Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@02:34:39 GMT

زخم کهنه کیفیت پایین آموزش مدارس دولتی و تذکر رهبر انقلاب

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۷۸۲۹۷

زخم کهنه کیفیت پایین آموزش مدارس دولتی و تذکر رهبر انقلاب

‍‍‍‍‍‍

افت کیفیت مدارس دولتی آنهم زیر سایه انواع مدارس خاص، مدارس غیردولتی و مدارس وابسته به بخش‌های مختلف اینبار مورد تذکر رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار ‌اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ سال‌هاست که دلسوزان نظام آموزش و پرورش نسبت به افت کیفیت مدارس دولتی و تفاوت در وضعیت امکانات و آموزش‌های این مدارس در مقایسه با مدارس غیردولتی و مدارس دولتی خاص هشدار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدت‌هاست تنوع مدارس از غیردولتی‌ها گرفته تا سمپاد، شاهد، نمونه دولتی، هیئت امنایی، مدارس وابسته به دستگاه‌ها و نهادها، مدارس دولتی را با چالش کیفیت مواجه کرده است و در یک نگاه کلان‌تر به دلیل دسترسی خاص دانش‌آموزان این نوع مدارس به آموزش‌های بیشتر و کیفی‌تر، اساساً عدالت آموزشی در چالش قرار دارد.

رهبر معظم انقلاب  روز گذشته در سی‌و‌چهارمین اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور یکی از موارد مربوط به عدالت آموزشی را، موضوع «مدارس دولتی» برشمردند و متذکر شدند: باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به گونه‌ای شود که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه می‌فرستند.

اما در واقع عمده مشتریان مدارس خاص، غیردولتی و وابسته به نهادهای خاص از میان طبقات قدرت و ثروت جامعه هستند و در نهایت مسیری در نظام آموزش و پرورش کشور شکل گرفته است که به تعبیری می‌توان به آن "طبقاتی شدن جریان آموزش" گفت  و جالب اینکه عمده فرزندان مسئولان نیز در این مدارس خاص تحصیل می‌کنند!

در تمام جوامع یکی از کارکردهای اصلی مدرسه از بین بردن طبقات اجتماعی است به این دلیل که فرزند پزشک در کنار فرزند کارگر، کارمند و مسئول در کنار هم به مدرسه بروند و اگر در جامعه، طبقاتی وجود دارد اما وقتی کودکان به مدرسه می‌روند همه در کنار هم قرار می‌گیرند و این سبک از تعلیم و تربیت یک پیام روشن دارد که همه دانش‌آموزان در شرایط برابر هستند.

یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی هم بحث برابری و عدالت بود اما حالا چند سالی است که زیر سایه تنوع مدارس، نظام طبقاتی را به جمع دانش‌آموزان آورده‌ایم و فرزندان طبقه محروم جامعه باید به مدارس دولتی عادی بروند اما در صورت بهره‌مندی از قدرت یا ثروت می‌توانید میزبان یکی از مدارس خاص یا غیردولتی با کیفیت و امکانات آموزشی بسیار بالاتر باشید.

چرا تأسیس "مدارس غیردولتی" به ارتقای کیفیت مدارس دولتی ختم نشد؟!/ ضرورت حذف تنوع مدارسکلاس‌های درس مدارس دولتی در مرز انفجار!زنگ‌خطر عدالت‌آموزشی برای مدارس دولتی/ رشته‌های خوب از دسترس طبقه متوسط هم حذف می‌شودمعلمان پاسخ می‌دهند| چرا مدارس دولتی از جمع برترین‌های کنکور جا ماندند؟

نتایج کنکور سال قبل نیز آخرین هشدار درباره اوضاع نامناسب مدارس دولتی به لحاظ سطح کیفی بود به گونه‌ای که بیش از 70 درصد رتبه‌های برتر کنکور 98 در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی دانش‌آموزان مدارس سمپاد هستند، سهم غیردولتی‌ها 14 درصد و نمونه دولتی‌ها 13 درصد است و در این میان جای مدارس دولتی عادی خالی بود.

تنوع مدارس و بالتبع کم‌توجهی‌ها به مدارس دولتی و افت شاخص‌های کیفی در آنها، نتایج خود را در مواقعی همچون اعلام نتایج کنکور به‌خوبی نمایان می‌کند و در این میان تلاش دولت برای ارزان‌تر تمام‌شدن ادارۀ آموزش و پرورش هم مدارس دولتی را هدف قرار داده است،‌ وضعیتی که حالا دانش‌آموزان مدارس دولتی را در رقابتی نابرابر قرار داده است و عجیب‌ آنکه اوضاع کیفی مدارس دولتی مدت‌هاست در سرازیری افت قرار گرفته است و عجیب‌تر آنکه این اوضاع، حساسیت هیچ‌کدام از مسئولان را جلب نمی‌کند اما از این وضعیت نباید تجب کرد چرا که تقریباً فرزندان هیچ یک از مسئولان در مدارس دولتی عادی تحصیل نمی‌کنند!!

حال باید دید پس از این تأکید و هشدار اخیر رهبر معظم انقلاب، جریان بی‌تفاوتی مسئولان کشور چه در سطح مدیران آموزش و پرورش و چه در سطح نمایندگان مجلس و سایر بخش‌ها به اوضاع نابسامان کیفیت آموزشی در مدارس دولتی پایان خواهد یافت.

آیا از باب حق آموزشی و توجه به مقوله عدالت آموزشی، قرار است دغدغه‌ای برای مدارس دولتی و دانش‌آموزان آن داشته باشیم، آیا پرونده ماجرای تنوع مدارس و پایان دادن به آن یک بار دیگر باز می‌شود و مجلس جدید در این رابطه ورود خواهد کرد چرا که بدون حذف تنوع مدارس، هر تلاشی برای تقویت مدارس دولتی نتیجه‌ای نخواهد داشت و دست آخر آیا مدرسه‌داری مسئولان و حضور فرزندانشان در مدارس غیر دولتی به خط پایان خواهد رسید؟

انتهای پیام/

 

R1014132/P/S2,22/CT7 واژه های کاربردی مرتبط مدارس غیر دولتی مدارس دولتی بیشتر بخوانید... میزگرد| ناگفته‌هایی از رانت‌‌ها و آسیب‌‌های تنوع مدارس/عدالت توزیعی در مدارس سمپاد برقرار نیست تنوع مدارس چه آسیب‌هایی را به دانش‌آموزان می‌زند؟ حذف تنوع مدارس در دوگانه عدالت تا بی‌عدالتی! قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... میزگرد| ناگفته‌هایی از رانت‌‌ها و آسیب‌‌های تنوع مدارس/عدالت توزیعی در مدارس سمپاد برقرار نیست تنوع مدارس چه آسیب‌هایی را به دانش‌آموزان می‌زند؟ حذف تنوع مدارس در دوگانه عدالت تا بی‌عدالتی! واژه های کاربردی مرتبط مدارس غیر دولتی مدارس دولتی پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی ۱ اینترنت شاد برای همه استفاده‌کنندگان رایگان شد+ امکانات نسخه جدید ۲ بازگشایی مدارس در تفاهم با وزارت بهداشت انجام شد/ساعات حضور دانش‌آموزان در مدرسه کوتاهتر می‌شود ۳ اجرای همسان‌سازی حقوقها برای ۹۰ درصد بازنشستگان! ۴ حاجی میرزایی: همه دانش‌آموزان در همه مناطق از ۱۵ شهریور در مدارس حضور پیدا کنند ۵ ابراز نگرانی نمکی از وقوع موج جدید کرونا به‌دلیل بی‌توجهی‌ها ۶ درخواست سازمان نظام پزشکی از ستاد ملی مبارزه با کرونا برای جلوگیری از بازگشایی مدارس ۷ حضور دانش‌آموزان در مدرسه به انتخاب خانواده‌ها ۸ اولتیماتوم پلیس به اوباش: در صورت ادامه اوباش‌گری نقطه امنی در کشور برای آنها نخواهد بود مهمترین اخبار اجتماعی بلاتکلیفی خانواده‌ها و معلمان در آستانه سال تحصیلی میان اخبار متفاوت شهریه مهدهای کودک ۳۱ درصد افزایش یافت/اعمال شهریه‌های جدید از تیر ماه! معافیت مالیاتی مؤسسات خیریه به تراکنش از طریق "ساتنا" و "پایا" مشروط شد آخرین آمار کرونا در کشور| فوت ۱۲۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته مهمترین اخبار تسنیم ابراز نگرانی نمکی از وقوع موج جدید کرونا به‌دلیل بی‌توجهی‌ها بازگشایی مدارس در تفاهم با وزارت بهداشت انجام شد/ساعات حضور دانش‌آموزان در مدرسه کوتاهتر می‌شود سخنگوی وزارت خارجه: اهانت به پیامبر مکرم اسلام و سایر پیامبران الهی به هیچ وجه قابل‌ قبول نیست جام قهرمانی به تیم تراکتور اهدا شد/ از اشتباه سلطانی‌فر تا صحبت‌های درگوشی الهامی اختصاصی تسنیم|عرضه سنگین ارز در بازار/ ۷۰میلیون دلار وارد بازار شد/ کاهش قیمت ارز در راه است؟ درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدارس غیر دولتی مدارس دولتی مدارس غیر دولتی مدارس دولتی کیفیت مدارس دولتی حذف تنوع مدارس دانش آموزان مدارس دولتی آموزش و پرورش عدالت آموزشی مدارس خاص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۸۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه اول زنجان در جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

ایسنا/زنجان مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان گفت: استان زنجان در جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل رتبه اول کشوری را دارد.

علی اسماعیلی امروز (سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) در نشست خبری به مناسبت روز معلم با اشاره به اینکه بیش از ۱۴ هزار همکار در حوزه تعلیم و تربیت آموزش‌وپرورش استان زنجان فعال هستند، اظهار کرد: در سال‌تحصیلی جاری بیش از ۲۲۷ هزار دانش‌آموز از پیش‌دبستانی تا پایه دوازدهم در استان زنجان مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه وقتی به معلمان به عنوان یک گروه مرجع نگاه شود به جایگاه تعلیم و تربیت نیز احترام گذاشته می‌شود، افزود: معلمان مسئولیت خطیر و سنگین انسان‌سازی را برعهده دارند و دانش‌آموزان به مثابه امانت در نزد آنان هستند.

او با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۱۸ کلاس درس را اداره نوسازی در استان تحویل داده است که آمار بی‌سابقه‌ای طی سالیان متمادی است، ادامه داد: برخی مدارس قدیمی و نیازمند به تخریب و بازسازی در استان وجود دارد که این موضوع دلایل خاص خود را دارد، درحالی‌که در سال‌های گذشته اعتبارات خوبی برای تخریب مدارس نامناسب و بازسازی و بهینه‌سازی فضای آنها اختصاص یافت اما در عمل این اعتبارات محقق نشد.

اسماعیلی با اشاره به جذب ۱۴۰ نفر در رشته‌های فنی و حرفه‌ای برای سال‌جاری، ابراز کرد: با قانون رتبه‌بندی تعداد مقاضیان برای ورود به آموزش‌وپرورش از دستگاه‌های دیگر افزایش یافته است. در این راستا ۱۰۰ نفر تقاضای خود را در این زمینه ثبت کرده‌اند که البته بر اساس مدرک تحصیلی و جدول شغلی موارد بررسی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هم اکنون مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر در استان وجود ندارد، تاکید کرد: هیچ مدرسه‌ای را به حال خود رها نکرده‌ایم و ۸ ملک شهری برای مولدسازی در قالب تهاتر و فروش و ‌... معرفی شده و منتظر ابلاغ از طرف تهران هستیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان با بیان اینکه تعداد ورودی و خروجی نیروهای آموزش‌وپرورش به طور مدوام در حال تغییر است، افزود: امسال ردیف اختصاص داده برای استان زنجان مطابق خروج و بازنشستگی و احصای نیاز ۱۴۰۰ نفر است که از این تعداد اصولا ۷۶ درصد ردیف‌ها پر می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه در اوایل سال ورود مدارس شبانه‌روزی ۷۰ درصدی شهری و ۳۰ درصد روستایی بود، تصریح کرد: اینجا مسئله عدالت آموزشی مطرح است، امسال در نظر داریم ۶۰ درصد دانش‌آموزان مدارس نمونه دولتی شبانه‌روزی از قشر روستایی باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان با آرمان‌های انقلاب اسلامی
  • ببینید | تذکر مهم رهبر انقلاب به مسئولان کشور
  • بازگشت ۲۸۲ دانش آموز ترک تحصیل کرده به مدارس گیلان
  • آموزش ایمنی ترافیک به ۴ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز مدارس حاشیه راه‌های آذربایجان‌غربی
  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول!
  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول، غیرقانونی است
  • رتبه اول زنجان در جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل
  • روی «کیفیت بخشی به نظام آموزشی» و «تقویت مدارس دولتی» تمرکز داریم
  • ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان کرمانشاه شدند
  • «دبیر کارگروه سلامت مدارس» منصوب شد