Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@07:26:56 GMT

روایت هوشنگ جاوید از آخرین بخشی خودبند

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۷۶۲۱

روایت هوشنگ جاوید از آخرین بخشی خودبند

هوشنگ جاوید معتقد است که سهراب محمدی آخرین نفر از نسلِ بخشی‌های خودبند بود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیست و دوم مرداد 1399 بود که سهراب محمدی یکی از مهم‌ترین بخشی‌های شمال خراسان درگذشت. محمدی از تأثیرگذارترین هنرمندانِ معاصر در عرصه موسیقی بخشی‌ها بود. برای شناخت بیشتر و معرفی جایگاه این هنرمند در میان اهالی موسیقی نواحی، سراغ هوشنگ جاوید رفتیم تا او برایمان درباره‌ی جایگاهِ سهراب محمدی بگوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جاوید از پژوهشگران شناخته شده و با سابقه در حوزه موسیقی نواحی است.

دوتاری به جنس ابریشم/ موسیقی آذری به روایت قانون و تار

در ادامه متن صحبت‌های هوشنگ جاوید را می‌خوانید که به زوایای مختلفِ شخصیتِ هنری و حقیقیِ سهراب محمدی پرداخته است:


هوشنگ جاوید - پژوهشگر موسیقی

در تعریف بخشی‌های شمال خراسان سه دسته بخشی به لحاظ اجرایی داریم. برخی صرفاً دوتار می‌نوازند و کار دیگری نمی‌کنند. اینها را به اصطلاح «لال‌بخشی» می‌گویند.

 

برخی صرفاً دوتار می‌نوازند و کار دیگری نمی‌کنند؛ اینها را به اصطلاح «لال‌بخشی» می‌گویند. دسته دیگری داریم که در نزد استادان، خواندن را از روی منظومه‌ها می‌آموزند. این‌ها هر آنچه استاد می‌آموزد را بدونِ کم و کاست می‌نوازند و می‌خوانند. به این‌ها «بخشی‌های زبان‌گیر» می‌گویند. دسته سوم قوی‌تر از همه بودند که «بخشی‌های خودبند» هستند. این‌ها کسانی هستند که هم ترانه‌ می‌سرودند و هم باید آهنگ و لحن را می‌ساخت و خودش هم می‌نواختند و می‌خواندند.

 

دسته دیگری داریم که در نزد استادان، خواندن را از روی منظومه‌ها می‌آموزند. این‌ها هر آنچه استاد می‌آموزد را بدونِ کم و کاست می‌نوازند و می‌خوانند. به این‌ها «بخشی‌های زبان‌گیر» می‌گویند.

دسته سوم قوی‌تر از همه بودند که «بخشی‌های خودبند» هستند. این‌ها کسانی هستند که هم ترانه‌ می‌سرودند و هم باید آهنگ و لحن را می‌ساخت و خودش هم می‌نواختند و می‌خواندند. این بخشی‌ها در مرتبه‌ی کاملی قرار داشتند که سهراب محمدی هم در این دسته قرار داشت. این بخشی‌ها در حقیقت همان خنیاگران هستند.

اکنون در میان هنرمندان شمال خراسان، بخشی‌های لال و زبان‌گیر را داریم اما بخشیِ خودبند تنها همین سهراب محمدی را داشتیم که او هم فوت کرد.

این بخشی‌ها از نظر طبقات اجتماعی هم دسته‌بندی می‌شدند؛ بخشی‌های ویژه‌ی حاکمان و یکی بخشی‌های مردمی. بخشی‌های مردمی شهرت و قدرت فراوانی داشتند. این بخشی‌ها گاهی با خواندن یک ترانه می‌توانست حاکمی را عوض کنند. هنر آنها در جامعه بسیار تأثیرگذار بود.
بخشی‌های خودبند برای مردم بسیار قابل اعتماد بودند.

 

بخشی‌های مردمی شهرت و قدرت فراوانی داشتند. این بخشی‌ها گاهی با خواندن یک ترانه می‌توانستند حاکمی را عوض کنند. هنر آنها در جامعه بسیار تاثیرگذار بود.

 

در شمال خراسان دو بخشیِ خودبند داشتیم که یکی از آنها بخشی «باقری» نام داشت و مقام شهید پیدا کرد که در خانه خدا و در فاجعه منا شهید شد. یکی دیگر هم سهراب محمدی بود که او هم چندی پیش درگذشت.

سهراب محمدی در زمان انقلاب 10 ترانه حماسی و در زمان جنگ تحمیلی 30 ترانه حماسی درباره دفاع مقدس ساخت و در مجموع حدود 50 اثرِ ماندگار داشت.

سیاوش مهرو دامادِ آقای محمدی و از سرآمدان ادبیات در خراسان بود. محمدی تمام ترانه‌هایش را به تأیید سیاوش مهرو می‌رساند تا ترانه‌هایش از نظر فنی ایرادی نداشته باشند. این ویژگیِ سهراب محمدی، نشان می‌دهد که این هنرمند تا چه حد به کیفیت در آثارش اهمیت می‌داد.

زندگی سهراب محمدی با کشاورزی می‌گذشت و در زمین‌های مردم کشاورزی می‌کرد. من اواخر دهه 60 پیش سهراب محمدی رفتم و سیل عظیمی در منطقه آمده بود که خانه و زندگیش را برده بود. حقوق و درآمدی هم نداشت.

بعد از اینکه به جشنواره‌ها آمد و مشهور شد و توانستیم از طریق وزارت ارشاد حقوقی به عنوان طرح تکریم برایش بگیریم، زندگیش بهتر شد. البته حقوق ارشاد بسیار اندک بود اما مطرح شدنش موجب شد که برنامه‌های بیشتری را اجرا کند و درآمد بیشتری داشته باشد.

سهراب محمدی هم به موسیقی مذهبی و هم به موسیقیِ کُرمانجیِ منطقه مسلط بود. موسیقی ترک‌های آن منطقه را هم خوب می‌خواند و می‌نواخت اما هرگز اجرا نمی‌کرد.
یک روز از  او پرسیدم که چرا این موسیقی را اجرا نمی‌کنی؛ گفت اگر موسیقی آن منطقه را اجرا کنم، دیگر کسی سراغ نوازندگان و خوانندگان آن منطقه نمی‌رود و موجب می‌شود که درآمد آن نوازندگان و خوانندگان از بین برود.

آوازهای «لو» را جرج فارمر در تاریخ نوشته است. می‌گوید که این آوازها را در هنگام کار می‌خواندند تا کارگران خسته نشوند. سهراب محمدی این آوازها را بلد بود. فنون بسیاری در سینه سهراب محمدی بود که تا آخرین روزهای زندگیش آنها را اجرا کرد و تلاش کرد تا به نسل بعد هم منتقل کند.

خوشبختانه سهراب محمدی بخش عمده‌ای از دانسته‌هایش را به پسرش منقل کرده است. حتی پسرش بهتر از خودِ سهراب دوتار می‌نوازد. اگر رضا محمدی بتواند به سمت ترانه سرایی هم برود می‌تواند یکی از امیدهای موسیقی بخشی‌های شمال خراسان باشد.

خوشبختانه سهراب محمدی بخش عمده‌ای از دانسته‌هایش را به پسرش منقل کرده است. حتی پسرش بهتر از خودِ سهراب دوتار می‌نوازد. اگر رضا محمدی بتواند به سمت ترانه سرایی هم برود می‌تواند یکی از امیدهای موسیقی بخشی‌های شمال خراسان باشد.

 

رضا محمدی حدود 42 ساله است. در بزرگداشتی که دو سال پیش برای پدرش گرفتند، آمد و یکی از روایت‌های سخت منطقه را اجرا کرد. من آنجا فهمیدم که می‌توان به این پسر امیدوار بود. رضا محمدی صدای خوبی هم دارد. نوه‌های سهراب محمدی هم دوتار می‌نوازند.

از آثار معروفِ سهراب محمدی می‌توان به ترانه‌ای اشاره کرد که به تعریف شهید می‌پردازد و عنوانش هم «شهید» است.

یک ترانه هم در دوران انقلاب خوانده بود؛ «ای مستکبر از کجا آورده‌ای» و این ترانه به صورت شعار درآمده بود و مردم آن را در خیابان‌ها می‌خواندند.

در زمان پیروزی خرمشهر هم ترانه‌ای با عنوان «ایران» خواند که به شادباشِ آزادسازیِ خرمشهر می‌پرداخت. هنوز هم این ترانه شنیدنی است.

سهراب محمدی خانواده‌ای داشته که تا هفت پشتش بخشی بوده‌اند. نام پدرش محمدحسین بوده است. همه این خاندان از بخشی‌های بزرگ منطقه کُرمانج بوده‌اند.

ترانه‌های عاشقانه‌ای در منطقه شمال خراسان هست که سهراب محمدی همه این‌ها را بلد بود. اما این ترانه‌ها را نمی‌خواند. می‌گفت این ترانه‌ها سبُک است و من آنها را نمی‌خوانم. تلاشش روی ترانه‌های ماندگار بود. هر ترانه‌ای که می‌خواست اجرا کند، قبلش تاریخِ آن ترانه را هم برای مخاطبانش می‌گفت.

شکاریم یکسر همه پیش مرگ / سری زیر تاج و سری زیر ترگ

همه می‌روند، او هم رفت.

انتهای پیام/

R33357/P/S4,40/CT3 واژه های کاربردی مرتبط موسیقی بیشتر بخوانید... پیوند سنت و مدرنیته در کنسرت‌های آنلاین موسیقی نواحی/ آیا این مسیر ادامه دارد قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... پیوند سنت و مدرنیته در کنسرت‌های آنلاین موسیقی نواحی/ آیا این مسیر ادامه دارد واژه های کاربردی مرتبط موسیقی پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ خاطره شنیده‌نشدۀ حجت‌الاسلام انصاریان از "شهید سلیمانی" ۲ اختصاصی تسنیم|چهارپایه‌خوانی محمود کریمی در پنجمین شب محرم/ نسیم به پرچم می‌خوره+فیلم ۳ شناسایی طول روز و تطبیق تاریخی قیام عاشورا/ محرم سال ۶۱ هجری برابر با مهرماه شمسی بود ۴ حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان درگذشت ۵ نگاهی به فیلم ایوا (Ava) | کالبدشکافی یک تروریست عاطفی! ۶ مداحی بنی‌فاطمه در شب چهارم محرم ۹۹ ۷ منوچهر طیاب درگذشت ۸ شهروز حبیبی: "سلیم مؤذن‌زاده" در تاریخ تکرار نمی‌شود/ ماجرای دانشجوی وهابی که با نماهنگ حضرت علی اصغر شیعه شد+ فیلم مهمترین اخبار فرهنگی شهروز حبیبی: "سلیم مؤذن‌زاده" در تاریخ تکرار نمی‌شود/ ماجرای دانشجوی وهابی که با نماهنگ حضرت علی اصغر شیعه شد+ فیلم موبد خورشیدیان: امام حسین(ع) الگوی زنده برای زرتشتیان است/ خدا با جریان اربعین، حسین را به جهانیان می‌شناساند نگاهی به فیلم ایوا (Ava) | کالبدشکافی یک تروریست عاطفی! مجید مجیدی: چرا از ظرفیت عزاداری امام حسین در هنر استفاده نمی‌شود؟ مهمترین اخبار تسنیم روحانی:‌ شکست‌های اخیر آمریکا نتیجه مقاومت و ایستادگی ملت ایران است اختصاصی| تخلیه ۳.۳ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور / ۱۵ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی منتظر ورود به بنادرند سند اعطای حجمی آب به استان‌ها ابلاغ شد/ اجرای ۱۰ طرح پایلوت سیستم‌های هوشمند آبیاری در کشور مخالفت دوباره چین با فعال‌کردن مکانیزم ماشه: درخواست آمریکا غیرقانونی و غیرمنطقی است فلسطین| دیدار فرستاده قطر با مسئولان صهیونیست و حماس/ موافقت مشروط تل‌آویو برای کاهش محاصره غزه درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موسیقی موسیقی سهراب محمدی موسیقی نواحی هوشنگ جاوید بخشی ها رضا محمدی ترانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۷۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 20 چند روزی است که ابتلای ترانه علیدوستی، بازیگر مشهور کشورمان به «سندرم DREES» که برای اکثر افراد شناخته شده نیست، خبر ساز شده است. دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله به این بهانه درباره این بیماری و درمان آن می‌گوید: DREES یک بیماری حساسیتی تاخیری است که با تغییرات پوستی، تغییرات احشاء داخلی و تغییرات سلول های خونی خود را نشان می دهد، شایع ترین علت بروز این بیماری حساسیت های دارویی به داروهای ضد تشنج و آنتی بیوتیک‌ها هستند. واکنش های دارویی با تاخیر ٢ تا ٨ هفته ای اتفاق می افتد و علایم بالینی ناشی از آن با ضایعات پوستی کهیر مانند و یا شبیه آبله مرغان بروز کند. همچنین ممکن است درگیری مخاط دهان بروز می کند اما از آن مهم تر، گرفتاری غدد لنفاوی به شکل گسترده ممکن است بروز کند و درگیری مخاط داخلی بدن نیز ممکن است با علایمی شبیه به هپاتیت حاد بروز کند. مهم ترین اقدام در درمان این بیماری قطع مصرف داروهای مشکوک و استفاده از کورتون‌های سیستمیک و یا سایر داروهای سرکوب سیستم ایمنی است. در موارد خفیف ببماری بهبود یابنده است. تشخیص زودرس بیماری در درمان آن بسیار موثر است. جزئیات را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • ترانه‌ کودکانه «ببعی تو بازیگوشی» اینستاگرام را منفجر کرد + ویدئو
  • اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره ای توسط بازیگر زن «نون خ» | آرزوی سلامتی خانم بازیگر برای ترانه علیدوستی + ویدئو
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • اتفاق عجیب درباره ترانه علیدوستی، مردم را گیج کرد