Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:14:11 GMT

کشاورزی می‌تواند موتور توسعه خوزستان را گرم‌تر کند

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۰۹۷۵۴

کشاورزی می‌تواند موتور توسعه خوزستان را گرم‌تر کند

به گزارش ایرنا خدارحم امیری زاده به مناسبت هفته دولت با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز خوزستان با بیان اینکه بسیاری خوزستان را قطب نفت ، انرژی و پتروشیمی تصور می‌کنند و از ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان غافل هستند افزود: استان بیش ۲.۲ میلیون هکتار زمین قابل کشت دارد که تاکنون تنها اندکی بیش از ۱.۲میلیون هکتار زیرکشت آبی و دیم رفته است ضمن آنکه گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب هنوز اجرایی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه در صورت اجرای کامل طرح ۵۵۰هزار هکتاری ، ۹ میلیون تن به مجموع تولید۱۷.۲میلیون تنی کشاوری خوزستان افزوده می‌شود بیان کرد: دراین طرح تنها زمین‌های سنتی و کم بازده خوزستان تجهیز و نوسازی می‌شود و افزایش سطح زمین‌های زیرکشت مدنظر نیست.
وی با بیان اینکه خوزستان بزرگترین جلگه و دشت حاصلخیز کشور با پنج رودخانه دایمی محسوب می‌شود افزود: این ظرفیت بی‌نظیر شرایط بسیار مناسبی برای افزایش سطح راندمان تولید محصولات کشاورزی با استفاده از مکانیزاسیون و روش‌های نوین آبیاری فراهم کرده است.
امیری زاده ادامه داد: خوزستان هم اکنون گندم مورد نیاز ۱۱.۵ میلیون نفر ، شکر ۳۱میلیون نفر و برنج ۱۳میلیون نفر را تامین می‌کند و با اندک سرمایه گذاری و توجه به این بخش ، خوزستان می‌تواند نیاز غذایی ۵۰ میلیون نفر را تامین کند.
وی تولید ۹۵۰هزار تن شلتوک به ارزش ۵۰هزار میلیارد ریال در سال زراعی گذشته را نشانه وجود ظرفیت عظیم کشاورزی خوزستان برشمرد و افزود: خوزستان با سه بار کشت در سال ، دارای استعدادهای زیادی در کشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای ، چغندرقند ، نخیلات ، مرکبات، گندم ، جو ، سبزی و صیفی دارد و به راحتی می‌تواند جهش قابل توجهی در تولید این محصولات با اندک سرمایه‌گذاری ایجاد کند.
امیری زاده با بیان اینکه خوزستان در تولید ۱۲محصول راهبردی و اساسی مقام نخست کشوری را دارد ادامه داد: خوزستان دارای ۵۵۰هزار هکتار زمین کشاورزی پیشرفته و دارای سامانه‌های زهکشی و آبیاری است که در کشور بی‌نظیر است.

کشاورزی کمترین تاثیرپذیری را از کرونا و تحریم‌ها دارد
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان به پیامدهای منفی کرونا و تحریم‌ها در بخش‌های اقتصادی به ویژه صنعت و خدمات اشاره کرد و افزود: بخش کشاورزی خوزستان کمترین تاثیرپذیری را از کرونا و تحریم‌ها داشته است به گونه‌ای که با وجود این مشکلات در خرید ۱.۲میلیون تن گندم به نرخ تضمینی برای هشتمین سال متوالی مقام نخست کشور را کسب کرده و در تولید سایر محصولات همچون چغندرقند و ذرت نیز شاهد افزایش تولید این محصولات در سال جهش تولید هستیم.
امیری زاده با اشاره به اینکه مسیر توسعه کشاورزی خوزستان و افزایش سطح اشتغال در این بخش سنگلاخی نیست چون بخش مهمی از زیرساخت‌ها همچون شبکه های آبیاری و زهشکی در استان موجود است گفت: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی خوزستان سودآور و اقتصادی است بنابراین از مسیر کشاورزی می‌توان به توسعه پایدار در استان امید بست.                
وی به ظرفیت کشت گلخانه‌ای و تولید آبزیان در شرایط متراکم که در بسیاری از کشورها رواج یافته و در کشور ما در ابتدای راه هستیم افزود: بهره‌گیری از روش‌های کشت گلخانه‌ای و کشت مترکم آبزیان در خوزستان سودآوراست چون منابع آب استان غنی است.

دستیابی به تولید ۳۰میلیون تن در افق ۱۴۱۰
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:در افق سال ۱۴۱۰ تولیدات بخش کشاورزی خوزستان از ۱۷.۲میلیون تن در سال به ۳۰میلیون تن خواهد رسید.
وی توسعه مکانیزاسیون ، توسعه کشت گلخانه‌ای ، بهزراعی ، ارتقای آموزش به بهره برداران ، آبیاری نوین ، باغداری در زمین‌های شیب دار، حمایت از تشکل‌های کشاورزی ، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری ، تامین نهاده‌های کشاورزی ، بهره برداری کامل از طرح ملی ۵۵۰هزار هکتاری ، هدایت نقدینگی به بخش کشاورزی را از راهکارهای مهم رسیدن به چشم‌انداز کشاورزی در افق ۱۴۱۰ بیان کرد.
امیری زاده افزود: در افق یاد شده سطح زمین‌های زیرکشت چغندر قند از ۱۳هزار هکتار فعلی به ۶۵هزار هکتار و تولید آن از یک میلیون تن فعلی به ۶.۵میلیون تن خواهد رسید که ضرورت دارد دست کم ۱۰کارخانه قند جدید در خوزستان احداث شود در حالی که هم اکنون تنها کارخانه قند شوش می‌تواند ۲۰۰هزار تن چغندر قند جذب کند.
وی با اشاره به تنوع تولیدات کشاورزی خوزستان که به ۱۳۸ نوع محصول می رسد ادامه داد: تولید اقتصادی زغفران ، مرکبات اورگانیک ، زیتون ، پسته ، خاویار ، انار و گونه‌های باارزش خرما از ظرفیت های بخش کشاورزی است که در استان به بار نشسته است.
امیری زاده توسعه آموزش‌های کاربردی و ترویجی ومهارت آموزی ، الگوی کشت ، خرید تضمینی و کشت قراردادی را از راه‌های موثر برای افزایش تولیدات و دستیابی به چشم‌انداز بخش کشاوری خوزستان بیان کرد.

ضرورت توسعه صنایع تبدیلی در خوزستان
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری را از ضرورت‌های بخش کشاورزی استان بیان کرد و افزود: هم اکنون بیش از ۸۰درصد چغندر قند تولیدی خوزستان به سایر استان ها حمل می‌شود و هزینه زیادی را بر دوش کشاورزان تحمیل می‌کند.
به گفته وی امسال کل ۷۸هزار تولید دانه روغنی کلزای خوزستان برای روغن کشی به خارج از استان انتقال یافت و بخش مهمی از ذرت تولیدی خوزستان به صورت خام از استان خارج می‌شود که در صورت فرآوری این محصول ، ارزش افزوده مناسبی نصیب کشاورزان می‌شود.
به گزارش ایرنا ارزش فعلی تولیدات سالانه بخش کشاورزی خوزستان ۲۹۰هزار میلیارد ریال است.

برچسب‌ها هفته دولت اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته دولت اراضی کشاورزی هفته دولت اراضی کشاورزی بخش کشاورزی خوزستان امیری زاده میلیون نفر میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۹۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

️جریمه میلیاردی برای نگهداری موتور سیکلت‌های قاچاق در قزوین

علیرضا حسن‌پور مدیرکل تعزیرات حکومتی قزوین گفت: به پرونده نگهداری دو دستگاه موتور سیکلت سنگین قاچاق در تعزیرات حکومتی قزوین رسیدگی شد.

وی افزود: شعبه تعزیرات با توجه به مدارک موجود در پرونده، تخلف انتسابی را محرز که افزون بر ضبط کالای کشف شده، متخلفان را به پرداخت سه میلیارد ۳۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد.

حسن پور، قاچاق را آفت زیانبار بر چرخه اقتصاد کشور، تولید ملی و اشتغال جوانان برشمرد و گفت: برای صیانت از حقوق تولید کنندگان و امنیت بازار به ویژه در سالی که با شعار جهش تولید و مشارکت مردم نام گذاری شده با هرگونه خرید فروش، حمل و نگهداری کالا‌های خارج از ضوابط تعیینی دولت به شدت برخورد می‌شود.

شهروندان می‌توانند گزارش‌های خود را در سامانه ارتباطی ثبت یا برای رسیدگی فوری به این مرجع مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • ️جریمه میلیاردی برای نگهداری موتور سیکلت‌های قاچاق در قزوین
  • خلاقیت؛ موتور رشد شهرها
  • حمیدیه رتبه برتر تولید نعنای دارویی در استان خوزستان+فیلم
  • قدرتمندترین موتور فضایی چین ۵۰۰ تن پیشرانش تولید کرد
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • درباره سوخو ۷۵ روسی که ممکن است به ایران بیاید
  • جنگنده رادارگریز سوخو ۷۵ روسیه ممکن است به ایران بیاید/ فیلم
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • 2 خودرو جدید کرمان موتور (+عکس )
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان