Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@23:07:24 GMT

ایلام در روز عاشورا معطر از ذکر یا حسین(ع)

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۲۹۶۰۲

ایلام در روز عاشورا معطر از ذکر یا حسین(ع)

به گزارش ایرنا، امروز همزمان با عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش، مردم ولایتمدار ایلام به عزاداری و سینه زنی پرداختند تا در هر مکانی عشق و ارادت خویش را به خاندان اهل بیت نمایان کنند.

عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت در دروازه عتبات عالیات، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک با شرکت در آیین های عزداری، عشق خود را به امام حسین (ع) نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها در حالی که تب و تاب کرونا هر روز شمار زیادی از مردم را مبتلا می کند اما عشق و ارادت به ابا عبدالله الحسین(ع) آنچنان همه را شیفته خویش نموده که هر جا بساط روضه و سینه زنی و نوحه خوانی برپا باشد، با رعایت اصول و موازین بهداشتی، عزاداری امام شیعیان را به جا آورده و شور و شعور حسینی را که در وجودشان نهادینه شده، نشان دهند.

اینجا شاهراه عبور زائران عتبات عالیات در اربعین و سایر روزهای سال است و معطر به عطر سلام، صلوات و امسال به واسطه کرونا هرچند دیگر از آن شلوغی و ازدحام جمعیتی که مشتاقانه راهی کربلا بودند، خبری نیست اما در درون قلب این همه عاشقی که به ادای احترام به مولا و آقایشان رخت سیاه یر تن کرده اند، ارادت و مشتاقی برای حضور و عرض ادب موج می زند.

باز هم جوانان پر شور و عاشق امام حسین(ع) با نوحه خوانی و سینه زنی نوای لبیک یا حسین(ع) سر داده و عشق و ارادت خویش را نمایان کرده اند.

مردم ایلام تا پاسی از شب با حضور در مصلی، خیابانهای اصلی، امامزاده ها و بقا متبرکه مساجد و حسینیه ها در فضای باز و با رعایت موازین بهداشتی از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و ازدحام نکردن، عزاداری کردند.

در این مکان های مذهبی آیین های نوحه خوانی و سینه زنی با حفظ اصول بهداشتی برگزار شد و مردم فهیم و عاشق ابا عبدالله الحسین(ع) در چهارچوب این پروتکل ها، برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان شور حسینی را با همه محدودیت ها نشان دادند.

در برخی از  محله های شهر ایلام نیز دسته های عزاداری به صورت ثابت و سیار در مقابل مسجد و در فضای باز عزاداری کردند و از داغ غم فرزند بی بی دو عالم و در رثای سقای کربلا اشک غم از دیده فرو ریختند.

این در حالی است که بسیاری از شهروندان نیز در خانه های خود در عزای این امام بزرگوار اشک ریختند و هم ناله با زینب کبری(س) عزدار امام و سرور خویش بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام که بر ضرورت رعایت پروتکل ها به ویژه زدن  ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در این آیین ها حضور داشتند.

دکتر جمیل صادقی فر افزود: گشت های مشترک در این ایام به صورت مکرر از محل برگزاری مراسمات عزداری بازدید و موارد بهداشتی را اعلام داشتند.

وی گفت: مردم با همه عشق و ارادتی که به ابا عبدالله(ع) دارند با رعایت تذکرات بهداشتی بیشتر در خانه های خود به عزاداری پرداختند و تجمعات و شلوغی سالهای قبل به دلیل کرونا، امسال مشاهده نشد.

وی اضافه کرد: بیشتر افرادی که در حسینه ها و تکایا حضور یافتند از قشر جوانان بودند و افراد مسن وکودکان و افراد دارای بیماری زمینه ای در بین آنان کمتر به چشم می خورد.
صادقی فر گفت: پیش از این اعلام شده بود اگر محرم امسال هر خانه یک حسینیه  باشد می‌توان ضمن عزاداری از خطر انتشار کرونا جلوگیری کرد و بسیاری از مردم به این مورد توجه داشتند.

وی افزود: ظرفیت ۲۵ درصدی مساجد تنها برای اقامه نماز اعلام شده و برای حضورهیات یا حتی سینه زنی نیست و اجرای چنین برنامه‌هایی به ویژه در فضای بسته پروتکل‌ها را زیر سوال می‌برد که خوشبختانه در بسیاری از مناطق رعایت شد و در بیرون مساجد با چیدن صندلی و رعایت فاصله گذاری مردم به عزداری پرداختند.

به گزارش ایرنا، بر اساس دستورالعمل و ضوابط برگزاری آیین های محرم و صفر دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، آیین عزاداری ماه محرم صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله حداقل ۲ متر از هر طرف و تجمعات حداقلی برگزار می‌شود، زمان برگزاری نیز حداکثر باید ۲ ساعت باشد.

جابه جایی هیات ها، دسته روی و نیز استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است اما برگزاری آیین سینه زنی و زنجیرزنی (با زنجیرشخصی) در محل ثابت و بدون جا به جایی مجاز بود.

این در حالی است که جابه جایی هیات ها، دسته های عزداری و نیز استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع بود و دسته های عزداری در محل مساجد به سینه زنی پرداختند.

همچنین بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی ایلام با توجه به مصوبات شورای تأمین و ستاد مقابله با بیماری کرونا در استان، به‌ منظور حفظ سلامتی شهروندان و جلوگیری از شیوع این بیماری، تردد وسایل نقلیه و هیات‌های عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورای با محدودیت‌هایی همراه بود.
روز عاشورا امسال شور و ارادت عاشقان ابا عبدالله الحسین(ع) در گوشه و کنار شهر در مساجد و تکایا و بقا متبرکه با حضور عزداران حسینی (ع) سپری شد.

بی گمان این شور و ارادت در وجود هر مسلمان و انسان آزاده ای نهادینه شده و هیچ محدودیتی نمی تواند مانع نمایان شدن این عشقی خدایی داشته باشد و تنها تاکید بر ضرورت حفظ سلامت افراد برای قطع زنجیره کرونا و پیشگیری از فوت بیشتر افراد امسال موجب شد که دسته جات عزداری در خیابانها همچون سالهای قبل حضور پیدا نکنند اما عزداری و سینه زنی برای امام حسین(ع) و یارانش در هر خانه ای برپا بود.

برچسب‌ها ماه محرم استان ایلام ماه محرم و کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم استان ایلام ماه محرم و کرونا ماه محرم استان ایلام ماه محرم و کرونا فاصله گذاری ابا عبدالله عشق و ارادت سینه زنی پروتکل ها امام حسین آیین ها حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۹۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز فعالیت ستاد اربعین دستگاه‌های وابسته به وزارتخانه در سیستان و بلوچستان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سیدمحمدرضا حسینی اظهار  داشت: سیستان و بلوچستان به عنوان دروازه شرقی حرم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) طی سالیان اخیر پذیرای خیل عظیم زائران پاکستانی اربعین حسینی است که وظیفه داریم به نحو مطلوب شرایط را برای استقبال از زائران امام حسین(ع) فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: سال گذشته با تشکیل قرارگاه مرکزی اربعین در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برنامه‌ریزی برای استقبال، اسکان و پذیرایی از زائران اربعین حسینی در چند نقطه کشور، اقدامات خوبی صورت گرفت که در سال جاری تقویت خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در فرصت محدود باقیمانده، دستگاه‌های تابعه وزارتخانه باید در قالب ستاد اربعین فعالیت خود را آغاز و نسبت به اتخاذ شرایط مطلوب برای میزبانی هرچه بهتر از زائران پاکستانی ابا عبدالله الحسین(ع) اقدام کنند.

حسینی گفت: نشر و گسترش معارف امام حسین(ع) در سراسر گیتی وظیفه تک تک محبین و علاقمندان به مکتب اهل بیت علیهم السلام است که میزبانی شایسته از زوار ابا عبدالله و تسهیل شرایط برای زیارت از جمله راه‌های گسترش معرفت حسینی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • دشمنان نظام و ملت ایران مرعوب تربیت یافتگان مکتب شهدا هستند
  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز