Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@19:10:31 GMT

باغ‌های شهر همدان نفس تازه می‌کنند

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۲۰۳۱

باغ‌های شهر همدان نفس تازه می‌کنند

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، ضعف نظارت برساخت‌وسازهای حریم شهر به‌ویژه باغ‌ها در سال‌های گذشته یکی از چالش‌های پیش روی دوستداران محیط‌زیست و طبیعت بود که با تقویت این حوزه از سوی مدیریت شهری، منجر به عزم مسئولان در گسترش چتر نظارتی بازرسان شد. در سال‌های گذشته اهمیت ندادن به ساخت‌وسازها منجر به رواج ویلا سازی در باغ‌ها و ناهمگون شدن چهره‌های این مناطق سبز و طبیعی همدان شده است و همین مسئله باعث اعتراض‌ها و گلایه‌مندی دوستداران طبیعت و ورود قاطعانه مسئولان مرتبط در ماه‌های اخیر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالی‌که هرگونه اقدام در ساخت‌وساز باغ‌ها از قبیل فنس کشی، کرت بندی، بهارخواب بندی، تعمیرات و نوسازی، تعمیرات جزیی و اساسی، ترمیم دیوار و دیوارکشی، احداث و مرمت بنا، نصب آلاچیق و سایه‌بان، احداث انباری و سرویس بهداشتی، احداث اتاق کارگری و خانه باغی نیاز به مجوز دارد، برخی افراد فرصت‌طلب بدون اخذ مجوز همواره به دنبال راهکارهای غیرقانونی هستند.

تردد آزادانه به ورودی باغ‌ها با حداقل نظارت لازم باعث رواج ساخت‌وسازهای غیرقانونی شد اما اکنون با فعالیت چشمگیر مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان این چالش به حداقل رسیده است. این روزها گشت‌های پلیس ساختمان ویژه باغ‌ها مجهز به دوربین و سیستم ردیاب جی. پی. اس هستند و کنترل و نظارت به‌خوبی انجام می‌شود و از سوی دیگر نصب و افزایش کانکس‌های نظارتی در ورودی مسیرهای باغ‌ها باعث تشدید نظارت‌ها شده است.

نظارت ۲۴ ساعته

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری بیان کرد: در راستای تأکید اعضای شورا و شهردار همدان مبنی بر نظارت و برخورد جدی با متخلفان ساخت‌وساز به‌ویژه در باغ‌ها، مرحله نخست این طرح در مناطق بکر و طبیعی دره مرادبیگ و سیلوار اجرایی شد. مناطق دره مرادبیگ و سیلوار درمجموع با سه هزار و ۸۰۰ قطعه باغ به دلیل گستردگی از اهمیت خاص محیط‌زیست و طبیعت برخوردار هستند هرچند این طرح در تمامی مناطق چهارگانه اجرایی شده است.

محمدعلی گلشن افزود: اضافه کرد: در این راستا عوامل پلیس ساختمان همراه با مأموران انتظامی به‌صورت شبانه‌روزی نسبت به نظارت برساخت‌وسازهای این منطقه اقدام می‌کنند ضمن اینکه خودروهای گشت زنی مجهز به دوربین و ردیاب هستند. برای نخستین بار گشت اختصاصی موتوری و خودرویی به‌صورت ۲۴ ساعته به همراه عوامل انتظامی در سطح باغ‌های حریم شهر راه‌اندازی شده است تا برساخت‌وسازهای مجاز و غیرمجاز نظارت داشته باشند. هرگونه ساخت‌وسازها در باغ‌های واقع در محدوده و حریم شهر همدان باید با مجوز انجام شود و باغداران برای اقداماتی از قبیل فنس کشی، کرت بندی، بهارخواب بندی، تعمیرات و نوسازی، تعمیرات جزئی و اساسی، ترمیم دیوار و دیوارکشی، احداث و مرمت بنا، نصب آلاچیق و سایه‌بان، احداث انباری و سرویس بهداشتی، احداث اتاق کارگری و خانه باغی نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.

وی اضافه کرد: شهرداری‌های مناطق مرجع صدور مجوز هستند و شهروندان نیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و ساخت‌وساز غیرمجاز مراتب را با شماره ۱۳۷ شهرداری همدان به‌صورت ۲۴ ساعته اطلاع دهند.

مسیر اخذ مجوز هموار است

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان با اشاره به شرایط اخذ مجوز قانونی برای حمل هرگونه مصالح به سمت باغات این شهر گفت: هرگونه اقدام برای مرمت و بازسازی نیاز به اخذ موافقت‌نامه از سوی مناطق چهارگانه شهرداری دارد و سپس فرد متقاضی برای اخذ مجوز باید به اداره پیشگیری شهرداری مراجعه کند. در مجوز صادره از سوی اداره پیشگیری روز و ساعت حمل مصالح مشخص است و به‌غیراز روزهای تعطیل، مجوزهای صادره بین ساعت هشت صبح تا ۱۳ بعدازظهر خواهد بود. در صورت رؤیت هرگونه مصالح و وسایل بنایی، خودرو فرد متخلف توقیف می‌شود و هماهنگی لازم نیز با پلیس راهور برای انتقال خودرو به پارکینگ انجام‌شده است. دادستانی همدان نیز حمایت همه‌جانبه از این اقدام دارد و برخوردهای قانونی با متخلفان نیز قاطعانه انجام می‌شود.

ضبط ۷۴۱ مورد مصالح و لوازم متخلفان

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان با اشاره به فعالیت گسترده این حوزه گفت: دریازده ماه گذشته ۷۴۱ مورد مصالح و لوازم از متخلفان ضبط شد. در این مدت به جدیت در حوزه برخورد با متخلفان ورود پیدا کردیم و بیشترین اقلام و مصالح ضبط‌شده مربوط به حوزه‌های شهرداری منطقه یک و ۲ همدان است.

گلشن گفت: از شهروندان همدانی خواهشمندیم قبل از هرگونه حمل مصالح برای ساخت‌وساز در املاک به‌ویژه در باغات محدوده و حریم شهر، مجوزهای لازم را اخذ و به گشت‌های کنترل ساختمان و کانکس‌های شهرداری واقع در مبادی ورودی باغات ارائه کنند. بی‌توجهی به ضوابط قانونی باعث انتقال مصالح به انبار شهرداری، توقیف خودرو و تشکیل پرونده تخلف می‌شود.

ثبت ملی باغ‌ها حفظ سرمایه شهر

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری همدان نیز گفت: ثبت ملی باغ‌های همدان حفظ سرمایه شهری است و انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی در روند اداری این طرح سرعت عمل داشته باشند.

حسین قراباغی اظهار کرد: طرح پیشنهادی استاندار همدان مبنی بر ثبت ملی باغ‌های همدان بسیار ارزشمند است منتهی دستگاه‌های مرتبط باید اقدام لازم را صورت دهند. باغ‌ها، منابع طبیعی و سرمایه زیست‌محیطی شهر همدان به شمار می‌روند و این طرح باعث نجات باغ‌ها از هرگونه تخریب و ایجاد تغییر می‌شود. این طرح با موفقیت در قزوین اجرایی شد و اکنون توقع داریم که با قید فوریت روند اداری ثبت باغ‌های همدان اقدام شود.

وی افزود: حفظ و صیانت از باغ‌ها در حریم شهر به‌عنوان سرمایه مهم جزو سیاست‌های اصلی اعضای شورا است و عزم جدی در مقابله با هرگونه تغییر در این منابع مهم طبیعی را داریم. باغ شهر بودن همدان باید صیانت و حفاظت شود و در توسعه آینده شهر مدنظر قرار بگیرد. در طرح جامع شهری نیز توجه جدی به حفظ باغ‌های موجود همدان شده است تا آیندگان از این سرمایه مهم بهره‌مند شوند.

کد خبر 547015 برچسب‌ها پلیس - نیروی انتظامی استان همدان محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پلیس نیروی انتظامی استان همدان محیط زیست ایران پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شهرداری همدان ساخت وسازهای ساخت وساز حریم شهر اخذ مجوز باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۲۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض نمایندگان تهران به وحیدی درباره تغییرات ری

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سید علی یزدی‌خواه نماینده مردم، تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی از تدوین نامه‌ای خطاب به وزیر کشور خبر داد که در آن به تصمیمات برای تقسیمات جدید کشوری و تعرض به یکپارچگی شهرستان ری اعتراض شده است.

بیشتر بخوانید
وحیدی: توجه ویژه به مسایل امنیت داخلی یکی از مهمترین وظایف وزارت کشور است

متن این نامه که به امضای جمعی از نمایندگان تهران رسیده به شرح ذیل است:
جناب آقای دکتر وحیدی
وزیر محترم کشور

سلام علیکم؛
با صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص)؛ همانگونه که استحضار دارید، ملک ری یکی از کهن ترین شهرهای جهان با قدمت بیش از 8 هزار سال بوده و شیخ البلاد و عروس جهان اسلام با هویت تاریخی، تمدنی و مذهبی خود با تعبیر زیبای رهبر فرزانه انقلاب به عنوان قبله تهران معرفی گردیده است.

پیرو اخبار واصله در خصوص طرح تشکیل استانهای تهران غربی و شرقی، تاکید می گردد طرح مذکور به هیچ وجه نباید منجر به جابجایی محدوده جغرافیایی فعلی شهرستان ری و بخش‌های پنجگانه مرکزی، کهریزک، فشافویه، قلعه نو، خاوران، محدوده فرودگاهی حضرت مام(ره) و منطقه ویژه اقتصادی ری گردد.

هرگونه تغییر و جابجایی در محدوده سیاسی کنونی، علاوه بر صدمه به هویت و تاریخ این شهرستان، خسارات جبران ناپذیری بر سرمایه های مادی و معنوی مردم ولایت مدار شهرستان ری وارد و موجبات اعتراض شدید اهالی و ساکنین را فراهم می آورد.

لذا تقاضامند است دستور فرمائید از هرگونه تغییر و جابجایی در محدوده جغرافیایی شهرستان ری احتراز و قبله تهران بدون کوچکترین خدشه و به صورت یکپارچه در حریم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) حفظ گردد و جزیی از استان تهران مرکزی باقی بماند.

بدیهی است با توجه به مطالبات مردمی جهت تحقق این مهم، از همه اختیارات و ظرفیت های قانونی مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی استفاده خواهد گردید.

اخیرا معاون سیاسی وزیر کشور از ادامه روند تشکیل استان تهران شرقی خبر داد و گفته بود این تقسیمات فرآیندی دارد که در حال پیگیری است و تاکنون در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده و بر اساس قانون باید در دولت و مجلس بررسی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228587 برچسب‌ها تهران

دیگر خبرها

  • مشاورین املاک و خودرو باید دارای پروانه فعالیت باشند
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • اعتراض نمایندگان تهران به وحیدی درباره تغییرات ری
  • شهرداری همدان ۵۰ میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص داد
  • اعتراض نمایندگان به وحیدی درباره تغییرات شهرستان ری
  • امید تازه در پروژه ۱۰ساله لرستان/ برج‌های دوقلو احیا می‌شود؟
  • ممنوعیت افزایش کرایه تاکسی‌های ابهر تا تعیین‌تکلیف نرخ مصوب
  • تشکر از داوطلبان آزمون سراسری برای رعایت دستورالعمل‌ها
  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند
  • سهم همدان از اقتصاد گردشگری افزایش یابد