Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@14:44:01 GMT

آیا ژنتیک ما بر ابتلای ما به کرونا تاثیر دارد؟

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۷۰۱۳

آیا ژنتیک ما بر ابتلای ما به کرونا تاثیر دارد؟

سوالی که از ابتدا برای محققین در شناسایی ساختار بیماری کرونا مطرح بود، تاثیر ساختار ژنتیک افراد بر بیماری کرونا بود.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام مای اسمارت ژن، پژوهشگران برای پاسخ به این سوال، به آنالیز ژنتیکی افراد و بررسی ژنتیکی سیستم ایمنی افراد مختلف پرداختند.

این مطالعات نشان داد که در ساختار ژنتیکی افراد مبتلا با نشانه‌های خفیف یا شدید، تفاوت‌هایی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران نیز با استفاده از این مطالعات،‌ تست‌های ژنتیکی انجام می‌شود که ریسک ابتلا و ریسک شدت درگیری ریه در فرد مبتلا به کرونا را قبل از ابتلا به کرونا بررسی می‌کنند.

تفاوت علائم بیماری در افراد مختلف

در سراسر دنیا میلیون‌ها نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و تعداد زیادی نیز از کووید-۱۹ مصون مانده‌اند. با توجه به شواهد موجود، تنوع قابل‌توجهی در نشانه‌های بیماری وجود دارد. افراد مبتلا به کرونا، علائم گسترده‌ای از جمله تب و مشکلات گوارشی، از دست دادن حس چشایی و بویایی و همچنین مشکلات تنفسی دارند.

در سوی دیگر، افرادی نیز به دلیل ساختارهای ژنتیکی خود نسبت به بیماری کرونا مقاوم بوده و یا دچار علائم خفیف می‌شوند. پژوهشگران با بررسی ژنتیکی و سیستم ایمنی آن‌ها دریافتند که در ساختار ژنتیکی افراد مبتلا با نشانه‌های خفیف یا شدید، تفاوت‌هایی وجود دارد.

در ادامه به برخی از نتایج این مطالعات اشاره خواهیم کرد.

. ریسک مبتلا شدن افراد به بیماری کرونا

در خصوص احتمال مبتلا شدن به کووید-۱۹ مطالعات ژنتیکی و غیرژنتیکی بسیاری انجام‌ شده است. در یکی از مطالعات غیرژنتیکی، نشان داده‌ شده که احتمال ابتلا به کرونا ویروس با گروه خونی در ارتباط است.

در برخی گروه‌های خونی ریسک ابتلا کمتر و در برخی نیز بیشتر است. مطالعات ژنتیکی بسیاری نیز در خصوص ریسک ابتلا در دنیا انجام‌ شده که با آنالیز داده‌های ژنتیکی، دریافتند که ریسک ابتلا به این بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بعضی از افراد به‌سادگی درگیر این بیماری می‌شوند و افراد دیگر، بدن مقاوم‌تری دارند.

. ریسک درگیر شدن شدید ریه پس از ابتلا به کرونا

دانشمندان با بررسی شاخصه‌های ژنتیکی متوجه نقاط ژنتیکی مشابه بین افرادی شدند که دچار درگیری شدید ریوی، بعد از ابتلا به ویروس کرونا شده‌اند. درگیری شدید ریه از علائم بسیار خطرناک این بیماری است که می‌تواند درنهایت منجر به مرگ بیمار شود.

مطالعاتی که انجام‌ شده حاکی از این است که احتمال درگیر شدن شدید ریه، ریشه در ویژگی‌های ژنتیکی افراد دارد.

با استفاده از تحلیل داده‌های ژنتیکی می‌توان متوجه شد چنانچه فردی به این بیماری مبتلا شد، چه میزان احتمال وجود دارد که ریه‌ی او شدیدا درگیر شود.

تست ژنتیک ریسک ابتلا به کرونا

هر دو فاکتور مطرح‌ شده در بالا ریشه در ویژگی‌های ژنتیکی افراد دارند. با استفاده از تحلیل داده‌های ژنتیکی می‌توان متوجه شد که ریسک مبتلا شدن به بیماری کرونا برای هر فرد کم یا زیاد است و از سوی دیگر چنانچه فرد دچار بیماری شد، ریسک درگیرشدن شدید ریه ی او چه میزان است.

با گسترش این اپیدمی و همچنین افزایش تنش‌ها و اضطراب‌های جانبی، تست‌های متنوعی برای آگاهی وضعیت بدن در ابعاد مختلف مطرح شد.

در ایران مجموعه مای اسمارت ژن به‌عنوان یکی از مجموعه‌های مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف که در زمینه تحلیل داده‌های ژنتیکی فعال بوده، تست ژنتیک ریسک ابتلا به کرونا را به آزمایشگاه‌ها و اشخاص، ارائه می‌دهد.

چرا باید تست ژنتیکی ریسک ابتلا به کرونا را بدهیم؟

نتایج این تست که احتمال ابتلا به بیماری کرونا و درگیر شدن شدید ریه را مشخص می‌کند، به ما کمک خواهد کرد که تصمیمات صحیحی را قبل از درگیری با این ویروس بگیریم.

به‌عنوان‌مثال در صورتی‌ که فردی ریسک کمتری برای ابتلا به بیماری داشته باشد، تنش و اضطراب حاصل از ترس درگیر شدن به بیماری برای این فرد کمتر شده و در نتیجه سلامت روانی بهتری را می‌تواند تجربه کند. همچنین در صورتی‌ که فردی ریسک بالاتری برای ابتلا به بیماری داشته باشد، باید با دقت و شدت بیشتری نکات بهداشتی را رعایت کند و همچنین از ورود به اجتماعات و مکان‌های پر ریسک خودداری کند و با رعایت این موارد نه‌تنها سلامت خود را بیشتر تضمین می‌کند بلکه از شیوع این بیماری بیشتر جلوگیری می‌کند و کمک شایانی به شکست آن می‌کند.

البته نکته حائز اهمیت در این مسئله، الزام رعایت نکات بهداشتی مطرح‌شده از سمت وزارت بهداشت، برای کلیه‌ی افراد جامعه است.

همچنین در خصوص افرادی که به بیماری دچار شده‌اند، در صورتی‌ که احتمال «درگیر شدن شدید ریه» برای آن‌ها کم باشد، بهتر است که از مراجعه به بیمارستان‌ها در همان روزهای اول بیماری خودداری کنند و در منزل استراحت کنند و در صورتی‌ که بیماری آن‌ها شدت یافت به بیمارستان مراجعه کنند.

این آگاهی باعث خواهد شد که از حضور غیرالزامی در مناطق پر ریسکی مانند بیمارستان‌ها خودداری شود که در ادامه باعث ایجاد شرایط بهتری برای افرادی می‌شود که نیاز جدی به مراقبت‌های پزشکی دارند.

اگر احتمال «درگیر شدن شدید ریه» برای فردی زیاد باشد، بهتر است که از همان روزهای اول فرد به بیمارستان مراجعه کند و مراقبت‌های پزشکی را زودتر پیگیری کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تست‌ ژنتیک ریسک ابتلا به کرونا به وب‌سایت مای اسمارت ژن مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۶۶۰۵۱۸۵۵ تماس حاصل بفرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ژنتيك کروناویروس ریسک ابتلا به کرونا بیماری کرونا داده های ژنتیکی ژنتیکی افراد مبتلا شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۷۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد

 قولنج به انسداد روده و عدم عبور مواد غذایی می گویند که علائم و علل گوناگونی دارد . در این بیماری به علت های مختلف راه فضولات تنگ و بسته می شود و مدفوع به سختی و با درد عبور می کند و فرد دچار درد در اطراف ناف ، استفراغ ، قرقر شکم ، یبوست و عدم اجابت مزاج و عدم دفع گازو …. می شود.

به گزارش سرگرمی روز، در این بخش شما را با علل ، علائم و درمان قولنج شکم در طب سنتی آشنا خواهیم کرد.

علت قولنج شکم :

۱. حبس شدن مقداری از محتویات داخل روده که به دلایل زیر به وجود می آید :

تجمع و خشک شدن محتویات روده و انسداد آن به علت حرارت زیاد داخل روده

کندی حرکات روده و تجمع مواد و انسداد روده به دلیل سردی مزاج روده ها

خشکی و حبس شدن مواد داخل روده و انسداد آن به علت کمبود ترشحات روده و کمی رطوبات و مایعات داخل روده

۲. وجود غده درون روده که موجب انسداد روده و عدم عبور طبیعی مواد از داخل آن می شود.

۳. ورم های گرم مزاج یا سردمزاج که بخشی از روده را در بر می گیرد و سبب عدم عبور راحت مواد از داخل روده می شود.

۴. جمع شدن گاز در بخشی از روده و خارج نشدن و جابجایی گازها موجب قولنج ریحی روده می شود.

۵. تجمع انگل ها درون بخشی از روده و یا کل آن سبب قولنج روده می شود.

۶. جابجایی و پیچش روده و سوار شدن قسمتی از روده بر روی قسمت دیگر موجب قولنج التوایی می شود.

۷. مصرف مواد غذایی دیر هضم مثل تخم مرغ فراوان ، به خام ،کشک ، نان های خمیر سبب انسداد روده و ایجاد قولنج می شود.

برخی دیگر از علل قولنج عبارتند از:

سرطان کولون

پرخوری یا سوء هاضمه

سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا

بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت زخمی

ویروس شکمی

اسهال یا یبوست

عادت ماهیانه

حاملگی خارج رحمی

آپاندیسیت

علایم قولنج

درد شدید شکم

عدم اجابت مزاج

سفت شدن شکم

نفخ نمودن شکم

حالت تهوع و استفراغ

سردی مزاج

حالت تهوع و استفراغ

چه زمانی باید نگران قولنج شوید؟

قولنج هایی که بیشتر از ۲۴ ساعت طول بکشند.

همراه با تب باشد.

در صورت استراحت کافی نیز احساس خستگی و ناتوانی و بی انرژی بودن داشته باشد.

در مدفوع خون وجود داشته باشد.

الگوهای دفع مثلا سایز مدفوع تغییر نماید.

فرد دچار کم خونی یا کاهش تعداد گلبول های قرمز خون باشد.

وزن بی دلیل، کاهش یابد.

راههای درمان قولنج از نظر متخصصان طب سنتی

در ادامه ی بخش به روش های خانگی و گیاهی که اکثر متخصصان طب سنتی برای رفع قولنج پیشنهاد می دهند پرداخته ایم که شامل:

کاسنی

خوردن کاسنی تازه و مصرف کاسنی آسیاب شده برای درمان بیماری قولنج بسیار موثر است. در روایتی آمده است که :کسی که بخوابد و در درون او هفت برگ کاسنی باشد در آن شب از بیماری قولنج در امان است انشاءالله.یک قاشق غذا خوری یا مربا خوری از آسیاب شده ی کاسنی شامل هفت برگ می شود.

زردک

مصرف زردک ، برای درمان بیماری قولنج بسیار مفید است.

خرما

مصرف هفت دانه خرما هنگام خواب بیماری قولنج را درمان می کند و کرم های شکم را می کشد.

نمک

مصرف نمک دریا در اول و آخر غذا طبق دستور طب اسلامی از بیماری قولنج شما را ایمن می کند.

انجیر

خوردن انجیر سبب ایمنی از بیماری قولنج می شود. خوردن انجیر در روز وشب ، انسداد روده را نرم می کند و روده بزرگ که بر اثر قولنج بسته شده است را درمان می کند.

کدو تنبل

مصرف کدو تنبل برای مغز و درد قولنج مفید است.کدو را به شکل سویق می توان درست کرد. کدو ورق ورق بشود، خشک شود و آسیاب شود و تفت داده بشود. به همراه انجیر آسیاب شده و نمک و خرما و تخم زردک یا زردک خشک شده، به همراه کاسنی داروی ترکیبی برای بیماری قولنج می شود.

دارویی موثر برای درمان قولنج

برای درمان قولنج ، پنج مثقال تاجریزی (انگوله ) ، پنج مثقال گل ختمی یا تخم ختمی ، پنج مثقال بنفشه را با چهار مثقال مغز سیاه داخل میوه فلوس ، ده مثقال روغن بادام شیرین بجوشانید تا سه تا چهار لیوان آب داروی جوشیده باقی بماند ، سپس این دارو را صاف کرده و بعد از صاف کردن ، پنج مثقال صابون را پودر کرده در دو لیوان آب گرم حل کنید و با آب دارو مخلوط کنید و بیمار در دو نوبت تنقیه کند.

برای درمان قولنج بهتر است بیمار پس از انجام این عمل ، باید ده مثقال روغن بادام شیرین و سپس دو سه لیوان آب گرم میل نماید . بیمار باید یک مثقال مغز فلوس را با دو مثقال روغن بادام شیرین و مقداری آب گرم بنوشد.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • رضا شیخی درگذشت
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند