Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@09:15:30 GMT

شاهرود در بزنگاه حیات/ مردم باز هم حامی شاهوار شدند

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۶۶۹۰

شاهرود در بزنگاه حیات/ مردم باز هم حامی شاهوار شدند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمد حسین عابدی: چند قدمی مانده به امامزاده محمد (ع) بسطام می‌توان افرادی را دید که با خودروی شخصی و حتی دوچرخه‌هایشان خود را از شاهرود و دیگر نقاط بسطام و حتی مجن و تاش خود را به این مکان زیبا و قدیمی رسانده‌اند بنایی که بند بندش سخن از تاریخ می‌دهد.

ایوان اولجایتو از بالای دیوار کوتاه امام زاده مردم را می‌نگرد خشت خشتش سخن دارد چه مردمانی را دیده‌اند این اجرها … کم کم مردم گرد هم می‌آیند از گروه‌های مختلف از خانواده معزز شهدا تا کسبه و بازاریان، مردم بسطام و شاهرود، دوست داران محیط زیست و دغدغه مندان، موثران و مسئولان، گروه‌های ورزشی و کوهنوردی، پزشکان، هنرمندان و رسانه‌ها و… گرد هم جمع شده‌اند اندک اندک دایره جمع تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلند گو اعلام می‌کند که همایش حمایت از شاهوار با رعایت فاصله گذاری اجتماعی قرار است آغاز شود ایوان اولجایتو مملو از آدم‌هایی است که دغدغه دارند برای شهرشان برای دیارشان … چند پله فلزی را با دشواری روی زمین می‌کشند و می‌آورند رنگ و رویش نشان می‌دهد چند صباحی است در آفتاب مانده است. صندلی برای امام جمعه بسطام گذاشته می‌شود مردم آمده‌اند تا شاهوار را دلگرم کنند. پلاکاردهایی که در دست دارند از حیات بخش بودن شاهوار می‌گوید از اینکه مردم تعطیلی معدن را می‌خواهند.

حیات شاهوار مطالبه مردم

چند دختر بچه کوچک دبستانی هم با خانواده‌هایشان آمده‌اند لبخندی بر لب دارند پلاکاردهایی هم قد خودشان در دست دارند با اصرار و احساس وظیفه‌ای جالب، تا قدری که می‌توانند آنها را بلند می‌کنند و از بازوان کوچکشان برای این کار استمداد می‌طلبند.

ساعتی به غروب، اول گرگ و میش نخستین سخنان آغاز می‌شود امروز برنامه حیات شاهوار است مردمی که آمده‌اند جلوی یک دهه تخریب این کانون حیات بخش را بگیرند آن هم کوهی که زیستگاه گونه‌های نادر جانوری مانند خرس قهوه‌ای، عقاب سانان، کبک دری، قوچ و … است. قله‌ای که حتی مخالفان هم اذعان دارند که سالانه ۵۱۸ میلیمتر بارندگی میانگین آن است یعنی بیش از ۳۰۰ میلیمتر بیش از بالاترین میزان بارش در سطح استان سمنان!

تخریب‌ها آنقدر وسیع شده که دیگر صدای مسئولان را هم درآورده تا جایی که فرماندار شاهرود هم در نشست موثران می‌گوید: تخریب‌ها در شاهوار غیر اصولی بوده و باید مسببان آن شناسایی و با آنها برخورد شود. سوت بلند گو خبر از سخنران اول می‌دهد. همه آمده‌اند تا حرف‌های مسئولان را گوش دهند.

اسناد تخریب شاهوار موجود است

یکی از موثران شهرستان شاهرود نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ۴۰۰ صفحه سند و مدرک از تخریب شاهوار شاهرود موجود است، گفت: طومار امضا شده مردم شاهرود به همراه نامه امامان جمعه شاهرود و بسطام و دیگر روحانیان معظم شهرستان به دفتر مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ارسال شده است همچنین یک نسخه از مدارک تخریب شاهوار در تاریخ شانزدهم بهمن ماه ۹۸ به دفتر سازمان بازرسی کل کشور ارجاع داده شده تا بتوانیم جلوی تخریب بیشتر در شاهوار را بگیریم.

حسن حلاجی با بیان اینکه وقتی مردم ما از مسئولان شهرستانی و استانی خسته شده‌اند روی به مسئولان کشوری و ملجع شأن یعنی رهبر معظم انقلاب اسلامی آورده‌اند، تاکید کرد: اسناد بسیاری برای تخریب شاهوار گردآوری شده است که همراه ۱۷ متر طومار مردمی نشان از عزم مردم برای تعطیلی معدن می‌دهد اما تا کنون اتفاقی از سمت مسئولان استان رخ نداده است.

وی افزود: برای تعطیلی شاهوار گروه‌های مختلف مردمی، هیئت‌های مذهبی، روحانیان، خانواده شهدا، دوست داران محیط زیست، گروه‌های ورزشی و کوهنوردی، گردشگری و ده‌ها و ده‌ها گروه مردمی دیگر پای کار آمده‌اند و لذا تعطیلی کامل معدن یکی از مهمترین خواسته‌های مردم این شهرستان محسوب می‌شود.

تخریب حیات در شاهوار

کم کم نور افکن‌های سبز گنبد امامزاده بسطام روشن می‌شوند که نوبت به دومین سخنران می‌رسد محمد حسین خنکال دبیر خانه کشاورز استان سمنان به نمایندگی از کشاورزان اینجا است و سخنانش را با این سوال آغاز می‌کند که چرا باید شاهوار این منبع آب ساز برای کشاورزی و حیات شاهرود تخریب شود.

خنکال می‌افزاید: از مسئولان می‌خواهیم تا حداقل آب را برای ما مردم شاهرود و کشاورزانی که فقط از خاک و آب ارتزاق می‌کنند، نگه دارند امروز مسئولان به ما بگویند چه تعهدی وجود دارد که معدن کاری و انفجارها جلوی منابع آبی را مسدود نکند یا مسیر آنها را تغییر ندهد یا دبی آنها را کاهش ندهد؟ چه تضمینی وجود دارد که آسیبی به منابع آبی نرسد؟ کشاورزان ۱۲ درصد کل اقتصاد کشور را تأمین می‌کنند آیا این درست است که چنین رفتاری با کشاورزان منطقه شاهرود شود و تنها منبع آبی آنها را در خطر قرار دهند؟

رئیس بنیاد گندم کاران ایران با بیان اینکه تمام کشاورزی شاهرود با شاهوار عجین است، تاکید کرد: مردم شهرستان زندگی شأن را با شاهوار تنظیم می‌کنند و وقتی در شاهوار برف باشد کشاورزان سال آبی خوبی را خواهند داشت لذا وقتی می‌توان بوکسیت را از جای دیگر تأمین کرد چرا باید به این منبع آبی فشار وارد شود؟ معادن مس، پتاس و… در شهرستان شاهرود وجود دارد چرا مردم با آن مخالف نیستند؟ شاهوار برای شاهرودی‌ها کانون حیات بخش است و مردم حیات شهرستان را از آن می‌دانند چرا مسئولان اصرار دارند که حتماً معدن کاری در این منطقه صورت گیرد؟

تخریب غیرقانونی شاهوار

سخنان خنکال با همراهی مردم به پایان می‌رسد کم کم فراش‌های امام زاده محمد (ع) بسطام می‌آیند و گاری های فرش را بیرون می‌آورند باید فضا برای اقامه نماز مغرب مهیا شود معاون سابق فرماندار شاهرود دیگر کسی است که پشت تریبون قرار می‌گیرد گلچهره محمدی با بیان اینکه فعالیت معدن بوکسیت تاش از سال ۸۹ غیر قانونی آغاز شده است، گفت: این فعالیت‌ها تخریب قله آب ساز و حیات بخش شاهوار را به دنبال داشته است.

وی می‌افزاید: مسئولان قبل از اینکه گزارش پدر شهید مسعود شهری را بدون توجه، بایگانی کنند لازم است تا حداقل گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را مطالعه کنند تا بدانند در شاهوار چه اتفاقی رخ داده است، تاکید کرد: بعد از سفری که سرقینی معاون وقت وزارت صمت و سرپرست کنونی وزارت خانه به شاهوار داشت اعلام کرد که در اولین زمان با دو کارشناس زبده مثل محمد درویش و حسین آخانی نشستی را برگزار و مسائل شاهوار را بررسی می‌کنیم اما بد نیست که امروز بگویند این نشست به کجا انجامید؟

محمدی ضمن بیان اینکه شکایت منابع طبیعی استان سمنان از معدن بوکسیت به دلیل تصرف عدوانی اراضی ملی موجود است، ابراز داشت: چطور وقتی مردم یک خانه باغ چند متری در زمین خود می‌سازند دستگاه قضائی و مسئولان به سرعت آن را تخریب می‌کنند مانند آنچه هفته گذشته در بسطام شاهد آن بودیم اما هکتارها هکتار اراضی ملی تصرف عدوانی می‌شوند اما دستگاه قضائی هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد؟

مسئولان باید حرف مردم را بشنوند

وقت تنگ است و سخنرانان تعارفات را کنار گذاشته و جملاتشان را کوتاه می‌کنند امیر حسین ولیان دبیر جمعیت دیده بان طبیعت دیگر سخنران است او هم ضمن بیان اینکه میلیاردها تومان در همین استان سمنان که یکی از خشک‌ترین استان‌های کشور است، صرف پروژه‌های آب می‌شود اما شاهوار که کانون آب ساز شرق استان محسوب می‌شود به راحتی مورد تخریب قرار می‌گیرد، گفت: شاهوار بزرگترین کانون آب ساز است اما سوال ما از مسئولان استان سمنان این است که تخریب این منبع عظیم آب باید تا کی ادامه یابد؟

ولیان سخنانش را با حرارت خاصی ادامه می‌دهد: چطور می‌شود که دادستان مرکز استان سمنان به شاهوار می‌رود تا تخریب‌ها را مشاهده کند اما هیچکس بجز مسئولان معدن همراه او نیست؟ ما از قوه قضائیه گلایه داریم زیرا اگر قرار است قضاوتی صورت گیرد باید صحبت‌های دو طرف شنیده شود مسلماً وقتی یک طرف داستان حضور داشته باشد، ماجرا به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

وی از مردم می‌خواهند تا شعار زنده باد شاهوار، زنده باد شاهرود، زنده باد بسطام و زنده باد ایران سر دهند شور کلامش، یخ مردم را آب می‌کند. همه منتظر هستند تا امام جمعه بسطام سخنانش را شروع کند حجت الاسلام رضوی نسب کنار صندلی که برایش قرار داده شده می‌ایستد آن هم به احترام مهمانانی که همگی سرپا هستند. رسم میزبانی گرم، ویژگی مردم بسطام است.

منابع آبی را با پول نمی‌توان ساخت

امام جمعه بسطام با بیان اینکه شاهوار منابع آبی شهرستان شاهرود است و با پول نمی‌توان آن را دوباره ساخت، گفت: این نعمتی است که خدا در اختیار ما به رایگان قرار داده و با پول نمی‌توان ذخیره آب و محیط زیست تخریب شده را مجدداً ساخت.

حجت اسلام علی رضوی نسب با بیان اینکه شاهرود نیازمند توسعه است و هیچکس هم با این موضوع مخالفی ندارد، تاکید کرد: آنانی که فکر می‌کنند جماعتی که امروز برای حمایت از شاهوار آمده‌اند مخالف توسعه هستند موضوع غلطی را عنوان می‌کنند، لذا نکته اساسی اما این است که چنانچه کارشناسان منصفانه و بدون حب و بغض و کارشناسان رسمی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس مسائل معدن را رصد کنند و محیط زیست، زیست بوم، آب و منابع طبیعی را مد نظر قرار دهند، آن موقع باید گفت که ما و مسئولان باید پای نظر کارشناسی بایستیم.

نوبت به رونمایی از سرود حماسی شاهوار می‌رسد کاری از بچه‌های دغدغه مند شهرستان شاهرود که آهنگ و شعر و تنظیم آن را بر عهده داشته‌اند سرودی که در تهران با ارکستر سمفونی بزرگی ضبط و تهیه شده است. مطلع آن شاهوار شاهوار است … قله‌ای که مهد دلیران نام می‌گیرد.

هوا کاملاً رو به تیرگی گذاشته و شب کم کم چادر سیاهش را روی آسمان پهن می‌کند مراسم تمام می‌شود مردم پخش می‌شوند پلاکاردها پایین می‌آیند اما عزم و همت مردم هرگز؛ مردمی که چشم امید به مسئولان دارند تا سخنشان را بشنوند. مردمی که ۹ سال است نگران شاهوار هستند شاهواری که زخم‌های عمیقی بر چهره دارد. زخم‌هایی که ترمیم شأن دشوار است. اینجا بزنگاه حیات در شاهرود است حتی می‌توان گفت حیات در استان سمنان… آینده این مردم امروز در دستان مسئولان است.

کد خبر 5016375

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری محيط زیست سمنان منابع طبیعی استان سمنان قله شاهوار شاهرود سازمان بازرسی کل کشور قوه قضاییه تخریب منابع طبیعی محرم 99 ویروس کرونا شیراز مراسم عزاداری هفته دولت ماه محرم عاشورا بازگشایی مدارس آمار کرونا بوشهر کرمانشاه مجلس شورای اسلامی گرگان شیوع کرونا شهرستان شاهرود تخریب شاهوار استان سمنان محیط زیست منابع آبی آمده اند زنده باد حیات بخش آب ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۶۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت نمایندگان مجلس از دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه در آمریکا و اروپا


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از خانه ‌ملت،متن بیانیه به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

امروز غزه صحنه تقابل یک ملت مظلوم و مصیب‌دیده و مقاوم با جماعتی بی‌رحم و غاصب است، در این معرکه، همدردی با ستمدیدگان و اعتراض به ظالمان کمترین وظیفه انسان‌هاست. سابقه تجاوز و غصب صهیونیست‌ها در فلسطین به ۷ دهه می‌رسد. در این مدت همه راه‌های تسلیم و مسالمت با غاصبان توسط برخی از افراد سست‌ عنصر طی شده است، آنچه امروز در قالب رشادت و حماسه و استقامت غزه بروز یافته است، آتشفشان خشم و درد متراکم ملتی است که سوزش بدعهدی و خیانت را در پهلوی خود حس می‌کند.
اعلام همبستگی با فلسطین از طرف دانشگاهیان جهان به ویژه در کشورهای غربی حرکتی برخاسته از فطرت عدالت خواه و نوعدوست و انسانی است. این حرکت نشان می‌دهد که مظلوم‌نمایی، چهره‌سازی و تحریف حقایق در رسانه‌های جریان اصلی غرب نیز نتوانسته است صحنه خونین غزه را کاملاً بپوشاند. راه‌حل این بحران در بازگشت به عدالت است.
ما نمایندگان دانشگاهی مجلس قانونگذاری ایران ضمن قدردانی از اقدامات ارزشمند دانشگاهیان عزیزمان در حمایت از مظلومان غزه، درود خود را نثار همکاران شجاع و دانشجویان ظلم ستیز در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و سایر نقاط دنیا می‌کنیم و همدردی، همراهی و همدلی خود را با دانشجویان و استادان و آزادیخواهان انسان‌دوست دانشگاه های آمریکا ابراز می‌کنیم و یورش سرکوبگرایانه نیروهای پلیس را به ساحت مرکز علم و دانش و هجوم به تحسن دانشگاهیان در آن کشور محکوم می‌کنیم.خشونت بی‌منطق در مقابل این ندای حق‌طلبانه دردی از ظالمان دوا نخواهد کرد.

دیگر خبرها

  • زنگ خطر کمبود «آب» در شاهرود/ اهمیت بیش از پیش حفظ «شاهوار»
  • مسئولان عملیات فرهنگی و جهاد تبیین را جدی بگیرند
  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • بیانیه ۱۵۰ نفر از نمایندگان در حمایت از دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه
  • حمایت نمایندگان مجلس از دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه در آمریکا و اروپا
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • چرا شهرک‌های فدک و کوثر شاهرود به شهرداری واگذار نشد؟
  • مسئولان جریان‌های اثرگذار بر حوزه کاری خود را بشناسند
  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • اجتماع همبستگی با دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین +عکس