Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@23:21:47 GMT

رسوب زدایی مخزن سد زاینده‌ رود ممکن نیست

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۷۴۲۲

رسوب زدایی مخزن سد زاینده‌ رود ممکن نیست

مدیر دفتر تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه رسوب در سطح و طول دریاچه سد زاینده رود وجود دارد، گفت: اگر حجم رسوب به بدنه برسد با درنظر گرفتن نقاط پایدار سد و خط قرمز شرب، دریچه تحتانی سد را برای خروج رسوب باز می کنیم؛ نمی‌توان عملیات خاصی در اینگونه سدها انجام داد.

احسان الله امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره عملیات شست و شو و رسوب زدایی سدهای استان اصفهان اظهار کرد: رسوب‌زدایی سدها برنامه تخصصی است که بنا بر کیفیت و میزان بهره برداری در برخی از سدها انجام و حتی در برخی سدهای کشور باید سالیانه اجرا شود اما سدهایی مانند زاینده رود، قره آقاچ یا حنا که در مناطق کوهستانی قرار دارد و منبع آبی آن‌ها از محل ذوب برف است، در بهار حجم رسوب نسبت به برخی سدها کمتر است؛ از این رو عملیات خاصی در این سدها نمی‌توان انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با وجود این هنگامی که رسوب به پشت بدنه سد برسد به ویژه در سد زاینده رود نسبت به رهاسازی آب از دریچه تحتانی اقدام می‌کنیم که رسوب پشت سد نماند.

مدیر دفتر تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه رسوب زدایی تخصصی و شست و شوی سدها به هیدروگرافی و نقشه برداری از سطح آب نیاز دارد، گفت: این عملیات در سال‌های اخیر در سد زاینده رود انجام شد که نشان می‌داد رسوب در سطح و طول دریاچه است و کنار بدنه سد نیست که برای رسوب زدایی بتوان به طور خاص اقدام کرد اما با در نظر گرفتن نقاط پایدار سد و خط قرمز شرب اصفهان در زمان بهره برداری اگر حجم رسوب به بدنه برسد، دریچه تحتانی سد را برای خروج رسوب باز می‌کنیم.

امینی با بیان اینکه عملیات هیدروگرافی سایر سدهای استان به دلیل هزینه بالای آن هنوز اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: احداث بندهای آبخیزداری در حوضه‌ها از جمله اقدامات مهمی است که برای جلوگیری از انباشت رسوب در مخزن سدها اجرا می‌شود اما امکان شست و شوی مخزن سدها را نداریم.

به گزارش ایمنا، استان اصفهان با وسعت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار دارای ۱۷۰ بند آبخیزداری، ۳۵ پخش سیلاب و ۶ سد کوچک و بزرگ است و سد مخزنی زاینده رود با ظرفیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب بزرگترین سد این استان شناخته می‌شود.

کد خبر 442941

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سد زاینده رود اصفهان شرکت آب منطقه ای اصفهان وزارت نیرو منابع طبیعی و آبخیزداری آبخیزداری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رسوب زدایی زاینده رود سد زاینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۷۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا هشتم اردیبهشت‌ماه معادل ۲۶.۵۷ میلیارد متر مکعب بوده که در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۲۹.۰۳ میلیارد مترمکعب بود، ۸ درصد کاهش داشته است؛ همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز با عدد ۱۶.۵۲ میلیارد متر مکعب نسبت به سال قبل یک درصد کاهش داشته است.

به‌گزارش ایسنا،حجم آب موجود مخازن اکنون ۳۱.۵۶ میلیارد متر مکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۳۱.۶۰ میلیارد متر مکعب بوده نیز تغییری نداشته است. همچنین حجم پرشدگی سدهای کشور نیز تا این تاریخ ۶۴ درصد است.

وضعیت برخی از سدهای مهم کشور بیانگر این است که در ۱۱سد درصد پرشدگی ۱۰۰درصد است، به‌طوری‌ که سد ارس آذربایجان شرقی، سد شهید قنبری استان آذربایجان غربی، سد جگین استان هرمزگان، سد کوثر کهگیلویه و بویراحمد، سد رودبار استان لرستان، سد ایلام و سد قشلاق و آزاد استان کردستان و سدهای پیشین، ریزدان، خیرآباد، ماشکیدعلیا ۱۰۰ درصد پر هستند.

همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۰۰.۱ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۱۵.۲میلیمتر) ۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۳.۱میلیمتر) ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900458

دیگر خبرها

  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • فیلم| دیمه، چشمه‌ای که زاینده رود را زندگی می‌بخشد
  • ۳۸۰۰ نفر به بدنه آموزش و پرورش ابتدایی استان اصفهان وارد می‌شوند
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • ۱۰۰ نفر در استان داوطلب تسهیل گری در محرومیت زدایی
  • رنگ بدنه خودرو با روش غوطه وری در استخر (فیلم)
  • نگران رسوب پروژه های عمرانی معطل مانده در اردبیل هستیم
  • درگذشت مادر شهیدان محمدرضایی در شهر زاینده رود
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان