علت اصلی دینگریزی در جامعه، ادبیات زور و تهدید و حذف سوال و انتقاد است
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۶۷۲۴۶
حجتالاسلام محمدرضا زائری با اشاره به رفتار امامان شیعه در حیات خود، در تحلیل علت دینگریزی در جامعه گفت: مردم به جای ائمه و رفتارهای آنها، ما روحانیون را به عنوان نماد دین میبینند و چون ادبیات ما با زور، تهدید و حذف سوال و انتقاد شکل گرفته، بخشی از مردم از دین زده شدهاند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حجتالاسلام محمدرضا زائری، پژوهشگر دینی که در نهمین شب از مجموعه مراسم «عاشورا و امروز ما» با موضوع «نقش مردم در حرکت امام حسین(ع)» سخن میگفت، با چالش برانگیز خواندن موضوع نقش مردم اظهار کرد: ما از یک طرف تصویر یک امام مجاهد و حماسه آفرین را داریم که تحت ولایت امام حسن(ع) ساکت بوده، اما در فرصت مناسب به میدان آمده و امامی انقلابی و خروشنده است؛ اما تصویر دیگر امامی صلحجو و مداراطلب است که از جنگ و درگیری پرهیز دارد، مجبور به دفاع از خود میشود و مظلومانه به شهادت میرسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با بیان این که برای پاسخ مبنایی به این چالش باید بدانیم فلسفه بعثت انبیا و رسالت اولیا همراه کردن و هدایت مردم است، افزود: رسولان و امامان برای تمام کردن حجت و نشان دادن صریح راه برانگیخته شدهاند، چون لازمه قیامت و ثواب و عقاب در جهان آخرت، تمام شدن حجت است و حجت هم دو گونه است: درونی که همان فطرت و عقل است و حجت بیرونی که همان پیامبران و امامانند.
زائری ادامه داد: اساس دین، دعوت و پیشنهاد است که در کنار صداهای فراوان در دنیا، صدای انبیا و خدا را هم بشنوید و اگر خواستید، بپذیرید. ارزش دین به همین اختیاری بودن و انتخاب و پذیرش داوطلبانه از سوی مردم است. خدا میگوید مردم اگر میخواهید دعوت خدا و رسول را بپذیرید تا روح شما را زنده کنند و به شما حیات طیبه ببخشند و ندای هل من ناصر سیدالشهدا کمک برای شخص خود نیست، بلکه همراهی برای پروژه زنده کردن انسانهاست.
او یکی از مشکلات اساسی جامعه کنونی را عدم درک این موضوع و مسئولیتپذیری برای انسانها دانست که از مهد کودک تا بالاترین سطح سیاسی کشور وجود دارد و برخی با سلب مسئولیت و انتخاب از انسانها، میخواهند مردم را به زور به بهشت بفرستند.
این پژوهشگر دینی رابطه انسان با خدا را یک رابطه دوطرفه خواند که هر طرف وظایف و تعهداتی دارد و توضیح داد: اگر دینداری را به عنوان یک رابطه دوطرفه نگاه کنیم، به عنوان یک پروژه مشترک و فعال در آن وارد میشویم، نه منفعل و مجبور.
حجتالاسلام زائری با بیان این که «فضیلت علی علیهالسلام معجزه و مرده زنده کردن نیست، بلکه رنج کشیدن برای سیر کردن فقراست»، به خودداری مسلم بن عقیل از ترور ابن زیاد اشاره کرد و گفت: در صحنه حضور ابن زیاد در عیادت شریک، که هانی ترور ابن زیاد را توسط مسلم طراحی کرده بود، مسلم با وجود علامت دادن، ترور را انجام نداد و فرصت طلایی برای پیروزی را از دست داد. این ارزش حرکت حسینی است و تصمیمش به خاطر مسئولیتپذیری اخلاقیش بود.
او افزود: مسئولیتپذیری این نیست که در برابر رییس و حکومت آبروداری کنیم، بلکه باید خود را مقابل خدا مسئول بدانیم. اتفاقا اگر امام زمان هم بیایند، اول مسئولیتپذیری و تلاش شیعیان باید باشد و این تصاویر تخیلی و کارتونی که از ظهور تصور میکنیم، واقعیت ندارد. هیچ رخدادی خارج از قوانین هستی و سنتهای الهی در زمان ظهور امام زمان رخ نمیدهد و همه باید براساس تلاش و سعی و رنج ما باشد. این انتظار بدون عمل برای امام زمان هم همان رابطه یکطرفه است که موجب تنبلی و راحتطلبی و ناشی از عدم مسئولیتپذیری در دینداری است.
این پژوهشگر دینی معیار در رفتار دینی را وجود دلیل و حجت اعلام کرد و افزود: امام حسن چون مردم حاضر نبودند و حجت نداشت، صلح کرد و امام حسین چون مردم کوفه دعوتش کردند، به پا خاست. حجت با حضور و خواست مردم بر امام حسین(ع) تمام شد. به سوی کوفه حرکت کرد، اما قبلش مسلم را فرستاد تا شرایط را ارزیابی کند و ببیند مردم واقعا خواهان حضور امام هستند یا نه؟ پس هر دو دیدگاه امام انقلابی و امام صلح طلب، از زاویه شرایط درست است.
زائری پرسید: اگر موضوع دعوت مردم برای امام حجت نبود، آیا امام حسین به اندازه محمد حنفیه و ابن عباس و دیگران نمیفهمید عاقبت این حرکت چیست؟ اگر میفهمید و نمیآمد، مردم کوفه نمیگفتند ما از حسین دعوت کردیم و نیامد؟ در این صورت امام نزد خدا حجت نداشتند.
به گفته او، امیرمومنان، ۲۵ سال در خانه نشست و سخن نگفت، اما زمانی که مردم آمدند و حجت بر حضرت تمام شد، به میدان آمدند و حکومت را پذیرفتند و گفتند مجبورم کردید. با این که علی(ع) میدانست شرایط چقدر خراب و احتمال موفقیتش در اصلاح جامعه چقدر کم است، اما پذیرفت، چرا؟ چون اگر نمیپذیرفت، مردم در برابر خدا حجت داشتند که سراغ علی رفتیم و نیامد. به نوعی میتوان گفت مردم با آمدنشان حجت را بر امام علی تمام کردند.
مدیر مجله خیمه در ادامه با انتقاد از دولتی و حکومتی شدن بخشی از روحانیت، نتیجه آن را از دست رفتن استقلال و حریت ذاتی روحانیت خواند و این که چون از حکومت ارتزاق میکند نمیتواند منتقد و حتی ناظر باشد و باید حتما موید باشد.
این کارشناس دینی با ذکر مثالهایی از سلوک ائمه اطهار افزود: مردم که ائمه را نمیبینند، امثال ما روحانیون را به عنوان نماد دین میبینند و به همین خاطر بخشی از مردم از دین زده شده اند، چون ادبیات ما با زور و تهدید و حذف سوال و انتقاد شکل گرفته است.
او با اشاره به این که بخشی از نسل جدید و مردم به دلیل محقق نشدن وعدههای انقلاب با نظام همراه نیستند، توضیح داد: به همین دلیل بخشی از نسل جدید تصور میکنند رهبران انقلاب با حیله پیروز شدهاند. در حالی که ما میدانیم حیله ای در کار نبوده، بلکه میخواستند کارهایی بکنند و بخشی را نتوانستند. چون امام خمینی و رهبران انقلاب تصور دقیقی نداشتند و فکر میکردند اداره حکومت و حل مسایل آسان است. فکر میکردند به راحتی میتوان جلو دزدی را گرفت. نمیدانستند اگر قانون سفت و سخت، شفافیت، مطبوعات آزاد و رقابت برابر نگذارند، روحانیون هم میتوانند دچار فساد شوند. همین طور تصور درباره مشارکت مردم دقیق نبود و با دیدن مردم انقلابی فکر نمیکردند روزی بخشی از مردم دیگر همراه انقلاب نباشند.
زائری با اشاره به روایاتی از برخورد محبت آمیز امامان معصوم با افرادی که به آنها اهانت میکردند، گفت: دین واقعی این است، اما جوان امروز در خیابان و اینستاگرام به جای آن برخورد، امثال مرا میبیند که تا سوالی میکند، یا ترشرویی میکنیم یا در فضای مجازی بلاکش میکنیم و بعد پای پلیس فتا را به میان میکشیم.
او گفت: دین به من این را میفهماند که باید بیشتر کار کنیم و عرق بریزیم، درست حرف بزنیم و رفتار کنیم تا مردم را جذب دین و انقلاب کنیم. این سرمایه ای که هزار سال برای روحانیت شیعه جمع شده است را داریم یکجا خرج خودمان میکنیم در حالیکه باید برای دین از خودمان خرج کنیم و رنج بکشیم و هزینه بدهیم.
حجت الاسلام زائری در نشست «عاشورا و امروز ما» به پرسشهای حاضران سالن و بینندگان اینستاگرامی برنامه هم پاسخ داد.
او در پاسخ به این سوال که «اگر دین مستلزم پذیرش است، مجازات ارتداد برای چیست؟» گفت: درباره ارتداد بحثهای جدیدی از سوی فضلای قم مطرح شده و فهم من از ارتداد با برداشت عرفی فعلی که در حوزه علمیه مطرح است، متفاوت است. اما تا وقتی برگشت از دین جلوه اجتماعی و تحریک دیگران نداشته باشد، مجازاتی برای آن مطرح نیست.
زائری درباره سازوکار سنجش همراهی اکثریت مردم با حکومت گفت: به نظرم هنوز در کشور اکثریت جدی با دینداران و علاقمندان جمهوری اسلامی است، اما ریزشها جدی است و این روند در آینده خطرناک است.
او درباره علت ممنوعیت مسجد اهل سنت و کلیسای خانگی گفت: واقعیت این است که محدود کردن اقلیتها، نوعی سر زیر برف بردن است. در حالی که اگر حضور اقلیتها و تفکرات مختلف باشد، ما هم در رقابت از این رخوت و جمود درمیآییم. چرا در لبنان، اروپا و آمریکا که همه مذاهب و تفکرات آزاد است، این همه اقبال به دین و حجاب وجود دارد؟ چون گفتمان دین قوی و غنی است، اما ما آن را از خاصیت انداختهایم. آخوند عقیدتی سیاسی و نهاد رهبری در دانشگاه و مدیرکل جواب نمیدهد. ما برای حفظ خودمان و مسئولان فرتوت دین و نظام، انقلاب و رهبری را هزینه میکنیم.
به گفته او حتی در تلویزیون هم گفته میشود هرکس عزاداری کند، خداوند گناهان گذشته و آینده را میبخشد، در حالی که این بدفهمی و ناشی از بیسوادی است. هدایت امام جایگاه خود را دارد و مردم هم باید زحمت خود را بکشند و آن وقت است که عزاداری و گریه میتواند کمک کننده باشد.
مجموعه برنامه عاشورا و امروز ما که به همت انجمن اندیشه و قلم و با همکاری کانون توحید با سخنرانی استادان برپا شده، امشب در آخرین برنامه از ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰ در کانون توحید میزبان حجتالاسلام سرلک است و به صورت مجازی نیز از صفحه اینستاگرام انجمن اندیشه و قلم و اینستاگرام کانون توحید قابل پیگیری است.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: انتقاد حجت الاسلام محمدرضا زائری دین گریزی مسئولیت پذیری حجت الاسلام امام حسین شده اند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۷۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کارگران در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان گفت: رشد اقتصادی جامعه بر محور کار و کارگر است و کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیتالله مصطفی محامی در خطبههای نمازجمعه این هفته زاهدان با قرائت و شرح فرازی از دعای27 صحیفه سجادیه بهوبیان نکاتی پیرامون افزایش سطح معرفت، علم و بصیرت در مسیر مبارزه با دشمن پرداخت.
امام جمعه زاهدان با اشاره به برخی مناسبتهای پیش رو عنوان کرد: سهشنبه 11 اردیبهشتماه تحت عنوان روز کارگر نامگذاری شده که این روز را خدمت جامعه کارگری تبریک عرض نموده و از همه کسانی که با احساس مسئولیت و صبورانه برای رشد اقتصادی کشور تلاش میکنند تقدیر و تشکر میکنیم.
آیتالله محامی اظهار داشت: رشد اقتصادی جامعه و چرخش چرخ اقتصاد و معیشت مردم بر محور کار و کارگر است و کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول این جبهه و جهاد اقتصادی هستند و طبعأ نامگذاری یک روز تحت عنوان روز کارگر برای تقدیر و تشکر از آنهاست و به تعبیر امام خمینی(ره) :"هر روز، روز کارگر است و جامعه نیازمند تلاش این قشر محترم و ارزشمند است".
وی اضافه کرد: قدرشناسی از این عزیزان نه تنها در زبان بلکه باید در مقام عمل هم باشد و رسیدگی به جامعه کارگری و پاسخ به انتظارات آنها تقدیر عملی از آنها است.
وی افزود: حمایت قانونی، تامین آبرومند معیشت و زندگی، حقوق کافی، امنیت شغلی و تامین عادلانه حق کارگر و کارفرما نمونههایی از اقدامات عملی مورد نیاز است و طبعا هم کارگر و هم کارفرما باید به حق خود برسد تا برای هر دو صرفه کار و سرمایهگذاری داشته باشد و امیدواریم با لطف الهی و کمک دولتمردان و تلاش آنها برای خدمت بیشتر به جامعه کارگری و حل مشکلات کارگران و کارفرمایان شاهد بهبود معیشت این قشر زحمتکش باشیم چرا که بهبود معیشت این افراد موجب رشد اقتصادی جامعه و بهبود معیشت سایر اقشار مردم و در نهایت تحقق شعار سال خواهد بود.
آیتالله محامی اظهار کرد: دوازدهم اردیبهشتماه سالروز شهادت استاد شهید آیتالله مرتضی مطهری است و به همین مناسبت تحت عنوان روز معلم نامگذاری شده است که این روز را به همه کسانی که در امر تعلیم و تربیت جامعه تلاش میکنند اعم از معلمان آموزش و پرورش، اساتید حوزههای علمیه و دانشگاهها تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
امام جمعه زاهدان افزود: قدرشناسی از معلمان و اساتید حوزه و دانشگاه تنها به زبان نیست بلکه تقدیر عملی این است که ارزشگذاری و قدرشناسی برای علم و عالم در جامعه گسترش یابد و فرهنگ جامعه فرهنگ پیگیری و پیجویی برای کسب علم و دانش باشد و دانشجویی، علم آموزی و دانش آموزی فرهنگ و افتخاری برای نسل جدید ما باشد.
وی گفت: معلمان و اساتید زمانی خوشحال میشوند که ببینند جوانان قدر علم و عالم را میدانند و تمام همت و تلاش خود را برای خوب درس خواندن و فتح قلههای علم به کار میبندند. تقدیر عملی شاگرد از استاد، خوب درس خواندن، دل دادن به درس و رشد علمی است تا استاد احساس کند که زحمات او هدر نرفته است.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان گفت: جلوه دیگر تقدیر عملی از معلم و استاد این است که معلمان و اساتید بزرگ و نمونه را بشناسیم، از آنها درس و الگو بگیریم و راه آنها را ادامه بدهیم.
وی افزود: شهید مطهری دارای ویژگیهای متعددی بود از جمله قوت عقل و عقلانیت، قوت علمی و دانش بالا، دقت نظر، بصیرت و تیزبینی، نگاه نافذ، ایمان بالا، کار مخلصانه و دغدغه و دلسوزی برای جامعه اسلامی و نشانههای این ویژگیها نیز مشخص است و کتابهای علمی و دقیقی از ایشان به جای مانده است به گونهای که حضرت امام خمینی(ره) تعبیر بلندی در خصوص ایشان دارند و فرمودند:" من هیچکس را نمیشناسم که بگویم همه کتابهایش مفید است و مردم را به کتابهای او ارجاع دهم اما آقای مطهری این گونه است و همه کتابهای او علمی و دقیق است".
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در موقعیتی که بسیاری از بزرگان انقلابی، مجاهدین را به عنوان مسلمانان انقلابی میشناختند و نزد امام برای آنها وساطت میکردند شهید مطهری انحراف فکری آنها را تشخیص داد و با آنها مقابله کرد و جان خود را در این مسیر از دست داد و از جمله اولین کسانی بود که بعد از انقلاب اسلامی توسط گروه فرقان به شهادت رسید.
آیتالله محامی اظهار کرد: دغدغه برای جامعه اسلامی، فرهنگ دینی و حضور در عرصههای مورد نیاز از ویژگیهای دیگر این شهید است به گونهای که وقتی احساس نیاز میکند دست به قلم شده و برای کودکان کتاب داستان راستان را مینویسد که نشان از ایمان، تعهد، دغدغه و دلسوزی اوست و در زمان شاه هنگامی که حجاب زنان و دختران جامعه اسلامی را در خطر میبیند برای دفاع مقاله مینویسد و آن را جهت چاپ به مجله "زن روز" میدهد و خیلیها از ارائه مقاله به این مجله ایراد گرفتند اما ایشان در پاسخ عنوان میکنند:" این مجله را همان افرادی که مخاطب من هستند میخوانند پس باید مقاله من را هم بخوانند.
وی ادامه داد: شهید مطهری عضو شورای عالی انقلاب اسلامی بوده و در جای جای انقلاب اسلامی حضوری عالمانه، عاقلانه و قاطعانه داشت و زندگی، مرگ و شهادت با سعادتی نصیب ایشان شد.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان عنوان داشت: ما باید از این شهید بزرگوار درس بگیریم و در همه عرصههای تعلیم و تربیت که نیاز است حضور پیدا کنیم.
وی ادامه داد: روز گذشته همایش آموزش و پرورش و خیرین مدرسه یار و نیز همایش تقدیر از مدافعان سلامت برگزار شد که ما جهت تقدیر و عرض خداقوت خدمت دوستان رسیدیم و از هر دو مجموعه اصحاب تعلیم و تربیت و اصحاب سلامت تقدیر و سپاسگزاری میکنیم.
آیتالله محامی گفت: ششم اردیبهشتماه سالگرد شهادت شهید بزرگوار حضرت آیتالله عباسعلی سلیمانی نماینده محترم سابق ولیفقیه در استان سیستان و بلوچستان که ایشان سالیان سال در خدمت شما مردم در استان بودند و نتیجه تلاشهای خود را با شهادت گرفتند و روز پنجشنبه ششم اردیبهشت دوستان به دنبال برگزاری مراسمی بودند که با توجه به برگزاری مراسم در شهر قم و حضور فرزندان شهید در این برنامه مقرر شد صبح روز دوشنبه دهم اردیبهشتماه مراسم بزرگداشت اولین سالگرد شهادت شهید عباسعلی سلیمانی در مسجد جامع شهر زاهدان برگزار شود و امیدواریم مردم ما با قدرشناسی از تلاشهای این عالم گرانقدر در این مراسم شرکت داشته باشند.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: ما باید راه این علمای بزرگ و شهیدان فرزانه از جمله شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر، شهید طباطبایی و شهید آیتالله عباسعلی سلیمانی را ادامه دهیم و در جبهه علمی و فرهنگی که دشمن شبیخون فرهنگی زده سرباز و سردار تربیت کنیم.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان اضافه کرد: برای این کار مردم ما باید فرزندان با استعداد، با ایمان و متعهد خود را به حوزههای علمیه برادران و خواهران بفرستند چرا که در ایام پذیرش حوزههای علمیه قرار داریم و نباید این سنگر خالی بماند.
وی ادامه داد: خانوادهها باید قدر این فرصت را بدانند و از جایگاه حوزههای علمیه آگاه باشند چرا که حوزههای علمیه مکتب خانه امام صادق(ع) و سربازخانه حضرت ولیعصر(عج) است و اگر فرزند مستعدی دارند سهم خود را در ادامه این مسیر ایفا و فرزندان خود را به حوزههای علمیه بفرستند و در مقابل اساتید حوزههای علمیه نیز توفیق این خدمت را قدر بدانند و به درستی استقبال کنند و تلاش و سعی خود را برای تعلیم و تربیت طلاب به کار بگیرند.
نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این روزها باران رحمت الهی در استان خشک شده ما نازل شده هر چند سیلابها و خسارتهایی هم به همراه داشته است و بنده در دوره قبل سیلاب در مناطق سیل زده حضور پیدا کردم و در این دوره هم به صورت تلفنی از طریق مردم و مسئولان پیگیر کار بودم و همه آنها شکرگزار خداوند بودند و خوشبختانه در شمال استان هم مقدار معتنابهی آب به چاه نیمه آمده و از آن حالت بحران آب خارج شدیم و نیاز به شکر الهی و شکر عمومی دارد.
وی گفت: در دوران خشکسالی در همین خطبههای نمازجمعه مطرح کردم که مردم خشکسالی را باور نکردهاند و نماز باران کمتر خوانده میشود و اگر نماز بارانی خوانده میشود هم جمعیت زیادی در آن شرکت نمیکنند و به قول آقایی مردم به دنبال آب از طالبان بودند و حالا خدای طالبان برای شما آب فرستاده و با وجود اینکه نماز باران نخواندهاید باید شکر این باران را به جای بیاورید و یک شکر عمومی و فراگیر داشته باشید.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: سیلاب اخیر خسارتها و تلفات جانی هم به همراه داشته اما بر حسب گزارش ارائه شده بحران را پشت سر گذاشتیم و خدمات رسانی به میزان مطلوب رسیده و مردم نیز متشکر بودند اما نکته این است که زیرساختها و راههای خراب شده به این زودی قابل ترمیم نیست و درست کردن آن نیاز به زمان و هزینه دارد.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: استاندار محترم و جهادی نیز به مسئولان و فرمانداران ماموریت دادند تا خسارات را برآورد و برای بازسازی برنامه ریزی کنند و قول تامین بودجه را دادند و عنوان کردند که هیچ محدودیت بودجهای وجود ندارد و ما از دولت، استاندار، دستگاههای اجرایی، نیروهای نظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همه گروههای جهادی و مردمی تشکر میکنیم.
آیتالله محامی خاطرنشان کرد: بنده به استاندار محترم هم توصیه کردم که بازسازی جاده و پلها باید به صورت مهندسی و کارشناسی شده باشد که با وقوع بارشها در آینده مجددا آسیب نبیند.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان گفت:در سیستان و بلوچستان چند سد برای مهار آب زده شده اما کفایت نمیکند هر چند همین سدهای تازه افتتاح شده علاوه بر ذخیره سازی آب از خسارتهای احتمالی جلوگیری کرد اما همچنان باید برای مهار و کنترل آب با سد، آبنما و بند تلاش شود.
وی افزود: امیدواریم همچنان در سیستان و بلوچستان شاهد بارشهای رحمت الهی و شادابی و شکوفایی بیشتر استان باشیم تا چهرهای که از استان به مردم کشور مخابره میشود یک استان آباد، امن و همراه با نظام اسلامی باشد که صدا و سیمای استان و کشور هم در این جهت برنامههایی طراحی کردند و در این ایام به نمایش گذاشته شد که قابل قدردانی است اما باید همچنان در این جهت کار و تلاش صورت گیرد.
انتهای پیام/