Web Analytics Made Easy - Statcounter

بچه‌های مسجد در دهه نخست محرم ثابت کردند وقتی شور و شعور حسینی با هم درآمیزد جایی برای جولان کرونا و شبهه‌افکنانی که با دستاویز قرار دادن این ویروس سعی داشتند عزاداری سیدالشهداء(ع) را به حاشیه برانند، باقی نمی‌ماند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، اوج گیری مجدد شیوع کرونا و افزایش آمار مبتلایان و درگذشتگان این ویروس منحوس در آستانه محرم حسینی، این گمان را ایجاد کرد که عزاداری های حضرت سیدالشهداء(ع) و یاران باوفایشان که در واقع آغاز سال معنوی و اخلاقی شیعه است، تحت تاثیر این اوج گیری مجدد و ضرورت های ایجابی رعایت پروتکل های بهداشتی، به حاشیه رفته و جلوه و شکوه سال های قبل را نخواهد داشت اما بچه های مسجد همچون تمام شش ماه و اندی گذشته (از زمان آغاز شیوع کرونا) تحت لوای کانون های فرهنگی هنری اجازه ندادند پرچم عزای سید و سالار شهیدان(ع) پایین بیاید بلکه به تناسب شرایط و با رعایت دستورالعمل های ابلاغی تنور شور و شعور حسینی را همچون همیشه و چه بسا به دلیل موقعیت کرونایی، بیش از پیش گرم نگاه داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اجرای طرح ملی یک اربعین خدمت رسانی

 

 

بسته برنامه پیشنهادی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد با عنوان طرح ملی «یک اربعین خدمت‌رسانی» نیز در جهت دهی مناسب و بی‌خطر عزاداری ها و مجالس و فعالیت های محرمی بچه های مسجد نقشی موثر و ارزنده داشته است. لذا در این گزارش مروری می کنیم بر آنچه بچه های مسجد با تلفیق شور و شعور حسینی در مجالس اباعبدالله(ع) به تناسب شرایط کرونایی خلق کردند.

بنابر این طرح ملی فعالیت کانون های مساجد ذیل سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری طراحی شده که هر یک رواق هایی را شامل می شود که به صورت حضوری و مجازی فعال هستند.

شبستان فرهنگ با رواق های نور، رسانه، دانش، همدلی و کتاب، مبتکر و مجری طرح های متنوع است همچون: برگزاری محافل قرآنی، برگزاری هیئت و مجالس در فضای باز و حیاط مساجد یا فضای باز همجوار خانه های خدا، برگزاری مسابقات کتابخوانی و ... .

 

از برگزاری محافل قرآنی تا نذر کتاب های عاشورایی

 

برپایی کرسی های حضوری و مجازی قرآن به منظور هدیه ثواب قرائت آیات به ساحت امام حسین(ع) و یاران شان ذیل برنامه های این شبستان در رواق نور انجام شده و می شود، چنان که اعضای کانون فرهنگی هنری «امام علی علیه السلام» جیرفت همزمان با شب عاشورای حسینی ویژه برنامه کرسی تلاوت قرآن کریم با قرائت سوره مبارکه یاسین را اجرا کردند.

اجرای طرح «هر خانه، یک پرچم» به منظور سیاهپوش کردن خانه ها و فضاسازی محلات و شهر و روستا در ایام محرم، ازجمله دیگر ابتکارات بچه های مسجد است چنان که اعضای کانون فرهنگی هنری «رهپویان ولایت» روستای چهلمنی قلعه گنج نسبت به این مهم اقدام و 200 پرچم را تولید و بین خانواده های روستا توزیع کردند.

به گفته  علی آزادی، مدیر این کانون کار دوخت همه این پرچم ها توسط یکی از بانوان عضو و فعال کانون فرهنگی هنری «رهپویان ولایت» انجام شده است.

پویش نذر کتاب هم از دیگر وجوه همت بچه های مسجد در عزای سیدالشهداء(ع) بوده و است در این راستا کانون فرهنگی هنری «حدیث» واقع در گچساران، این پویش را با محوریت کتاب «کربلا مبارزه با پوچی ها» را اجرا کرد.

به گفته مدیر این کانون، با هدف کمک به افزایش سرانه مطالعه کتاب های معتبر اسلامی و فهم صحیح از رویداد های مهم در تاریخ اسلام خصوصا وقایع ماه های محرم و صفر، کانون فرهنگی، هنری «حدیث» در جوار مسجدالنبی (ص) شهر گچساران با اجرای طرح نذر کتاب، مردم و هیئتی ها  را به نذری دادن غذای روح و اندیشه دعوت می کند.

 

 

 

 

برپایی موکب های سلامت به جای ایستگاه های صلواتی که همه ساله محل توزیع چای، شربت و شیر و دیگر نذورات مردمی بود هم از خلاقیت هایی است که بچه های مسجد با آن اجازه ندانند شرایط کرونایی کشور، حضورشان در عرصه بزرگداشت محرم حسینی را تحت تاثیر قرار دهد.

چنان که به همت اعضا و فعالان کانون فرهنگی هنری «منتظران مهدی(عج)» یک هزار ماسک رایگان در موکب سلامت این کانون بین عزاداران حسینی توزیع شد، این ماسک ها از محل نذورات مردمی تهیه شده بود.

اعضاء و فعالان کانون فرهنگی هنری «فاطمه الزهرا (س)» روستای «نویه» سرچهان نیز به توزیع 750 عدد ماسک رایگان میان اهالی این روستا اقدام کردند؛ همچنین است نذر سلامت اعضای کانون فرهنگی هنری مسجد جامع روستای «دالین» شهرستان سپیدان که به همت آنها نیز 1000 عدد ماسک رایگان بین سوگواران حسینی(ع) توزیع شد.

 

 

 

البته بسیاری از این ماسک های توزیع شده در مواکب سلامت با آموزش بچه های مسجد در شبستان نوآوری تولید شده چراکه کارآفرینی و عرضه محصولات با قیمت تمام شده رویکرد فعالیت در این شبستان است.

علاوه بر این، تولید محتوا در قالب اینفوگرافی، موشن، نرم افزارهای موبایلی مرتبط با محرم و صفر، زیارت سه بعدی عتبات عالیات، برگزاری وبینارهای مرتبط و بارگذاری و نشر محتوای مناسب در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز در این شبستان انجام می شود.

 

اجرای سرودهای خیابانی و تولید نماهنگ به همت بچه های مسجد

 

 

 

 

در شبستان هنر نیز تولید سرود، نماهنگ و کلیپ و فیلم، برگزاری شب شعرهای عاشورایی و ...، در رواق های سرود، فیلم، نمایش، ترنج و قلم دنبال شده و می شود؛ چنان که به همت گروه سرود رهپویان حرم کانون فرهنگی هنری «امام حسن مجتبی(ع)» در شهرستان مهریز یزد دو نماهنگ «سقای دشت کربلا» و «جام حسرت» ویژه محرم حسینی تولید شد. گروه سرود «منتظران ظهور» کانون فرهنگی هنری «امام خامنه ای» کلات مالک قلعه گنج نیز به اجرای سرود خیابانی در دهه اول محرم پرداختند.

 

 

این گزارش می افزاید: پرداخت به برنامه های فرهنگی هنری مانع از برگزاری مجالس حضوری عزاداری و نیز اطعام سوگواران با رعایت پروتکل های بهداشتی نشده است، چنان که بچه های مسجد با اهتمامی ویژه هم این مجالس را برگزار کردند و هم به ورود اطعام حسینی به سفره های مردم اعم از فقیر و غنی در کنار توزیع بسته های معیشتی در مرحله ای دیگر از کمک های مومنانه توجه و اهتمام داشتند. چنان که طبخ و توزیع غذا، توزیع شیر بین شیرخوارگان، توزیع بسته های حمایتی بهداشتی بین محرومان در دهه نخست محرم حسین انجام شد و همسو با طرح ملی یک اربعین خدمت رسانی در ماه صفر نیز ادامه می یابد.

 

 

 

بنابر آنچه بیان شد، ثابت می شود بچه های مسجد در دهه نخست محرم ثابت کردند وقتی شور و شعور حسینی با هم درآمیزد جایی برای جولان کرونا و شبهه افکنانی که با دستاویز قرار دادن این ویروس سعی داشتند عزاداری برای سیدالشهداء(ع) را به حاشیه برانند، باقی نمی ماند.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: بچه های مسجد عزاداری امام حسین ع کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون فرهنگی هنری شور و شعور حسینی بچه های مسجد سیدالشهداء ع طرح ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۱۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در روزهای آینده نیز ۲ سفر به کشورهای منطقه خواهیم داشت، مقصد احتمالاً جمهوری آذربایجان و یکی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی است که برنامه‌های آن را هماهنگ می‌کنند و روی هم رفته اتفاقات خوبی را رقم خواهیم زد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در حاشیه نشست با مدیران و دبیران جشنواره بیست و یکم امام رضا (ع) در جمع خبرنگاران بدون ذکر نام کارگردان فیلم سینمایی «اقبال لاهوری» شاعر ملی و مشهور پاکستانی اظهار داشت: کارگردان در حال آماده‌سازی فیلم‌نامه است اما تا قرارداد بسته نشود، اسمش را نمی‌آورم، بنیاد سینمایی فارابی در حال منعقد کردن قرارداد آن است و تا آخر سال و یا اوایل سال آینده اثر ساخته می‌شود، می‌خواهیم یک فیلم با کیفیت و خوب بسازیم.

وی با تاکید بر پیگیری ویژه برنامه‌های زبان فارسی افزود: ما ۶ خانه فرهنگ در پاکستان از جمله لاهور، کراچی و کویته و دیگر شهرها داریم که باید تقویت شود؛ در این سفر رئیس‌جمهور عنایت ویژه‌ای بر بحث گسترش فرهنگی در پاکستان داشت و این کار را به سرانجام می‌رسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سریلانکا هم با استقبال بسیار بالای هنرمندان و اهالی فرهنگ آنجا روبه‌رو بودیم؛ ۴ تفاهم‌نامه همکاری از ۵ تفاهم دو کشور در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های رسانه‌ای، سینما، فرهنگی به معنای خاص خود و همچنین در زمینه تعاملات میان هنرمندان و برگزاری اجلاس‌های مشترک بود.

اسماعیلی اظهار داشت: در حال تجربه فضای ویژه‌ای در حوزه بین‌الملل هستیم، شاید برای اولین بار است که همزمان با حرکت در حوزه حل مسائل فرهنگی در داخل کشور، این دیپلماسی فرهنگی را به صورت برجسته پیش می‌بریم.

وی گفت: در روزهای آینده نیز ۲ سفر به کشورهای منطقه خواهیم داشت، مقصد احتمالاً جمهوری آذربایجان و یکی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی است که برنامه‌های آن را هماهنگ می‌کنند؛ روی هم رفته اتفاق‌های خوبی را رقم خواهیم زد، هفته‌های فرهنگی را بلافاصله در تهران خواهیم داشت و همه این‌ها به خاطر آن است که این ارتقا (در روابط مشترک فرهنگی) صورت بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اعزام رایزنان فرهنگی نیز اظهار داشت: تقریباً در دوره جدید رایزنان فرهنگی که انتخاب می‌کنیم از برجسته‌های دانشگاهی و اجرایی هستند، به همین دلیل تحولات مهمی را دارند صورت می‌دهند و یکی از ویژگی‌های رایزنان ما میدانی بودن آن‌ها است.

اسماعیلی ادامه داد: ما رایزن نمی‌خواهیم که در اتاق خود پشت میز بنشیند. مانند طبیب دوار باید بچرخد، شهر به شهر، مسجد به مسجد، کلیسا به کلیسا و مجامع مختلف فرهنگی و هنری و با تسلطی که به زبان، تاریخ، فرهنگ و هنر آن کشور دارد، با تعهد دینی و انقلابی که نسبت به آرمان‌های جمهوری اسلامی و نظامی اسلامی دارد، بتواند تعامل را برقرار کند و با این تفاسیر پیش می‌رویم.

وی در خصوص روند جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) هم گفت: جشنواره امام رضا (ع) بسیار مایه خوشبختی ماست؛ امسال دوستان، ابتکار چله رضوی را از اول ماه شوال تا یازدهم ذی‌القعده گذاشتند که تولد امام رضا (ع) است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به دوستان پیشنهاد دادم در سفر ترکمنستان از هنرمندان و فعالان فرهنگی مرو هم حضور داشته باشند؛ در آنجا هم خیلی ابراز علاقه کردند که در این بحث بین مشهد و مرو تعاملات بیشتری صورت بگیرد.

اسماعیلی گفت: جشنواره فیلم رضوان که اولین جشنواره فیلم‌های دینی است به برکت جشنواره امام رضا (ع) امسال برگزار می‌شود و اتفاق‌های بسیار خوب دیگر نیز می‌افتد؛ مهم‌ترین نکته جشنواره فرهنگی هنری رضوی امسال ما این است که به میدان رفته است، در گرگان یک اجتماع چند هزار نفری با هم سرود می‌خواندند.

وی افزود: جشنواره امام رضا (ع)، به روستاها و میان عشایر رفته است؛ این اتفاق، مبارک و مایه عزت و ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر دینی خواهد بود که خود بارگاه نورانی علی ابن موسی الرضا (ع) یکی از بی‌نظیرترین جلوه‌های هنری کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تأمین بودجه‌ای حریم تئاتر گفت: کار حریم تئاتر شهر بدون وقفه شروع و بودجه آن تزریق شده است؛ صبح جلسه آن را گذاشتم و مسئول عمرانی وزارتخانه و معاون توسعه و پشتیبانی منابع انسانی وزارت فرهنگ گزارش دادند که کار بدون یک روز توقف تا اتمام و بهره‌برداری ادامه پیدا خواهد کرد؛ خبرنگاران هر وقت دیدند در آنجا سر و صدا نیست به من خبر دهید.

منبع: ایرنا

کد خبر 748406

دیگر خبرها

  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • تجلی اقتدار نظامی ایران در عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه