Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@22:15:18 GMT

هفت خطای راهبردی که موجب ریزش بورس شد/ نهاد ناظر کجاست؟

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۰۸۸۸۰

هفت خطای راهبردی که موجب ریزش بورس شد/ نهاد ناظر کجاست؟

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: من الان سهمی را می شناسم که سه ماه است هر روز 5 درصد مثبت می خورد و یک روز هم منفی نشده است! نهاد ناظر بازار سرمایه کجاست؟

به گزارش سرویس بورس مشرق، بازار همچنان در حال ریزش است و گویا حمایت حقوقی ها تنها در لفظ معنا پیدا می کند و سهامداران خردی که در این اوضاع گرفتار شده اند و هر روز به ضرر و زیانشان افزوده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

بورس دوباره قرمزپوش شد

در این روزها بسیاری از کارشناسان به دنبال موشکافی دلایل ریزش بورس هستند و مردم عادی که سرمایه های خود را به این بازار با حمایت های عالی ترین مسئولین روانه کرده بودند حالا سرمایه خود را در حال آب شدن می بینند. پرسش این است که دلایل این ریزش چه بوده و چه تصمیماتی موجب این ریزش شد؟

هفت خطای راهبردی که موجب ریزش بازار شد

وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در این مدت خطاهای راهبردی اتفاق افتاد که باید دولتمردان ما آن ها را مدنظر داشته باشند، افزود:

اولین خطای راهبردی این بود که دولت نباید در بازار سرمایه به مانند سایر بازارها به صورت آشکارا و دستوری شروع به حمایت کند. حمایت دستوری در بازار ایراد دارد و این انتظار در جامعه ایجاد می شود که دولت از این بازار در حال حمایت است پس من به پشتوانه حمایت دولت وارد این بازار خواهم شد.

این افراد با عدم آگاهی و دانش سرمایه های خود را وارد این بازار می کند و وقتی این بازار اصلاح یا ریزشی را دارد دولت مقصر می شود. بنابراین اگر دولت می خواهد حمایت کند باید این حمایت غیرعلنی باشد. متاسفانه در این مدت شاهد این موضوع نبودیم و دولتمردان ما به صورت آشکارا از این بازار حمایت کردند. 

دومین خطای راهبردی این بود که دولت با آزادسازی سهام عدالت اجازه داد که 30 درصد فروش به 60 درصد فروش ارتقا یابد. این در حالی بود که دولت هیچ برنامه ای برای نحوه فروش این 60 درصد سهام عدالت نداشت. با این اوضاع و با توجه به فشار دولت برای فروش این سهام عدالت، در مرداد ماه بسیاری از کارگزاری ها و بانک ها با بی برنامگی موجود شروع به فروش این سهام عدالت کردند.

خطای راهبردی سوم این بود که سازمان بورس ابلاغیه ای را صادر کرد مبنی بر اینکه حداکثر سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در سهام باید ظرف یک ماه به 5 درصد کاهش یابد. این باعث شد تا فشار فروش باز هم بالاتر رود.

خطای چهارم راهبردی این بود که حقوقی های بزرگ با رسیدن شاخص کل به دو میلیون واحد به این نتیجه رسیدند که خیلی از سهام رشد قیمتی خود را کرده اند و باید فروخته شوند. برخی سهام به صورت نامتعارفی رشد قیمت داشتند و باید نهاد ناظر به این رشد قیمت آن ها نظارت می کرد اما متاسفانه نظارت لازمی را نداشت. به هر صورت با این تصمیم حقوقی ها باز هم فشار فروش بیشتر شد. این استاد دانشگاه ادامه داد: از اینجا به بعد باز هم خطاهای راهبردی افزایش یافت. وقتی بازار 30 تا 40 درصد اصلاح شد، دوباره خطاهایی که ناشی از بی برنامگی بود شروع شد.

خطای راهبردی پنجم این بود که در این وضعیت دوباره دولتمردانی که اطلاعی از بازار سرمایه نداشتند و در جایگاهی نبودند که اظهار نظر کنند، شروع کردند به مصاحبه و اعلام کردند از یک رقمی به بعد شاخص کل باز خواهد گشت! با این اظهارنظرها دوباره دولت شروع کرد به حمایت دستوری از بازار سرمایه و تکرار اشتباهات گذشته. حتی دستوراتی رسید که از 10 تا 15 نماد شاخص ساز حمایت شود. این خیلی تصمیم اشتباهی بود. دلیل این است که شما وقتی از چند سهم به صورت آشکارا حمایت می کنید این پالس را به سهامداران می دهید که سرمایه های خود را از سایر نمادها بیرون بیاورند و شروع به خرید همین 10 تا 15 سهم کنند.

خطای راهبردی ششم این بود که بازار بدون برنامه ریزی و تحلیل به دو وقت زمانی تقسیم شد. این تقسیم باعث شد تا سهم های وقت اول به وقت دوم علامت بدهند و برعکس! یک عدم تقارن اطلاعاتی در این وضعیت شکل گرفت.

خطای راهبردی هفتم این بود که در این وضعیت زمزمه هایی از اختلاف در تیم اقتصادی دولت هم به خصوص بر سر صندوق ETF دوم شنیده شد.

سهامی که سه ماه است 5 درصد مثبت می خورد، نهاد ناظر کجاست؟

این استاد دانشگاه در پایان صحبت های خود گفت: وضعیت بازار سرمایه به مانند یک اتوبان است. اگر یک خودرویی در این اتوبان مدام با سرعت 180 حرکت کند خطاست و اگر به صورت دنده عقب هم حرکت کند خطاست. باید نهاد ناظر بر وضعیت این خودرو نظارت داشته باشد تا با یک سرعت مطمئنه حرکت کند. من الان سهمی را می شناسم که سه ماه است هر روز 5 درصد مثبت می خورد و یک روز هم منفی نشده است!

سهمی که در گروه معادن است و هیچ گونه نکته مثبتی در صورت های مالی آن دیده نمی شود. حالا پرسش این است که در این وضعیت نهاد ناظر بازار سرمایه کجاست؟ وی افزود: برخی از سهام در دست یک گروه خاصی هستند که مدام مثبت هستند و نهاد ناظر هم هیچگونه واکنشی نشان نمی دهد. طبیعتاً از یک جایی به بعد این سهام شروع به ریزش های شدیدی خواهند کرد و در نتیجه این سهامداران خرد هستند که متضرر می شوند. شقاقی شهری گفت: الان باید نهاد ناظر نظارت داشته باشد و از دخالت بپرهیزد. ما هم اکنون در بازار شاهد نظارت های هوشمندانه نیستیم ولی یک جاهایی شاهد دخالت های بی مورد هستیم.

منبع: تابناک

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین بازار سرمایه بورس سهامداران بورس شاخص بورس بورس تهران بازار بورس فرابورس سازمان بورس سازمان بورس و اوراق بهادار بورس کالا اخبار بورس بازار بازار سهام سرمایه گذاری سهام ریزش بورس خطای راهبردی بازار سرمایه سهام عدالت نهاد ناظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۸۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شاخص کل بورس تهران بازار سرمایه در اولین روز هفته ثبات نسبی داشت. امروز (شنبه) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۲ واحد افزایش یافت و به رقم دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحد رسید تا بازار سرمایه به روند کج‌دار و مریز هفته‌های اخیر ادامه داده باشد.

شاخص هم‌وزن نیز ۱۳۹۵ واحد رشد کرد و در عدد ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحد ایستاد.

امروز بیش از ۳۶۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن ۵۵۹۱ میلیارد تومان بود.

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل

فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت اما شپنا و شستا تاثیر منفی ایجاد کردند. ذوب، کاما و خزامیا نیز از نمادهای پرتراکنش بودند.

روز شنبه فرابورس ایران ۸۵ واحد افت کرد و به ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۵ هزار فقره به ارزش ۶۷۶۳ میلیارد تومان بود.

آریا و شگویا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند اما تجلی تاثیر مثبت ایجاد کرد. خاور، کرمان و کرومیت نیز از نمادهای پرتراکنش بودند که همگی قرمز به کار خود پایان دادند.

کد خبر 847484 برچسب‌ها شاخص کل بورس خبر مهم بورس تهران بورس - فرا بورس

دیگر خبرها

  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت