Web Analytics Made Easy - Statcounter

شکایت علیه تخریب دو مسجد در ««سکرتریت» هند، بسته شدن درهای مسجد «الزهراء» به روی شیعیان توسط آل‌خلیفه و آتش‌سوزی مسجدی تاریخی در آفریقای جنوبی از آخرین اخبار مساجد جهان در ۵ شهریور ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در پنجمین روز از شهریور ماه:

 

شکایت علیه تخریب دو مسجد در ««سکرتریت» هند

 

 

 

به نقل از « newindianexpress»،اعضای جناح اقلیت کمیته کنگره پرادش تلانگانا (TPCC) 150 شکایت برای رسیدگی به مسئله تخریب دو مسجد در منطقه «سکرتریت» به پلیس «سیف آباد» ارائه دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این گروه از پلیس محلی درخواست کرد تا برای جلوگیری از تخریب دو مسجد در این منطقه وارد عمل شود.

 

«شیخ عبدالله سهیل»،رئیس جناح اقلیت های کمیته کنگره پرادش تلانگانا به رسانه ها گفت: ما شکایت های تازه ای را به پلیس ارائه داده ایم و خواستار تشکیل پرونده علیه افرادی شده ایم که خواستار تخریب دو مسجد در «سکرتریت» هستند.

 

رئیس کنگره حیدرآباد،رئیس کنگره جوانان تلانگانا،سخنگوی کمیته کنگره پرادش تلانگانا ،رئیس گروه اقلیت های حیدرآباد و تعدادی دیگر از رهبران محلی و منطقه ای برای اینکه شخصا این شکایت نامه ها را ارائه کنند به مرکز پلیس مراجعه کردند و تعدادی دیگر از رهبران نیز شکایت نامه های خود را به صورت آنلاین ارائه دادند.

 

 پیش از این مسئله تخریب مساجد سکرتریت و ساخت ساختمان جدید به جای آنها در نشستی مورد بررسی قرار گرفته بود.

 

 رهبران اسلامی اعلام کردند که هر تکه از زمینی که برای مسجد وقف شده است همچنان مسجد باقی خواهد ماند و اداره وقف مواضع خود را در این زمینه تغییر نخواهد داد.

 

 به گفته آنها حتی اگر اقامه نماز در یک مسجد متوقف شود آن مکان به عنوان مسجد باقی خواهد ماند و نه هیئت وقف نه دولت حق تغییر موقعیت آن را ندارند.

 

رژیم آل خلیفه درهای مسجد «الزهراء» را به روی شیعیان حسینی بست

 

 

اعضای محلی «هیئت حقوقی شخصی همه مسلمانان هند» نشستی را در روز 16 آگوست (یکشنبه 26 مرداد) برای بحث درباره مسئله تخریب دو مسجد در محوطه «سکرتریت» حیدرآباد و طرح یک استراتژی برای بازسازی این مساجد برگزار کردند.

 

به نقل از «النعیم نیوز»، آیت الله شیخ «عیسی قاسم» عالم برجسته شیعه در بحرین در بیانیه ای گفت: اقدام مقامات امنیتی آل خلیفه در بستن مسجد «الزهراء» در شهر حمد، باعث ایجاد تنش و آشفتگی جو در مراسم عاشورای حسینی می شود.

 

در این بیانیه آمده است: این اقدام، یکی دیگر از اقدامات آل خلیفه علیه شیعیان است.

 

در ادامه بیانیه آمده است: بستن درهای مسجد الزهراء که در آن مجالس حسینی برگزار می شود، امری قبیح است و با قدسیت مسجد منافات دارد.

 

آیت الله شیخ عیسی قاسم در ادامه تاکید کرد: با این اقدامات اسلام پایان نمی پذیرد و حسین(ع) نیز پایان نخواهد یافت و مومنان اسلام و حسین(ع) را به فراموشی نخواهند سپرد.

 

مقامات آل خلیفه برگزاری مراسم عزاداری حتی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و توصیه های بهداشتی را ممنوع اعلام کرده اند و درهای مسجد «الزهراء» را نیز به این بهانه بسته اند.

 

با این وجود، شیعیان ده ها موکب و هیئت های عزاداری را در شهرهای مختلف برپا کرده اند.

 

چهار نفر از علمای برجسته بحرین نیز با صدور بیانیه ای مشترک از مردم خواستند با توجه به شرایط حساس کنونی و شیوع ویروس کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی، مراسم سوگواری را برگزار کنند.

 

آتش سوزی مسجد تاریخی آفریقای جنوبی

 

 

 

 

به نقل از «العین»،  مسجد تاریخی «الجمعه» در شهر «دوربان» جنوب آفریقا دچار آتش سوزی شد.

 

این مسجد 139 سال قدمت دارد و یکی از بزرگ ترین مساجد در نیمه جنوبی آفریقا محسوب می شود.

 

از این مسجد تاریخی افراد مشهوری از جمله «نلسون ماندلا»، یوسف اسلام، موسیقیدان مشهور و «محمد علی کلی» بوکسورحرفه ای آمریکا پیش از مسلمان شدن خود بازدید کرده اند.

 

ویدیوهای منتشر شده در توییتر نشان می دهد که جمعیت زیادی در صحنه آتش سوزی حضور داشته اند و شاهد  شعله ور شدن آتش در این ساختمان دو طبقه در مرکز منطقه تجاری شهر بندری «دوربان» بوده اند.

 

چراغ سبز مالزی به خارجی ها برای اقامه نماز جماعت در مساجد

 

 

 

به نقل از «thestar»، وزیر ارشد امور امنیتی مالزی اعلام کرد که در پی کاهش محدودیت های مربوط به قرنطینه کرونایی،خارجی ها اجازه دارند نمازهای خود را از روز اول سپتامبر (سه شنبه 11 شهریور) در مساجد سراسر کشور اقامه کنند.

 

«اسماعیل صبری یعقوب» در این باره گفت: این افراد باید به فرآیندهای اجرایی استاندارد مانند رعایت فاصله اجتماعی هنگام برگزاری نمازهای جماعت در مساجد متعهد باشند.

 

وی افزود: در نشست ویژه وزرای مالزی چراغ سبز برای اینکه خارجی هایی در اینجا کار می کنند در نمازهای جماعت مساجد سراسر کشور شرکت کنند،نشان داده شد.

 

یعقوب گفت: خارجی ها باید قبل از ورود به مساجد فرآیند ثبت نام را پشت سر بگذرانند تا هویت آنها کاملا مشخص باشد.

 

وزیر ارشد امور امنیتی مالزی تاکید کرد که کمیته های مساجد هنوز می توانند بر اساس ظرفیت خود در مورد اینکه آیا افراد اجازه ورود و برگزاری نماز جماعت را دارند،تصمیم گیری کنند.

 

وی همچنین گفت: به هر حال وظیفه همه مساجد است که تعداد افرادی را که می توانند وارد این مکان های عبادی برای برگزاری نماز جماعت شوند را مورد ارزبابی قرار داده و در مورد این مسئله تصمیم گیری کنند.

 

«اسماعیل صبری یعقوب» تصریح کرد: به طور کلی و در هر شرایطی افراد خارجی اجازه دارند از روز اول سپتامبر در مساجد سراسر مالزی نماز بخوانند.

 

این مقام مالزیایی یادآور شد که این افراد باید حتما پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند.

مقام «رأس الحسین(ع)» در مسجد جامع اموی دمشق

 

 

 

مسجد جامع اموی، مهم ترین مسجد در سوریه است که در قلب شهر قدیمی دمشق واقع شده است. مسجد جامع اموی توسط «ولید بن عبدالملک» ششمین خلیفه امویان بر بنای کلیسایی که حضرت «یحیی(ع)  در آن به خاک سپرده شده بود، ساخته شد.

 

این مسجد قدمتی چهار هزار ساله دارد و دارای سه مناره و چهار محراب است  و از جاذبه ‌های مهم گردشگری و زیارتی شهر دمشق محسوب می ‌شود. در مسجد جامع اموی مقام رأس الحسین(ع)، رأس حضرت یحیی(ع)، قبر و مقام هود(ع)، مقام حضرت خضر(ع) که در این مسجد نماز می گذاشتند، قرار دارد.

 

در این مسجد همچنین، محراب و مقام حضرت زین العابدین (ع) قرار دارد. هنگامى که امام سجاد(ع) در حال اسارت در مسجد اموى حضور داشتند، در شمال شرقى جامع و در مکانى به تهجد و عبادت مى‏ پرداختند.

 

کاروان اسرای کربلا وقتی به شام وارد می شوند به این مسجد آورده می شوند. هنگامی که کاروان اسرا و سرهای بریده شهدا به سمت دمشق در حرکت بود، سرمبارک  امام حسین(ع) در پایان همه سرها و مقابل زنان و اهل بیت حرکت داده می‌‌ شد. در این مسیر به فرمان یزید، سر را از مجلس بیرون برده و به همراه سایر سرهای شهدا، سه روز بر «باب القصر» آویزان کردند. پس از آن مدت، سر امام حسین(ع) را پایین آورده و در گوشه شمال شرقی مسجد در اطاقکی قرار دادند. سر مبارک امام چند روز در این مکان قرار داشت.

 

 

بعدها در آنجا بقعه‌ای به یادبود این حادثه غم انگیز ساختند که به «رأس الحسین» مشهور شد. این مکان پس از محراب و مسجد امام زین العابدین(ع) در داخل اطاقی به ابعاد 3×4 متر قرار دارد و در جدار داخلی گنبد آن، اسامی ائمه نقش بسته است. در داخل شبستان مقام امام سجاد، محفظه کوچکی از نقره به اندازه سر یک انسان، در داخل دیوار، به یاد محل قرار دادن سر مبارک آن حضرت جا سازی شده است. در سمت چپ این محفظه نقره ای، شبستان با این اطاقک به وسیله دری آهنین جدا می ‌شود. در سمت چپ آن، ضریحی کوچک از نقره و به صورت مستطیل شکل با ابعاد 1×5/1 متر قرار دارد. داخل این مکان یا ضریح، پایه‌ای مستقر شده و بالای آن چیزی به شکل سر با پوشش قرمز رنگ که گویا از چوب و یا سنگ ساخته ‌اند قرار داده شده است.

 

 

 

مسجد جامع اموی در طی قرن های متمادی مرمت شده است. این مسجد بر اثر چندین آتش سوزى، دچار حادثه شده است، اما همچنان استوار باقی مانده است.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: بسته خبری مساجد جهان فعالیت های مسجدی تخریب دو مسجد مسجد جامع اموی درهای مسجد آل خلیفه آتش سوزی خارجی ها حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۰۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد

وزیر امور خارجه گفت: آفریقای جنوبی در صف کشورهای آزادیخواه قرار دارد و مایلم بر اهمیت استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی در کنار توسعه روابط دوجانبه تاکید کنم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی پیامی خطاب به نادلی پاندور وزیر همکاری و روابط بین المللی آفریقای جنوبی، فرا رسیدن روز ملی این کشور؛ روز آزادی جمهوری آفریقای جنوبی را تبریک گفت.

در بخشی از پیام تبریک امیرعبداللهیان آمده است: به مناسبت این روز مهم در تاریخ کشور شما که آفریقای جنوبی را در صف کشورهای آزادیخواه قرار داد، مایلم بر اهمیت استمرار همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های بین المللی در کنار توسعه روابط دوجانبه تاکید می‌کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان با مغتنم شمردن این فرصت، برای خانم پاندور سلامتی و موفقیت و برای ملت مبارز و دولت آفریقای جنوبی سربلندی و بهروزی آرزو کرده است.

کد خبر 748637

دیگر خبرها

  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • امیرعبداللهیان روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • تبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبی
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت