Web Analytics Made Easy - Statcounter

ممنوعیت واردات کالاهای لوکس سال‌هاست طرح می‌شود اما هیچ‌گاه به آن جامه عمل پوشانده نشده است و ذی‌نفعان واردات این کالاها در هر برهه‌ای با طرح بهانه‌های مختلف مانع از این کار می‌شوند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، گفت‌وگویی با حسن حسن‌خانی، استاد اقتصاد دانشگاه قم و پژوهشگر اقتصاد تحریم انجام داده ایم که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت گروه «کالاهای لوکس» را مشخص کند

- تا قبل از صحبت‌های رهبر انقلاب، جریاناتی از واردات کالاهای لوکس حمایت می‌کردند اما با بیانات اخیر رهبر انقلاب دیگر حجت بر آنها تمام شد. با توجه به شرایط کشور، دیگر هیچ‌کس با ممنوعیت واردات کالاهای لوکس مخالف نیست و صرفا مصادیق این کالا‌ها باید مشخص شود، همچنین اینکه چه معیاری وجود دارد که فرمایشات حضرت‌آقا اجرایی شود؛ معیار آن در اقتصاد، کشش قیمتی عرضه و تقاضاست.

- قیمت بیش از عرف و نیاز پایین 2 معیار اساسی برای لوکس بودن یک کالاست، به نحوی که اگر قیمت آن 2 برابر شود، تقاضا برای آن نصف یا خیلی کم شود.

به عنوان مثال برخی غذاهای گران‌قیمت که تنها برای تنوع توسط خانواده‌ها خریداری می‌شود جزو این دسته از کالا‌ها قرار می‌گیرد اما خوراکی‌هایی مثل گوشت یا نان به خاطر نیازی که به آنها در سبد غذایی خانوار وجود دارد جزو کالا‌های لوکس حساب نمی‌شود.

- اگر بخواهیم مصادیق کالای لوکس را بررسی کنیم، بیشتر این کالاها در عرف قابل شناسایی است. مثلا کالاهایی که دهک‌های نهم و دهم به بالا مصرف می‌کنند مانند غذای سگ و گربه، ماشین بسیار گران‌قیمت، گوشی بسیار گران‌قیمت، دستگاه‌های الکترونیکی و لباس‌های گران‌قیمت، غذاهای خاص مانند خاویار و میوه‌های خاص و گران‌‌قیمت که حذف آنها لطمه‌ای به مصرف عمومی کشور نمی‌زند از جمله مصادیق این کالاهاست.

تعیین مصادیق آن را هم می‌توانیم یا به عرف واگذار کنیم یا بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد‌ کشاورزی را متولی تعیین مصادیق کالاهای لوکس قرار دهیم.

- در جلسه‌ای که با مسؤولان بانک مرکزی داشتیم، درباره این موضوع صحبت شد که با وجود کمبودهای ارزی برای واردات دارو، نباید ارز را به واردات میوه‌های گران‌قیمت اختصاص داد.

هیچ‌کس با نخوردن این نوع میوه‌ها نمی‌میرد اما اگر برای واردات دارو ارز نداشته باشیم، احتمال اینکه فردی به خاطر نبود دارو جان خود را از دست بدهد وجود دارد.

- تحریم ما مانند یک قحطی مصنوعی است. مثلا اگر در کشور با توجه به کمبود بارندگی، کمبود آب به وجود آید و کشور دچار خشکسالی شود، محصولات کشاورزی کم می‌شود و ما دچار قحطی می‌شویم.

تحریم هم یک قحطی تحمیلی است، چرا که اجازه تامین نیازهایی را که باید از بیرون کشور تامین می‌شده است به کشور ما نمی‌دهند. خب! وقتی یک کشور دچار قحطی می‌شود، نخستین کاری که باید انجام دهد، حذف هزینه‌های غیر‌ضروری است.

- امسال درآمد نفتی ما بسیار کاهش پیدا کرده است. بنابراین نخستین کاری که باید بکنیم، محدودیت ورود کالاهای لوکس است.

البته ما حتی اگر تحریم هم نباشیم باید واردات کالاهای لوکس را محدود کنیم. یکی از دلایل آن هم وجود نابرابری‌های اجتماعی در جامعه است تا حدی که احساس نابرابری تاثیرش از خود نابرابری بیشتر است.

- یکی دیگر از این موانع مدیریتی و مربوط به مسؤولان است. بنده فکر می‌کنم بعضی مسؤولان هنوز هم معنای تحریم را بدرستی درک نکرده‌اند.

مثلا وقتی به وزیر ارتباطات می‌گوییم خدمات‌رسانی به گوشی‌های لوکس را تحریم کنید، آقای وزیر اصلا توجه نمی‌کند این مساله می‌تواند چه تاثیری بر مصارف ارزی کشور بگذارد.

- اغلب مشکلات ارزی کشور ما به خاطر تحریم‌هاست و این تحریم‌ها هم اعمال شده از سوی آمریکاست. در شرایطی که آمریکا حتی اشخاص و تجار ما را تحریم می‌کند، چه دلیلی دارد ما یک گوشی را با برند آمریکایی وارد کنیم و استفاده از آن را در داخل کشور ممنوع نکنیم.

- اگر یک شخصی گوشی اپل نداشته باشد و از گوشی‌های دیگر استفاده کند، هیچ تغییری در زندگی‌اش رخ نمی‌دهد.

اینها سیاست‌هایی است که باید از دریچه حاکمیت اجرا کنیم. مجلس شورای اسلامی قرار بود طرح تحریم شرکت‌های آمریکایی را تصویب کند.

خب! سرنوشت این طرح چه شد؟ چرا همچنان گوشی اپل آمریکایی در کشور ما اجازه فروش دارد؟ این در حالی است که شرکت اپل، نرم‌افزارهای ایرانی را در اپ‌استور تحریم کرده است و این واقعا جای تاسف دارد که ما همچنان اجازه استفاده از این گوشی را در داخل کشور می‌دهیم.

خرج ۹ درصدی‌ها از جیب مردم

آمارهای سامانه همتا (رجیستری) نشان می‌دهد سال 98 تعداد 3/15 میلیون تلفن همراه به ارزش بیش از 4/2 میلیارد یورو به صورت همراه‌ مسافر و به طور رسمی وارد کشور شده است.

سهم حجمی تلفن‌های همراه با ارزش بیشتر از 300 یورو تنها 9‌ درصد بوده است اما با این وجود 35 درصد(بیش از 840 میلیون یورو) ارز مصرف شده برای واردات موبایل را به خود اختصاص داده‌ است.

لازم به ذکر است 55 درصد مصرف ارزی تلفن‌های همراه بالای 300 یورو مربوط به برند آمریکایی اپل و حدود 40درصد آن مربوط به برند سامسونگ است که هم برندها و هم کشورهای سازنده آنها، اقدامات خصمانه‌ای در تحریم ایران در پیش‌گرفته‌اند.

به عنوان نمونه، برای واردات هر تلفن همراه از برند آمریکایی اپل، عملا ارز مورد نیاز برای واردات حداقل 5 تلفن همراه متعارف از سایر برندها مصرف شده است.

همچنین مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با اعضای هیات دولت تاکیدات راهگشایی درباره اقتصاد مقاومتی و حرکت به سمت اقتصاد درون‌زا مطرح کردند.

ایشان در بخشی از اظهارات با عنوان موانع تولید به واردات کالاهای لوکس اشاره می‌کنند و می‌گویند: «شنیدم که برای واردات یک نوع گوشی لوکس آمریکایی در سال ۹۸ حدود نیم‌میلیارد دلار- این جور گزارش شد به ما- مصرف شده! البته بخش خصوصی این کار را می‌کند، منتها باید دولت جلوی این را بگیرد. این یکی از مانع‌ها».

 

منبع: روزنامه وطن امروز

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: آمریکا رهبر انقلاب تحریم ارز اپل گوشی لوکس واردات کالاهای لوکس برای واردات گران قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۱۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر جمشیدی ظهر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در فروردین ماه ۱۴۰۳، ۴۳۵ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش ۱۵۵ میلیون و ۶۲۴ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد.

جمشیدی اظهار داشت: ذرت دامی با ارزش ۹۶ میلیون دلار، جو دامی با ارزش ۲۰ میلیون دلار، چربی‌ها و روغن های حیوانی و نباتی با ۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ارزش ۳ میلیون دلار و چوب با۳ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی به گمرکات مازندران در مدت یادشده هستند.

وی بیان داشت: امارات حدوداً ۲۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار، روسیه ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ دلارمیلیون، ترکیه با ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، انگلستان با سه هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار و سنگاپور با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به گمرکات مازندران بودند که در مجموع ۴۱۵ هزار تن از وزن و ۱۴۹ میلیون دلار از ارزش کالاهای وارداتی گمرکات مازندران در فروردین ماه سال‌جاری مربوط به این کشورها است.

واردات کالا از این پنج کشور ۹۵ درصد از کل وزن و ۹۶ درصد از کل ارزش واردات گمرکات مازندران را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به واردات کالاهای اساسی از گمرکات مازندران اظهار داشت طی این مدت ۴۱۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت دامی، جو دامی، چربی ها وروغن های حیوانی و نباتی و خوراک آماده دام به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از طریق کمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۷ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ نشان می دهند.

کد خبر 6093106

دیگر خبرها

  • مرغداران وارد بازی مافیایی واردات مرغ نشوند
  • مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • اعلام قیمت ارزان ترین خودروی برقی/ کاکایی: قرار بود از مونتاژکاریها کم شود/ خودروی برقی، مصرف سوخت کشور را بالا می برد / چرا درباره مافیا آدرس غلط می دهند/ رشد داخلی سازی ارزش افزوده ایجاد می کند
  • تاکید وزیر صمت بر کیفیت تراکتور ایرانی
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • همراه پرخرج