Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@10:12:31 GMT

درّه کنکور بر سر راه فتح قله‌های جهانی

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۰۸۴۳۶

درّه کنکور بر سر راه فتح قله‌های جهانی

المپیادهای علمی دانش‌آموزی، به عنوان مهمترین و ارزشمندترین رقابت‌های علمی جهانی در سطح دانش‌آموزی، میدانی است که محصلان ضمن نشان دادن توانمندی‌های فردی خود در آن، می‌توانند نماینده واقعی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی باشند و برای کشور افتخار کسب کنند. مقام معظم رهبری نیز در بیانات اخیر (یازدهم شهریور) خود برهمین موضوع تاکید و فرمودند که بایستی جایگاه ایران در این رقابت‌ها، باز هم بیشتر از گذشته ارتقاء یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

المپیادها، میدانی برای رقابت استعدادها

المپیادهای علمی دانش‌آموزی، رقابت‌هایی علمی است که برخی از شاخه‌های آن، سابقه‌ای طولانی دارد. در این مسابقات، دانش‌آموزان از سراسر جهان، به صورت فردی به سوالاتی خلاقانه و پیچیده پاسخ می‌دهند و در صورت کسب حد نصاب لازم می‌توانند به مدال‌های افتخار این مسابقات دست یابند. علاوه بر این، مجموع نتایج دانش‌آموزان یک کشور نیز به عنوان نتیجه نهایی کسب شده آن کشور اعلام و کشورها براساس نتایجی که به دست آورده‌اند، رده‌بندی می‌شوند.

دانش‌آموزان ایرانی در سال گذشته موفق به کسب مدال‌های رنگارنگی در رشته‌های مختلف المپیادهای علمی جهانی شدند. 

المپیاد جهانی ریاضی، سابقه‌ای طولانی‌تر از شاخه‌های دیگر این مسابقات دارد و از سال ۱۳۳۸ در حال برگزاری است. پس از این المپیاد، به ترتیب المپیادهای جهانی فیزیک (از سال ۱۳۴۶)، المپیاد جهانی شیمی (از سال ۱۳۴۷)، المپیاد جهانی رایانه (از سال ۱۳۶۸)، المپیاد جهانی زیست‌شناسی (از سال ۱۳۶۹)، المپیاد جهانی فلسفه (از سال ۱۳۷۲)، المپیاد جهانی نجوم (از سال ۱۳۷۵) و المپیاد جهانی جغرافیا (از سال ۱۳۷۵) برای اولین بار برگزار شد و در چند سال اخیر نیز المپیادهای جهانی زبان‌شناسی، علوم نوجوانان، زمین‌شناسی و نجوم و اختر فیزیک (که با المپیاد نجوم متفاوت است) به این مسابقات اضافه شده‌است.

دانش‌آموزان ایرانی اگرچه در سال‌های قبل از انقلاب، حضوری در این مسابقات نداشته‌اند، اما پس از انقلاب اسلامی، دانش‌آموزان ایرانی با شرکت در برخی شاخه‌های این مسابقات، توانسته‌اند افتخارات فراوانی را برای کشور کسب کنند. کسب ۷۴۰ مدال طلا، نقره و برنز تا سال گذشته و به دست آوردن جایگاه‌های برتر در سال‌های مختلف حاصل تلاش دانش‌آموزان ایرانی در برخی از شاخه‌های این المپیادها بوده است. با این همه به نظر می‌رسد برخی از این شاخه‌های علمی کمتر با مشارکت تیم‌های دانش‌آموزی ایرانی همراه شده‌اند و جای آن دارد که برنامه‌های برای حضور دانش‌آموزان ایرانی در این شاخه‌ها نیز تدارک دیده شود.

کنکور، مانعی پیش روی قله‌های افتخار

طی سال‌های گذشته، تیم‌های المپیادهای دانش‌آموزی ایران، نتایج خوبی را کسب کرده‌اند. بطور مثال تیم دانش‌آموزی المپیاد شیمی ایران در سال ۱۳۹۸، با کسب چهار مدال ارزنده، جایگاه ششم جهانی را کسب کردند و در المپیاد جهانی ریاضی در همین سال نیز موفق به کسب شش مدال ارزشمند شده‌اند. کسب چهار مدال در المپیاد جهانی زیست شناسی و شهریورماه امسال نیز دستاورد دیگری از دانش‌آموزان ایرانی در این مسابقات بود. دانش آموزان ایرانی در آخرین حضور خود در المپیاد جهانی فیزیک در سال ۲۰۱۸ نیز توانستند به ۳ مدال نقره و ۲ مدال برنز به دست آورند.

مقام معظم رهبری نیز با تاکید بر همین نتایج روز یازدهم شهریورماه در بیاناتی در ارتباط تصویری با مسئولان آموزش و پرورش فرمودند که «جایگاه کشور در المپیادها باید بهبود و ارتقاء یابد؛ زیرا در سال‌های اخیر وضعیت ما برجسته نبوده است». اشاره رهبر انقلاب به نتایجی بسیار درخشانی است که ایران در سال‌های گذشته در شاخه‌های مختلف المپیادهای جهانی کسب کرده و توانسته بود به نتایجی بسیار خیره کننده برسد. بطور مثال ایران در المپیاد جهانی ریاضی در سال ۱۳۷۷ (۱۹۹۸) و در کشور چین تاپیه با کسب ۵ مدال طلا و یک نقره جایگاه اول جهان را کسب کرد و «امید امینی» دانش‌آموز ایران با بدست آوردن نمره کامل نفر اول این رقابت‌ها شد.

با این حال به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته و با رشد مدارس غیرانتفاعی و اهمیت یافتن روزافزون کنکور سراسری به عنوان ملاک و شاخص اصلی تعیین جایگاه دانش‌آموزان در مسیر پیش‌روی تحصیلی خود و فشار روانی که برای موفقیت در این آزمون به آن‌ها وارد می‌شود، از اهمیت شرکت در المپیادهای علمی در کاسته شده است. اکنون بسیاری از دانش‌آموزان سال‌های ده و یازده دوره دوم متوسطه که به عنوان رده سنی دارای مجوز شرکت در المپیادهای علمی در ایران شناخته می‌شوند، ترجیح می‌دهند به جای آن که حدود یک سال درگیر مسابقات دشوار المپیادهای علمی شوند، خود را برای امتحانات نهایی و آزمون کنکور سراسری آماده کنند. همچنین بسیاری از مدارس نیز تمایل دارند دانش‌آموزان آن‌ها با کسب رتبه‌های برتر کنکور، افتخار آفرینی کنند تا اینکه بخواهند خود را برای شرکت در المپیادهای علمی آماده کنند. خانواده‌ها نیز به دلیل فشار روانی ناشی از کنکور و استرس‌های مربوط به این آزمون و صد البته هزینه‌های سرسام‌آوری که برای مدارس غیرانتفاعی و کلاس‌های آمادگی کنکور صرف می‌شود، بیش از هر چیز دانش‌آموزان را به سمت تلاش برای آمادگی در کنکور تشویق می‌کنند.

اکنون شرایط کلی اجتماعی به گونه‌ای است که عملکرد دانش‌آموزان بیش از هر چیز با موفقیت در کنکور سراسری سنجیده می‌شود و خانواده‌ها به هنگام ثبت نام فرزند خود در مدارس غیرانتفاعی، به دنبال بررسی نتایج این مدارس در آزمون کنکور هستند. این در حالی است که رشد شتابان مدارس غیرانتفاعی باعث شده است تا برخی از مدارس دولتی و نیمه دولتی که دو دهه پیش، به عنوان مدارس شاخص کشور شناخته می‌شدند، اکنون برای جذب دانش‌آموزان برتر با دشواری مواجه باشند. نکته جالب توجه این است که مدارس دولتی، استعدادهای درخشان و نمونه دولتی، مدارسی بودند که در زمان اوج موفقیت‌های دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی، این دانش‌آموزان را برای مسابقات مذکور آماده کرده بودند.

در نتیجه می‌توان گفت رونق بیش از پیش کنکور سراسری و سرمایه‌گذاری دانش‌آموزان و مدارس بر سر این آزمون حساس و مهم، از ارزش و اعتبار شرکت در المپیادهای علمی کاسته است و باید برای این مسئله چاره‌ای اندیشیده شود. اگرچه که برگزیدگان المپیادهای علمی داخلی و خارجی، می‌توانند از سهمیه‌های ویژه‌ کنکور سراسری و همچنین امتیازات ویژه بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند شوند. با این حال توان، ظرفیت و استعدادهای خاص دانش‌آموزان ایرانی، همیشه این فرصت را مهیا می‌کند که با ترغیب دانش‌آموزان به حضور در این المپیادها و حمایت از آنان، بتوان فرصت‌ کافی برای درخشش نخبگان جوان ایرانی در این آزمون‌های ارزشمند بین‌المللی را فراهم کرد و پرچم ایران را بر فراز قله‌های علمی جهان به اهتزاز در آورد.

برچسب‌ها مقام معظم رهبری اختصاصی ایرنا المپیاد دانش آموزی المپیاد علمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری اختصاصی ایرنا المپیاد دانش آموزی المپیاد علمی مقام معظم رهبری اختصاصی ایرنا المپیاد دانش آموزی المپیاد علمی شرکت در المپیادهای علمی دانش آموزان ایرانی المپیادهای جهانی مدارس غیرانتفاعی المپیاد جهانی کنکور سراسری دانش آموزی رقابت ها شاخه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۸۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان با آرمان‌های انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان بجنورد (مرکز استان خراسان‌شمالی) با حضور مجتبی کامکار رئیس مدارس استان خراسان‌شمالی، محمدباقر باقرپور فرماندار بجنورد، بخشداران، موسی علی‌نیا رئیس آموزش و پرورش شهرستان و سایر اعضای شورا با محور سمای بجنورد  به میزبانی مجموعه فرهنگی آموزشی مدارس واحد بجنورد برگزار شد.

رئیس مدارس استان خراسان‌شمالی در این نشست درباره فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی انجام شده در مدارس این استان، بر لزوم ارتقای سطح دانش و تربیت دانش‌آموزان با توجه به آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و الگو‌های تربیتی بومی منطبق با شرایط استان و تربیت دانش‌آموزانی در تراز انقلاب تأکید کرد.

کامکار درراستای گسترش همکاری هرچه بیشتر با آموزش و پرورش و معرفی سما به عنوان حوزه امتحانات اعلام آمادگی کرد.

وی همچنین گزارشی از فعالیت‌های حوزه‌های مختلف ارائه کرد و افزود: اساس توسعه یک کشور با آموزش و پژوهش است که آن هم برعهده معلم است.

 رئیس مدارس استان خراسان‌شمالی در ادامه با تأکید بر اینکه امروزه برتری افراد و شخصیت و نوع نگاه انسان‌ها در راستای دانایی و آگاهی وکسب دانش آنان شکل می‌گیرد، ادامه داد: نقش استادان و معلمان در تربیت پرورش و آموزش افراد خلاق و نخبه جامعه تعیین‌کننده بوده است.

رئیس آموزش و پرورش بجنورد هم در این دیدار پیرامون برگزاری آزمون‌های نهایی و اهمیت برگزاری این آزمون‌ها در شرایط و مکان مناسب سخنانی ارائه داد.

محمدباقر باقرپور فرماندار بجنورد هم به همکاری بیشتر بسیج و آموزش و پرورش برای نهادینه کردن و فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب و نقش مهم ارگان آموزش و پرورش در اشاعه فرهنگ اشاره کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موفقیت دانش آموزان کیش در مسابقات لیگ علمی پایا
  • موفقیت دانش آموزان کیش در مسابقات لیگ علمی دانش آموزی پایا
  • نقش مهم معلمان در ساختن آینده جامعه
  • تلاش استکبار جهانی برای فراموشی مساله غزه بی‌نتیجه است
  • مازندران رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی را دارد
  • آغاز جشنواره ملی خلاقیت‌های علمی - پژوهشی لکوکاپ ایران
  • فیلمی متفاوت از کنکور دادن دانش آموزان قبل از انقلاب
  • محتواهای کمک‌ آموزشی برای امتحانات نهایی موضوعیتی ندارد
  • ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان با آرمان‌های انقلاب اسلامی
  • شرکت ۳۰ هزار دانش‌آموز البرزی در کنکور