Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌رغم پیش‌بینی سازوکارها برای جلوگیری از بروز تخلف در فرآیند درمان، برخی از پزشکان متأسفانه بیماران را در شرایطی قرار می‌دهند که مجبورند با رضایت ساختگی، آنان را در انجام عمل متخلفانه‌اش یاری کرده و پس از آن نیز نمی‌توانند پیگیر شکایتی شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، جامعه پزشکی همواره به‌عنوان حافظان سلامت نقش مهمی در ارتقاء شادابی جسمی و روحی جامعه داشته که نتیجه غایی آن را می‌توان در بالا بودن امید به زندگی افراد و توسعه پایدار یک کشور دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اثربخشی این قشر متخصص، نظارت بر عملکرد آن‌ها و در نظر گرفتن سازوکار اجرایی در این خصوص می‌تواند آن‌ها را در ایفای نقش حیاتی‌شان در جامعه یاری کرده و از بروز هرگونه فساد در فرآیند اجرای نظام درمانی کشور جلوگیری کند.

در این میان طبیعتاً نظام قضایی کشور با پیش‌بینی سازوکارها و مراجعی همچون دادسرای ویژه امور پزشکی، شورای حل اختلاف و دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی هرگونه شکایت از پزشکان و قصور آن‌ها در فرآیند درمان را پیگیری می‌کند.

با وجود در نظر گرفتن سازوکارهای حقوقی و قضایی در ارتباط با بروز هرگونه خطا و ضرر و زیان ناشی از فعالیت‌های پزشکی و درمانی اما در مواردی مشاهده می‌شود که تخلفاتی با عاملیت پزشک معالج انجام می‌شود که به دلیل این‌که بیمار برای تکمیل فرآیند درمان خود به تخصص پزشک نیازمند است از هر گونه شکایت پرهیز کرده و همکاری لازم را در ارتکاب تخلف انجام می‌دهد و پس از تکمیل فرآیند درمان نیز آن را به فراموشی می‌سپارد، موضوعی که می‌بایست مصادیق آن در قانون دیده شده و نظارت کافی بر آن صورت پذیرد.

یک نمونه از آن بدین تربیت است که بیمار به پزشکی در بیمارستان مراجعه کرده و پس از معاینات و بررسی‌های تخصصی، پزشک تشخیص می‌دهد که بیمار باید تحت عمل جراحی قرار گیرد و زمانی نیز برای بیمار تعیین می‌شود. تا اینجای کار روند درمان به‌صورت عادی در جریان است اما بروز اقدام متخلفانه آنجا ظهور می‌کند که بیمار برای آگاهی از هزینه عمل جراحی به بخش مالی بیمارستان مراجعه کرده و هزینه درمان را جویا شود که با پاسخ جالبی از سوی متصدی آن مواجه می‌شود: «آقای دکتر از سهامداران بیمارستان هستند و ما اجازه نداریم هزینه عمل را اعلام کنیم. هر مبلغی که دکتر اعلام کند همان است.»

هزینه اعلامی پزشک قطعاً بیشتر از نرخ مصوب آن اقدام پزشکی است که در این صورت معمولاً دو بازخور بیشتر بروز نمی‌کند یا بیمار از تمکن مالی برخوردار است و با توجه به تخصص پزشک این پیشنهاد را می‌پذیرد و یا پیشنهاد را به دلیل شرایط مالی و یا نارضایتی رد می‌کند و در تکاپو برای یافتن پزشک دیگری می‌‌افتد.

نمونه دیگر که شاید جالب‌تر از مورد فوق باشد این است که پزشک، بیمارانش را در مطبی واقع در بالای شهر (در تهران) ویزیت و پس از تشخیص این‌که بیمار نیازمند عمل جراحی است تنها یک بیمارستان را برای انجام عمل معرفی می‌کند (در شرایطی که پزشک برای طبابت و عمل جراحی در بیمارستان‌های دیگر هم حضور دارد) که آن هم در خارج از استان تهران (در یکی از مناطق استان البرز) است، ارجاع می‌دهد و از آنجایی که بعضاً تخصص پزشک بیمار را به‌سوی خود کشانده به آن مرکز درمانی مراجعه می‌کند.

نکته قابل توجه این‌که بیمارستان مزبور ساختمان کوچک با فضایی اندک است که بیشتر به یک درمانگاه حد متوسط شبیه است تا بیمارستان و جالب‌تر این‌که رئیس این بیمارستان همان دکتری است که بیمار را در تهران ویزیت و این مرکز را برای جراحی معرفی کرده است.

شاید نتوان چنین فرآیند درمانی را در مصادیق عمل متخلفانه قرار داد ولی زمانی که فرد قصد ترخیص بیمارش را دارد با هزینه‌ای معادل یک بیمارستان خصوصی درجه‌یک در تهران مواجه می‌شود و جالب‌ این‌که کیفیت خدمات دریافتی اصلاً با آن شرایط قابل مقایسه نیست.

لازم به ذکر است که چنین مراکز درمانی علاوه بر کیفیت پایین خدمات برای کاهش هزینه‌ها به جای پرستار بیشتر از بهیار و کمک بهیار بهره می‌گیرند که بعضاً از دانش اولیه مراقبت از بیمار نیز آگاه نیستند.

مورد دیگر مربوط به یک عمل جراحی است که نیازمند یک قطعه است. پزشک متخصص وسیله مورد نظر را که در بیمارستان موجود است را برای آن عمل جراحی استاندارد ندانسته و بیمار را برای تهیه آن به یک شرکت تجهیزات پزشکی مشخص ارجاع می‌دهد. در صورتی که بیمار با قطعه موجود و استاندارد بیمارستان تحت عمل قرار گیرد هزینه بیمارستان با عمل جراحی کمتر از یک میلیون تومان می‌شود ولی تأمین قطعه درخواستی وسایل اتاق عمل هزینه آن را به حدود 15 میلیون تومان افزایش می‌دهد.

موارد فوق تنها بخشی از ده‌ها ترفند پزشکان برای اضافه دریافت از بیمارانی است که مشکلشان به دست فرد دیگری جز پزشک حل نمی‌شود و شرایط خاص بیماران و خانواده‌های آن‌ها حتی فکر شکایت و پیگیری این فرآیندها را در دادگاه‌ها را از سرشان به در می‌برد.

البته لازم به ذکر است که اکثریت قریب به اتفاق پزشکان ما در کشور با وجدان و تعهد کاری وظایفشان را به‌درستی انجام می‌دهند اما همین قلیل تخلفات هم می‌تواند حیثیت و آبروی یک جامعه متخصص را خدشه‌دار کند که حل این موضوعات نیازمند ورود دستگاه‌های نظارتی بر چنین اقداماتی است.

انتهای پیام/4105

منبع: آنا

کلیدواژه: نظام سلامت جامعه پزشکی تخلفات پزشکی پزشک متخلف فرآیند درمان عمل جراحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۵۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی

افشین باقرزاده قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی و درمانی در سال جدید، گفت : این میزان افزایش در بخش‌های مختلف متفاوت است، اما بطور میانگین شاهد افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی و درمانی در سال جدید هستیم.

باقرزاده گفت: بر اساس ابلاغ صورت گرفته قیمت تعرفه‌های پزشکی در سه بخش دولتی، عمومی غیردولتی و خصوصی متفاوت است.

وی افزود: در بخش «دولتی» تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک عمومی ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان، پزشک و دندانپزشک متخصص ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان، پزشک فوق تخصص ۶۷ هزار و ۸۰۰ تومان، پزشک متخصص روانپزشکی ۷۰ هزار و ۸۰۰ تومان، پزشک فوق تخصص روانپزشکی ۸۴ هزار و ۲۰۰ تومان، کارشناس ارشد پروانه دار ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان و کارشناس پروانه دار ۳۱ هزارو ۳۰۰ تومان است.

باقرزاده گفت: در بخش «عمومی غیردولتی» نیز تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک عمومی ۵۶ هزار تومان، پزشک و دندانپزشک متخصص ۹۲ هزار تومان، پزشک فوق تخصص یکصد و یازده هزار تومان، پزشک متخصص روانپزشکی ۱۱۹ هزار تومان، پزشک فوق تخصص روانپزشکی ۱۳۶ هزار تومان، کارشناس ارشد پروانه دار ۴۹ هزار و کارشناس پروانه دار ۴۲ هزار است.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در بخش «خصوصی» هم بر اساس ابلاغ صورت گرفته تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک عمومی ۱۲۶ هزار تومان است که سهم بیمار از این میزان ۹۴ هزار و ۵۷۰ تومان است و مابقی آن توسط سازمان‌های بیمه گر پرداخت می‌شود، تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک متخصص هم ۱۸۹ هزار تومان است که سهم بیمار از این میزان ۱۴۹ هزار و ۹۴۰ تومان است و مابقی توسط سازمان‌های بیمه گر پرداخت می‌شود.

وی تعرفه ویزیت پزشک فوق تخصص در بخش خصوصی را نیز ۲۴۱ هزار تومان اعلام و تصریح کرد: از این میزان سهم بیمار ۱۹۳ هزار و ۵۴۰ تومان است و مابقی توسط سازمان‌های بیمه گر پرداخت می‌شود.

باقر زاده تعرفه ویزیت پزشک متخصص روانپزشکی را نیز در بخش خصوصی ۲۵۱ هزار اعلام و تصریح کرد: سهم بیمار از این میزان ۲۰۱هزار و ۴۴۰ تومان است، تعرفه ویزیت پزشک فوق تخصص روانپزشکی هم در بخش خصوصی ۲۸۶ هزار تومان است که سهم بیمار از این میزان ۲۲۷ هزار تومان می‌باشد.

وی تعرفه ویزیت کارشناس ارشد پروانه دار در بخش خصوصی را ۱۰۲ هزار تومان و کارشناس پروانه دار را هم ۸۷ هزار تومان اعلام کرد.

باقرزاده گفت: در بخش خصوصی تعرفه ویزیت پزشک عمومی بالای ۱۵ سال سابقه هم جداگانه تعیین شده که ۱۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان است و سهم پرداختی بیمار از این میزان ۱۳۴ هزار و ۷۰۰ تومان است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی
  • انجام نخستین عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • انجام جراحی لوزه با تعرفه دولتی در بیمارستان کامکار عرب نیای قم