلیون متر مکعب بود که با بهره‌برداری از این سدها این ظرفیت به ۱۲۶ میلیون متر مکعب افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: سه تصفیه خانه با ظرفیت یک هزار و ۶۵۰ لیتر در ثانیه در استان فعال بود که اکنون این تعداد به ۶ عدد و ظرفیت ۶هزار و  ۱۲۵ لیتر در ثانیه افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: سدهای اکباتان، آبشینه، کلان، نعمت‌آباد و شیرین‌سو به عنوان سدهای قابل سرمایه گذاری برای توسعه گردشگری به سرمایه گذاران معرفی شده‌اند.

ستوده با اشاره به اینکه واگذاری اجرای طرح‌ها به بخش خصوصی یکی از مهمترین رویکردهای این شرکت است، افزود: طرح انتقال آب از سد تالوار به همدان به طول ۱۴۰ کیلومتر و ۶۳ درصد پیشرفت در دست ساخت است.

وی ادامه داد: این طرح از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۳ به همدان محسوب می‌شود که سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پیشبرد آن نیاز است؛ این طرح به دلیل تامین نشدن به موقع اعتبارات تا کنون تکمیل نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه در بخش تعادل بخشی کارهای خوبی در استان صورت گرفته بیان کرد: در این مدت بخش زیادی از رودخانه‌های مهم استان که از سیلاب آسیب دیده بودند، لایروبی شدند.

وی افزود: در هفت سال گذشته نزدیک به ۱۳۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شدند و تعداد ۱۴۳ مورد رپرگذاری (نشانه گذاری)  برای حفظ حریم آن‌ها صورت گرفته است.

ستوده نصب کنتورهای هوشمند را از مهمترین برنامه های این شرکت دانست و بیان کرد: تا به امروز چهار هزار و ۹۸۰ کنتور هوشمند آب  بر روی چاه‌های استان نصب شده است که بر اساس آن ۳۵ درصد این چاه‌ها به کنتور مجهز شده‌اند.

وی تاکید کرد:  از ابتدای سال ۱۳۹۳ که طرح حفظ آب های زیرزمینی آغاز شد، چهار هزار و  ۳۲۸ چاه غیر مجاز با دستور حکم قضایی پر شده‌اند که بر این اساس نزدیک به ۲۸۳ میلیون متر مکعب در مصرف آب‌های زیر زمینی صرفه جویی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه در مجموع طول این چاه‌ها ۱۵۰ هزار متر تخمین زده می‌شود، گفت: دستگاه‌های اندازه‌گیری به صورت ماهانه سطح آب‌های زیر زمینی را کنترل می‌کنند که آمار نشان می‌دهد در برخی از دشت‌ها پایین آمدن آب متوقف شده و در برخی از دشت‌ها همچون نهاوند و اسدآباد سطح آب زیرزمینی افزایش یافته که حاصل طرح تعادل بخشی است.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارش بلند مدت در همدان ۳۴۰ میلیمتر در سال است، اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری تا کنون به صورت میانگین ۴۶۰ میلیمتر بارش در سطح استان ثبت شده است که این میزان نسبت به پارسال ۳۴ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت ۳۲ درصد افزایش داشته است.

ستوده بیان کرد: سدها نقش مهمی در حفظ منابع آبی دارند، گنجایش کل سدهای استان ۱۲۶ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر ۷۶ درصد از این ظرفیت پر است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب یکی از کارهای بسیار مهمی صورت گرفته در استان است، بیان کرد: نیروگاه برق شهید مفتح ۲۰ حلقه چاه با ظرفیت برداشت ۱۵ میلیون متر مکعب در سال داشت که با انتقال خط ۴۰ کیلومتری انتقال آب از تصفیه خانه همدان، این چاه ها پلمب شدند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان ادامه داد: اکنون برای کارکرد ۱۰۰ درصدی تولید برق در نیروگاه، سالانه ۱۰ میلیون متر مکعب آب از این تصفیه خانه به آن منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: ۶۳۰ هزار متر مکعب نیز از این تصفیه خانه به پتروشیمی هگمتانه اختصاص یافته که خط انتقال آن به طول ۱۱ کیلومتر اجرا شده است.

ستوده خاطرنشان کرد: سه میلیون متر مکعب نیز مجوز انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب همدان نیز  برای  منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد تخصیص یافته است که امیدواریم موجب شکوفایی منطقه و شهرستان فامنین شود.

وی افزود: در حال حاضر سه میلیون متر مکعب نیز مجوز اختصاص آب به صنایع کوچک استان اختصاص یافته است.

برچسب‌ها هفته دولت همدان سد اکباتان آب و فاضلاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته دولت همدان سد اکباتان آب و فاضلاب هفته دولت همدان سد اکباتان آب و فاضلاب مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان سرمایه گذاری میلیون متر مکعب میلیارد تومان تصفیه خانه بخش خصوصی چاه ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۳۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد

یاسر اکبریان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس آخرین گزارشاتی که در سامانه معاونت بهره‌برداری و توسعه آب شرکت ثبت شده سال ماقبل نیز رقمی حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب تولید داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: علت افزایش تولید آب پارسال ناشی از توسعه شهرنشینی و افزایش مشترکان شرکت و همچنین اجرای پروژه‌هایی که تامین آب آنها می‌بایست از طریق تاسیسات و منابع آبی شرکت آب و فاضلاب باشد بوده است.

اکبریان درخصوص سرانه مصرف آب لرستانی‌ها بیان کرد: سرانه مصرف آب در استان بین حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه روز برای هر شهروند و در سطح کشور بین ۱۸۰ الی تا ۱۹۰ لیتر و مطابق استاندارد کشور کمتر از ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های در دست اجرای شرکت کاهش هدررفت و محاسبه آب بدون درآمد با استفاده از شبکه‌های هوشمند و به روز کردن تجهیزات است.

اکبریان ادامه داد: همچنین با استفاده از آگاهی و اطلاع رسانی به مردم از طریق برنامه‌های فرهنگی تلاش شده مصرف آب هم‌استانی‌ها به سمت نرم کشور و استاندارد‌های بین المللی نزدیک شود.

وی درخصوص تاثیر بارندگی‌های اخیر بر منابع آبی استان افزود: در استان تا اواسط دی ماه شاهد بارندگی‌های آنچنانی نبودیم و همین امر باعث شد منابع آبی کاهشی شود، اما در بازه زمانی بهمن تاکنون و به‌خصوص در اسفندماه بارندگی‌ها مناسب‌تری را شاهد بودیم که در برخی شهر‌ها همچون ازنا و الیگودرز روند تولید منابع آبی منفی نسبت به بازه زمانی بلندمدت کاهشی بوده و لازم است که در این شهر‌ها تمهیدات لازم بکار گیرد.

اکبریان اضافه کرد: در لرستان هیچ‌گونه سدی برای تامین آب شرب پایدار وجود ندارد و بایستی برای تامین آب در فصل گرما تمهیداتی از سوی شرکت و همچنین مردم با استفاده از تمامی ظرفیت‌های استان صورت گیرد تا در فصل گرما از نظر تامین آب شرب با مشکل مواجه نشویم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • کاهش حجم آب سد طالقان علت کاهش حق آبه قزوین
  • احتمال افزایش خروجی سد دز
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • پارکینگ آقاجانی‌بیگ هر چه سریع‌تر تکمیل شود
  • آب به روستای توانه در نهاوند رسید
  • آب با صرف بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار به روستای توانه در نهاوند رسید
  • پیش‌بینی ورود بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد کوثر
  • برنامه ریزی برای توسعه ۵ میدان نفتی
  • حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو