Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امروز باید در مرحله تمدن‌سازی به اقتصاد مبتنی بر تولید با حجم انبوه و مورد تقاضای داخلی و خارجی روی بیاوریم. گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، تولید یکی از مقوله‌های جدایی ناپذیر از رهنمود‌های مقام معظم رهبری است، حال در دیدار با دانشجویان باشد یا فعالین بازار یا هیئت دولت، این مقوله به قدری مهم است که هیچ گاه از فهرست مولفه‌های مهم مورد نظر رهبر انقلاب دور نمی‌شود، قطعا در روز‌های تحریمی و تنگنا‌های اقتصادی همگان به اهمیت تولید آگاه شده ایم، وحید ارشدی؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد پژوهشکده مطالعات اسلامی و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در این گفتگو مولفه‌های رسیدن به اقتصاد تولید محور را بیان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



چرا تولید در بیانات رهبر فرزانه انقلاب این همه جایگاه دارد که در بیشتر رهنمودهایشان به این مقوله اشاره می‌کنند؟
تولید به معنای ایجاد ارزش افزوده از عوامل تولید است که به کالا‌ها و خدمات واسطه‌ای یا کالا‌ها و خدمات نهایی تبدیل شود. تمدن سازی کشور‌ها چه در مغرب زمین و چه در مشرق زمین وابسته به مولد بودن آن‌ها و بهره گیری از ظرفیت‌های داخلی و سپس ظرفیت‌های خارجی است. این مبحث را در کتاب‌های تاریخ تمدن می‌توان رصد نمود. ما در مرحله تمدن‌سازی به اقتصاد مبتنی بر تولید با حجم انبوه و مورد تقاضای داخلی و خارجی باید رو بیاوریم. اگر نیاز شناسی و نیاز سازی مصرف داخلی و خارجی شود و برای پشتیبانی و پوشش دادن این میزان نیاز شبکه‌ای از بنگاه‌های مستعد به هم گره خورده و منافع در هم تنیده‌ای برایشان ایجاد شود و در کنار یک رقابت سالم درون صنعتی یک هم افزایی در جهت منافع ملی شکل گیرد بازدهی نسبت به مقیاس فزاینده خواهد شد و حجم انبوه تولیدات باعث سرشکن شدن هزینه‌ها و کاهش قیمت تمام شده می‌شود.
بیشتر بخوانید: احتکار در صنعت فولاد زیر تیغ سامانه جامع انبار‌ها / آیا رانت‌خواری ورق‌های فولادی به آخر خط می‌رسد؟ احتمالا وزرا به رئیس‌جمهور آمار غلط می‌دهند! / آقای روحانی مدعی اجرای کدام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است؟!
برای رسیدن به تولید پایدار چه مولفه‌هایی باید در ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی لحاظ شود؟
اگر مجموع بخش صنایع و کشاورزی و خدمات تلاش کنند این سینرژی را هم جهت و هم راستا با منافع ملی و متناسب با نیاز جامعه داخلی و خارجی سمت و سو دهند و فعالان اقتصادی منافع ملی را بر منافع شخصی و بنگاهی خود ترجیح دهند، ظرفیت بسیار بالایی به فعلیت خواهد رسید و کشور در مدار رشد پایدار قرار می‌گیرد. در این مسیر پرچالش، اما بسیار پر اهمیت و حیاتی، حاکمیت چه قوه مجریه و چه سایر قوا نقش تسهیل گر و هدایت گر و نه مداخله گر باید ایفا کنند و جرم نگاری نیاز است که هر نهاد اختلال گری در این مسیر مجازات حداکثری شود. نهاد‌های پولی و بانکی و بازار‌های سرمایه ابزار این هم افزایی شوند و منافع آن‌ها به منافع این هم افزایی گره بخورد. نهاد‌هایی مانند بیمه امنیت دهنده این هم افزایی شوند و هزینه‌های تنش در این مسیر را حداقل کنند تا فعالان اقتصادی بتوانند کشور را از مرحله بحران به مرحله رشد و پیشرفت اقتصادی پایدار هدایت کنند.

در دوران گذار به سمت توسعه و افزایش تولید، غیر از شاخص‌های اقتصادی برای رسیدن به توسعه و پیشرفت کشور آیا رعایت مولفه‌های فرهنگی هم برای رسیدن به این منظور تا چه اندازه مهم است؟
رمز عبور از این مسیر ایثار و مجاهدت مدیران و تولیدکنندگان و توزیع کنندگان و از طرفی حاکم شدن فرهنگ کار و تولید و کاهش روحیه مصرف گرایی و تجمل در عوامل تولید است که نیازمند هم جهت کردن خانواده‌ها با بخش مولد جامعه است. برای کاهش این آسیب‌ها نیاز به یکسان سازی قیمت دارایی‌ها و باز توزیع عادلانه منابع هستیم. نظام مالیات و یارانه هم جهت با بخش مولد و ناهمساز با بخش‌های غیر مولد اشتغال و تورم را می‌تواند جهت دهد. اقتصاد یک شبکه مسائل داخلی و خارجی به هم گره خورده دارد و هر بازیگری باید جایگاه خود را در بازی هم افزایی و هم گرایی پیدا کند. به عنوان مثال رویکرد درون زایی و برون گرایی و هم‌افزایی وزارت خارجه با احیای ظرفیت‌ها در کشور‌های خارجی مسیر کشور را رو به سمت رشد و پیشرفت اقتصادی پایدار می‌برد. همه کشور‌های پیشرفته دوران گذاری داشتند که با به خدمت گرفتن همه سرمایه‌های داخل و خارج خود کشورشان را در مسیر رونق و شکوفایی قرار دادند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تولید ملی رهبر معظم انقلاب جهش تولید منافع ملی داخلی و خارجی هم افزایی تمدن سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۴۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید به نهضت مردم نیاز دارد

 ملک رئیسی دستیار فرماندار در امر مردمی سازی در شورای مردمی سازی فرمانداری سرباز  سخنان خود را با  فرمایشات مقام معظم رهبری شروع کردند و گفتند اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم، باید پای مردم را به عرصه‌ی تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد که ... بایستی فعّال بشود، باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود.

ملکرئیسی  گفت: جلسات شورای مردمی با دستور کار تبیین شعار سال و بررسی مسائل و مشکلات آب شرب شهرستان می باشد.

وی افزود: با عنایت به اینکه نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری سال« جهش تولید با مشارکت مردم» نشان از آن دارد که اقتصاد کشور بیمار است و انتخاب شعارهایی با موضوع تولید و اقتصاد در ۱۶ سال گذشته مهر تاییدی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی امسال که ضعف اساسی کشور را در حوزه اقتصادی دانستند.

دستیار فرماندار شهرستان سرباز در امر مردمی سازی عنوان کرد طبق گفته مقام معظم رهبری تنها راه برون رفت از مشکلات و نجات کشور  رونق تولید و اقتصاد می باشد و تنها نسخه شفابخش اقتصاد بیمارگونه کشور، تغییر و تحول اساسی و  ورود انقلاب جهادی در اقتصاد می باشد.

ملک رئیسی در ادامه اشاره به مشکلات، معضلات و مطالبه ی مردم شهرستان سرباز  بیان کردند اگر  در دو حوزه  آب شرب بهداشتی و کشاورزی  بصورت برنامه ریزی اصولی و هدفمند  ورود کنیم و مشکلات این دو حوزه را با مشارکت مردم و دولت بصورت جهادی مرتفع کنیم  بار سنگینی از دوش ملت و دولت برداشته می شود و رضایت عمومی مردم در شهرستان بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حوزه کشاورزی باید برنامه ریزی درستی جهت برند نمودن محصولات انحصاری شهرستان و فرآوری محصولات کشاورزی بخصوص خرمای شهرستان و بهبود اقتصاد کشاورزان  می تواند نقطه عطفی در تحقق شعار سال در شهرستان باشد.

اربابی معاون فرماندار ضمن تشکر از نگاه امیدبخش دستیار مردمی در حوزه های مختلف، مدیران و مسئولان ادارات و سازمان ها و خیرین شهرستان را در تحقق اهداف کلان شهرستان تشویق نمود و بحث کشاورزی را از مهمترین و بهترین پتانسیل های مردم شهرستان دانست و در برنامه ریزی جهت رفع مشکلات این حوزه نیز تاکید نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • جهش تولید به نهضت مردم نیاز دارد
  • نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا، راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید