Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:29:33 GMT

اصول تغذیه صحیح در دوران کرونا

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۲۰۱۶۶

اصول تغذیه صحیح در دوران کرونا

شیوع ویروس کرونا همراه با نشانه هایی همچون سرماخوردگی، تب، سرفه، تنگی نفس و سایر مشکلات تنفسی، در حدود هفت ماه گذشته گروه های سنی مختلفی را تحت تاثیر قرار داده است که در میان آنها سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، پُرفشاری خون، دیابت، آسم و افراد دارای نقص در سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین مراقبت‌های تغذیه ای برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا یا کاهش عوارض ناشی از آن، در جریان ابتلا به این ویروس و دوران نقاهت ضروری است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار ایرنا گفت: مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و مصرف انواع مختلف مواد غذایی شامل نان و غلات، گوشت، شیر و فرآورده‌های آن، سبزی‌ها، میوه‌ها، تخم مرغ، حبوبات و مغز آنها در این دوران اهمیت ویژه ای دارد.

آرزو کاوه‌ئی افزود: مهمترین و کلیدی ترین توصیه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری افزایش سطح ایمنی بدن است بنابراین در این راستا باید از منابع غذایی ویتامین "سی" استفاده کرد.

وی اضافه کرد: این منابع غذایی شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گُل کلم، گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات، کیوی و دیگر میوه ها و سبزی‌ها می شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان شهروندان را به پرهیز از خوردن غذاهای چرب و شور، انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و سوسیس و کالباس‌ها توصیه کرد و افزود: می توان در طول روز با استفاده از منابع غذایی دارای ویتامین "دی" نسبت به تقویت سیستم ایمنی اقدام کرد.

کاوه‌ئی گنجاندن منابع غذایی حاوی آهن و روی از جمله گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ و انواع سبزی ها، حبوبات و میوه های تازه و خشک شده و غلات در برنامه غذایی روزانه را در افزایش ایمنی بدن موثر دانست.

نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می کند بنابراین نوشیدن ۶ تا هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود.

وی گفت: نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می کند بنابراین نوشیدن ۶ تا هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: افراد دارای بیماری‌های تنفسی مصرف روزانه کربوهیدرات ها شامل برنج، انواع نان سبوس دار، ماکارونی، سبزی و میوه ها را به منظور تامین انرژی و برخی از مواد مغذی مورد توجه قرار دهند.

کاوه‌ئی افزود: مصرف روزانه سویا، پنبه دانه، زیتون، روغن گردو، کنجد و کلزا برای تامین برخی از اسیدهای چرب و ویتامین های محلول در چربی ضروری است اما خوردن غذاهایی پرچرب و شور موجب تحریک سیستم ایمنی بدن، تورم و التهاب در قسمت های مختلف بدن از جمله مجرای تنفسی می شود.

وی اظهار داشت: میزان نیاز فرد بیمار به پروتئین بیشتر است بنابراین تامین پروتئین روزانه با مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی، در عین حال مصرف انواع لبنیات پاستوریزه پنیر، شیر، ماست، کشک، دوغ و تخم مرغ توصیه می‌شود.

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی همدان گفت: شیر و دوغ از بهترین نوشیدنی ها هستند و نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان کمک به دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن می‌کند.

 ردیف 

 ویتامین و مواد معدنی  کارکرد

   ۱

A

ویتامین A به جذب حذف و ذخیره آهن در بدن کمک می‌کند و کمبود آن منجر به تضعیف سیستم ایمنی و کم خونی می‌شود. منابع غذای این ویتامین به دو شکل منابع غذایی حیوانی در جگر، قلوه، زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات پُرچرب و کره و منابع غذایی گیاهی شامل میوه های رنگی، اسفناج، کاهو، هویج، زردآلود، طالبی، موز، انگور و مرکبات وجود دارد.

  ۲

E

ویتامین E علاوه بر داشتن فعالیت آنتی اکسیدانی به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند و در روغن برخی از گیاهان یافت می‌شود. روغن های مایع مانند کانولا، گلرنگ، آفتابگردان و ذرت از منابع این ویتامین به شمار می‌آیند. انواع آجیل شامل فندق، بادام و گردو نیز به همراه اسفناج، کلم‌پیچ، سویا و سیب زمینی دارای مقادیری از این ویتامین هستند.

  ۳

D دریافت مناسب از منابع غذایی ویتامین D با مصرف روزانه ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم به افزایش سطح ایمنی بدن کمک می‌کند.

  ۴

C

مصرف ویتامین C باعث جذب بهتر آهن در بدن می‌شود. منابع این ویتامین در گیاهان و میوه هایی همچون انواع فلفل، سبزی‌های برگ سبز مانند اسفناج و سبزی‌خوردن، توت فرنگی، گریپ فروت، گوجه‌فرنگی، انبه، لیمو، انواع کلم بروکلی، کلم، سیب زمینی، مرکبات و کیوی یافت می شود. 

  ۵

گروه B برای متابولیسم، سوخت ساز و هنگام تب نیاز بدن به ویتامین‌های گروه B افزایش می‌یابد که باید از منابع غذایی از جمله مصرف کافی سبزها به ویژه برگ‌سبز، میوه‌ها، شیر و لبنیات، گوشت، دل و جگر، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات و مغزها این نیاز را تامین کرد.

  ۶

B۱۲ کمبود این ویتامین باعث پیشرفت سریع عفونت‌های ویروسی می‌شود. تامین این ویتامین از طریق منابع غذایی آن مانند پروتئین‌های حیوانی از جمله گوشت قرمز ماهی و ماکیان تخم مرغ و لبنیات امکان پذیر است. 
 

  ۷

  ZN (روی)

از نشانه های کمبود روی اختلالات ایمنی است و غذاهای غنی از روی شامل گوشت قرمز ، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ است. 

رژیم لاغری ممنوع

کاوه‌ئی با بیان اینکه رژیم‌های سخت و کاهش وزن امکان ابتلا به ویروس کرونا و سایر ویروس‌های عفونی را افزایش می‌دهد گفت: در این شرایط احتمال شیوع کرونا زیاد است بنابراین باید از گرفتن رژیم های سخت و خودسرانه برای کاهش وزن پرهیز کرد.

وی اضافه کرد: هر چند توصیه معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان به افراد دچار چاقی و اضافه وزن تلاش برای رسیدن به وزن مطلوب است اما وضعیت کنونی شرایط مناسبی برای تداوم غذایی نیست.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: اگر افراد از رژیم غذایی خاصی با هدف پیشگیری از ابتلا به یک بیماری یا تخفیف عوارض آن نظیر دیابت تبعیت می کنند  باید این رژیم غذایی را ادامه دهند.

رژیم‌های کاهش وزن شدید موجب کمبود ریزمغذی هایی نظیر آهن، روی و برخی ویتامین ها در بدن شده در حالیکه برخی از این ریز مغذی ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

کاوه‌ئی اضافه کرد: بی تردید قدرت بدنی کسانی که برای کاهش وزن اقدام به گرفتن رژیم یا از روش‌ها و رژیم غذایی غیر اصولی برای لاغری پیروی می کنند تحلیل می رود و دچار ضعف و بی حالی می شوند.

به گفته رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، رژیم های شدید جهت کاهش وزن موجب کمبود ریزمغذی هایی نظیر آهن، روی و برخی ویتامین ها در بدن می شود در حالیکه برخی از این ریزمغذی ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

وی بیان کرد: انرژی افراد دارای توان بالا هنگام گرفتن رژیم غذایی کمتر تحلیل می رود اما پیروی از رژیم غذایی غیر اصولی برای لاغری میزان مصرف انرژی را افزایش می دهد و سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری و ویروس آسیب پذیرتر می شود.

کاوه‌ئی تاکید کرد: بسیاری از رژیم های غذایی دشوار و دارای محدودیت های بالایی برای دریافت مواد غذایی مورد نیاز بدن هستند و حتی بسیاری از آنها نظیر یک یا ۲ ماده غذایی همچون رژیم پرتقال و شیر، تخم مرغ و آناناس به مدت یک هفته، جنبه علمی هم ندارد.

کاوه‌ئی گفت: این قبیل رژیم های غیراصولی غذایی به علت کاهش شدید انرژی، سیستم ایمنی فرد را ضعیف می کند و این وضعیت موجب می شود انسان زودتر به بیماری مبتلا شود؛ همچنین علائم بیماری در کسانی که سیستم بدنی ضعیفی دارند شدید و در دیگر افراد خفیف تر بروز و ظهور می کند.

وی گفت: در دوره ابتلا به بیماری اشتهای فرد کاهش می یابد و به دلیل دریافت کم مواد مغذی احتمال بروز سوءتغذیه پروتئین، انرژی و یا کمبود ریز مغذی‌ها افزایش می‌یابد.

کاوه‌ئی تاکید کرد: لازم است همه بهبودیافتگان از کرونا به ویژه افراد آسیب‌پذیر همچون کودکان، مادران باردار و شیرده، سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های مزمن همچون سل، سرطان، دیابت و فشارخون بالا تحت مراقبت ویژه تغذیه ای قرار گیرند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که در دوران نقاهت اشتهای فرد افزایش می یابد و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب و الکترولیت‌ها، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است.

در دوران نقاهت کرونایی اشتهای فرد افزایش می یابد و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است.

کاوه‌ئی اضافه کرد: ویتامین های مورد نیاز بدن در طول بیماری به علت افزایش نیاز به مواد مقوی و مغذی، آب و الکترولیت های ناشی از سوخت و ساز بالا در بدن و در عین حال بی اشتهایی ناشی از بیماری به میزان لازم و کافی تأمین و جذب نشده است.

وی بیان کرد: رعایت رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی با حداقل فرآوری شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس‌دار، حبوبات، ماهی و مرغ و مصرف کم گوشت قرمز برای تسریع در روند بهبودی توصیه می‌شود.

کاوه‌ئی ادامه داد: دریافت کافی مواد غذایی و رعایت تعادل و تنوع در مصرف، منجر به تقویت سیستم ایمنی و بازگشت سریع سلامتی می‌شود؛ همچنین ادامه مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی در کودکان زیر ۲ سال، مادران باردار و شیرده، نوجوانان و سالمندان توصیه می‌شود.

بگفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شمار جانباختگان کرونا در کشور به ۲۲ هزار و ۴۱۰ نفر رسید و ۲۸ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا قرار دارند.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان ویروس کرونا همدان تغذیه سالم پروندهٔ خبری زندگی پس از کرونا پرونده | پیشنهادهایی برای پیشگیری از کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا همدان تغذیه سالم ویروس کرونا همدان تغذیه سالم تقویت سیستم ایمنی سیستم ایمنی بدن افزایش می یابد بدن کمک مورد نیاز بدن توصیه می شود ویروس کرونا منابع غذایی ویتامین ها رژیم غذایی گوشت قرمز کاهش وزن سبزی ها مغذی ها تخم مرغ میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۰۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیا واقعا راهی سریع و آسان برای لاغری وجود دارد؟ در این مقاله، به بررسی برخی از روش ‌های محبوب برای کاهش وزن سریع می ‌پردازیم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی می ‌کنیم. به یاد داشته باشید که هیچ روش جادویی برای لاغری بدون تلاش و تعهد وجود ندارد. با این حال، با انتخاب رویکردی مناسب و پایبندی به آن، می ‌توانید در مدت زمان کوتاهی شاهد تغییرات مثبتی در سلامتی و تناسب اندام خود باشید.

انتخاب روش مناسب برای لاغری

قبل از اینکه به سراغ روش ‌های مختلف لاغری بروید، اولین قدم مهم تعیین شاخص توده بدنی (BMI) شماست. BMI یک معیار استاندارد برای سنجش تناسب وزن و قد افراد است و به شما کمک می‌ کند تا بفهمید که آیا در محدوده وزن سالم قرار دارید یا خیر.

محاسبه bmiبسیار ساده است. برای این کار کافیست وزن خود را (بر حسب کیلوگرم) بر قد خود (بر حسب متر مربع) تقسیم کنید.

تفسیر نتایج:

BMI کمتر از 18.5: کمبود وزن BMI بین 18.5 تا 24.9: وزن ایده آل BMI بین 25 تا 29.9: اضافه وزن BMI 30 یا بیشتر: چاقی

شاخص توده بدنی ابزاری ساده و اولیه برای سنجش تناسب اندام است و در برخی موارد، مانند افراد ورزشکار یا افراد دارای عضلات حجیم، ممکن است دقیق نباشد. برای تفسیر دقیق‌تر BMI، باید سن، جنس و سابقه پزشکی فرد را نیز در نظر گرفته شود. بهترین روش برای تعیین وضعیت سلامتی و تناسب اندام، مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه است. شما پس از تعیین BMI خود، می ‌توانید با توجه به آن، روش مناسب برای لاغری را انتخاب کنید.

پس از تعیین BMI خود، نوبت به انتخاب روش مناسب برای لاغری می ‌رسد. همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، BMI به چهار دسته اصلی تقسیم می ‌شود: کمبود وزن، وزن ایده آل، اضافه وزن و چاقی. شما باید بر اساس نتیجه محاسبه شاخص توده بدنی خود یکی از موارد زیر را برگزینید.

BMI کمتر از 18.5 (کمبود وزن):

چنانچه در این دسته قرار دارید، تمرکز شما باید بر روی افزایش وزن سالم باشد. مصرف غذاهای پرکالری و مغذی، ورزش ‌های قدرتی و معاینه توسط پزشک برای بررسی علل احتمالی کمبود وزن توصیه می ‌شود.

BMI بین 18.5 تا 24.9 (وزن ایده آل):

اگر شما در این گروه قرار دارید، نیازی به کاهش وزن سریع ندارند و باید بر حفظ سلامتی و تناسب اندام خود تمرکز کنند. رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و چکاپ ‌های دوره ‌ای برای حفظ سلامتی در بلند مدت ضروری است.

BMI بین 25 تا 29.9 (اضافه وزن):

برای افراد با اضافه وزن، کاهش وزن 5 تا 10 درصد از وزن فعلی می ‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری ‌های مزمن مانند دیابت و بیماری ‌های قلبی را کاهش دهد. رژیم لاغری کم کالری و متعادل، افزایش فعالیت بدنی و تغییر سبک زندگی از جمله راهکارهای مناسب برای این گروه است.

رژیم های لاغری پیشنهادی برای افراد دارای اضافه وزن:

رژیم کتوژنیک:

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی با چربی بالا و کربوهیدرات بسیار کم است که در آن بدن به جای گلوکز از چربی برای تولید انرژی استفاده می ‌کند. این فرآیند، "کتوز" نامیده می ‌شود و می‌ تواند منجر به کاهش وزن سریع و فواید سلامتی دیگر شود.

مزایای رژیم کتوژنیک:

کاهش وزن سریع: مطالعات نشان داده ‌اند که رژیم کتو می ‌تواند منجر به کاهش وزن بیشتر از رژیم ‌های کم چرب در کوتاه ‌مدت شود. بهبود قند خون: رژیم کتو می ‌تواند به طور قابل توجهی سطح قند خون و انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا پیش دیابت کاهش دهد. کاهش اشتها: رژیم کتو می ‌تواند به کاهش اشتها و احساس سیری بیشتر کمک کند، که می ‌تواند به پایبندی به رژیم غذایی و کاهش وزن کمک کند. کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ‌ها: برخی تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم کتو ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی، برخی انواع سرطان و بیماری آلزایمر را کاهش دهد. رژیم غذایی کم کالری:

رژیم غذایی کم کالری یک رژیم غذایی ساده و پایدار است که بر پایه کاهش کالری دریافتی روزانه برای ایجاد کسری کالری و در نتیجه کاهش وزن است. در این رژیم، کالری دریافتی روزانه به طور کلی به 1500 تا 1800 کالری محدود می‌ شود.

این رژیم محدودیت‌ های شدیدی در مصرف مواد غذایی ایجاد نمی ‌کند و به شما امکان می ‌دهد تا از غذاهای مورد علاقه خود در حد اعتدال لذت ببرید. همچنین به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های مزمن کمک می کند. کاهش وزن در این رژیم به تدریج و به مرور زمان اتفاق می ‌افتد و ممکن است به صبر و حوصله بیشتری نیاز داشته باشد. البته انجام فعالیت و ورزش های روزانه به تسریع کاهش وزن کمک می کند.

رژیم روزه‌ داری متناوب:

این رژیم شامل چرخه‌ های متناوب روزه‌ داری و غذا خوردن با الگوهای مختلف است. روش ‌های مختلفی از روزه ‌داری متناوب وجود دارد، مانند روش 16/8 (16 ساعت روزه‌ داری و 8 ساعت غذا خوردن) یا روزه‌ داری 5:2 (دو روز در هفته روزه‌ داری کامل و 5 روز رژیم غذایی معمولی).

BMI 30 یا بیشتر (چاقی):

در افرادی که دارای چاقی مفرط هستند قضیه فرق می کند. احتمالا این افراد انواع رژیم های لاغری را امتحان کرده و نتیجه دلخواه را به دست نیاورده اند. به علاوه بیشتر کسانی که از چاقی مفرط رنج می برند دارای بیماری های مزمن نظیر دیابت، فشار خون، ناراحتی قلبی و ... نیز می باشند. ممکن است در این گروه، به مداخلات تخصصی‌ تر مانند عمل لاغری نیاز باشد.

جمع بندی

در این مقاله، به بررسی برخی از روش‌ های محبوب برای کاهش وزن سریع پرداختیم. به یاد داشته باشید که هیچ روش سریع، آسان و بدون عارضه ای برای لاغری وجود ندارد. بهترین روش برای کاهش وزن، انتخاب رویکردی ایمن، پایدار و متناسب با شرایط فردی و شاخص توده بدنی افراد است. به یاد داشته باشید که لاغری سریع و پایدار، نیازمند تعهد و تلاش در بلند مدت است. صبور باشید، به برنامه خود پایبند باشید و از فواید سلامتی که در طول مسیر به دست می ‌آورید لذت ببرید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید
  • این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟