Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز به نقل ازالعالم، «فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه روز گذشته (دوشنبه) اقدام رژیم سعودی در بستن پرونده «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان را محکوم کرد.

طبق گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، آلتون تصریح کرد که حکم حبس برای هشت نفر در عربستان سعودی در ارتباط با قتل خاشقچی، برای ترکیه رضایت‌بخش نبوده است و ریاض باید پاسخ‌های بیشتری ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه ضمن متعهد شدن به ادامه تحقیقات آنکارا درباره پرونده قتل خاشقچی ادامه داد که حکم دادگاه عربستان سعودی در دادگاه مربوط به قتل جنجال‌برانگیز خاشقچی، سؤالات زیادی را بی‌پاسخ گذاشت و «انتظارات ترکیه و جامعه بین الملل را برآورده نکرد».

اوایل روز گذشته (دوشنبه)، دادستانی سعودی با صدور حکمی اعلام کرد که مسأله قتل جمال خاشقچی در دو جنبه خصوصی و عمومی جرم خاتمه یافته است؛ جنبه خصوصی که با عفو خانواده خاشقچی خاتمه یافت و در خصوص جنبه عمومی جرم نیز پنج تن از محکومان هر کدام به ۲۰ سال زندان محکوم شدند و یک نفر نیز به هفت سال و دو نفر هم به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

از طرف دیگر، سخنگوی دادستان سعودی این احکام را نهایی و لازم الاجرا دانست.

آلتون با اشاره به این حکم ریاض در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر شد، نوشت: «ما هنوز نمی‌دانیم که چه بلایی بر سر جسد خاشقچی آمده است و چه کسی خواستار مرگ او بوده است و یا اینکه اصلاً همدستان محلی در این قضیه مشارکت داشته‌اند یا خیر که همه این مسائل اعتبار این مراحل و روند قانونی در پادشاهی عربستان سعودی را زیر سؤال می‌برد».

وی ادامه داد که آنکارا به تحقیقات درباره قتل خاشقچی ادامه می‌دهد و تصریح کرد که «وظیفه شرعی و قانونی» ترکیه است که در خصوص این جرمی که در خاک ترکیه صورت گرفته است، شفاف‌سازی کند.

این دیپلمات ترکیه‌ای تصریح کرد که تنها راه «تضمین جلوگیری از وقوع چنین قساوت‌هایی در آینده»، انجام یک تحقیقات کامل درباره این حادثه است.

جمال خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست بود که در سال‌های پایانی عمرش در آمریکا سکونت داشت. وی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ به دست یک تیم امنیتی سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی کشته شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که خاشقچی در اکتبر ماه ۲۰۱۸ برای انجام امور اداری مربوط به ثبت ازدواج جدید خود وارد کنسول‌گری عربستان در استانبول شد ولی هیچ‌گاه به نامزد چشم به راه خود که در بیرون کنسول‌گری منتظرش بود، ملحق نشد.

طبق گزارش راشاتودی، امتناع اولیه عربستان سعودی برای اعتراف به اینکه این روزنامه‌‌نگار سعودی به طرز فجیعی به قتل رسیده است و توسط گروهی از افراد از جمله یکی از افسران اطلاعاتی سعودی و یکی از پزشکان پزشک‌ قانونی تکه تکه شده است، موجب یک رسوایی بین المللی شد و در نتیجه آن شماری از کشورهای اروپایی، ممنوعیت‌هایی را برای فروش تسلیحات به عربستان وضع کردند.

در ماه دسامبر ۲۰۱۹ (دوم دی ماه ۱۳۹۸) عربستان تحت فشارهای جامعه بین الملل پنج نفر را به ۵ نفر را به اتهام مشارکت در قتل جمال خاشقچی به اعدام و سه متهم دیگر را به تحمل در مجموع ۲۴ سال زندان محکوم کرد.

با اینحال، «صالح خاشقچی» فرزند جمال خاشقچی در ماه می ۲۰۲۰ اعلام کرد که قاتلان پدرش را عفو می‌کند و پس از آن «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل اوایل خردادماه ۹۹ در خصوص این اقدام خانواده خاشقچی در عفو قاتلان این روزنامه‌نگار منتقد عربستان ابراز تردید کرد.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: توییتر واشنگتن پست جمال خاشقجی مرگ عربستان عربستان سعودی جمال خاشقچی قتل خاشقچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۱۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بستن پرونده نقاط پرحادثه همدان

تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان با بیان اینکه نیمه اول سال جاری رفع نقاط حادثه خیز همدان به اتمام می رسد، گفت: سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان در استان همدان در حوزه ایمنی هزینه شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مهرداد آهکی با بیان اینکه کاهش سوانح جاده ای از وظایف اصلی ماست و در این راستا باید کوشا باشیم، اظهارکرد: طی یک سال اخیر اقداماتی در این حوزه انجام شده که می توان به ۵۰۴ کیلومتر روکش آسفالت راه ها اشاره کرد.

آهکی با اشاره به حذف نقاط حادثه خیز استان تصریح کرد: ۵۲ نقطه حادثه خیز استان از ردیف اعتباری لازم برخوردار بوده و حمایت های دولتی صورت گرفته است به طوری که قرار بود سال گذشته ۲۱ نقطه و امسال ۳۱ نقطه را رفع حادثه کنیم که با تلاش ها و همت استان علاوه بر اینکه ۲۱ نقطه ای که سال گذشته رفع حادثه شد، ۱۰ نقطه هم بیشتر انجام شد.

وی درباره رفع مابقی نقاط حادثه خیز در سال ۱۴۰۳ افزود: این نقاط نیز افزون بر ۴۰ درصد پیشرفت داشته است که امیدواریم در نیمه اول سال جاری پرونده نقاط پرحادثه را در استان همدان ببندیم.

وی با اشاره به انجام اقداماتی نظیر خط کشی ۳۸۰۰ کیلومتر جاده ها، ادامه داد: در گردنه اسدآباد ۱۴ کیلومتر نیوجرسی نصب و روشنایی انجام شده و در گردنه زاغه نیز کارهایی صورت گرفته است.

آهکی با بیان اینکه همدان در حوزه کاهش تصادفات و مجروحان حائز رتبه برتر شده است، گفت: همدان سال گذشته و همچنین ایام نوروز امسال رتبه مناسبی در کاهش تصادفات به دست آورد اما هدف نهایی این نیست و با وجود اینکه جزو استان های برتر در کاهش تصادفات شناخته شده ایم، آمار تصادفات و فوتی های ناشی از آن در کشور نگران کننده است و باید اقدامات بیشتری در دستور کار باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان، وی با بیان اینکه سالی بیش از ۲۰ هزار کشته و ۳۰ برابر مجروح در جاده ‎ها نشان دهنده وجود مشکلاتی در انجام کارهاست، خاطرنشان کرد: زحمات مسئولان مربوطه فراوان است اما چرا به نتیجه مطلوب نمی رسیم؟ جای سوال است.

وی یادآور شد: سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان در استان همدان در حوزه ایمنی تنها در اداره راهداری هزینه شده و با زحمات سایر دستگاه ها نظیر راه و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل و بخش خصوصی نیز چند همت هزینه شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بستن پرونده نقاط پرحادثه همدان
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است