Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:32:17 GMT

سمنانی، گویشی غنی در دل شهری کویری

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۵۴۲۵

سمنانی، گویشی غنی در دل شهری کویری

به گزارش ایرنا، کتاب «گویش سمنانی، جنس دستوری و حالت‌های نحوی»  در پنج گفتار به بررسی پیچیدگی ها و توصیف واژگان گویش سمنانی می پردازد و با بررسی گویش، گویشور، اسم و جنس دستوری به سایر مطالب ورود می کند.

توصیف واژگان کلیدی، مروری بر تحقیقات انجام شده، موازین جنس دهی به اسامی در زبان های دنیا و گویش سمنانی، بررسی مقوله حالت و نتایج بخش های این کتاب پژوهشی را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تعریف گویش در ابتدای کتاب آمده است: گویش به گونه ای اطلاق می گردد که از نظر تلفظی، دستوری و واژگانی با گونه های دیگر موجود در مرز جغرافیایی و سیاسی مشترک متفاوت باشد (کریستال، ۲۰۰۳) و گویشور شخصی است که از گویش به صورت گفتاری برای مقاصد مختلف ارتباطی استفاده می‌کند که معمولا در محافل غیررسمی، دوستانه و خانوادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویلیام سامارین گویشور را کسی می‌داند که نمونه هایی از زبان را به پژوهشگر ارائه می دهد چه به صورت ابداع چیزهایی که اهل زبان ممکن است آن ها را به زبان بیاورند. گویشگر می تواند سخنگوی تصادفی زبان باشد که پژوهشگر  اطلاعاتی را از او کسب می‌کند، اما او معمولا کسی است که به گونه ای کم و بیش و به خاطر مطالعه زبان با پژوهشگر ملاقات می کند.

بخشی از کتاب

در این گویش جنس دستوری دوگانه مذکر و مونث در سطح اسم؛ اعم از اسامی خاص، عام ذات، معنا، نام افراد، مکان ها، خوراکی ها، جانوارن و هر نوع اسم دیگر وجود دارد.

واژه هایی که از زبان دیگر وارد این گویش می شوند؛ از این قانون تبعیت می‌کنند. علاوه بر اسم در بعضی از حوزه ها و طبقات جنس دستوری مشهود است. در بخش ضمایر، ضمایر شخصی و سوم شخص مفرد، مذکر و مونث متفاوت است.

ضمائر اشاره مفرد دور و نزدیک هم چنین تمایزی دارند. هدفی که این تحقیق به دنبال آن است، معیار جنس دستوری در بخش اسامی گویش سمنانی و سپس تاثیر آن بر حالت های فاعلی و مفعولی است. بدین منظور ۳ هزار اسم در گویش سمنانی مورد مطالعه قرار گرفت. ۹۰ درصد واژه ها از کتاب «واژه نامه گویش باستانی سمنانی» نوشته محمد حسن جواهری و پرویز پژوم شریعتی استخراج و بقیه با روش مصاحبه کتبی و شفاهی، پرسشنامه و ضبط صدا جمع آوری گردید.

 درباره نویسنده

سراج متولد ۱۳۵۳ و روشن متولد ۱۳۳۴ است و این کتاب بر اساس بخشی از پایان نامه کارشناسی ارشد نویسنده در سال ۱۳۷۸ به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا سمنان ادبیات زبان شناسی آموزش زبان مادری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا سمنان ادبیات زبان شناسی آموزش زبان مادری کتابخانه ایرنا سمنان ادبیات زبان شناسی آموزش زبان مادری گویش سمنانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۵۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت بیش از هزار معلم سمنانی در طرح اکرام ایتام و محسنین

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان گفت: از بین بردن فقر تحصیلی بین نسلی از مهم‌ترین گام‌های کمیته امداد در میان خانواده‌های نیازمند است که با پرداخت کمک‌هزینه‌های تحصیلی و ارائه خدمات حمایتی دنبال می‌شود. 

وی با بیان اینکه توفیق در این بخش به‌جز با کمک حامیان و خیران محقق نمی‌شود، خواستار توجه بیشتر خانواده‌های برخوردار به این بخش شد. 

وی افزود:حامیان ماهانه و در مناسبت‌های مختلف، کمک‌های خود را به‌صورت مستقیم به‌ حساب کودکان یتیم و نیازمند واریز می‌کنند. 

وی با اشاره به این‌که معلمان علاوه بر تعلیم و تعلم، آموزگار مهرورزی نیز هستند، افزود: معلمان و اقشار مختلف برای شرکت در طرح اکرام ایتام و محسنین می‌توانند از طریق ارسال عدد ۰۲۳ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۳۳۳ یا مراجعه به سایت اکرام، حمایت از کودکان معنوی خود را برعهده بگیرند. 

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • مشارکت بیش از هزار معلم سمنانی در طرح اکرام ایتام و محسنین
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • «چندهیچ» نمایشنامه خوانی می‌شود/ سرانجام وقایع جنگ در پنج گویش
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد
  • قهرمانی دختر سمنانی در مسابقات کاراته کشور