Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/ایلام معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم بچه های ما 12 سال در دبیرستان باشند و بعد بیایند دانشگاه و بهترین سال های عمرشان را بگذارند و تا دکتری بروند و بعد دنبال استخدام باشند، این چه آموزشی است که ما داریم؟

دکتر «سورنا ستاری» در نشست اقتصاد مقاومتی استان و اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید استان، اظهار کرد: آن چیزی که در اقتصاد دانش بنیان به عنوان مفهوم توسعه به آن اعتقاد داریم یک مفهوم کاملا درون زا است به ماین معناست که باید جوششی از داخل استان اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه وظیفه ما این است که زیرساخت را برای اتفاق این جوشش ایجاد کنیم اما اکوسیستم و زیست بوم داخل استان باید این زایش را در بحث شرکت ها و استارتاپ‌ها اتفاق بیفتد، تصریح کرد: در استان باید تمام ارکان استان در بخش دولت و خصوصی و فرهنگ عمومی از سرمایه‌های استان حمایت کنند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: استان از نظر منابع زیرزمینی غنی است اما اگر بخواهد با اتکا به این منابع به جایی برسد، به جایی نخواهد رسید همانطور که این موضوع را در اقتصاد نفتی مان کاملا حس کرده‌ایم.

ستاری ادامه داد: چیزی مه به عنوان نفرین منابع در اقتصاد از آن اسم می‌بریم همین است، چرا آفریقایی دارای الماس و عربی دارای نفت پیشرفت نمی‌کنند؟ ممکن است از منابع زیرزمینی به رفاه برسیم اما این توسعه نیست، مانند بچه پولداری می‌ماند که سوار یک ماشین مدل بالا شده و فکر می‌کند می‌تواند آن را بسازد.

وی گفت: چیزی که باعث توسعه می‌شود حرکت درون زا است و پایه این حرکت نیز دانشگاه است، دانشگاه می‌تواند دانش را وارد اقتصاد کند اما نه دانشگاهی که از دولت بخواهد ارتزاق کند، دانشگاه باید بتواند بخش عظیمی از مخارج خود را از محل فروش تکنولوژی تامین کند.

رئیس بنیاد نخبگان ادامه داد: دانشگاهی که هر روز و هرسال به این فکر کند که دولت چقدر تخصیص می‌دهد سقف پرش و حرکتش کاملا مشخص است و در بحث پژوهش هم باید توجه داشت که محصول، حاصل سرمایه گذاری بخش خصوص در پژوهش است اگر دولت در پژوهش سرمایه گذاری کند ممکن است خیلی کارها درست شود و انسان های خوبی پرورش یابند و آزمایشگاه‌ها مجهز شوند ولی محصول ندارد.

ستاری ادامه داد:از یک تحقیق دولتی واکسن و تجهیزات پزشکی بیرون نمی‌آید و نمی‌توان انتظار داشت که با پول دولت خودرو خوبی تولید شود که مردم بخرند چون خودرو حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است.

وی گفت: کاری که در استان می‌توانیم انجام دهیم حمایت زیرساختی است اما محیط کسب و کار را باید خود نیروی انسانی استان درست کند. همه ما دولتی ها می‌دانیم دو کشو زیر میز ماست یک سو قوانینی است که جلو همه کارها را می‌گیرد و یم سوی دیگر تسهیل می‌کند.این خاصیت اقتصادهای نفتی و زیرزمینی است که بوروکراسی در آن زیاد است و دولت ها چاق هستند و به این دلیل قوانین متناقض هستند و مراکز تصمیم گیری هر کدام اختیارات خاص خود را دارند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: درست شدن محیط کسب و کار در گرو اهمیت دادن به محیط کسب و کار است و باید اگر یک نیروی انسانی را به دلیل رفتن به پایتخت از دست می‌دهیم باید ناراحت باشیم، اگر معدن گچی را پیدا کردیم این قدر خوشحال شویم که یک نیروی خوب را از تهران به ایلام آورده باشیم چون ارزش هر نیرو می‌تواند از آن معدن بیشتر باشد.

ستاری گفت: استان باید به دنبال اقتصاد دانش بنیان باشد، اقتصاد دانش بنیان هم روزی زیرساخت های اقتصادی ، اجتماعی و زیرساخت های زیرزمینی می‌نشیند، یعنی اگر منابع نفتی خوبی داریم باید استارتاپ‌های خوبی هم باید داشته باشیم.

وی ادامه داد: ارزش دانشی که روی مواد اولیه می‌نشیند آن را ارزشمند می‌کند، مشکلات استان باید توسط دانشگاه‌ها  و اعضای هیئت علمی حل شود. ما نمی‌توانیم بگوییم بچه های ما 12 سال در دبیرستان باشند و بعد بیایند دانشگاه و بهترین سال های عمرشان را بگذارند و تا دکتری بروند و بعد دنبال استخدام باشند، این چه آموزشی است که ما داریم؟

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: این روند باید اصلاح شود و زمانی اصلاح می‌شود که دانشگاه به سمت دانشگاه نسل 3 و 4 برود که با جامعه تعامل داشته باشد و کارآفرینی در آن توسعه پیدا کند. درس خواندن باید برای ایجاد ارزش افزوده باشد نه اینکه مشکلی به مشکلات موجود اضافه شود.

وی ادامه داد: ما با پول مردم و مالیات مردم درس خوانده‌ایم، قرار بود که ما مشکلات جامعه را حل کنیم، این چه آموزشی است که ما این همه آموزش می‌بینیم اما آن را در زندگی مردم نبینیم.جهت گیری دانشگاه ها باید عوض شود تا مشکلات مردم حل شود.

ستاری تاکید کرد: آن چیزی که محصول را بیرون می‌دهد شرکت است و دانشگاه می‌تواند در این زمینه شراکت کند و از چند سال گذشته 5300 شرکت ایجاد شده است که توسعه این فر هنگ و به مدد مراکز رشد، جوشش ایجاد می‌کند و این استارتاپ‌ها به شرکت دانش بنیان تبدیل می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از جوانی که نمی‌خواهد استخدام شود باید در قالب استارتاپ انجام شود، ادامه داد: استخدام بزرگ ترین خیانت ما در حق جوانان است که نوآوری، اعتماد به نفس را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: از سفر قبل تاکنون اتفافات خوبی افتاده و مدیون خواستن همگانی مردم و مسئولان استان و روسای دانشگاه‌ها است.

ستاری گفت: زیرساخت های پارک باید تقویت شود و هر چقدر هزینه شود تامین خواهد شود و باید سرعت را در این زمینه زیاد کرد و تا دهه فجر سوله‌ها و فضای لازم را برای شرکت‌ها ایجاد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه ایلام اقتصاد دانش بنیان دانشگاه ها رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۱۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات تعطیلی کلاس‌ های دانشجویان امروز یکشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۴

معاونت آموزشی وزارت علوم تاکید کرد دانشگاه‌های دولتی برای برگزاری تجمع حمایتی از اساتید و دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی از ساعت ۱۲ تا ۱۴ امروز تعطیل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در نامه معاونت آموزشی وزارت علوم خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری آمده است:

«همانگونه که استحضار دارید دانشگاهیان در سراسر دنیا به ویژه کشورهای آمریکایی و غربی بر اساس دفاع از انسانیت و حقوق بشر جنبش‌های بشر دوستانه را رقم زدند و موجی مستحکم و استوار در حمایت و پشتیبانی از مردم مظلوم غزه به راه انداختند.

در همین راستا با توجه به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شده در دانشگاه‌ها، معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن محکوم کردن فجایع رژیم خبیث اسرائیل و در حمایت از مردم بی دفاع غزه روز یکشنبه نهم اردیبهشت جاری از ساعت ۱۲ تا ۱۴ کلیه کلاس‌ها را تعطیل اعلام می‌دارد تا به همین مناسبت دانشگاهیان کشورمان با برپایی تجمعات گسترده پس از اقامه نماز در مساجد و میدان‌های اصلی دانشگاه‌ها حمایت خود را از استادان و دانشجویان معترض به جنایات رژیم کودک کش اسرائیل اعلام دارند».

کد خبر 748622

دیگر خبرها

  • افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی
  • برگزاری هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری
  • ارائه بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • کلاس تمام دانشگاه امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
  • جزییات تعطیلی کلاس‌ های دانشجویان امروز یکشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۴
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده