Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛ یکی از تاثیرگذارترین مولفه‌ها در ایجاد، تکامل و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، مساله تامین مالی آن‌هاست. در همین رابطه، شواهد موجود حاکی از آغاز فعالیت بسیاری از این شرکت‌ها، با اتکا به منابع مالی خصوصی (خانواده، دوستان و ...) است. با این حال، به تدریج و با افزایش نیاز به منابع مالی، استفاده از انواع دیگر روش‌های تامین مالی مانند سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، سیستم بانکی، بازار سهام و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. ضرورت پیدا می‌کند. در ایران نیز، وجود برخی ساز و کارهای اداری زائد در شیوه تامین مالی غیر مستقیم (سیستم بانکی) و از طرفی گسترش روزافزون بازار سرمایه و ورود منابع مالی بسیار زیاد به آن، شیوه تامین مالی مستقیم (بازار سهام) را تبدیل به یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای جذب سرمایه از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان کرده است.

بورس ایده

در همین رابطه، سازمان فرابورس کشور در سال 1391 و با هدف حمایت از فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان در کشور، اقدام به تاسیس بازار دارایی فکری با عنوان بورس ایده کرد. در اساسنامه این سازمان، مهمترین هدف از ایجاد این بازار، "حمایت از دارندگان دانش فنی و امتیاز ثبت اختراع به منظور ارزش‌گذاری دارایی معنوی و همچنین تخفیف ریسک‌های قیمتی مرتبط با اوراق بهادار مبتنی بر مالکیت معنوی" ذکر شده است. گسترش پدیده انتقال فناوری، تسهیل قیمت‌گذاری منطقی اوراق مالکیت معنوی و ارتقاء شاخص ثبت اختراع کشور، از جمله دیگر اهداف ذکر شده برای این بازار است.

بر اساس مکانیزم بورس ایده، صاحبان ایده و دارندگان اوراق دارایی فکری می‌توانند از طریق مراجعه به یکی از شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تامین سرمایه و یا کارگزاران عضو فرابورس، درخواست خود را مبنی بر انتقال تمام یا بخشی از حقوق مادی ناشی از مالکیت معنوی خود مطرح کنند. در همین زمینه، در حال حاضر نقل و انتقالات انواع اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری به چهار طریق 1) عرضه اوراق بهادار شرکت‌های سهامی خاص مبتنی بر دارایی فکری، 2) عرضه مستقیم و بی واسطه اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری، 3) عرضه حق بهره‌برداری اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری برای مدت زمان معین و 4) عرضه حق بهره‌برداری اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری برای مقدار معین صورت می‌گیرد.

حضور 35 شرکت دانش‌بنیان در بازار سرمایه کشور

بنا بر سخنان ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در تیر ماه امسال، در حال حاضر 33 شرکت دانش‌بنیان به ارزش 180 هزار میلیارد تومان در تابلوی بورس قرار دارند که این تعداد به زودی به 35 شرکت می‌رسد. در همین رابطه، 16 شرکت نیز تاییدیه اولیه ورود به بازار بورس و فرابورس را کسب کرده‌اند. مسائلی که موید افزایش چشمگیر نقش‌آفرینی بازار سرمایه در تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان طی سالیان اخیر است.

پربیننده ترین ارزش سهام عدالت من (پانزدهم شهریور) اعلام نحوه مشاهده تعداد سهام فروخته شده سهام عدالت نمایندگان نقش حقوقی‌ها در به خطر انداختن سرمایه‌های عمومی را بررسی می‌کنند/ وزیر اقتصاد باید در مجلس حاضر شود روایت جهش بورس +فیلم آخرین اخبار آزادسازی سهام عدالت/ سهام عدالتی که عادلانه نیست

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار سهام بورس بازار سرمایه بازار سهام بنگاه اقتصادی فرابورس شرکت دانش بنیان سازمان فرابورس ایران قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت بازار سرمایه تامین مالی دانش بنیان بورس ایده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۷۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، دبیر اجرایی رویداد ملی چادرو گفت: ۷۰ طرح و ایده فناورانه به دبیرخانه این رویداد از استان‌های مختلف کشور ارسال شد که در مرحله‌ی اول ۳۵ طرح برای ارزیابی انتخاب شدند.

امیرشنوا افزود: در نهایت پس از ارزیابی‌های فنی ۱۰ ایده نوآور برگزیده شدند که در مراسم اختتامیه رویداد از آنها تجلیل و در این بین ۳ ایده برتر هم معرفی شد.

وی هدف از برگزاری این رویداد را جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه عنوان کرد و افزود: ۱۰ ایده برتر رویداد زنجیره ارزش فولاد از اکتشاف معدن تا محصول نهایی در بخش‌های انرژی، آب، محیط زیست، هوشمندسازی و تحول دیجیتال را شامل می‌شدند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم در ارتباط ویدئو کنفرانسی در این رویداد با بیان اینکه هم اکنون سهم شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد دانش‌بنیان کشور حدود ۲.۷ درصد در تولید ناخالص ملی است، گفت: بر اساس هدف‌گذاری اعلام شده طبق قانون و در قالب برنامه هفتم توسعه، سهم اقتصاد دانش بنیان باید به ۷ درصد در تولید ناخالص ملی برسد. 

خیاطیان افزود: سیاست ما حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و هم اکنون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده که حدود ۳۰۰ هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ صنعتی معدنی، چون چادرملو، فولاد مبارکه، شرکت پتروشیمی و صنایع بزرگ مواد غذایی باید برای رسیدن به سهم هفت درصدی شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور ورود کرده و از این شرکت‌ها حمایت کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: رویکرد ما این است که شرکت‌های بزرگ، نیاز‌های فناورانه خود را از طریق شرکت‌های دانش بنیان تامین کنند.

رئیس هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) هم گفت: برای کم کردن فاصله فناوری کشورمان با کشور‌های پیشرفته آن هم در شرایط تحریم باید از توان دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

موثقی نیا افزود: در رویداد چادرو تعداد قابل توجهی طرح و ایده ارائه شده، اما برای دست یافتن به رشد ۱۳ درصدی معدن در برنامه هفتم توسعه باید تلاش‌های بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هم از بومی سازی قطعات و مواد اولیه این شرکت با همکاری مراکز و شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و افزود: تعداد هزار و ۴۶۳ قلم قطعات یدکی و مواد اولیه در سال گذشته با صرفه جویی ارزی ۴۷ میلیون یورو با بهره گیری از توان بومی و دانش بنیان انجام شده است.

طاهرزاده تصریح کرد: در راستای حمایت از نخبگان نیز طرح بورسیه صنعتی را در کنکور ۱۴۰۲ اجرا کردیم و تعداد ۶ دانشجوی بورسیه کارشناسی در مجتمع صنعتی چادرملو مشغول به تحصیل هستند.

دیگر خبرها

  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 
  • شهرداری اصفهان باید فصل وصل سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر با شرکت‌های دانش‌بنیان باشد
  • رسالت مالکیت فکری، شناسنامه‌دار کردن تولد نوآوری‌هاست
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ