Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@06:08:32 GMT

شور و شعور عاشورایی در گرمای کرونا

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۳۴۴۸

شور و شعور عاشورایی در گرمای کرونا

گروه ایران زمین - امسال مردم در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرها و روستاهای سراسر کشور همزمان با رعایت موارد و اصول بهداشت فردی و جمعی شرکت کردند و در مظلومیت شهدای کربلا به سوگ نشستند.

عاشقان امام حسین(ع) امسال تلاش کردند با شیوه‌هایی جدید همچون راه‌اندازی کاروان‌های ماشینی، حضور در پشت بام‌ها، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای برگزاری مراسم آنلاین عزاداری، برگزاری مراسم در فضاهای باز و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. مراسم روز عاشورا را در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی با شور هرچه تمام تر  برگزار کنند.
برگزاری مراسم عزاداری
در پشت‌بام‌ها
در شهرهای استان یزد که آیین‌های عزاداری شورانگیز  و نخل‌گردانی اش شهرت دارد هیچ برنامه جمعی عزاداری در فضاهای مسقف برگزار نشد. اگرچه عاشورای امسال در شهر یزد حرکت هیأت‌های عزاداری، شبیه‌گردانی، نخل‌برداری و علم‌برداری انجام نشد اما عزاداران با پایبندی به مقررات بهداشتی مراسم‌ را به شیوه‌ای نوین برگزار کردند.
سید ناصرحیدری معاون فرهنگی اداره ‌کل تبلیغات اسلامی یزد در این زمینه به «ایرنا»، گفت: امسال شیوع کرونا نحوه عزاداری‌ها را تغییر داد اما مردم استان به همکاری با هیأت‌ها با حفظ اصول بهداشتی مراسم روز عاشورا را با شکوه هرچه تمام تر برگزار کردند.  
وی ادامه داد: به منظور انجام دستورالعمل ستاد کرونا، اقامه نمازظهر عاشورا با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در شهرها و روستاهای استان در فضای باز برگزار شد. همچنین هیأت‌ها با حضور در مناطق مشخص شده در ساعاتی محدود با استفاده از ماسک به عزاداری پرداختند. در همین راستا مردم مؤمن استان با حضور در پشت بام، پنجره منازل، با فریاد لبیک یا حسین(ع) با شهدای مظلوم کربلا میثاقی دوباره بستند.
حسینیه‌های سیار تجربه متفاوت در لرستان
مردم لرستان نیز همچون دیگر نقاط کشور با وجود نگرانی از شیوع کرونا با رعایت کامل اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، مراسم روز عاشورا را برگزار کردند.
هر چند مراسم‌ متداول هر ساله برگزار نشد اما هر منزل به تنهایی حسینیه‌ای برای عزاداری شده بود و مردم پرچم‌های سیاه را بر سر در هر خانه و مغازه، برافراشته کردند.
تمام مراسم‌ها به صورت محدود در فضای باز با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد. حسینیه‌های سیار هم تجربه متفاوتی بود که برای اولین بار در محله‌های مختلف لرستان برپا شد و هریک از اهالی محل با نشستن بردرب منازل خود در عزای سیدالشهدا به سوگ نشستند. همچنین نیروهای جمعیت هلال احمر برای تب‌سنجی و نظارت بر رعایت دستورهای بهداشتی در محل برگزاری مراسم مستقر بودند و در طرح نذر سلامت نیز ماسک و اقلام بهداشتی توسط هیأت‌های مذهبی توزیع شد.
هیأت‌های مذهبی هم با استفاده از فرصت و ظرفیت‌های فضای مجازی تمام مراسم‌ را به صورت آنلاین برای شهروندانی که شرایط پرخطری داشتند برگزار کردند.
ظهر عاشورا در خوزستان
عزاداران خوزستانی هم مراسم عاشورای حسینی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و عشق خود را به امام حسین(ع) نشان دادند.
مردم این استان با وجود گرمای هوا مراسم عزاداری را در فضای باز مساجد و حسینیه‌ها با رعایت موازین بهداشتی از جمله رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک برگزار کردند.
در برخی محله‌های خوزستان نیز دسته‌های عزاداری به صورت ثابت در محله خود عزاداری کردند و استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را سرلوحه کار داشتند. عده‌ای از مردم نیز در خانه‌های خود درعزای این امام بزرگوار اشک ریختند و دین خود را ادا کردند. بسیاری از عزاداری ها نیز به صورت زنده از شبکه‌های مختلف صدا و سیما برای مردم پخش شد.
راه‌اندازی کاروان‌های خودرویی در کرمان
مردم استان کرمان هم امسال با برپایی مجالس عزاداری روز عاشورا به شکل جدید در سوگ امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلا اشک ماتم ریختند و جلوه‌هایی از معرفت حسینی خود را به نمایش گذاشتند. در این راستا دسته‌های عزاداری به منظور جلوگیری از ازدحام با راه‌اندازی کاروان‌های خودرویی و سیستم‌های صوتی سیار فضای محله‌های استان را مملو از حزن و اندوه کردند تا تاریخ بار دیگر شاهد جلوه‌های عاشورایی این ملت ولایی باشد.
عاشورایی متفاوت در مشهدالرضا
در مشهد الرضا هم که هر ساله میزبان دسته‌های عزادار از مناطق دور و نزدیک بود امسال به علت شیوع بیماری کرونا هیچ هیأتی وارد بارگاه رضوی نشد اما عاشقان سیدالشهدا(ع) به خاطر جلوگیری از مخاطرات ناشی از ویروس کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل‌های تعیین شده حضور یافته و فریاد یا حسین(ع) سر دادند.
در این استان هم مانند سراسر کشور در روز عاشورا براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا دسته‌های عزاداری به‌خاطر جلوگیری از شیوع بیماری اجازه حرکت در خیابان‌ها را نداشتند اما مراسم عزاداری به صورت متمرکز و در سه محور در 3 خیابان‌ شیرازی، امام رضا(ع) و طبرسی منتهی به حرم مطهر رضوی برگزار شد. چند هیأت‌ نیز با خودرو در خطوط بی.آر.تی منتهی به حرم مطهر رضوی مستقر شده و به عزاداری پرداختند.
مراسم خطبه‌خوانی نیز همچون سال‌های گذشته در حرم مطهر رضوی با حضور زائران و مجاوران و خادمان آن حرم ملکوتی برگزار شد. همچنین مراسم شام غریبان شهادت حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) در مناطق مختلف شهر مشهد و حرم نورانی حضرت رضا(ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپا شد.

نیم نگاه

عاشقان امام حسین(ع) امسال تلاش کردند با شیوه‌هایی جدید همچون راه‌اندازی کاروان‌های ماشینی، حضور در پشت بام‌ها، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای برگزاری مراسم آنلاین عزاداری، برگزاری مراسم در فضاهای باز و... مراسم روز عاشورا را در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی با شور هرچه تمام تر  برگزار کنند.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رعایت پروتکل های بهداشتی راه اندازی کاروان فاصله گذاری اجتماعی مراسم روز عاشورا برگزاری مراسم برگزار کردند امام حسین ع پشت بام برگزار شد هیأت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۳۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا

مراسم معارفه رایزن جدید فرهنگی ایران در ونزوئلا در سفارت ایران در کاراکاس برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مراسم معارفه علی فرامرزی، رایزن فرهنگی جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا  امروز شنبه با حضور حجت الله سبحانی، سفیر ایران در مقر سفارت در کاراکاس برگزار شد.

در این دیدار سلطانی از شروع به کار رایزن فرهنگی جدید ایران پس از پنج سال وقفه استقبال کرد.

در این دیدار همچنین فرامرزی به بیان برخی مطالب در حوزه‌های فرهنگی پرداخت و تاکید نمود که در دوره جدید با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در اجرای فعالیت‌های فرهنگی اهتمام جدی خواهد داشت.

چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کنندهحمله به سفارت ایران صفحه جدیدی از جنگ افروزی است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • مراسم تودیع و معارفه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا
  • مراسم تجلیل از قهرمانان کشتی اصفهان برگزار شد
  • یادواره شهید گمنام در دانشگاه علم و هنر یزد برگزار می‎‌شود
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی