Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بروز بحران شیوع کووید- ۱۹ در اسفند سال ۱۳۹۸ و بهار ۱۳۹۹ باعث شد تا وضعیت نه چندان به سامان اقتصاد ایران در زمانی که با تخلیه فشار تحریم‌ها در حال بازگشت نسبی به شرایط ثبات بود، دوباره به شرایط بحرانی بازگردد.

این بحران باعث تعطیلی اقتصاد و بسیاری از کسب وکار‌های بخش خصوصی در سراسر دنیا از جمله ایران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صنعت فاوا نیز اگر چه معدودی از کسب و کار‌ها مانند فروشگاه‌ها اینترنتی و ارائه‌کنندگان زیرساخت‌های ارتباطات مجازی و آموزش الکترونیکی در این فضا نرخ رشد‌ها قابل توجهی را تجربه کردند، اما اغلب کسب وکار‌ها این حوزه به دلیل تعطیلی کامل فعالیت‌های اقتصادی که منجر به کاهش شدید درآمد‌ها در عین ثابت ماندن و چه بسا افزایش هزینه‌های کسب وکار از یک سو و قطع زنجیره‌های تأمین کالا و کاهش شدید موجود کالا در کشور از سوی دیگر شد، به شدت دچار چالش‌های اقتصاد شدند.

این در حالی است که دولت در طراحی بسته‌های حمایتی برای اقتصاد «کرونازده» جز معدودی از کسب وکار‌های حوزه فاوا، مانند: خدمات‌دهندگان مجازی گردشگر و کسب وکار‌های سفارش برخط غذا، دیگر کسب وکار‌های این حوزه را نادیده گرفت و حتی با تصمیماتی مانند ممنوعیت ثبت سفارش برخی کالا‌های اساسی حوزه فاوا، مانند لپ‌تاپ، سرور و پردازنده، و همچنین عدم تخصیص ارز به سفارش‌های ثبت شده در این حوزه، به ویژه برای تلفن همراه که در ایام قرنطینه به دلیل خانه‌نشینی مردم و دانش‌آموزان و دانشجویان، نیاز به آن به شدت افزایش یافت، بر زخم‌های کسب وکار‌ها این حوزه افزود؛ بنابراین لازم است با بررسی تاثیر ابعاد شیوع کووید- ۱۹ بر کسب وکار‌های فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و ارائه آن به دولت، در مسیر تعیین دقیق کسب وکار‌های آسیب دیده بخش فاوای کشور از این بحران و مشمول کردن آن‌ها از حمایت‌ها و تسهیلات دولتی، تلاش کرد.

بیشتر بخوانید

نظام صنفی رایانه‌ای، نظرات خود را در قالب نامه‌ای به قالیباف فرستاد

بر این اساس، روش پژوهش در تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی-توسعه‌ای و از نظر اجرا، توصیفی در نظر گرفته شده است. این پژوهش با بررسی ادبیات موضوع، اخبار و گزارش‌های مرتبط و سایر داده‌های در دسترس و سپس استخراج عوامل اصلی تأثیرگذاری بحران شیوع کووید- ۱۹ بر کسب وکار‌های فاوا و نحوه و میزان تأثیر این عوامل انجام شده است.

در این پژوهش از ترکیبی از مطالعات کتابخانه‌ای، تحلیل محتوای اخبار و گزارش‌های منتشر شده داخلی و خارجی حوزه کسب وکار، اقتصاد و فناوری اطلاعات و ارتباطات، برگزاری جلسات مصاحبه و توزیع پرسش‌نامه میان خبرگان صنعت فاوا استفاده شده است. در تحلیل داده‌ها برای رسیدن به مدل نهایی پژوهش از رویکرد «نظریه زمینه‌ای گراند» (Groonded Theory) استفاده شده است.

روند انجام پژوهش که نتایج آن در قالب سند حاضر ارائه شده، شامل گام‌های زیر است:

۱. معرفی صنعت فاوا و تحلیل کلی و خوشه‌بندی کسب وکار‌های فعال در آن

۲. بررسی گزارش‌ها و تحلیل‌های مراجع معتبر بین‌المللی در مورد تأثیرات اقتصادی بحران شیوع کووید- ۱۹ به ویژه بر بخش فاوا و کسب وکار‌های آن و راهکار‌های مقابله با چالش‌های پیش‌آمده و استخراج نکات کلیدی

۳. بررسی گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های معتبر داخلی در مورد تأثیرات اقتصادی بحران کرونا به ویژه بر بخش فاوا و کسب وکار‌های آن و راهکار‌های مقابله با چالش‌های پیش‌آمده و استخراج نکات کلیدی

۴. تحلیل نتایج پرسشنامه‌ها و جمع‌بندی تحلیل‌های به دست آمده از مصاحبه با نخبگان و مدیران ارشد صنعت فاوا

۵. تعیین حوزه‌های کسب وکاری اصلی فاوای آسیب‌دیده از بحران کووید-۱۹

۶. جمع‌بندی نهایی و توصیه‌های سیاستی به دولت

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نظام صنفی رایانه ای ویروس کرونا کسب و کار اینترنتی کسب وکار کسب وکار ها شیوع کووید صنعت فاوا گزارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۰۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گچساران و باشت رکورددار بارش باران در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل مدیریت بحران گفت: در بارندگی‌های اخیر بیشترین بارش در گچساران و باشت ثبت شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، علیرضا نیکروز، امروز_ شنبه پانزدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه نقاط کهگیلویه و بویراحمد تحت پوشش سامانه و بارندگی در سه روز گذشته قرار گرفتند و در شهرستان‌های باشت و گچساران بیشترین باران را داشتیم.

وی با بیان اینکه در این بارندگی تلفات جانی نداشتیم، افزود: بارش شدید باران باعث خسارت به کشاورزان، باغات و صیفی‌جات و زیرساخت‌های آب و برق شد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد به وضعیت راه‌های کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: در حوزه راه، جاده‌های روستایی و جاده پاتاوه _ دهدشت مشکلاتی رخ داد که مشکلات برطرف شد و در حوزه عشایر که در حال کوچ هستند تحت تأثیر این سامانه قرار گرفتند اما با توجه به اینکه هشدارهای قبلی صادر شد مشکلی چندانی مشاهده نشد.

وی تصریح کرد: مردم کهگیلویه و بویراحمد موضوع خود مراقبتی را جدی بگیرند و ضمن توجه به توصیه‌های مدیران و هواشناسی، تلاش کنند محصولات مختلف شیلات، کشاورزی، دام و باغات خود را بیمه کنند تا در صورت خسارت احتمالی در زمان بحران بیمه به آن‌ها خسارت پرداخت کند.

کد خبر 750493

دیگر خبرها

  • نگران آینده پزشکی ایران هستم/ بحران پرستاری سراغ پزشکی خواهد آمد
  • آنروا: حمله به رفح تبعات ویرانگری دارد/ تا حد امکان می‌مانیم
  • تبعات باخت: مدافعان تاتنهام درگیر شدند! (عکس)
  • از انهدام ۲۰ باند جرایم سایبری تا درگیری منجر به قتل در مازندران
  • انهدام ۲۰ باند جرایم سایبری در مازندران
  • تصویب قانون رفع تحریم‌های ظالمانه از کارهای مهم مجلس است
  • شناسایی ۳ هزار و ۸۴۲ تارنمای مشکوک در کشور
  • گچساران و باشت رکورددار بارش باران در کهگیلویه و بویراحمد
  • تخریب برخی جاده‌های روستایی ممسنی / لزوم کارهای آبخیزداری در فارس
  • تحلیل کارشناسی بحران مسافربری جاده‌ای؛«واردکننده راننده اتوبوس می‌شویم!» | ثبت ساعت یک روش بی‌فایده و پرهزینه است