Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-عملیات لو رفت و در کمین عراقی‌ها گیر افتادند. پیکر مطهرشان ۱۱ ماه در قراویز باقی ماند و وقتی بازگشت؛ اسدآباد مثل روز عاشورا شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، سی و نه سال پیش در چنین روزی عملیات قراویز انجام شد؛ عملیاتی با حضور مشترک ارتش و سپاه برای دفاع از منطقه سر پل ذهاب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دارالمجاهدین همدان مانند سایر زمان‌ها در این عملیات حضور پررنگی داشت و رزمندگان توانستند از سقوط سرپل ذهاب جلوگیری کنند.

داستان مجاهدت رزمندگان همدان در عملیات "شهیدان رجایی و باهنر" شنیدنی است؛ لحظه‌هایی ناب از مقاومت و ایثار در سخت‌ترین شرایط جنگی و با دست خالی، اما یکی از غمناک‌ترین بخش‌های این داستان به قصه شهادت رزمندگان اسدآبادی برمی‌گردد.

شقایق‌هایی که مظلومانه به شهادت رسیدند و مظلومانه‌تر، چند ماه در منطقه بر زمین ماندند تا داستان عاشورا را بریمان تداعی کنند.

داستان مظلومیت لاله‌های پرپر خطه اسدآباد و فرمانده شجاعشان سردار شهید "علیرضا خزاعی"؛ مردی که در رشته پزشکی ارتش قبول شد، اما به دلیل فعالیت سیاسی او را به دانشگاه راه ندادند که مبارز انقلابی بود.

او بنیان‌گذار و فرمانده سپاه شهرستان اسدآباد بود؛ متولد 8 مرداد 1339 در روستای "تپه شارک" از توابع منطقه "فارسینج" اسدآباد.

دوره ابتدایی را در روستا گذراند و راهنمایی را در سنقر کرمانشاه که خانواده‌اش به این شهر مهاجرت کرده بودند. سال 53 دوباره به اسدآباد بازگشت و دیپلم گرفت و در 1355 موفق به قبولی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شیراز شد.

شهید «حمید هاشمی»؛ دانش آموزی که استاد فرماندهانش بودناگفته‌هایی از فرمانده افسانه‌ای گردان 154 حضرت علی اکبر(ع) / چه کسی تنگه احد را برای اسلام حفظ کرد؟ جاودانه‌ها|داستان جالب معامله یک شهید با خدا؛ «علی محمد صباغ زاده» مالک اشتر همدان بود

علیرضا خزاعی در روزهای خفقان حکومت طاغوت به صف مبارزان انقلابی پیوست و از زمانی که محصل دبیرستانی بود تا دانشگاه و سپس پیروزی انقلاب اسلامی دست از مبارزه نکشید.

پس از پیروزی انقلاب هم به کمک دوستانش، کمیته انقلاب را تشکیل داد و با شروع فعالیت‌های ضد انقلاب در غرب کشور به یاری رزمندگان شتافت.

با صدور دستور امام(ره) مبنی بر تشکیل سپاه، مأمور تشکیل و فرماندهی سپاه اسدآباد شد، اما روح پاکش برای حضور در مناطق عملیاتی بی‌قراری می‌کرد.

یک سالی در جبهه بود تا اینکه 11 شهریور 1360 در عملیات قراویز به همراه دوستانش آسمانی شد؛ عملیاتی که لو رفت و دسته‌گل‌های بسیاری را از ما گرفت.

حاتم مرادی، رزمنده دوران دفاع مقدس در خاطره‌ای چنین بیان کرده است: «یک گروه 12 نفره از بچه‌های اسدآباد به سمت منطقه سرپل ذهاب در حال حرکت بودیم که عراقی‌ها ما را غافلگیر کرده و 9 نفر از بچه‌ها به شهادت رسیدند.

تنها من مانده بودم و علیرضا خزایی و علیرضا راشدی که هر کدام در یک سنگر پناه گرفتیم، اما علیرضا راشدی هم به شهادت رسید و شهید خزاعی هم که پس از دیدن این صحنه به سمت سنگر شهید راشدی رفته بود در درگیری با عراقی‌ها به شهادت رسید».

پیکر شهید خزاعی و شهدای اسدآباد 11 ماه در منطقه قراویز باقی می‌ماند تا اینکه با بازپس‌گیری منطقه و عقب‌نشینی دشمن، پیکرها شناسایی شده و به زادگاهشان برمی‌گردد.

شهید آزاده «منوچهر شعبانی» در کتاب "غروب زرد خورشید" داستان را اینطور روایت کرده است: «در تاریخ 11/6/1360 عملیات آزادسازی قراویز در سرپل ذهاب انجام شد و استان همدان در این عملیات 59 نفر از رزمندگان را از دست داد که سهم اسدآباد 13 شهید بود. یعنی فرمانده سپاه شهرستان اسدآباد؛ علیرضا خزاعی و 12 تن از همرزمانش.

اواسط شهریورماه بود که خبر شهادت سیزده تن از پاسداران و بسیجیان، بار دیگر شهرستان اسدآباد را داغدار کرد. چند روز بعد سیزده تابوت خالی شهدای قراویز بر روی دوش مردم داغ‌دار اسدآباد تشییع شد. عدد قبور شهدای بی‌پیکر شهر به 18 رسید!»

علی رستمی، نویسنده دفاع مقدس با نگارش کتاب "یوسف" سعی کرده اندکی از مظلومیت شهید خزاعی بکاهد؛ کتابی دربرگرفته خاطرات کوتاهی از خانواده، دوستان و همرزمان.

در بخشی از این کتاب به روایت مرتضی اختری می‌خوانیم: «بعد از شهادت پنج دانش آموز اسدآبادی در جبهه مریوان اصلا آرام و قرار نداشت؛ انگار افتاده بود در قفس.

گفت: «من دیگر نمی‌توانم در این شهر بمانم. باور کن حتی از در و دیوارهای شهر خجالت می‌کشم چه برسد به خانواده شهدایی که بچه‌هاشون روی کوه "شُنام" جا مانده». چهل روز از شهادت بچه‌ها نگذشته بود که خزاعی هم مفقودالاثر شد».

در بخشی از وصیت نامه سردار شهید علیرضا خزاعی آمده است: «... دنیا محل آزمایش است برای کسانی که ثابت قدمند و در راه خدا قدم برمی‌دارند و اگر هم در راه خدا حرکت نکنند؛ مرگ به سراغ آن‌ها خواهد آمد و اگر مرگ را انتخاب نکنند؛ مرگ آن‌ها را انتخاب می‌کند و آن‌ها نمی‌توانند از زیر حکومت خدا بیرون روند و چه بهتر که انسان خالصانه در جهت خدا قدم بردارد».

انتهای پیام/744/ش

R41405/P/S6,75/CT7 بیشتر بخوانید... وقتی "حاج قاسم" روضه می‌خواند/ روایت "شهید سلیمانی" از رؤیای صادقانه شهیدی و ملاقاتش با امام حسین(ع) ‌با این ستاره‌ها| رزمنده هنرمندی که فرمانده‌ای دلسوز و شجاع بود؛ شهید مصدق‌فر به گمنامی علاقه داشت گزارش ویدئویی| روایت تسنیم از شهیدی که پیکرش ۸ سال بعد از عملیات والفجر به ایران بازگشت / شهید شهرانی چگونه به شهادت رسید؟ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... وقتی "حاج قاسم" روضه می‌خواند/ روایت "شهید سلیمانی" از رؤیای صادقانه شهیدی و ملاقاتش با امام حسین(ع) ‌با این ستاره‌ها| رزمنده هنرمندی که فرمانده‌ای دلسوز و شجاع بود؛ شهید مصدق‌فر به گمنامی علاقه داشت گزارش ویدئویی| روایت تسنیم از شهیدی که پیکرش ۸ سال بعد از عملیات والفجر به ایران بازگشت / شهید شهرانی چگونه به شهادت رسید؟ پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ حضور رئیس مجلس در شهرک طالقانی بندر ماهشهر / قالیباف پای درد دل و گلایه‌های اهالی شهرک نشست + فیلم ۲ رئیس کل دادگستری همدان: شورای شهر گزارش تخریب باغ‌ها را ارائه دهد ۳ کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع)| آیت‌الله ‌نوری‌همدانی: خطبه بلندآوازه ‌امام سجاد(ع) ‌ارکان حکومت اموی را لرزاند ۴ رئیس مجلس: مردم خوزستان حس محرومیت و تبعیض دارند / مردم این منطقه با سختی و مشقت زندگی می‌کنند / این سفرها مچ‌گیری نیست ۵ گزارش ویدئویی| درددل مردم آبادان با رئیس مجلس/ اینجا ‌هیچ امکاناتی نداریم/ گلایه مردم از بلاتکلیفی ۲۰ساله بازارچه مرزی ۶ آیت الله نوری همدانی: حوزه های علمیه و مجامع علمی از صحیفه سجادیه توشه‌ بیشتری بردارند ۷ گفت‌وگوی صریح و شفاف فعالان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خوزستان با رئیس مجلس / هجمه فرقه‌های ضاله به جوانان ماهشهری ۸ سمنان| روضه‌خوانی در کوچه‌ها؛ دورهمی هایی از جنس محرم+ تصاویر مهمترین اخبار استانها رئیس مجلس: مردم خوزستان حس محرومیت و تبعیض دارند / مردم این منطقه با سختی و مشقت زندگی می‌کنند / این سفرها مچ‌گیری نیست فرمانده مرزبانی ناجا: اشراف کامل بر معاندان داریم / ‌پشتیبان کولبران هستیم / کشف ۵۶ تن مواد مخدر در ۵ ماهه امسال گفت‌وگوی خواندنی تسنیم با رکورددار پرش طول بانوان کشور / دندانپزشکی که با حداقل امکانات قهرما‌ن شد + فیلم نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس: اساس‌نامه صندوق ذخیره فرهنگیان به زودی تغییر می‌کند مهمترین اخبار تسنیم رئیس مجلس: مردم خوزستان حس محرومیت و تبعیض دارند / مردم این منطقه با سختی و مشقت زندگی می‌کنند / این سفرها مچ‌گیری نیست اهانت نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص)/ ماکرون: اقدام شارلی ابدو را محکوم نمی‎‌کنم عراقچی: هیچ‌یک از اعضای برجام آمریکا را عضو برجام نمی‌داند/ همه اعضا برای حفظ برجام متفق‌القول هستند/ هیچ اعتمادی به اینستکس و اروپایی‌ها نداریم گفت‌وگوی صریح و شفاف فعالان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خوزستان با رئیس مجلس / هجمه فرقه‌های ضاله به جوانان ماهشهری شهر پلدختر ۱۷ماه پس از سیل| از ادعاهای شیرین مسئولان تا واقعیت‌های تلخ پساسیل + تصاویر درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهادت رسید ترین اخبار رئیس مجلس بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۹۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع و خاکسپاری پیکر شهید رنجنوش، دقایقی دیگر در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ از ساعت ۱۰ امروز و در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، پیکر شهید محمد رنجنوش، از پیاده راه میدان امام خمینی (ره) تشییع و پس از پیمودن مسیر خیابان شهدا، در گلزار شهدای همدان آرام خواهد گرفت.

حاج محمد رنجنوش، شهید تازه شناسایی شده، متولد یکم فروردین ۱۳۴۰ در روستای قوره جینه کبودراهنگ است.

والدین این شهید گرانقدر به دیار باقی شتافتند و همسر بزرگوار شهید دو فرزند پسر شهید رنجنوش را پرورش دادند.

حاج محمد رنجوش از شهدای جاویدالاثر تیپ ۳۲ انصارالحسین همدان، ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی کربلای ۵ شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل شد.

دیگر خبرها

  • یادواره شهدای اردیبهشت ماه قزوین برگزار می‌شود
  • رئیسی: عملیات «وعده صادق» ما را در باشگاه قدرت های منطقه ای در بالاترین رده ها قرار داد
  • شهید «جلال اعتماد» نماد ایستادگی است
  • مراسم تشییع پیکر مطهر شهید «مرتضی غلامی» در گناوه برگزار شد
  • تشییع و خاکسپاری مادر شهید ایزدیان در مسجدسلیمان+فیلم
  • تشییع و خاکسپاری شهدای تازه شناسایی شده در خوزستان
  • ایران زمین فرزندان خود را به آغوش گرفت
  • تشییع و خاکسپاری پیکر شهید رنجنوش، هم اکنون در همدان
  • یک مرزبانان در بانه به شهادت رسید
  • تشییع و خاکسپاری پیکر شهید رنجنوش، دقایقی دیگر در همدان