Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@04:37:13 GMT

فصل رنگین موج سواری دلالان در بازار بی رنگ طلای سرخ

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۴۴۴۸

فصل رنگین موج سواری دلالان در بازار بی رنگ طلای سرخ

در حالیکه بیشتر هزینه های تولید زعفران از رشد چند برابری درسال‌های اخیر برخوردار بوده است اما قیمت هر مثقال زعفران به قیمت۲ سال قبل کاهش یافته است تا حدی بازار این محصول استراتژیک، با کسادی مواجه شده است که می‌توان گفت در این روزها اصلا خریدار ندارد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: قیمت پایین طلای سرخ با وجود رشد چند برابری، هزینه های کارگری و کاشت تا برداشت با گذشت بالغ بر ۲ سال، نگرانی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ بهره بردار این محصول را در سرایان در آغاز فصل کاشت فراهم کرده است و سرمایه چندین ساله زعفرانکاران را در معرض تهدید جدی قرار داده و آینده سرمایه گذاری در حوزه زعفران را با تردید مواجه ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خبرنگار ما درحالی اقدام به تهیه این گزارش کرد که یک کشاورز سرایانی با در دست داشتن زعفران تولیدی مزرعه اش که حاصل دسترنج سالانه وی بود، با هزار امید راهی بازار شده اما کسادی و بهانه های واهی کسبه مبنی بر خرید پایین تر از قیمت بازار، وی را با ناامیدی و دست خالی به منزل باز می گرداند و در مواجهه با خبرنگار ما از وضعیت نامناسب این روزهای زعفران به عنوان طلای سرخ گلایه می کند و می گوید: در حالی که بیشتر هزینه های تولید زعفران از رشد چند برابری در سال‌های اخیر برخوردار بوده است اما قیمت هر مثقال زعفران به قیمت دو سال قبل کاهش یافته است تا حدی بازار این محصول مهم و استراتژیک، با کسادی مواجه شده است که می‌توان گفت در این روزها اصلا خریدار ندارد.

 

دست درازی دلالان در بازار زعفران

وی بیان کرد: ادامه این روند باعث شده است تا کشاورزان سرایانی محصول تولیدی خود را به دلالان به منظور جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر به صورت مدت دار به فروش برسانند و در واقع فصل کنونی که با فصل برداشت محصول هم چندان فاصله ای ندارد و کشاورزان دیگر به دلیل سنگینی هزینه های زندگی، توان نگهداری بیشتر محصول را ندارند و مجبور به فروش زعفران هستند به زمان موج سواری دلالان و سوء استفاده کنندگان در بازار بی رنگ این روزهای حاکم بر زعفران تبدیل شده است.

 

یکی دیگر از زعفرانکاران سرایانی هم گفت: تحمل 20 سال خشکسالی، کشاورززان سرایانی را در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت منابع آبی ترغیب به افزایش سطح زیرکشت زعفران با توجه به نیاز کم آبی این محصول استراتزی کرده است؛ هرچند که سرایان از دیرباز مهد زعفران بوده و زعفران تولیدی این منظقه از بالاترین عیار برخوردار می باشد در سال‌های اخیر کشت زعفران در این شهرستان در بالاترین سطح خود قرار گرفته است و در واقع کشاورزان بیشترین سرمایه گذاری را در حوزه کاشت زعفران کرده اند که در حال حاضر با تهدید جدی مواجه شده است و مسئولان باید تدبیر جدی در جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر این محصول بردارند.

 

وی دارا بودن آب و هوای مناسب و دانش کافی و وجود نیروی کار فراوان را از دلایل روی آوردن کشاورزان سرایانی به کشت زعفران در سال‌های اخیر عنوان کرد و بیان کرد: از سال گذشته با توجه به افزایش چند برابری هزینه های کاشت تا برداشت محصول، متاسفانه قیمت زعفران تولیدی نه تنها متناسب با قیمت هزینه های برداشت تغییر نکرده بلکه به پایین ترین قیمت رسیده است و قیمت فعلی با هزینه های کشاورزان برابری نمی کند و آنان را در فصل کاشت محصول با تردید مواجه کرده است و در واقع سرمایه گذاری کشاورزان سرایانی را در حوزه کشت زعفران را با ضرر فراوان مواجه ساخته است.

 

به گفته این زعفرانکار سرایانی، یکی از سرمایه گذاری‌های کشاورزان، در حوزه کاشت و تولید پیاز زعفران است که از دو سال گذشته قیمت هرکیلو پیاز زعفران از پنج هزار تومان به ۲ هزار تومان کاهش یافته است درحالی که قیمت کارگر و هزینه های درآوردن پیاز از زمین، رشد چند برابری داشته است و به بیان دیگر هزینه های برداشت پیاز را از قیمت پیاز زعفران بیشتر کرده است و این روند، ادامه عملیات کاشت و برداشت محصول زعفران و سرمایه گذاری در این حوزه را غیراقتصادی کرده است.

 

کاهش قیمت زعفران نتیجه ضعف مسئولان در برنامه ریزی

«محمود مقدس» از زعفرانکاران آیسکی هم در گفتگو با خبرنگار ما با گلایه از وضعیت حاکم بر قیمت محصول استراتژیک زعفران می گوید: استان خراسان مهد و پایگاه زعفران دنیا است و خراسان جنوبی حرف اول را در تولید مرغوب ترین زعفران تولیدی از دیرباز تاکنون زده است؛ در صورت برنامه ریزی هدفمند از سوی مدیران در زمینه بازاریابی و صادرات محصول نباید شاهد این وضعیت در حوزه فروش زعفران باشیم.

 

این کشاورز آیسکی گفت: از زمان های گذشته، قیمت هر سه مثقال زعفران حدودا با یک گرم طلا برابری داشته است در حالی که اکنون قیمت سه مثقال زعفران به صد هزار تومان نمی رسد و قیمت طلا از رشد ۱۰ برابری برخوردار شده است و این مسئله ضعف در برنامه ریزی متولیان را در این حوزه نشان می دهد.

 

مقدس بیان کرد: نام طلا با شرایط کنونی بر قیمت محصول زعفران زیبنده آن نیست.

 

وی معتقد است قیمت زعفران به هیچ عنوان منصفانه و عادلانه نیست؛ در حالی که شاهد تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی و رشد 40 درصدی دلار هستیم، زعفران توسط برخی از سودجویان به تاراج برده می شود‌ و به قیمت سال ۹۷ و حتی پایین تر معامله می شود‌.

 

«حسین محمدی» یکی دیگر از کشاورزان سرایانی با اذعان بر این نکته که این قیمت ها؛ نرخ واقعی زعفران نیست و مسئولان نیز به قیمت پایین طلای سرخ اعتراف دارند و در واقع سود واقعی این محصول که باید به جیب کشاورزان برسد نصیب جیب دلالان و تجار و یا کشورهای دیگر که نسبت به برندسازی و تبلیغات در این حوزه اقدام کرده اند می شود سبب شده تا کشاورزان را هر روز مایوس تر و با ضرر و زیان بیشتری مواجه کند.

 

آه زعفران کاران از قیمت طلای سرخ

«محمدرضا ابراهیم زاده» عضو شورای اسلامی شهر سرایان هم سرمایه گذاری بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ بهره بردار سرایانی را در کاشت محصول زعفران را متذکر شد و گفت: بیشترین منبع درآمد کشاورزان سرایانی از محل تولید زعفران است که نقش جدی در تامین اشتغال و درآمد مردم این دیار و سهم 90 میلیارد تومانی در اقتصاد شهرستان دارد.

 

وی اجرای طرح تعادل بخشی در دشت سرایان را هم یادآور شد و بیان کرد: این طرح کشاورزان سرایانی را در حوزه کاشت محصولات کم آب هدایت کرد و بیشترین تمرکز و سرمایه گذاری کشاورزان در حوزه کاشت و توسعه سطح زیرکشت محصول زعفران صورت گرفت که در سال‌های اخیر، افت قیمت؛ سرمایه کشاورزان را در معرض نابودی قرار داده است.

 

ابراهیم زاده تبلیغات برای حفظ و افزایش بازارهای جهانی در کنار اعمال مدیریت صحیح در تولید زعفران را مهمترین وظیفه مسئولان امر عنوان کرد که باید به طور دقیق انجام گیرد تا در سال‌های آینده از سودآوری این محصول تنها آه حسرتی برای ایرانیان باقی نماند.

 

وی با توجه به اینکه از دست دادن بازارهای فروش جهانی می تواند بزرگترین زنگ خطر برای تمامی دست اندرکاران زعفران در ایران از کارگران مزارع و کشاورزان گرفته تا صادرکنندگان و کارخانجات بسته بندی این محصول باشد، مهمترین راهکار و راه حل برای حفظ این بازارها، برنامه ریزی هدفمند و اصولی با آینده نگری بیشتر در این حوزه است.

 

این عضو شورای اسلامی شهر سرایان که سال‌ها سکاندار مدیریت جهاد کشاورزی سرایان را عهده دار بوده است، می گوید: سودآوری زعفران بر کسی پوشیده نیست و با مدیریت صحیح در مراحل مختلف تولید و صادرات این محصول می توان درآمد حاصل از آن را به چندین برابر رساند، همزمان با آغاز کاشت محصول باید راهکارهای مناسب را برای افزایش امید در دل کشاورزان در حوزه فروش و بازاریابی برای ارزش ترین و گران قیمت ترین ادویه جهان به بازارهای داخلی و خارجی پیدا کرد.

 

زعفران سرایان در بالاترین کیفیت

«رضا صفایی» مدیر جهاد کشاورزی هم با تایید این موضوع که قیمت زعفران با توجه به ارزش آن به عنوان گران ترین ادویه جهان درخور نام و هزینه های تحمیلی بر کشاورزان نیست، اظهار داشت: بالغ بر سه هزار هکتار از اراضی كشاورزی شهرستان سرایان زیر كشت زعفران قرار دارد و در سال های اخیر افزایش داشته است.

 

وی افزود: سالانه بیش از 12 تن زعفران خشك در این شهرستان برداشت می شود.

 

صفایی با بیان اینكه از گذشته نیز زعفران در سرایان كشت می شده است، افزود: نیاز كم زعفران به آب، این محصول كشاورزی را با شرایط شهرستان سازگار كرده است و كشاورزان نیز رغبت به كاشت آن دارند.

 

مدیر جهاد كشاورزی شهرستان سرایان گفت: پیش از این گندم و جو بیشترین سطح زیركشت در شهرستان سرایان را داشت اما اكنون زعفران جان آن 2 محصول را گرفته است.

 

وی یادآور شد: علت این كیفیت زعفران به خاطر برداشت در صبح زود است كه كشاورزان مقید به آن هستند.

 

صفایی با بیان اینکه زعفران سرایان از نظر کمی رتبه دوم استان و از نظر کیفی بر اساس آزمایش های انجام شده بهترین کیفیت را دارد، افزود: زعفران سرایان از لحاظ کیفی در استان و خارج از آن بی نظیر است طوری که در طرح خرید توافقی زعفران توسط سازمان تعاون، به لحاظ کیفی و کمی رتبه اول را به خود اختصاص داد و از لحاظ رنگ دانه، طعم و بوی آزمایشات انجام شد كه نشان داد كیفیت آن در حد استاندارد و حتی بالاتر بود.

 

 

 

 

 

پایان پیام/577

منبع: شبستان

کلیدواژه: مدیر جهاد كشاورزی شهرستان سرایان طلای سرخ خراسان جنوبي بیرجند زعفران کشاورزان سرایانی سال های اخیر رشد چند برابری زعفران تولیدی تولید زعفران سرمایه گذاری محصول زعفران مثقال زعفران حوزه کاشت قیمت زعفران برنامه ریزی کاشت محصول طلای سرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۴۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جدید ۲۲ محصول ایران خودرو و سایپا در بازار + جدول

 

 

به گزارش پارس نیوز ، بررسی قیمت روز و جدید انواع خودروهای ایرانی در تاریخ ۸ اردیبهشت  ۱۴۰۳ به شرح زیر است.

قیمت خودروهای ایران خودرو

در بازار خودرو قیمت چند مدل از محصولات ایران خودرو تغییر کرد.

بر اساس آخرین قیمت بازار خودرو قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۹۷۰ میلیون تومان شد.

پژو ۲۰۷ دنده ای ۷۹۵ میلیون تومان قیمت خورد.

قیمت تارا به ۹۶۰ میلیون تومان رسید.

پژو ۲۰۶ تیپ سه ۶۷۰ میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت رانا ۶۶۰ میلیون تومان شد.

هایما یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان قیمت خورد.

قیمت دنا پلاس اتوماتیک ۱ میلیارد و ۱۰ میلیون تومان شد.

قیمت دنا دنده ای ۸۴۰ میلیون تومان شد.

پژو پارس در بازار ۸۶۵ میلیون تومان شد.

قیمت خودروهای سایپا

در میان محصولات سایپا قیمت شاهین ۷۰۵ میلیون تومان شد.

کوییک اتوماتیک ۵۳۵ میلیون تومان قیمت خورد.

ساینا ۴۱۵ میلیون تومان شد.

قیمت پراید وانت به ۳۱۵ میلیون تومان رسید.

با مطالعه جدول زیر اطلاعات کاملی درباره قیمت روز خودروهای ایرانی در بازار به دست خواهید آورد.

قیمت روز انواع خودرو ایرانی در بازار مدل خودرو مدل (سال ساخت) کارکرد قیمت (تومان)
 
سمند LX EF۷ دوگانه سوز ۱۴۰۳ صفر ۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس سال (LX ) ۱۴۰۲ صفر ۸۶۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۱۴۰۱ صفر ۵۹۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۱۴۰۲ صفر ۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷اتوماتیک TU۵ ۱۴۰۲ صفر ۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای (فرمان برقی) ۱۴۰۲ صفر ۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک ۱۴۰۲ صفر ۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس سقف شیشه ای ۱۴۰۲ صفر ۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو ۱۴۰۲ صفر ۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای ساده ۱۴۰۲ صفر ۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما S۷ ۱.۸ لیتر توربو پلاس ۱۴۰۲ صفر ۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ ۱۴۰۲ صفر ۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا اس ۱۴۰۲ صفر ۴۱۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S اتوماتیک ۱۴۰۲ صفر ۵۱۵,۰۰۰,۰۰۰
تیبا صندوق دار sx بنزینی ۱۴۰۱ صفر ۳۹۷,۰۰۰,۰۰۰
تیبا ۲ (رینگ فولادی) ۱۴۰۱ صفر ۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهینG ۱۴۰۲ صفر ۷۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک R پلاس اتوماتیک ۱۴۰۲ صفر ۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک دنده ای ۱۴۰۲ صفر ۴۱۸,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S ۱۴۰۲ صفر ۴۱۵,۰۰۰,۰۰۰
زامیاد وانت نیسان بنزینی آپشنال ۱۴۰۲ صفر ۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰
زامیاد وانت نیسان دوگانه سوز آپشنال ۱۴۰۲ صفر ۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X۲۲ PRO اتوماتیک IE ۱۴۰۲ صفر ۱,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X۲۲ دنده ای اسپرت لاکچری ۱۴۰۲ صفر ۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
منبع: باما
     

دیگر خبرها

  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آخرین وضعیت بازار طلا و سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه
  • قیمت جدید ۲۲ محصول ایران خودرو و سایپا در بازار + جدول
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳