Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

نمره ضعیف دانشگاه ها در عاشورا پژوهی

براساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، مراکز دانشگاهی کشور درباره «عاشورا» 591 مقاله منتشر کرده‌اند که این تعداد، ماحصل فعالیت پژوهشی دانشگاه‌‌ها از سال 1355 تا 1398 است، مقالاتی که تعداد انتشار آنها از سال‌‌های 1387 تا 96 روند صعودی به خود گرفته بود، تا جایی که تنها در سال 92 که اولین سال پرفعالیت دانشگاه‌‌ها در این زمینه به شمار می‌رود، 71 مقاله با موضوع عاشورا منتشر شده و بعد از آن در سال 95، 75 مقاله و در سال 96 نیز 73 مقاله به چاپ رسیده است، البته این سیر در سال بعدش با روند نزولی همراه شد تا جایی که تنها 56 مقاله در ارتباط با این موضوع در سال 97 منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته سهم دانشجویان کارشناسی‎ارشد به‎مراتب بیشتر از دکتری تخصصی بوده است که توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‏مرکزی، شاهد، جامعه ‏المصطفی العالمیه، سیستان‏وبلوچستان و ادیان و مذاهب به چاپ رسیده و دانشجویان ادبیات فارسی، تاریخ، ادبیات عربی، معارف اسلامی و پژوهش در هنر به‎مراتب بیشترین نقش را در این فعالیت‌‌های پژوهشی داشته‌اند.

در کنار آن جامعه آکادمیک کشور درباره موضوع «قیام عاشورا» که نگاه کلی نسبت به آنچه در سال 61 هجری قمری در کربلا گذشته، محسوب می‌شود از اواخر دهه سال 76 تا 98 تنها 233 مورد مقاله نوشته‌اند، نکته قابل‏تامل اینجاست که نه‎تنها از سال 76 تا 82 تنها سالانه یک مقاله با این موضوع منتشر شده بلکه اوج فعالیت جامعه آکادمیک کشور در این موضوع مربوط به سال 93 آن هم با 36 مقاله بوده و بعد از آن دانشگاه‌‌ها باز مسیر نزولی را درپیش گرفته‌اند، تا جایی که در سال 98 تنها 13 پژوهش دانشگاهی با موضوع «قیام عاشورا» در سامانه سایت گنج منتشر شده است. در این میان باز هم نقش دانشجویان کارشناسی‏ارشد به‎مراتب بیشتر از دانشجویان دکتری بوده و رشته‌‌های تاریخ، ادبیات فارسی، ادبیات عربی، معارف اسلامی و پژوهش در هنر در زمره رشته‌‌های فعال در انجام پژوهش‌‌ها بوده است. البته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‎مرکزی، دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، دانشکده اصول‎الدین، دانشگاه سیستان‎وبلوچستان و دانشگاه ایلام به ترتیب بیشترین نقش را در انجام این پژوهش‌‌ها برعهده داشته‌اند.

جالب اینجاست که جامعه آکادمیک کشور فعالیت پژوهشی کمتری با موضوع قیام امام حسین(ع) داشته است، تا جایی که از سال 62 تا 6ماه نخست امسال تنها 217 مقاله در این‎باره منتشر شده و در بهترین حالت 30 مقاله در سال 93 منتشر کردند؛ علی‏رغم اینکه از سال 86، دانشگاه‌‌ها مسیر صعودی را در انجام فعالیت‌‌های پژوهشی با موضوع «قیام امام حسین(ع)» در پیش گرفتند اما این راه چندان دوام نیاورد و از سال 93 به بعد مراکز آکادمیک کشور سیر نزولی را درپیش گرفتند تا جایی که در سال 94، 26 مقاله، سال 95 و 96 در مجموع 22 مقاله، سال 97، 22 مقاله و سال گذشته 18 مقاله منتشر شده است.

10 مجلس کتابخوانی در عزای شاه شهیدان

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان، کتاب‌های عاشورایی را برای افرادی که در خانه عزاداری می‌کنند، معرفی کرده است. یکی از مهم‌ترین مقاتل عاشورا، کتاب «روضه‌الشهدا» نوشته ملاحسین واعظ کاشفی است که به گمان برخی نخستین مقتل نگاشته‌شده به زبان فارسی است. اهمیت کتاب به‌گونه‌ای بود که پس از تالیف روضه‌الشهدا بسیاری از مجالس عزاداری برای اهل‌بیت و مخصوصا امام‌حسین(ع) براساس خوانش این کتاب برگزار می‌شد، تا اینکه رفته‌رفته به مجالس روضه‌خوانی معروف و مشهور شد. یکی از انتقادات وارد بر این کتاب که در طول تاریخ بسیار مطرح شده، استفاده آن از روایات تاریخی ضعیف و غیرمستند است و چهره‌های مشهوری مانند سیدمحسن امین، محدث‌نوری و شهیدمطهری به انتقاد از آن پرداخته‌اند. حالا با گذشت نزدیک به 500 سال از نگارش این کتاب، محمد حقی با رجوع به منابع دست اول تلاش کرده فرازهای تاریخی صحیح این کتاب را مستندسازی کرده و از این حیث، نقیصه «روضه‌الشهدا» را رفع کند. کتاب را نشر کتابستان با گرافیکی زیبا و قیمتی مناسب منتشر کرده است. در این دهه یکی از راه‌های برپا داشتن روضه‌های امام حسین(ع) همین است که کتاب‌های این چنینی که بازنویسی یا گزیده مقاتل را در خود دارند را تورق کرده و با سطر سطر آنها به یاد غربت شاه مظلومان اشکی از دیده روان کنیم. ادامه این گزاری را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

تازه ترین آمار ثبت نام در رشته های بدون کنکور اعلام شد

فاطمه زرین آمیزی در این عنوان روزنامه آفرینش با اشاره به ثبت‌نام در رشته‌های بدون کنکور آزمون سراسری گفت: ثبت نام برای پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در مهرماه سال ۱۳۹۹ از پنجم مردادماه آغاز شد و با توجه به تمدید مهلت ثبت نام، داوطلبان تا دوشنبه ۷ مهرماه ۹۹ فرصت دارند نسبت به انتخاب رشته و ثبت نام در این رشته ها اقدام کنند.

سخنگوی سازمان سنجش اضافه کرد: تاکنون ۸۶ هزار و ۸۴۹ نفر برای شرکت در پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی (مهرماه ۱۳۹۹) ثبت نام کرده‌اند.

انتهای پیام/

31 / 320 آفرینش فرهیختگان روزنامه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آفرینش فرهیختگان روزنامه آکادمیک کشور امام حسین ع تا جایی منتشر شده منتشر شد مهم ترین ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۷۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصویر) تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل

روزنامه اطلاعات تست‌های چند درس در کنکور ریاضی و ادبی را با پاسخ‌ منتشر کرد.

به گزارش اطلاعات آنلاین، مرور چند تست ادبیات از کنکور ریاضی نیم قرن پیش به نقل از روزنامه اطلاعات ۱۷ تیر ۱۳۵۲ خالی از لطف نیست.

-کلیله و دمنه را چه کسی برای اولین بار به نظم درآورد؟

- کتاب حاوی از کیست؟

 - سبک خراسانی در چه نوع شعری بیشتر سروده شده؟

 - پسوند گاه در درمانگاه حالت زمانی دارد یا مکانی؟

- بیشترین موضوع کتاب‌های نوشته شده فارسی همزمان با حمله مغول چیست؟

دیگر خبرها

  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی واحد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • (تصویر) تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل
  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • ترجمه عکس و متن «فصل‌های درون» منتشر شد
  • عناوین برگزیده روزنامه‌های صبح امروز
  • عناوین روزنامه‌های روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - یکشنبه ۱۶ اردیبهشت
  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند