Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر مینو رفیعی مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور، هدف از شکل گیری این دفتر را پیشگیری از انواع معلولیت ها در جهت ارتقای سلامت جامعه دانست و گفت: اهداف کلان این مجموعه شامل «پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک و مادرزادی»، « پیشگیری از معلولیت های بعد از تولد» و «آگاهسازی» هستند که سرلوحه فعالیت های این دفتر قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین به اهمیت و نقش فعالیت ها و برنامه های دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی در افزایش رضایتمندی و بهبود کیفیت زندگی و سـلامت اجتماعی اشاره کرد و گفت:دستاوردها و اقدامات این دفتر طی سالهای دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه برنامه های پیشگیری از معلولیت های «ناشی از اختلالات ژنتیک» شامل: «انجام مشاوره ژنتیک برای بیش از ۲۰۰ هزار نفر طی هر سال و رشد ۲۱ درصدی ارائه خدمات مشاوره ژنتیک در دو سال اخیر و اجرای طرح غربالگری ژنتیک در افراد ۱۵ تا ۲۵ سال در سطح متوسطه دوم در کل کشور برای ۲۰۰ هزار و ۳۳ نفر» هستند.

رفیعی گفت:پس از تصویب ماده ۷۵ برنامه ششم توسعه در خصوص مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج نیز با احیای مشاوره ژنتیک در شبکه های بهداشت ودرمان برای تمامی زوجین قبل از ازدواج به منظور شناسایی ازدواج های پرخطر از نظر ژنتیک و همچنین همکاری در تدوین آیین نامه اجرایی مصوب هیات وزیران از فعالیت های مهم این دفتر در پیشبرد اهداف این مصوبه هستند.

وی همچنین پروژه کلان «برنامه فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی در افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور تا سال ۱۴۰۰» را نیز از برنامه های بسیار مهم این حوزه ارزیابی کید و گفت :با عنایت به ابلاغیه شماره ۹۰۰/۹۸/۵۲۱۲۸ از سوی رییس محترم سازمان در آغاز هفته بهزیستی در سال ۹۸؛ برنامه ریزی برای اجرای این پروژه در فازهای مختلف آغاز شد که در فاز اول ۲۰ هزار پرونده افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان غربالگری شد.

وی افزود:در فاز دوم مشاوره ژنتیک برای تعداد ۱۸۳ خانوار دارای ۵ عضو معلول، در فازسوم شناسایی ۵۷۹ خانوار دارای ۴ عضو معلول و مشاوره ژنتیک برای ۲۷۳ خانوار از این گروه و شناسایی تعداد ۴ هزار و ۷۹۲خانوار دارای ۳ معلول و مشاوره ژنتیک برای ۷۶۹ خانوار از آنها و همچنین شناسایی تعداد یک هزار و ۱۰ خانوار دارای ۴ معلول و شروع مشاوره ژنتیک آنها انجام می شود و در فازهای بعدی نیز شناسایی تعداد ۳۴ هزار خانوار دارای ۲ معلول در دستور کار قرار گرفته است که بر اساس برنامه ریزی های معین شده پیش می رود.

مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور همچنین به تحت پوشش قرار گرفتن بیش از ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نوزاد در برنامه کشوری تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران از ابتدای دولت یازدهم تا کنون خبر داد و افزود:در این طرح بیش از ۲۲ هزار و ۱۷۱ کودک دارای اختلالات شنوایی، شناسایی و جهت مداخلات بهنگام به مراجع مربوط معرفی شده اند. این طرح در سال ۹۸ به پوشش ۹۲ درصدی در سطح کشور رسید. همچنین طرح غربالگری شنوایی برای کودکان در سنین ۳ تا ۵ سال در مراکز استانها و برخی شهرستانها آغاز شده است.

وی در خصوص برنامه کشوری غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ ساله نیز یاد آور شد:طی سالهای دولت یازدهم و دوازدهم بیش از ۱۹ میلیون و ۳۵ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که در این مدت،در حدود ۱۱۵ هزار کودک مبتلا به آمبلیوپی شناسایی شده اند و پیگیری درمان آنها، اجرایی شده است. همچنین ۱ میلیون و ۶۷۰ هزار کودک دارای اختلالات بینایی نیز در این مدت شناسایی شده اند. این طرح نیز در سال ۹۸ به پوشش ۷۵ درصدی در سطح کشور رسیده است.

این مقام مسئول همچنین به تحت پوشش قرار گرفتن بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز پایه دهم و یازدهم(دختر و پسر) در هر سال، در طرح آگاه سازی دانش آموزان متوسطه سراسر کشور در مورد پیشگیری از معلولیتها که از سال ۹۵ آغاز شده است اشاره کرد و افزود:در این طرح همچنین بیش از یک میلیون نفر از والدین دانش آموزان نیز تحت پوشش قرار گرفته اند. تدوین دو جلد کتاب با عنوان «آن چه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم ۱ و ۲ »و تمدید تفاهم نامه ادامه همکاری با «دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش» از اقداماتی هستند که در راستای اجرای این طرح انجام گرفته است.

رفیعی همچنین از اجرای طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت های دوره سالمندی در ۱۵ استان کشور خبر داد و گفت:در این طرح نیز بیش از ۱۵۰ هزار فرد سالمند و میانسال طی سه سال اخیر تحت پوشش قرار گرفته اند و ۱۸۰ نفر نیز به عنوان تسهیل گر تخصصی برای اجرای این طرح آموزش دیده اند.

انتهای پیام/

20 / 20 دکتر مینو رفیعی مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت های بهزیستی رشناسایی اختلالات ژنتیکی شناسایی اختلالات ژنتیکی مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: شناسایی اختلالات ژنتیکی مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج شناسایی اختلالات ژنتیکی مشاوره ژنتیک سازمان بهزیستی تحت پوشش قرار خانوار دارای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۰۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، سردار ناصر فرشید، صبح سه شنبه در جمع اولیا ومربیان مدرسه شهید هندوزاده گفت: حضور شما در این جلسه نشان از آن است که به آینده فرزندانتان اهمیت می دهید.
فرمانده انتظامی استان، انتخاب صحیح دوست، رعایت اصول خود مراقبتی و اخلاقی در فاصله بین مدرسه و منزل، گزارش موارد مشکوک و خاص به مربیان و اولیا را از راه های مفید در زمینه پیشگیری از حوادث ناگوار و در برخی موارد غیر قابل جبران برای دانش آموزان دانست.

سردار فرشید اضافه کرد: کارشناسان معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه های استان این آمادگی را برای آموزش اقشار مختلف در حوزه های پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی دارند.

وی، با مقایسه وضعیت تحصیل در زمان گذشته با حال حاضر و امکانات فراوان برای دانش آموزان کنونی تصریح کرد: کسب آگاهی و خود مراقبتی در حوزه استفاده از برنامه های فضای مجازی از جمله موضوعات مورد تاکید پلیس است که از گرفتار شدن و فریب خوردن افراد از سوی افراد سودجو، برداشت های اینترنتی غیرمجاز، هتک حرمت و خدشه به حیثیت افراد جلوگیری می کند.

فرمانده انتظامی استان کرمان همچنین بر رعایت اصول خودمراقبتی از سوی همه شهروندان به منظور پیشگیری از وقوع انواع سرقت تاکید و افزود: از جمله موضوعات مورد تاکید پلیس در شرایط کنونی، نظارت جدی والدین بر معاشرت های فرزندان، نحوه رفتار و پوشش آنان و رعایت اصول ایمنی و امنیتی در حوزه پیشگیری از وقوع سرقت و دیگر جرائم است که جا دارد از همکاری خوب والدین و عموم شهروندان قدردانی کنیم.

کد خبر 6093280

دیگر خبرها

  • خدمات بهزیستی البرز به افراد دارای اختلال اتیسم
  • کشف شگفت انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی
  • به این دلیل چیپس نخورید!
  • بهره مندی ۲۵۰ هزار معلول کم بینا ونابینا از خدمات بهزیستی کشور
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • دیدار اعضای هیئت کشتی استان همدان با علیرضا دبیر
  • خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است
  • قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید
  • داروخانه‌های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • داروخانه های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند