Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریکاوری اقتصادی آمریکا از بحران کرونا یک ریکاوری کند خواهد بود، واکنش بانک مرکزی به اخبار انتشاریافته درمورد دارایی‌های این بانک در بورس آلمان، ارزش سهام تکنولوژی آمریکا از ارزش کل بازار سهام اروپا بیشتر شد، نوسان قیمت طلا ادامه دارد و حمله ترامپ به برنامه‌های اقتصادی جو بایدن را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش انگیزه معامله گران برای نگهداری دلار

اظهارات جدید رئیس بانک مرکزی آمریکا بر ابهامات مسیر آینده سیاست گذاری بزرگ ترین بانک مرکزی جهان افزوده است. جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا که پیشتر  گفته بود تحت سیاست گذاری جدید، نرخ تورم به تدریج از سطح هدف گذاری شده دو درصدی عبور خواهد کرد، در یک موضع گیری جدید گفت قرار است نرخ تورم در محدوده دو درصدی نوسان کند و اجازه داده نخواهد شد که اختلاف تورم با سطح دو درصدی هدف گذاری شده خیلی زیاد شود.

تحلیل گران ارزی معتقدند معنای سخنان پاول این خواهد بود که نرخ بهره برای مدت طولانی تری از حد انتظار قبلی در سطح بسیار کم حفظ خواهد شد و حتی ممکن است در یک سنت شکنی، بانک مرکزی آمریکا تصمیم بگیرد راه همتایان خود در اروپا و ژاپن را در پیش گیرد و نرخ بهره را به سطح منفی برساند. سیاست گذاری قبلی تورمی از سال ۲۰۱۲ تاکنون چارچوب اصلی سیاست گذاری های پولی و مالی فدرال رزرو بوده است. پاول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نرخ تورم بسیار پایین فعلی می تواند ریسک های محسوسی را متوجه اقتصاد کند، افزود: انتظار بسیاری از فعالان بازار در حال حاضر این است که نرخ تورم را به سمت بالا سوق دهد. تزریق صدها میلیارد دلار نقدینگی به اشکال مختلف هنوز نتوانسته است نیازهای بازارهای مالی را به طور کامل برطرف کند و نگرانی از طولانی تر شدن احیای رشد اقتصادی آمریکا باعث کاهش انگیزه معامله گران به نگهداری دلار شده است. 

ریکاوری اقتصادی آمریکا از بحران کرونا یک ریکاوری کند خواهد بود

رئیس شعبه کلیولند فدرال‌رزرو، لورتا مستر، می‌گوید آمریکا به بسته‌های کمک مالی بیشتری نیاز خواهد داشت چراکه ریکاوری اقتصادی از بحران کرونا یک ریکاوری کند خواهد بود. مستر گفت: هنوز مشکلات بیشتری بر سر را ما قرار دارند و ما باید اقتصاد را در عبور از این مسیر تقویت کنیم. او گفت: ما باید وقت بیشتری را برای ارزیابی چشم‌انداز اقتصاد صرف کنیم اما من معتقدم سیاست‌گذاری پولی سازنده در مسیر ریکاوری اقتصادی بسیار اهمیت خواهد داشت. مستر همچنین اشاره کرد که داده‌های با تکرار زیاد که مورد بررسی فدرال‌رزرو قرار گرفته نشان می‌دهند از زمان بازگشایی اقتصاد، فعالیت‌های اقتصادی اندکی کند شده‌اند.

واکنش بانک مرکزی به اخبار انتشاریافته درمورد دارایی های این بانک در بورس آلمان

معاون حقوقی بانک مرکزی درخصوص اخبار انتشار یافته مبنی بر شکایت برخی شکات آمریکایی در نیویورک برای دستیابی به دارایی این بانک در بورس آلمان گفت: این موضوع مربوط به اوراق بهادار متعلق به بانک مرکزی ایران است که نزد موسسه «کلیراستریم» در لوکزامبورگ باقیمانده و ارتباطی به کشور آلمان ندارد.

ارزش سهام تکنولوژی آمریکا از ارزش کل بازار سهام اروپا بیشتر شد

طبق تحقیقات جهانی بانک آمریکا، رشد بی‌رویه ارزش سهام شرکت‌های تکنولوژی آمریکا در سال‌های اخیر باعث شده است تا ارزش این شرکت‌ها از کل بازار سهام اروپا بیشتر شود. این بانک در گزارش جدید خود اعلام کرد برای اولین بار در تاریخ ارزش بازار شرکت‌های تکنولوژی آمریکا از ۹.۱ تریلیون دلار فراتر رفته که این از ارزش کل بازار اروپا، شامل انگلیس و سوئیس، که در حال حاضر ۸.۹ تریلیون دلار است، بیشتر است. بانک آمریکا در گزارش خود اشاره کرده است که در سال ۲۰۰۷ ارزش بازار اروپا ۴ برابر ارزش سهام تکنولوژی آمریکا بوده است. عبور ارزش سهام تکنولوژی آمریکا از کل سهام قاره اروپا در حالی اتفاق می‌افتد که بازار سهام آمریکا از شرکت‌های عظیم تکنولوژی متراکم شده که این موجب نگرانی برخی از استراتژیست‌های بازار شده است. در ماه ژانویه ۵ شرکت برتر تکنولوژی آمریکا، اپل، آلفابت، آمازون، مایکروسافت و فیسبوک، ۱۷.۵ درصد از شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ را به خود اختصاص داده بودند و گرایش به سوی تکنولوژی در طول پاندمی کرونا این رقم را به بالای ۲۰ درصد رسانده است. غول تکنولوژی مصرفی، اپل، به تنهایی بیش از ۲ تریلیون دلار ارزش دارد.

۱.۵ میلیون مالک خانه خالی پیامک مالیاتی دریافت کردند

محمود محمودزاده معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسارزی با اشاره به ارسال پیامک مالیاتی به مالک خانه های خالی ، اظهار داشت: در مرحله اول اطلاعات واحد مسکونی خالی از سکنه به مالک پیامک می شود و این مهلت به مالک داده شده که نسبت به این اطلاعات در صورت نادرست بودن،  در  قالب پیامک برگشت اعتراض خود را ارسال کند. وی ادامه داد: با آغاز به کار سامانه، روزانه متوسط بین 100 تا 150 هزار پیامک به مالکان خانه های خالی ارسال شده است و تا الان به تعداد 1.5 میلیون پیامک به مالک خانه های خالی رسیده ایم. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مالکان گروه به گروه پیامک برگشت تایید اطلاعات و یا عدم تایید آن را ارسال می کنند و و برگشت اطلاعات در حال انجام است. پس از انجام این عملیات، اطلاعات پردازش و صحت سنجی خواهند شد. به نقل از ایلنا؛ محمودزاده با بیان اینکه هم به مالکان حقیقی و هم حقوقی پیامک ارسال شده است،  گفت: از حقوقی ها به شماره ای که ثبت شده پیامک ارسال می شود که آن شماره می تواند شماره تماس اعضای هیات مدیره یا شماره ثبتی شرکت باشد.

نوسان قیمت طلا ادامه دارد

تحلیلگران بازار جهانی پیش بینی می کنند نوسان قیمت طلا ادامه خواهد داشت و ممکن است از نوسان ۱۰۰ دلاری معاملات روزانه در هفته ای که گذشت هم بیشتر باشد. به گزارش ایسنا، با وجود دورنمای مثبتی که پیش روی بازار طلا وجود دارد، نوسان قیمتها در هفته گذشته باعث شد سرمایه گذاران به دنبال انتخاب یک استراتژی برای معاملات باشند و همزمان طلا در بالای مرز ۱۹۰۰ فراز و فرود چشمگیری را تجربه کرد. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک ۴۲ دلار و ۳۰ سنت معادل ۲.۲ درصد افزایش پیدا کرد و در ۱۹۷۴ دلار و ۹۰ بسته شد و برای کل هفته ۱.۴ درصد افزایش ثبت کرد.

پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکو متالز در این باره گفت: ما در چند هفته گذشته شاهد نوسان بالای قیمتها بودیم و این وضعیت تغییری نخواهد داشت. عوامل تاثیرگذار زیادی شامل ارزش بازار سهام، اظهارات روز پنج شنبه رییس بانک مرکزی آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا وجود دارد. نوسان قیمتها تا دسامبر ادامه خواهد داشت و معاملات را بی نهایت دشوار می کند. هر گونه خبری که اعلام می شود ممکن است باعث نوسان قیمتها شود. وی به صعود قیمت اونس طلا به مرز ۲۰۰۰ دلار خوش بین بوده و گفت: اگر طلا بتواند در بالای این سطح مهم به صعود بیشتر ادامه دهد، افزایش قیمت بیشتری پیدا خواهد کرد.

حمله ترامپ به برنامه های اقتصادی جو بایدن

رئیس جمهور آمریکا برنامه های اقتصادی رقیب انتخاباتی اش را برای طبقه متوسط این کشور مخرب خواند. به نقل از سی ان بی سی، دونالد ترامپ که به طور رسمی نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ آبان امسال شده است، بار دیگر از عملکرد دولتش در حوزه مقابله با کرونا دفاع و دموکرات ها را به فرافکنی متهم کرد. وی جو بایدن- نامزد حزب دموکرات در انتخابات را یک تهدید واقعی برای احیای اقتصاد آمریکا معرفی کرد و افزود: برنامه های بایدن فشار مالیاتی زیادی را متوجه شهروندان آمریکایی به ویژه طبقه متوسط خواهد کرد. ترامپ با اشاره به برنامه تیم بایدن برای افزایش چهار تریلیون دلاری مالیات ها در این کشور گفت: او خود را نور نجات معرفی می کند اما در حقیقت کشور مان را تاریک خواهد کرد.

نگاه تازه واردها به بازار بورس بلند مدت باشد

مهدی طغیانی در تحلیل دلایل نوسان هفته گذشته بازار بورس و نگرانی ایجاد شده برای سهامداران خرد، گفت: نوسان از ذات بازار بورس است و این بازار بالا و پایین بسیار دارد اما آنچه مهم است نگاه بلند مدت به بازار سرمایه است هرچند امروز سرمایه گذاران خرد به دنبال سود در کوتاه مدت بوده و به محض پایین آمدن شاخص بورس با وحشت می خواهند سرمایه خود را بیرون آورند. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه استراتژیک به بازار برای افراد در طولانی مدت سودآور خواهد بود، افزود: از آنجا که رسیدن به این نگاه نیازمند آموزش است رسانه ملی باید پای کار آمده و رفتار صحیح در بورس را به مردم یا همان سرمایه‌گذاران خرد آموزش دهد. به گفته وی در حالی اکنون حجم بالایی از سرمایه گذاری‌ها در بازار سرمایه، مربوط به نقدینگی های خرد مردم است که صاحبان آن به هیچ عنوان صبور نبوده و درصورت مواجه شدن با کوچکترین نوسانی قصد ترک بازار را می‌کنند.

طغیانی روند افزایشی شاخص بورس طی چند ماه گذشته و روند رو به کاهش آن در هفته‌های اخیر را در هر دو حالت غیرطبیعی دانست و افزود: مسئله اصلی ایجاد وضعیت پایدار بر بازار است درواقع نوسانات شدیدِ مقطعی از بازار باید دور شود و بازار به شرایط بنیادین خود باز گردد بدین معنا که نوسانات به جای جنبه احساسی شکل بنیادین به خود بگیرند. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه نگاه تازه واردها به بازار بورس بلند مدت باشد، توضیح داد: تصور رسیدن به سود 50 تا صد در صدی در مدت کوتاه به هیچ عنوان منطقی نبوده و حتی اگر زمانی هم این اتفاق رخ دهد باز هم طبیعی نیست چراکه متوسط عایدی بازار باید با سودآوری سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور و سودآوری کارخانه‌جات نسبت مشخصی داشته باشد. /خانه ملت

بزرگترین مانع در پرداخت وام ازدواج چیست؟

سیدغنی نظری خانقاه از عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج، گفت: شرط معرفی ضامن کارمند رسمی دولت با گواهی کسر از حقوق، بزرگترین مانع در پرداخت وام خرد به جوانان است چراکه تعداد کارمندان رسمی در خانواده‌ها بسیار کم شده است، درواقع معرفی ضامن کارمند رسمی برای دریافت وام اولین مانع ارائه تسهیلات به جوانان است به همین دلیل کمیسیون اقتصادی باز هم به موضوع تسهیل شرایط پرداخت این وام به جوانان ورود می‌کند. نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دریافت ضمانت برای بازگشت منابع توسط بانک‌ها طبیعی است اما نباید سختگیرانه باشد، افزود: گاهی مردم با مراجعه به نمایندگان گلایه می‌کنند که ما ضامن داریم اما شرایط مورد نظر بانک‌ها مانند اداری و قراردادی یا کارمند بودن را دارا نیستند. وی میزان وام ازدواج جوانان را متناسب با شرایط امروز کشور ندانست و افزود: بانک‎ها می‌توانند با تسهیل شرایط ضمانت به جوانان کمک کنند که متاسفانه برخی بانک‌ها از این موضوع استنکاف می‌کنند. عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج یا وام های خرد دیگر از بی‌اطلاعی مردم و عدم کنترل و نظارت بانک مرکزی بر عملکردشان سوءاستفاده می کنند. در حال حاضر بصورت دقیق مشخص نیست که منابع قرض‌الحسنه بانکی در قالب چه تسهیلاتی پرداخت می شود که باید این موضوع شفاف شود، در هر صورت ضعف جدی در نظارت بانک مرکزی بر ساختار پرداخت وام های خرد و وام ازدواج وجود دارد.

تجارت بیش از ۵ میلیارد دلاری کشور در مرداد

سخنگوی گمرک: کارنامه تجارت خارجی کشورمان در مرداد به ۵ میلیارد و ۳۷ میلیون دلار رسید که از لحاظ وزنی در این ماه، صادرات سه و نیم برابر واردات بوده است.

 

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: شب های محرم هفته دولت دارا دوم تاسوعا عاشورا روستای ابوالفضل سرژیک تیموریان دلار بورس شب های محرم هفته دولت دارا دوم تاسوعا عاشورا روستای ابوالفضل سرژیک تیموریان ارزش سهام تکنولوژی آمریکا پرداخت وام ازدواج تکنولوژی آمریکا بانک مرکزی آمریکا ریکاوری اقتصادی تریلیون دلار سیاست گذاری بازار بورس نوسان قیمت بازار سهام مالک خانه نرخ تورم کل بازار شرکت ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۹۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات کالا بهانه است؛ هدف اصلی خروج ارز از کشور است

روزنامه شرق در یادداشتی نوشت: معمولا بعد از رسانه‌ای‌شدن پرونده شرکت‌هایی که دارای تعهدات ارزی ایفانشده هستند، این سؤال در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد که چگونه امکان دارد شرکت‌ها، اعم از تولیدی یا بازرگانی برای واردات کالا از بانک مرکزی ارز دریافت کنند و نسبت به واردات کالاهای ثبت سفارش شده خود اقدام نکنند؟

از گذشته‌های نه‌چندان دور و قبل از تشدید تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا و قطع سیستم سوییفت و محدودشدن روابط کارگزاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی، اکثر قریب به اتفاق واردکنندگان کالا، پس از اخذ پیش‌فاکتور از فروشنده خارجی و ثبت سفارش ورود کالا، برای اطمینان از دریافت کالای خود از فروشنده به بانک‌ها مراجعه و درخواست صدور اعتبارات اسنادی به نفع ذی‌نفع خارجی اعتبار می‌کردند.

بانک‌ها نیز پس از دریافت اسناد حمل کالای مطابق شرایط اعتبار اسنادی، اقدام به خرید ارز از بانک مرکزی و پرداخت آن به فروشنده از طریق بانک کارگزار خارجی می‌کردند.

با توجه به اینکه فرایند یادشده تحت قوانین منتشرشده اتاق بازرگانی بین‌المللی (یوسی‌پی، اینکوترمز و…) انجام می‌شد، احتمال قصور طرفین در ایفای تعهدات خود به طور معناداری کاهش می‌یافت.

با توجه به اینکه تا اواخر دهه ۸۰ شمسی اختلاف نرخ ارز در بازار آزاد و بانک‌ها وجود نداشت، خروج ارز از کشور مطلوبیت چندانی برای واردکنندگان کالا نداشته و در مواردی صرفا اقدام به گران‌نمایی کالای خود و کسب سود بیشتر می‌کردند که در نهایت این گران‌نمایی نیز قیمت تمام‌شده کالا را افزایش می‌داد و متأسفانه ضمن اینکه واردکننده مالیات کمتری به جهت کمترشدن فاصله قیمت تمام‌شده خرید کالا و فروش آن در بازار و شناسایی سود ریالی کمتر در اظهارنامه مالیاتی خود، پرداخت می‌کرد، مصرف‌کننده نهایی نیز قیمت بالاتری بابت خرید کالا پرداخت می‌کرد. در واقع به علت گران‌نمایی، علاوه بر سود ریالی، بخشی از سود ارزی نیز بدون پرداخت مالیات نصیب واردکننده می‌شد.

در شرایط اقتصادی آن سال‌ها بیشترین خطر موجود در فرایند یادشده متوجه بانک‌ها بوده و زمانی پدید می‌آمد که واردکننده کالا در سرسید پرداخت اعتبار اسنادی، نسبت به تأمین وجه ریالی، برای خرید ارز از بانک مرکزی اقدام نمی‌کرد و بانک عامل به اجبار اقدام به خرید ارز از محل منابع خود کرده و موجب افزایش مطالبات معوق و رشد شاخص «ان‌پی‌ال» در بانک‌ها می‌شد.

از سال‌های آغازین دهه ۹۰ شمسی تا به امروز به علت تشدید تحریم‌ها و همچنین محدودشدن روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی و در مقاطعی قطع سیستم سوییفت، شرکت‌ها به آرامی روی به واردات کالا از طریق حواله بازرگانی آوردند که ریسک بیشتری دارد.

بخش کوچکی از واردکنندگان به خاطر تفاوت نرخ ارز موجود در بازار آزاد و بانک‌ها (درحال‌حاضر سامانه نیما) و دیگر خلأهای کنترلی و راستی‌آزمایی موجود در کشور و همچنین انتفاع بسیار زیاد ناشی از تفاوت نرخ ارز و رانت‌های موجود در اقتصاد دولتی، اقدام به ایجاد شبکه‌ای از ذی‌نفعان واحد در داخل و خارج کشور کرده و ارز را تحت عنوان واردات کالا از کشور خارج کرده و کالایی وارد نمی‌کنند و بخشی از شرکت‌ها نیز پس از واردات از تفاوت نرخ ارز ناشی از گران‌نمایی خود استفاده می‌کنند. البته لازم به ذکر است که دراین‌میان، افراد و شرکت‌هایی نیز هستند که در هیچ‌یک از این دو گروه جای نگرفته و به طور کاملا سالم و قانونی اقدام به واردات کالاهای بازرگانی و مواد اولیه تولید می‌کنند.

در یک دهه اخیر دولت‌های مختلف به دلایل متعدد مانند کنترل قیمت کالاهای اساسی، جلوگیری از افزایش تورم کالاهای اساسی و دارو، کنترل قیمت ارز و… اقدام به تخصیص ارز ترجیحی (۱۲۲۶۰.۴۲۰۰۰ و ۲۸۵۰۰۰ ریالی) و ارز سامانه نیما برای واردات کالا می‌کردند که با وجود صحیح‌نبودن از نظر اقتصادی و تدوین مقررات نظارتی متعدد به دلایل یادشده مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

در واقع به علت گران‌نمایی کالا بخشی از ارز کشور به طور مستتر و تحت عنوان واردات کالا از کشور خارج شده و باعث نمایش غیرواقعی‌تر ارز تجاری کشور شده و برنامه‌ریزی سیاست‌گذاران اقتصادی کشور را تحت تأثیر می‌گذارد؛ اما با ابراز تأسف فراوان یکی از دلایل نامشهود گسترش خروج مستتر ارز، رعایت‌نشدن حلقه گم‌شده این روزهای جامعه یعنی «اخلاق» از طرف برخی از واردکنندگان کالا است.

بسیاری از این اشخاص که به نظر خودشان افراد باهوشی هستند، در این دوران سخت اقتصادی که سفره مردم به علت تورم روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود، فقط به فکر انتفاع خود بوده و در واقع بخشی از درآمد خود را به طور غیرمستقیم از سفره مردم برداشته و ادعای هوش بالا در بازرگانی را دارند؛ درحالی‌که دست‌شان دیگر برای همه رو شده است.

نویسینده: یونس اکبری

دیگر خبرها

  • معامله گران محتاط شدند / بازار طلا به کف حمایت برگشت
  • شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته، 12 هزار افت کرد
  • شناسایی ۳۰ هزار خانه خالی در شهرهای جدید
  • واردات کالا بهانه است؛ هدف اصلی خروج ارز از کشور است
  • شهرهای جدید دیگر بهشت محتکران نخواهد بود
  • افزایش ۱۵۸ درصدی میانگین قیمت یک متر خانه در تهران/ گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌ها در کدام مناطق پایتخت معامله می‌شود؟
  • پاسخ عجیب بانک مرکزی به درخواست زوج‌های جوان: «هیچ بانکی اعتبار پرداخت وام ازدواج ندارد»
  • پیگیری وضعیت وام ازدواج با کد ملی
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷