Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، این روزها در بعضی مراکز عرضه گاز مایع یا ال پی جی در مازندران بویژه مناطق کوهستانی که پخت و پزشان وابسته به این نوع گاز است ، صف های طولانی وجود دارد و مراجعه کنندگان از این که نمی توانند سلیندرهای گازشان را پر کنند ، ابرار نارضایتی می کنند.

اگر چه در این مناطق از مدتی پیش پر کردن و تحویل دادن سلیندرهای گاز مایع بر اساس فهرستی است که از قبل برای هر روستا بر اساس تعداد ساکنانش تهیه و تایید شده است ، ولی بخشی از مراجعه کنندگان را افرادی تشکیل می دهند که مناطق کوهستانی ، ییلاق و خانه دومشان محسوب می شود و برای برداشت و کاشت محصول مجبورند بخشی از سال را در این مناطق سپری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحال حاضر چه آنانی که بر اساس فهرست سهمیه گاز مایع دارند و چه افرادی که نامشان در فهرست وجود ندارد ، برای تهیه این سوخت دچار مشکل هستند. فهرست داران باید چند روزی معطل شوند و پس از تماس های مکرر تلفنی و یا مراجعه حضوری روزانه بی سرانجام در نهایت به خواستشان برسند و بی فهرست ها هم باید منتظر ته مانده مخزن پس از تامین نیاز سهمیه داران باشند ، انتظاری که بیشتر به شانس و برخی مواقع پارتی بازی جایگاه دار وابسته است.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از چند جایگاه در مناطق کوهستانی از جمله جایگاه عرضه گاز مایع در منطقه سفیدچاه بخش یانسر شهرستان بهشهر در شرق مازندران نشان می دهد که در این منطقه گاهی انتظار دریافت یک سلیندر گاز مایع ممکن است بیشتر از یک هفته به درازا بکشد.

صف‌بندی و تکرار مراجعه 

بر اساس این گزارش ، هر روز تعداد زیادی مراجعه کننده از روستاهای مختلف با سلیندرهای خالی به جایگاه عرضه گاز مایع مراجعه می کنند ، ولی به علت خالی بودن مخزن جایگاه و نبود گاز مایع ناامید برمی گردند. این کار برای افرادی که تهیه هیزم از جنگل برایشان مشکل است یا زنان خانواده امکان پخت و پز با اجاق های هیزمی را ندارند ، هر روز تکرار می شود.

محسن رضوانی از اهالی روستای عیدین در بخش یانسر که ماه تیر و مرداد را در این روستا ساکن بود ، به خبرنگار ایرنا گفت : طی این مدت فقط یک بار موفق شدم با خواهش و التماس از جایگاهدار یک سلیندر گاز مایع پرکنم ولی خیلی از اهالی حتی همین یک سلیندر هم نصیبشان نشد.

وی افزود : اگر چه برخی از خانواده ها قادر به تامین هیزم از جنگل و گذران زندگی با پخت و پز از این طریق هستند ، ولی من و امثال من که زنان ما اینگونه آشپزی را بلد نیستند و در عین حال برایشان خطرناک است ، نمی توانیم بدون گاز مایع گذران زندگی کنیم و به همین دلیل هم در مدت اقامتم ۲ سلیندر گاز مایع از خویشاوندانم که از قبل ذخیره کرده بودند قرض کردم به این امید که بتوانم تا قبل از ترک روستا جایگزین به آنها بدهم ولی این کار ممکن نشد و برایم  شرمندگی ماند.

اولویت‌بندی و نوبت‌دهی 

مشاهدات خبرنگار ایرنا از این جایگاه همچنین حاکیست که از برخی روستاها ، افرادی سلیندر گاز تمامی اهالی را یکجا و با ارائه فهرست تحویل جایگاه می دهند تا پس از رسیدن گاز مایع پر شده و تحویلشان شود ولی مشکل اینجاست که تعداد افرادی که نامشان در فهرست قرار ندارد بسیار بیشتر از افراد دارای سهمیه است.

مسئول این جایگاه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت وضعیت کنونی را کمبود گاز مایع اعلام کرد و گفت : هر چند روز یک بار یک تانکر به ما سهمیه گاز می دهند که این مقدار حتی کفاف یک سوم سهمیه داران را هم نمی دهد چه رسد به این که بتوانیم سلیندر سایر افراد مراجعه کننده را هم پر کنیم.

وی با اظهار این که در مورد کمبود گاز مایع و نارضایتی مردم منطقه بارها با شرکت نفت مکاتبه کردیم ولی تاثیری نداشت چون می گویند کمبود تانکر برای ارسال گاز مایع دارند.

مسئول جایگاه در عین حال این را هم گفت که اصولا در فصل بهار و تابستان میزان مصرف منطقه به علت ورود کشاورزان ، دامداران و خوش نشینان بسیار افزایش می یابد و به طور طبیعی تامین نیاز تمامی آنها حتی در شرایط عادی هم با تاخیر همراه می شد ولی طی چند ماه گذشته مشکل تشدید شده و ما هم نمی توانیم پاسخگو مردم باشیم.

وی افزود : ما برای پر کردن سلیندر گاز به هر تعداد در روز مشکلی نداریم به شرط این که مخزن همواره پر باشد ولی در حال حاضر مجبوریم اولویت بندی کنیم به این صورت که کپسول های ۲ کیلویی را اصولا بدون مشکل پر کرده و تحویل می دهیم ، کپسول های ۱۱ کیلویی را در درجه اول طبق سهمیه و نوبت بندی پر می کنیم و اگر اضافی داشتیم نیاز افراد فاقد سهمیه یا لیست را تامین می کنیم و برای سلیندرهای بزرگ تر هم افراد باید یک مدتی در نوبت بمانند تا بتوانیم پاسخگو باشیم.

مصرف غیرمجازها

مدیر شرکت فرآورده‌های نفتی مازندران منطقه ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت کمبود گاز مایع در برخی مناطق استان را ناشی از استفاده غیرمجاز در خودروها توسط برخی از شهروندان اعلام کرد و گفت : با گران شدن قیمت بنزین ، روی آوری خودروهای شخصی که به صورت غیر مجاز به سامانه سوخت گاز مایع مجهز شدند منجر به افزایش مصرف این نوع گاز در استان شد و به دلیل نبود سیستم سهمیه ای برای مصرف ، کمبودهایی در مازندران به خصوص در مناطق کوهستانی ایجاد شده است.
سبحان رجب پور اضافه کرد : هیچ اختلالی در اختصاص میزان سهمیه گاز مایع به استان که روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ تن بوده، ایجاد نشد و صرفا خرید گاز مایع برای خودروهای مصرف کننده گاز مایع به کمبودها دامن زده که بزودی با اصلاح سیستم توزیع این مشکلات بر طرف می شود.
وی اصلاح سیستمی مورد نظر را  الکترونیکی کردن توزیع و سهمیه بندی گاز مایع برای خانوارها فاقد اتصال به گاز شهری بیان کرد و اظهار داشت : براساس این سیستم به هر خانوار روستایی فاقد گاز شهری ماهانه چهار سیلندر گاز مایع تحویل می شود.
مدیر شرکت فراورده های نفتی منطقه ساری پیش بینی کرد که تا هفته آینده با اصلاح سیستم توزیع و اجرای برنامه سهمیه بندی که حذف خودروهای ال پی جی را به دنبال خواهد داشت، کمبود گاز مایع در استان مازندران به خصوص برای مناطق کوهستانی رفع شود.
مدیر شرکت فراورده های نفتی مازندران منطقه ساری در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که قرار بود طرح الکترونیکی کردن توزیع گاز مایع از اول شهریور ماه جاری اجرایی شود.

 اگر چه بر اساس آمار بیش از ۹۹ درصد شهرها و ۹۳ درصد از روستاهای استان مازندران از گاز شهری برخوردارند ، ولی روستاهایی که از این نعمت برخوردار نیستند در مناطق کوهستانی و محروم واقع هستند و تردد مکرر برای دریافت سلیندر گاز مایع برایشان طاقت فرسا است.

بسیاری از ساکنان این روستاها که کشاورز یا دامدار هستند ، کهنسال محسوب می شوند و اغلب نیز فاقد وسیله نقلیه برای رفت و برگشت مکرر جهت پرکردن یا دریافت سلیندر گاز مایع می باشند.

برچسب‌ها وزارت نفت مازندران گاز مایع

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت نفت مازندران گاز مایع وزارت نفت مازندران گاز مایع مناطق کوهستانی کمبود گاز مایع خبرنگار ایرنا گاز مایع سهمیه گاز بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۴۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار هواشناسی: بارش شدید برف و باران در بیشتر مناطق کوهستانی/ از کوهنوردی بپرهیزید

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: از پنجشنبه تا شنبه (۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت) شرایط جوی برای فعالیت‌های مرتبط با کوهستان اعم از کوهنوردی، دره‌نوردی و ... نامساعد و با انواع مخاطره‌ها همراه است بنابراین از صعود به ارتفاعات و تردد در مسیر رودخانه‌ها و دره‌ها اجتناب شود.   صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طی روزهای پنجشنبه تا شنبه (۱۳ تا ١٥ اردیبهشت) فعالیت سامانه بارشی قوی در بیشتر مناطق کوهستانی کشور پیش‌بینی می‌شود که منجر به صدور هشدار نارنجی برای بیش از ٢٠ استان کشور و صدور هشدار قرمز برای بارش پنجشنبه در زاگرس جنوبی به‌ویژه ارتفاعات استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.   وی اضافه کرد: طی چهارشنبه و به ویژه پنجشنبه (۱۲ و ۱۳ اردیبهشت) فعالیت موج بارشی قوی در نیمه غربی کشور، بخش‌های جنوب غربی، زاگرس مرکزی و جنوبی و به‌تدریج گسترش به مناطق مرکزی و شرقی کشور موجب بارش‌های رگباری شدید، تندباد، رگبار و رعدوبرق و بارش تگرگ می‌شود. شدت بارش‌ها طی پنجشنبه در زاگرس جنوبی به‌ویژه ارتفاعات کهگلیویه و بویر احمد موجب جاری شدن سیلاب‌های شدید و طغیان رودخانه‌ها و رانش و لغزش و ریزش سنگ می‌شود.   رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی ادامه داد: طی جمعه و شنبه شاخه شمالی این موج بارشی، موجب وقوع رگبارهای شدید همراه با رعدوبرق و تگرگ در ارتفاعات غرب، شمال غرب، پهنه کوهستانی البرز و مناطق شمال شرق کشور می‌شود. در قله‌ها و خط الرأس‌های مرتفع با توجه به برودت هوا شرایط برای بارش برف و احتمال وقوع بهمن مساعد است.   وی درباره وضعیت جوی ارتفاعات شمال تهران طی روزهای پایانی هفته گفت: طی پنجشنبه افزایش ابر و مه آلود شدن، افزایش سرعت باد و در بعضی ساعت‌ها وقوع رگبار و رعدوبرق و تگرگ و طی جمعه و شنبه آسمان ابری و مه آلود، به تناوب رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و در قله‌های مرتفع بارش برف پیش‌بینی می‌شود.   ضیاییان در پایان اظهارکرد: از پنجشنبه تا شنبه، شرایط جوی برای فعالیت‌های مرتبط با کوهستان اعم از کوهنوردی، دره‌نوردی، اسکی، پروازهای تفریحی نامساعد و با انواع مخاطره‌ها از جمله مه آلودشدن و کاهش دید، خطر اصابت صاعقه، درگیرشدن با بارش‌های سیل آسا، تگرگ، تندباد و در مناطق مستعد بارش برف و بهمن همراه است بنابراین از صعود به ارتفاعات و تردد در مسیر رودخانه‌ها و دره‌ها اجتناب شود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این خودروها پلاک ملی نمی‌ گیرند
  • احتمال رگبار باران رعدو برق و وزش تند باد در مازندران
  • رگبارهای بهاری میهمان پایان هفته آسمان مازندران است
  • هشدار هواشناسی در مازندران
  • فعالیت سامانه بارشی طی ۲ روز آینده در مازندران
  • بارش شدید برف و باران در بیشتر مناطق کوهستانی
  • هشدار هواشناسی: بارش شدید برف و باران در بیشتر مناطق کوهستانی/ از کوهنوردی بپرهیزید
  • بارش شدید برف و باران در بیشتر مناطق کوهستانی/ از کوهنوردی بپرهیزید
  • با برد دورتموند: سهمیه پنجم چمپیونزلیگ به آلمان رسید
  • صدور هشدار هواشناسی برای ارتفاعات مازندران