Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@23:32:37 GMT

«سیا ارمجانی» درگذشت

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۱۸۶۱۸

«سیا ارمجانی» درگذشت

به گزارش خبرگزاری مهر، سیاوش ارمجانی معروف به سیا ارمجانی مجسمه‌ساز و معمار ایرانی در سن ۸۱ سالگی درگذشت. ارمجانی متولد سال ۱۳۱۸ در تهران بود که سال ۱۳۳۸ به آمریکا مهاجرت کرد. ارمجانی در رشته‌های فلسفه، انسان‌شناسی و ریاضیات تحصیل کرد اما شهرت او به دلیل خلق آثار هنری و معماری است.

این هنرمند به خاطر سبک خاصی که دارد مشهور شد، آثاری با طنین سیاسی که در آن مجسمه‌سازی و معماری درهم‌آمیخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در سراسر آمریکا و اروپا، پل‌ها، آلاچیق‌ها، باغ‌ها و قرائت‌خانه‌های عمومی در فضای باز احداث کرده است. سیا ارمجانی بیش از نیم‌قرن در زمینه پابلیک آرت یا هنر عمومی فعالیت کرد و در آمریکا به عنوان یکی از مهم‌ترین هنرمندان این شاخه شناخته می‌شد.

ارمجانی مشعل المپیک تابستانی ۱۹۹۶ در آتلانتا، ایالات‌متحده را طراحی کرد. او پروژه‌های بسیار دیگری مانند برج و پل جزیره Staten در نیویورک، Round Gazebo در نیس فرانسه، پل Irene Hixon Whitney در مینیاپولیس ، آمریکا و… را انجام داده است.

آذرماه ۹۷ در مرکز هنری واکر در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتای آمریکا برای نخستین بار نمایشگاهی وسیع برای بررسی آثار سیا ارمجانی مجسمه‌ساز ایرانی- آمریکایی برگزار شد. در این برنامه که "سیا ارمجانی: این خط را دنبال کن" نام داشت بیش از ۱۰۰ اثر ارمجانی شامل نمونه‌هایی از مجموعه‌ها و کلکسیون‌های خصوصی و عمومی در اروپا و یا سایر مکان‌ها که قبلاً در آمریکا به نمایش درنیامده بود به‌طور ویژه نمایش داده شد.

مرکز هنر واکر در توضیح آثار این مجموعه نوشته بود: "با تعادل بین یک حس قوی از هنر آبستره (انتزاعی) و محتوای اجتماعی و سیاسی، ارمجانی یک کار بلندپروازانه و منحصر به فرد را ارائه داده که طیف وسیعی از منابع را به کار می‌گیرد، از خوشنویسی پارسی تا بیانیه، نامه، و دعانویسی؛ از شعر تا معادلات ریاضی و برنامه‌نویسی کامپیوتر، از نقاشی آبستره اکسپرسیونال بر بوم نقاشی تا نقاشی بومی آمریکایی، طراحی باوهاوس و ساختارگرایی روسیه".

موزه متروپولیتن نیویورک خبر درگذشت این هنرمند را روز ۷ شهریور ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد.

کد خبر 5010583 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: مینیاپولیس روسیه نیویورک محرم 99 ترجمه ویروس کرونا گردشگری عاشورا ادبیات داستانی تازه های نشر تجدید چاپ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب و کتابخوانی کتاب میراث فرهنگی ادبیات کودک و نوجوان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۸۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ۱۲ اردیبهشت سالروز درگذشت محمدرضا لطفی

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ببینید | ۱۴ اردیبهشت سالروز درگذشت ناصر چشم آذر
  • دانشجوهای آمریکایی در معرض «سرکوب سازمان‌یافته» هستند
  • ماجرای حمله پوتین به بزرگترین ایالت بکر آمریکا!
  • اولین واکنش رهبر انقلاب به اعتراضات دانشجویان در آمریکا و اروپا
  • درگذشت مسعود اسکویی، گوینده رادیو
  • مسعود اسکویی درگذشت
  • ببینید | ۱۲ اردیبهشت سالروز درگذشت محمدرضا لطفی
  • حرکت اعتراضی دانشجویان درآمریکا بیداری جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی است
  • نظام استکباری غرب با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی روبه‌رو است
  • افکار عمومی آمریکا نمی‌تواند نسبت به جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد