Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، برای نخستین بار محققان با استفاده از الگوریتم های ماشین یادگیری (نوعی از هوش مصنوعی) اطلاعات مربوط به وجود سیاره های خارج از منظومه شمسی را تایید کردند. این اطلاعات توسط تلسکوپ کپلر جمع آوری شده بود.

محققان دانشگاه وارویگ و انستیتو آلن ترنینگ یک الگوریتم کشف سیارات خارج از منظومه شمسی ساختند و با استفاده از اطلاعات تلسکوپ کپلر که در دو مخزن ذخیره شده بود، به آن آموزش دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الگوریتم مذکور در کل وجود ۵۰ سیاره خارج از منظومه شمسی از سیارات گازی شکل به اندازه نپتون تا سیاراتی کوچکتر به اندازه زمین را تایید کرد. 

هرچند تلسکوپ کپلر هزاران سیاره احتمالی رصد کرده بود، اما هیچ گاه مشخص نبود کدام یک از این سیارات واقعی هستند.

محققان هنگام جستجو برای سیارات خارج از منظومه شمسی از روش ترانزیت استفاده می کنند که در حقیقت کاهش و افزایش نور ستارگان است. این فرایند نشان از وجود یک سیاره است که دور ستاره مدار می زند. اما گاهی اوقات ممکن است این نوسان نور توسط اجسام آسمانی دیگر  یا حتی خطا در دوربین تلسکوپ به وجود آمده باشد. بنابراین استفاده از الگوریتم ماشین یادگیری روشی کارآمد به حساب می آید.

دیوید آرمسترانگ محقق ارشد این پژوهش در دانشگاه وارویک می گوید: تا به حال هیچ کس از تکنیک هوش مصنوعی برای تایید وجود سیارات استفاده نکرده است. قبلا از یادگیری ماشینی برای  رده بندی سیارات استفاده شده بود. اما استفاده از این فناوری برای تایید وجود سیارات تابه حال اجرایی نشده بود.

در این تحقیق اشاره شده الگوریتم می تواند هزاران سیاره احتمالی را در چند ثانیه تایید کند و از آنجا که مبتنی بر هوش مصنوعی است، می توان آن را ارتقا داد تا برای اکتشافات بعدی کارآمدتر شود.

البته محققان در پژوهش خود اشاره می کنند برای تایید وجود سیارات باید از چند روش به طور همزمان استفاده کرد.

کد خبر 5008848 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: هوش مصنوعی منظومه شمسی تحقیقات علمی هوافضا تلسکوپ ویروس کرونا تحقیقات علمی هوش مصنوعی واکسن کرونا شرکت دانش بنیان فناوری فضایی استارت آپ ایالات متحده امریکا محرم 99 نوآوری موبایل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حاکمیت سایبری فیس بوک خارج از منظومه شمسی هوش مصنوعی تایید وجود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۸۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد عنکبوت در سیاره سرخ

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، مدارگرد مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا، عکس جدیدی را از ویژگی‌های کوچک و تاریک سیاره سرخ ثبت کرده که به عنکبوت‌ شباهت دارند. 

بررسی‌های صورت گرفته از تصاویر مذکور، این ویژگی‌ها را ‌مانند گروهی عنکبوت نشان می‌دهد که در منطقه‌ای از مریخ موسوم به اینکا سیتی (Inca City) واقع در نزدیکی قطب جنوب سیاره سرخ در حال حرکت هستند و اگرچه در روز زمین بارش‌های مداوم شکوفا شدن گل‌ها را در پی داشته اما، در سیاره سرخ شاهد لشگر عنکبوت‌ها هستیم.

این ویژگی‌های کوچک و تاریک از میان شکاف‌های سطح مریخ جوانه می‌زنند. دانشمندان می‌گویند، این پدیده زمانی ظاهر می‌شود که نور خورشید بهاری بر لایه‌های دی اکسید کربن که در زمستان تاریک مریخ رسوب کرده‌اند، می‌تابد.

 براساس بیانیه آژانس فضایی اروپا،  یخ دی‌اکسید کربن به نوبه خود در لایه زیرین سطح مریخ به گاز تبدیل می‌شود و درنهایت تجمع حاصل از آن به شکل یخ ضخیم درمی‌آید‌.

گاز آزادشده، غبار تیره را از زمین زیرین خود به سمت بالا می‌برد و در نهایت گرد و غبار را وادار می‌کند تا پیش از نشستن روی سطح، مانند آب فوران‌کرده از یک آبفشان، از لایه‌های بالایی یخ پرتاب شود. این امر، ساختارهای ترک‌خورده و عنکبوت‌مانند را در اندازه ۴۵ متر تا یک کیلومتر ایجاد می‌کند.

منطقه موسوم به اینکا که به طور رسمی با نام «آنگوستوس لابیرینتوس» (Angustus Labyrinthus) شناخته می‌شود، شبکه‌ای خطی و تقریباً هندسی از برآمدگی‌ها مانند آنچه که روی زمین است را به نمایش می‌گذارد و بخشی از یک ویژگی دایره‌ای به عرض تقریبی ۵۳ مایل (۸۶ کیلومتر) است.

مقامات سازمان فضایی اروپا در بیانیه‌ای گفتند: ما هنوز دقیقاً مطمئن نیستیم که منطقه اینکا چگونه شکل گرفته، ممکن است تپه‌های شنی در طول زمان به سنگ تبدیل شده باشند. شاید موادی مانند ماگما یا ماسه از میان صفحات شکسته سنگ مریخ به بیرون نفوذ کرده و این منطقه شکل گرفته است.

جدیدترین تصاویر از  این منطقه توسط دوربین استریو با وضوح بالا مدارگرد مارس‌اکسپرس در ۲۷ ماه فوریه حدود دوماه پیش هنگام فصل پاییز مریخ ثبت شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • رفتارهای غیرمنطقی انسان الگوی جدید هوش مصنوعی شد
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تعرفه تاکسی‌های اینترنتی را شرکت‌ها تعیین کنند یا شورای رقابت؟
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تیک‌ تاک در آمریکا دست به انتحار می‌زند
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
  • تیک‌تاک در آمریکا دست به انتحار می‌زند
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات