Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@21:03:10 GMT

رشد ۲۱ درصدی تولید ناخالص داخلی زنجان

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۵۸۰۰

رشد ۲۱ درصدی تولید ناخالص داخلی زنجان

ایسنا/زنجان مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان زنجان گفت: با ثبت ۱۵۴ هزار میلیارد ریال، تولید ناخالص داخلی زنجان در سال ۹۵ به میزان ۲۱ درصد رشد داشت.

سیدابوالفضل عباسچیان ظهر امروز (۳ شهریورماه) در نشست مدیران هماهنگی ادارات اقتصادی استان، با اشاره به رقم تولید ناخالص داخلی سال ۹۵، اظهار کرد: تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت در این سال، ۱۵۴ هزار میلیارد ریال است که نسبت سال قبل ۲۱ درصد رشد داشته که در این بخش زنجان رتبه ۲۲ کشوری را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول ادامه داد: استان زنجان طی سنوات گذشته بیشترین رشد را داشته و در این باره استان سوم است. سرانه ناخالص درآمدی زنجان ۱۹.۸ درصد رشد دارد. سرانه تولید ناخالص ملی استان نیز بدون احتساب نفت، ۱۴۶ هزار میلیارد است که استان در این باره رتبه ۱۹ را دارد.

وی افزود: مطابق با داده‌های مرکز آمار ایران، زنجان در نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ سال و بیشتر رتبه ۳ را دارد و در پایین ‌بودن نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال‌های گذشته نیز رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده است که این شاخص با ثبت ۴۹.۱ درصدی سبب رسیدن استان زنجان به جایگاه اول کشوری شد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان زنجان، تصریح کرد: نرخ بیکاری ۱۵ سال و بیشتر استان ۶.۶ درصد با ثبت رتبه ۶ است و در بهار امسال نرخ مشارکت در زنجان، رتبه سوم را کسب کرد.

عباسچیان در رابطه با نرخ تورم نیز یادآور شد: نرخ تورم منتهی تیرماه امسال ۲۴ درصد است که نسبت به ماه قبل ۱.۶ درصد کاهش دارد و از آنجایی که میانگین کشوری ۲۶.۴ درصد است، تورم زنجان از میانگین کشور نرخ پایین‌تری را نشان می‌دهد.

وی عملکرد شبکه بانکی استان را خوب ارزیابی و عنوان کرد: تا تیرماه امسال مانده حساب‌های بانکی ۱۴۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل افزایش یافته و نسبت تسهیلات به مانده سپرده نشان از رضایت‌مندی است.

این مسئول با اشاره به عملکرد تجارت خارجی استان، گفت: تیرماه امسال ۳۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۵ میلیون دلار کالا صادر شده که به لحاظ تناژی ۱۵ درصد و به لحاظ ارزشی ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته که یکی از دلایل کاهش این امر بسته شدن مرزها به خاطر بیماری کرونا بود.

عباسچیان عنوان کرد: در چهار ماهه اول امسال کالاهایی به ارزش  ۶۴ میلیون دلار از گمرک استان وارد شده که به لحاظ مقداری ۴۷ درصد و به لحاظ ارزشی، ۴۹ درصد کاهش داشته‌ایم که خوشبختانه بیش از ۹۵ درصد واردات استان شامل مواد اولیه خام و تولیدی است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان زنجان، در رابطه با بهبود فضای کسب و کار، خاطرنشان کرد: در بحث بهبود فضای کسب و کار، رتبه فضای کسب و کار با اجرای پنجره واحد استعلامات و سرمایه‌گذاری از ۲۲ سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ به رتبه سوم در سال گذشته رسیده که زنجان پس از آذربایجان‌غربی و گیلان با داشتن منطقه آزاد، رتبه سوم را دارد و در بهار امسال در رتبه دوم پس از آذربایجان‌غربی قرار دارد.

در ادامه، مدیرکل بیمه ایران در استان زنجان، اظهار کرد: سال گذشته ۲۳۱ هزار و ۸۸۸ فقره بیمه‌نامه به ارزش ۱۲۹۵ میلیارد ریال به فروش رسید و در بخش خسارت نیز ۵۷۸۸ فقره پرونده به ارزش ۸۸۹ میلبارد ریال عملکرد سال گذشته بیمه در استان زنجان بود که با احتساب عملکرد سایر شعب، خسارات پرداختی به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

حسنعلی مرادی، بیمه ایران را تنها شرکت بیمه دولتی در استان عنوان و خاطرنشان کرد: تمدید الکترونیکی بیمه‌نامه رشته‌های مختلف، پرداخت وام به رشته‌های عمر و پس‌انداز بیش از ۲۵ میلیارد ریال، اضافه کردن پوشش بیماری کرونا به بیمه عمر و پس‌انداز و ... از اقدامات انجام ‌شده در سال گذشته و امسال است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زنجان نرخ تورم تولید ناخالص داخلی میلیارد ریال استان زنجان سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۵۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۳۰ درصد مدارس گناباد نیازمند بازسازی است

به گزارش قدس خراسان، مجید فدوی سه شنبه شب در آستانه هفته معلم طی نشست خبری اظهار کرد: با وجود افزایش ۲ برابری سرانه فضاهای آموزشی مدارس گناباد در مقایسه با سطح استانی ولی همچنان حدود ۳۰ درصد از مدارس این شهرستان فرسوده است و باید با مشارکت خیران و از محل اعتبارات دولتی بازسازی شوند.

رییس اداره آموزش و پرورش گناباد اضافه کرد: سرانه فضاهای آموزشی آموزش و پرورش به ازای هر دانش آموز در شهرستان گناباد هشت مترمربع است در حالی که این میزان در سطح استانی چهار و سه دهم متر مربع است.

وی ادامه داد: ۴۶۰ میلیارد ریال طی یک سال گذشته برای احداث و بهسازی ۱۳ مدرسه و فضای آموزشی مناطق شهری و روستایی شهرستان گناباد تخصیص یافت.

فدوی اضافه کرد: ۲۳۰ میلیارد ریال از این میزان با مشارکت خیران و ۲۳۰ میلیارد ریال و معادل آن هم از محل منابع اعتباری اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان رضوی تخصیص یافت.

رییس اداره آموزش و پرورش گناباد در ادامه جهیز و توسعه کارگاه هنرستان دخترانه فدک، توسعه دبیرستان نمونه ذبیحی، احداث و بهسازی دبیرستان و دبستان شهید رفیعی بیدخت، مدرسه ابتدایی بهفر ریابی، ساخت و تکمیل استخر شهر کاخک، مدرسه خیرساز نوغاب و احداث ۶ چمن مصنوعی را از جمله طرحهایی عنوان کرد که طی یک سال اخیر در گناباد به بهره برداری رسیده است.

وی اظهار کرد: احیا و راه اندازی مرکز تونبخشی و روان شناختی آموزش و پرورش شهر بیدخت و خانه معلم شهر کاخک از توابع شهرستان گناباد از دیگر اقدامات این اداره طی این مدت به شمار می‌رود.

۶۵ ملک بدون استفاده آموزش و پرورش گناباد

فدوی درآمدزایی، تجاری سازی و به روز رسانی املاک آموزش و پرورش گناباد را دیگر اقدامات این بخش طی یکسال اخیر دانست و از وجود ۶۵ ملک بدون استفاده این بخش در مناطق شهری و روستایی خبر داد.

به گفته رییس اداره آموزش و پرورش گناباد این املاک از سال‌های گذشته بدون دریافت اجاره و یا با اجاره های بسیار ناچیز در اختیار برخی افراد و بخش‌ها قرار داشتند.

رییس اداره آموزش و پرورش گناباد یادآورشد: طی جلساتی با حضور افرادی که از سال‌های گذشته در این املاک ساکن بودند و یا از آن‌ها استفاده می‌کردند در خصوص لزوم پرداخت اجاره بها و تجاری سازی آن‌ها بحث و تبادل نظر شد.

وی اظهار کرد: املاک بدون استفاده آموزش و پرورش در مناطق روستایی بیشتر برای انجام فعالیت‌های تولیدی و اشتغالزایی واگذار می‌شوند و در مناطق شهری اخذ اجاره آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

فدوی با اشاره به موفقیت‌های آموزش و پرورش گناباد در ۲ سال گذشته گفت: رتبه این شهرستان در کنکور و رشته علوم انسانی طی همین مدت از نهم به نخست در سطح استانی و در بخش کشوری از چهاردهم به هفتم ارتقاء یافت.

رییس اداره آموزش و پرورش گناباد بیان کرد: رتبه آموزش و پرورش گناباد در کنکور تجربی طی همین مدت در سطح استانی از چهاردهم به رتبه نخست و در کشوری از رتبه ۳۷ به ۲۵ و در رشته ریاضی و فیزیک هم در این بخش‌ها چهار رتبه ارتقا یافت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • فرانسه جایگاه خود را بین ۱۰ اقتصاد برتر از دست می‌دهد
  • ◄ دوربین های آزادراه اصفهان شیراز ؛ چگونه تصادف های مرگبار را 85 درصد کاهش دهیم؟
  • حدود ۳۰ درصد مدارس گناباد نیازمند بازسازی است
  • رتبه اول زنجان در جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل
  • سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است
  • رشد ۱۴ برابری تسهیلات مکانیزاسیون باغبانی در همدان
  • رتبه نخست کاشان در نصب نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت