Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@23:06:59 GMT

اسماعیل سعادت درگذشت

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۶۲۳۷۰

اسماعیل سعادت درگذشت

اسماعیل سعادت، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در سن ۹۵ سالگی دیده از جهان فروبست. از زنده‌یاد سعادت آثار متعددی در حوزه زبان فارسی و ترجمه آثار فلسفی به یادگار مانده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسماعیل سعادت، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر گروه دانشنامه زبان و ادب فارسی امروز، چهارشنبه، 12 شهریورماه، در سن 95 سالگی درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنده‌یاد سعادت از زبان‌شناسان نام‌آشنا و مترجمان توانای آثار فلسفى بود که در سال 1304 در خوانسار متولد شد. از او آثار متعددی به یادگار مانده است که از این جمله می‌توان به «تلخ‌کامی‌های سوفی»، «اسپینوزا»، «خطابه»، «کتاب تفسیر قرآنی و زبان عرفانی»، «از وولف تا کانت»، «جای پای ایام»، «بخشی از سیر فلسفه در جهان اسلام» و ... اشاره کرد.

دریافت نشان درجه یک دانش به‌عنوان برگزیده فرهنگستان زبان و ادب فارسى و برنده جایزۀ کتاب سال جمهورى اسلامى ایران در نوزدهمین دوره کتاب سال برای ترجمه کتاب «در آسمان» از جمله عناوینی است که در کارنامه او به ثبت رسیده است.

«دانشنامه زبان و ادب فارسی»؛ حافظ میراث صاحبان کلام

خبرگزاری تسنیم درگذشت این استاد توانا و پژوهشگر فرهیخته را به جامعه علمی کشور و خانواده آن مرحوم، تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT12 واژه های کاربردی مرتبط فرهنگستان زبان بیشتر بخوانید... «دانشنامه زبان و ادب فارسی»؛ حافظ میراث صاحبان کلام قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... «دانشنامه زبان و ادب فارسی»؛ حافظ میراث صاحبان کلام واژه های کاربردی مرتبط فرهنگستان زبان پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ وقایع روز دوازدهم محرم| ورود کاروان اسیران کربلا به کوفه ۲ وقایع روز سیزدهم محرم| از سخنرانی حضرت زینب(س) در مجلس ابن‌زیاد تا شهادت یکی دیگر از یاران امام حسین(ع) ۳ وقایع روز یازدهم محرم| عبور کاروان اسرای کربلا از کنار بدن‌های مطهر شهدا ۴ "پسران سعود" آماده پخش شد/ ۴ فراز اصلی از تاریخ عربستان سعودی با آرشیوهایی دیده نشده ۵ درخشنده: دوست دارم مجسمه شهید سلیمانی را در سطح شهر ببینم ۶ سینمای دینی| دولت باید هنرمندان را متوجه نیاز‌های اصلی جامعه بکند/ نقش فارابی در سینمای دینی دهه ۸۰ چه بود؟ ۷ معرفی مناجات پانزده‌گانه امام سجاد (ع) / خدایا، گناهان بر من لباس خواری پوشانده ۸ اهانت به پیامبر اسلام(ص) تلاش‌ مذبوحانه غرب برای جلوگیری از نفوذ اسلام است/ واکنش بهنگام ضروری است مهمترین اخبار فرهنگی احمدرضا درویش: نامسلمان‌ها هم از هتک حرمت به پیامبر ناراحت‌اند سینمای دینی| دولت باید هنرمندان را متوجه نیاز‌های اصلی جامعه بکند/ نقش فارابی در سینمای دینی دهه ۸۰ چه بود؟ اهانت به پیامبر اسلام(ص) تلاش‌ مذبوحانه غرب برای جلوگیری از نفوذ اسلام است/ واکنش بهنگام ضروری است قدیریان: پرداخت درست هنرمند به فرهنگ شیعی می‌تواند او را از باتلاق دنیا نجات دهد/ سینمای قدرتمند مستلزم نقاشی قدرتمند است مهمترین اخبار تسنیم گزارش| ریشه‌های توهین به مقدسات اسلامی در غرب؛ توهین به مذهب آزاد، انکار هولوکاست ممنوع امام خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام پورذهبی را به نمایندگی ولی فقیه در کردستان منصوب کردند روحانی: عزاداری امسال استثنایی و به‌یادماندنی بود/ عزاداری‌ها بهانه‌ای به دشمنان نداد/ سامانه شاد باید رایگان باشد اختصاصی|نماینده جدید ولی‌فقیه در استان کردستان: شناخت کاملی از کردستان دارم / در مسیر تحقق فرمایشات حضرت آقا حرکت خواهم کرد لبنان| آغاز رایزنی‌های ادیب برای تشکیل کابینه درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فرهنگستان زبان فرهنگستان زبان دانشنامه زبان و ادب فارسی فرهنگستان زبان سینمای دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۲۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند. 
در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده تر فی مابین بحث و گفتگو شد.
در ادامه قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه ها و نهاد ها را به عمل آورد.
همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی،آواز،تصنیف و مناجات خوانی،ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه شیر و شکراز دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • (ویدئو) دردسرهای فریدون زندی برای صحبت به زبان فارسی
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • ضرورت پاسداشت زبان فارسی در انتخاب نام واحد‌های صنفی
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • شاعران ۵ کشور برای عملیات وعده صادق شعر سرودند
  • ۴۰۹ متقاضی واحد صنفی در چهارمحال و بختیاری پاسدار زبان فارسی شدند