بزرگترین امر به معروف، مطالبهگری از حاکمیت است
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۹۰۳۳
خطیب موقت نماز جمعه تهران در پیامی به مناسبت «هفته امر به معروف و نهی از منکر»، با بیان اینکه نظارت عمومی، تضمین کننده خیر جامعه است، بر ضرورت احیای مطالبهگری از حاکمیت تأکید کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور؛ آیتالله کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر به مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر پیامی صادر کرده که متن آن به شرح زیر است؛
السلام علیک یا اباعبدالله اشهد انک قد اقمت الصلوه و آتیت الزکاه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر
ایام شهادت جانگداز پرچمدار نهضت قیام علیه ظلم و استکبار حضرت حسین بن علی(ع) را به امام زمان(عج)، نائب امام عصر و آحاد آزادگان عالم تسلیت عرض میکنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حضرت سید شهدا(ع) آموزگار امربهمعروف و نهی از منکر است. امربهمعروف و نهی از منکر ابراز عشق به خداوند متعال، عشق به مردم و عشق به خود است.
امربهمعروف بیانگر خودباوری است. نهی از منکر مصداق بارز رشادت، شجاعت و روحیه نجات غریق است. امربهمعروف و نهی از منکر، سنگر نشینی و سپری در مقابل تیر سهمگین فساد، پلشتی و هرزگی است؛ امربهمعروف و نهی از منکر صیانت از جامعه و پاسداری از ارزشهای انسانی است.
امربهمعروف و نهی از منکر، دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم است. امربهمعروف و نهی از منکر تأسی به همه انبیای الهی و خاتم پیامبران حضرت محمد(ص) است. امربهمعروف و نهی از منکر دمیدن روحیه حضور درصحنه حیات و اعلان موجودیت و هویت خیرخواهی است.
امربهمعروف ضامن ترویج خوبیها و کاهش بدیها است. در قرآن شریف امربهمعروف و نهی از منکر دعوت به خیر است. تضمینکننده خیر جامعه نظارت عمومی است. امربهمعروف و نهی از منکر اعلان وحدت و انسجام جامعه است. جامعه هویت جمعی دارد. جامعه مصداق یک پیکر است. کسی که نسبت بهسلامت اعضای این پیکر حساسیت نشان نمیدهد، فاقد منطق، دین و احساس است. نمیشود برای تأمین سلامت اعضای بدن کوتاه آمد. نمیشود در مقابل بیماری و ویروسی که عضوی از اعضای جامعه را آلوده کرده بیتفاوت بود.
رویکرد اسلام «به من چه ربطی دارد» و «به تو چه ربطی دارد»؛ نیست؛ این سخن مربوط به افراد فردگرا، خودخواه و خودبین است. انسان اگر عضویت خودش را در یک جامعه بزرگ درک کرده باشد، سرنوشت جامعه را سرنوشت خود میداند و نسبت به سرنوشت دیگران ساکت نمینشیند. امیرمومنان علی(ع) امر به معروف و نهی از منکر را دو فریضه ای معرفی کرده اند که "بهما تقام الفرائض". ایشان همه خوبیها، برجستگیها و پیشرفتها را معلول حیات دو فریضه امربهمعروف و نهی از منکر معرفی می کنند.
جامعهای که نهی از منکر ندارد، به رکود کشیده میشود و در چنین جامعهای بیکاری، بیعاری، سستی و تنبلی رواج پیدا میکند، اما در جامعه زنده، با رکود، توقف، در جا زدن و عقبگرد و زشتی مقابله می شود.
بزرگترین معروف، معروف حکومتی است. "الناس علی دین ملوکهم". شعار این هفته که هفته امربهمعروف و نهی از منکر است و خیمههای امام حسین(ع) برپاست و پرچم خونین حسینی و عاشورایی در همه جا به اهتزاز در آمده است، احیای مطالبه گری و مبارزه با عوامل مرگ و رکود است.
حکومت صالح است که میتواند جامعه صالح تأسیس کند. حکومت صالح با ریلگذاری صحیح برای جامعه کمال، سلامت، پیشرفت و تمدن عالی انسانی را به ارمغان میآورد، ولی حکومت فاسد، روابط سالم را به هم میریزد و ویروس فساد را به اعماق جامعه سرایت میدهد و جامعه را به نابودی میکشاند. وجود مقدس سالار شهیدان (ع) فرمودند: "انی لاافر فرار العبید" من نه مثل بردگان فرار میکنم و نه دست از قیام برمیدارم. من د ر مقابل گردنکلفتان و زورگویان استقامت میکنم و با خون خودم ریشه ظلم را خواهم کند. "ارید آن امر بالمعروف و انهی عن المنکر. چون حکومت است که میتواند سعادت، پیشرفت و بالندگی جامعه را تضمین کند و اگر حکومت به فساد، ضعف مدیریت و عدم انسجام داخلی گرفتار و مبتلا شد، این حکومت جامعه را با زیان و خسارت همراه میسازد. نخستین وظیفه مردم، نظارت بر عملکرد مسئولین است. ملت زنده پرچم مسئولیت را به دست افراد امین و کارآمد می دهد. "ان الله یامرکم ان تودوالامانات الی اهلها" ملت زنده از دوام حکومت پاسداری می کند و مانع بدنام شدن و به بیراهه رفتن جامعه میشود. نظارت عمومی مردم، تذکر لسانی و حمایت از دستگاه های نظارتی، میتواند دستگاه دولتی را سالم نگاهدارد.
امربهمعروف و نهی از منکر سبب میشود جامعه، خانواده و شخص آمر بهمعروف و ناهی از منکر از بدیها، زشتیها و پلشتیها دور بمانند. امربهمعروف و نهی از منکر، چشمه جوشان است. آب زلال است و فوران و جریان دارد و بدی و فساد باشد را میشوید و میبرد.
بزرگترین معروف، حکومت صالح و سالم است و بزرگترین منکر، فساد حکومتی، سوء مدیریت و ضعف در انجام امور محوله است. از معروفهای بسیار اثرگذار امروز جهش تولید، اشتغال جوانان، رفع فقر و فاصله طبقاتی و مبارزه با شکاف طبقاتی غیرقابلتحمل اجتماعی است.
یکی از مهمترین مشکلات در جامعه امروز ما مسائل فرهنگی و اصلاح ساختارها است. یکی از مشکلات جامعه امروز، شبکههای مجازی است که در اختیار دشمنان قرار دارد.
نقش مردم در مطالبه رونق تولید، اشتغال و سالمسازی جامعه از نظر فرهنگی، معنوی و اخلاقی بسیار حائز اهمیت است. همانگونه که در دوران دفاع مقدس خود مردم وارد میدان نبرد شدند و کشورشان را حافظت کردند، باید با فساد اخلاقی و الحاد مقابله کنند و باید یک گفتمان عمومی در جامعه به وجود بیاید و مردم نسبت به هم حساس و با یکدیگر همراه باشند تا کسی به انحراف و فساد مبتلا نشود. یک جای کشتی اگر سوراخ شود همه را غرق می کند.
اصلاح اندیشههای اعتقادی، اخلاقی و رفتاری در پرتو حکومت و برنامههای سازنده حکومتی امکانپذیر است. سیدالشهدا(ع) در جامعهای که ظلم در آن حاکم است و افراد ناشایست اموال و حقوق مردم را پایمال میکنند، شهادت را سعادت میدانند. "انی لا اری الموت الاالسعاده و لا الحیاه مع الظالمین الا برما"
آسیب های اجتماعی معلول اند. امر به معروف درباره معلول ها لازم است، اما کارساز نیست. ریشه بسیاری از مفاسد اجتماعی در حکومت، مسؤولان و مسؤولیتهاست. این مردم هستند که حکومت را تشکیل میدهند. حکومت، دستساز و حاصل مردم است. حکومت وامدار، بدهکار وامانت دار مردم است، لذا حکومت باید دیندار و خداترس باشد و فرهنگی را در جامعه ترویج کند که درهای فساد و گناه را ببندد که نتیجه آن مسدود شدن درهای جهنم و باز شدن درهای خیر، صلاح، توحید، علم، خدمت، صلاح و دانش به روی مردم است و این باز بودن درهای خیر منجر به فتح درهای بهشت میشود. این حکومت است که جامعه را بهسوی بهشت هدایت میکند و از رفتن بهسوی جهنم بازمیدارد. سلطه بیگانه، جهنم است. نفوذ فرهنگ اجنبی، سقر است. زیر بار رفتن زور، باج و رشوه، زقوم است.
امربهمعروف و نهی از منکر، ایجاد یک حرکت تمامعیار است تا همه مردم مملکت را از آن خود بدانند و در خوبیها تعاون و در بدیها بازدارندگی داشته باشند. اگر امربهمعروف به معنای واقعی در جامعه پیاده شود محبت و مهربانی در چنین جامعهای موج میزند و کسی نمیتواند فقر، نداری و سختی دیگری را تحمل کند. امام حسین(ع) در روز عاشورا قله امربهمعروف و نهی از منکر را عملی ساختند و برای اصلاح و نجات جامعه خون نثار کردند و قربانی ششماهه به مسلخ آوردند.
من هفته امربهمعروف و نهی از منکر را زیر پرچم خونین امام حسین(ع) تکریم میکنم و دست نیاز بهسوی جوانان عزیز، فرهیختگان، دانشجویان، هیأتی ها و آحاد مردم دراز می کنم. بانوان نقش اول را میتوانند در مقابله بافرهنگ بیگانه و کمرنگ کردن عفت، عصمت و حیای جامعه ایفا کنند. خطر بسیار نزدیک است دشمن از طریق فضای مجازی و نفوذیها و ضعف مدیریتها هم به اقتصاد لطمه زده و هم مسأله تبعیض را به وجود آورده و هم بنیان خانواده را در مخاطره جدی قرار داده است، لذا زنان و مردان، پیر و جوان باید به میدان بیایند و پرچم امربهمعروف و نهی از منکر را بلند کنند و نظارت مؤثر و نقشآفرین را اعمال کنند و خداوند قول داده است که هر که خدا را یاری کند خدا یار و یاور او باشد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: امر به معروف و نهي از منكر امر به معروف و نهی از منکر امربه معروف و نهی از منکر معروف و نهی از منکر جامعه ای هفته امر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۹۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با جریان استکبار است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر بخواهیم تاریخ بشر را تعریف کنیم باید گفت تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با خط و جریان استکبار است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله محسن اراکی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) که صبح امروز در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت احیاگر اسلام ناب محمدی و مبارز با استکبار و طاغوت اظهار داشت: بزرگترین چالش انبیاء الهی مبارزه با طاغوت ها بوده است و اگر بخواهیم تاریخ بشر را تعریف کنیم باید گفت تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با خط و جریان استکبار است.
وی با اشاره به اینکه از آغاز آفرینش انسان خط مبارزه با استکبار و طاغوت شروع شده است، بیان کرد: مبارزه هابیل و قابیل هم مبارزه حکومت الهی و حکومت استکبار بوده است، هابیل حاکم به حق معرفی شده از سوی خدا و قابیل در صدد حکومت استکباری بر دنیای خود بود و حسادت از همین نقطه آغاز شد.
آیت الله اراکی با بیان اینکه حضرت نوح پس از طوفان 500 سال حاکمیت الهی را در جامعه به اجرا در آوردند، افزود: جریان طاغوت و استکبار در تقابل با حاکمیت رهبران الهی جریان طولانی است و اساس با حاکمیت الهی می باشد و تأسیس دولت و نظام حاکم به وسیله انبیا و رسل الهی بوده و تمدن جهانی بر حاکم الهی نیز به دست حضرت نوح پس از طوفان تشکیل شد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه جریان طاغوت به سه ابزار و روش در مقابل حکومت الهی دست می زدند، تصریح کرد: شیوه اول حذف فیزیکی رهبران الهی و یاوران موثر آنها بوده است و اگر کسی بخواهد در این زمینه کتابی بنویسد چندین جلد کتاب خواهد شد.
وی با اشاره به ترور شخصیت انبیاء و ائمه اضافه کرد: ابزار و شیوه دوم حذف معنوی شخصیت انبیاء و اوصیا و یاوران آنها بوده است، در برخی از کتب روایی ببینید که به پیامبر و امیرالمومنین صلوات الله علیهما چه تهمت ها زده شده است و این جریان تا به امروز ادامه دارد.
استاد حوزه علمیه روش و ابزار سوم را حذف محتوای دین از زندگی انسان ها مطرح کرد و اظهار داشت: از بزرگترین اتفاقات تاریخ مبارزه ائمه با این جریان مهم بوده است که حذف دین با پنج روش توسط حکومت طواغیت صورت گرفته است.
آیت الله اراکی افزود: روش اول نابود کردن متون و نصوص دینی به روش های مختلف از جمله آتش زدن، نابود کردن روایات پیامبر و اهل بیت است.
وی ادامه داد: روش دوم کتمان و جلوگیری از نشر و پخش متن و نصوص دینی و روایی اهل بیت و پیامبر اعظم (ص) است، قریب به صد سال منع روایت در جامعه اسلامی به جز شیعیان رواج داشته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری، تحریف متن را از دیگر شیوههای جریان حذف محتوا دانست و گفت: تحریف متن گاهی با اضافه یا کم کردن و گاهی کلمه ای را به جای کلمه دیگر گذاشتن صورت می گیرد.
وی تعریف معنا، تفسیر و شأن نزول و تحریف در تطبیق را از دیگر موارد برشمرد و عنوان کرد: اساس حیات پیامبر به وسیله حمایت حضرت ابوطالب می باشد اما در تاریخ این شخصیت بزرگوار را تحریف و تطبیق های نادرستی نسبت به ایشان انجام داده اند.
آیت الله اراکی با اشاره به نتیجه قیام حسینی در کربلا خاطرنشان کرد: امام صادق علیه السلام با استفاده از فاصله میان دو حکومت اموی و عباسی و با استفاده از ظرفیتهایی که عاشورای حسینی مهیا کرده بود به نشر معارف الهی و اهل بیت پرداخت و با تحریف ها مبارزه و جریان اصیل اسلام محمدی را احیا کردند.
انتهای پیام/